Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd. Batavus Venturo Extreme vs Cube Dehli Disk - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd. Batavus Venturo Extreme vs Cube Dehli Disk

de reden voor een schijfrem op een mountainbike is vrij simpel. De rem blijft keihard remmen (zodat je ook nog eens een slip door een bocht kunt trekken) als je net door een plas of modderpoel bent gereden.

Als het om remmen gaat moet de rem de kracht van het voortbewegende frame overbrengen naar de statische weg.
Bij een velgrem gaat dat direct van het frame door het remblokje langs de velg de weg op.
Bij een schijfrem gaat diezelfde kracht vanuit het frame via de remschoentjes naar de schijf en via de schijf, naaf en spaken naar de velg waar het uiteindelijk pas de weg tegenkomt.

Als het overigens puur om de keuze tussen die twee fietsen zou ik voor de Cube gaan. Cube is vaak toch net iets meer to the point en wat minder glittertjes en glimmedingetjes.

Er heerst overigens een leuk misverstand tussen de fanatieker en de marketing als het gaat om de term trekking. Daar waar de marketing denkt aan wat kleren, een beautycase, een lunchpakketje en een creditcard van hotel naar hotel, denkt de fanatieker toch al gauw aan slaapzak, tent, kooktoestelletje en een paar dagen eten mee. Verlies dat verschil niet uit het oog.
hwhaan schreef: Er heerst overigens een leuk misverstand tussen de fanatieker en de marketing als het gaat om de term trekking. Daar waar de marketing denkt aan wat kleren, een beautycase, een lunchpakketje en een creditcard van hotel naar hotel, denkt de fanatieker toch al gauw aan slaapzak, tent, kooktoestelletje en een paar dagen eten mee. Verlies dat verschil niet uit het oog.
Vandaar dat de term "travel" niet zo vaak voorkomt....
hwhaan schreef:de reden voor een schijfrem op een mountainbike is vrij simpel. De rem blijft keihard remmen (zodat je ook nog eens een slip door een bocht kunt trekken) als je net door een plas of modderpoel bent gereden.

Als het om remmen gaat moet de rem de kracht van het voortbewegende frame overbrengen naar de statische weg.
Bij een velgrem gaat dat direct van het frame door het remblokje langs de velg de weg op.
Bij een schijfrem gaat diezelfde kracht vanuit het frame via de remschoentjes naar de schijf en via de schijf, naaf en spaken naar de velg waar het uiteindelijk pas de weg tegenkomt.

Als het overigens puur om de keuze tussen die twee fietsen zou ik voor de Cube gaan. Cube is vaak toch net iets meer to the point en wat minder glittertjes en glimmedingetjes.

Er heerst overigens een leuk misverstand tussen de fanatieker en de marketing als het gaat om de term trekking. Daar waar de marketing denkt aan wat kleren, een beautycase, een lunchpakketje en een creditcard van hotel naar hotel, denkt de fanatieker toch al gauw aan slaapzak, tent, kooktoestelletje en een paar dagen eten mee. Verlies dat verschil niet uit het oog.
Ik heb zo'n 8 jaar lang elk jaar hele mooie fietsvakanties gemaakt op een fiets van mindere kwaliteit (inc. verende voorvork) dan de Venturo. Plus aanvullend dezelfde fiets gebruikt voor woonwerkverkeer.... Nooit een spaak gebroken gehad, hoogstens cassette en ketting verwisseld. Het is dat ik honger kreeg naar een nieuwe fiets, anders had ik er nog steeds op gefietst.

Maar uiteindelijk gaat het om vertrouwen, en dan heb ik denk ik ook meer vertrouwen in de Batavus dan in de Cube. De huidige Venturo heeft geen verende voorvork meer. De bagagedrager lijkt mij zo op het eerste gezicht het meest zwakke punt, maar dat zal zich moeten bewijzen dunkt me. Misschien kan de FM er een andere drager opzetten als je zou aandringen. Geometrisch gezien schijnt het frame wel over interessante maatvoering te beschikken. Wel jammer is dat er geen balloonbanden onder die Venturo kunnen worden geplaatst (aanname overigens, ongetwijfeld te smalle achtervork).

Wat betreft die remschijven. Begrijp ik dan goed dat als de remschijf over een bijna evengrote diameter als de velg zou beschikken dat er dan minder wringende krachten op de spaken zouden komen? Hoe hoger het aangrijpingspunt van de rem, hoe beter het is voor de spaken, zoiets? KLinkt wel logisch, geef eens een draai aan het wiel en probeer het via de naaf te laten remmen, dat gaat minder makkelijk dan het via de band te laten remmen (ook al is de draaisnelheid van de band veel hoger dan die van de naaf).

Om een optimum te vinden voor een reisfiets (eentje met zware rijder en veel bagage), een optimum tussen hele goede remkracht en optimum krachtverdeling over de spaken..... dan is een grotere remschijf dan de huidige ATB-standaard wellicht de ideale oplossing?
AB schreef: Wat betreft die remschijven. Begrijp ik dan goed dat als de remschijf over een bijna evengrote diameter als de velg zou beschikken dat er dan minder wringende krachten op de spaken zouden komen?
De spaken zien alleen dat de naaf wordt tegengehouden, op welke wijze je dat realiseert is vervolgens niet interessant.

Een grotere remschijf resulteert wel in lagere krachten op de remklauw, of bij dezelfde remkracht op de schijf op een hoger remmoment op het wiel
best / worst of both.....
Afbeelding
m-gineering schreef:
AB schreef: Wat betreft die remschijven. Begrijp ik dan goed dat als de remschijf over een bijna evengrote diameter als de velg zou beschikken dat er dan minder wringende krachten op de spaken zouden komen?
De spaken zien alleen dat de naaf wordt tegengehouden, op welke wijze je dat realiseert is vervolgens niet interessant.
Nu snap ik het niet meer, komen er nu wel of niet dusdanig extra krachten op de spaak bij een schijfrem in vergelijking met een velgrem. Christophorus beweert dat als gevolg van remschijven er een significant groter aantal wielen met gebroken spaken kampen. Al die wielen in ATB 29'ers en 26'ers die met remschijven rondrijden krijgen behoorlijk wat te verduren. Gezien hun hogere snelheid en grove onverharde wegdek krijgen atb-wielen een stuk meer te verduren dan een volbeladen Venturo of Cube die op lage snelheid wat over het asfalt en/of klinkers hobbelt. Is het niet gewoon een broodje aap verhaal??
Nu snap ik het niet meer, komen er nu wel of niet dusdanig extra krachten op de spaak bij een schijfrem in vergelijking met een velgrem.
Er komen veel meer krachten op de spaken bij een schijfrem.
Dit is geen broodje aap verhaal maar mechanica. Als je met je hand je draaiende wiel stopt door de band vast te nemen dan hebben de spaken niets gedaan. Doe je dat door de naaf vast te nemen dan zorgen de spaken ervoor dat je velg en band stopt.
Christophorus beweert dat als gevolg van remschijven er een significant groter aantal wielen met gebroken spaken kampen. Al die wielen in ATB 29'ers en 26'ers die met remschijven rondrijden krijgen behoorlijk wat te verduren. Gezien hun hogere snelheid en grove onverharde wegdek krijgen atb-wielen een stuk meer te verduren dan een volbeladen Venturo of Cube die op lage snelheid wat over het asfalt en/of klinkers hobbelt.
Een atb moet een gewicht van (80 mens + 10 fiets) 90 kg afremmen, een reisfiets moet (80 mens, 15 fiets, 20 bagage) 115 kg afremmen, beide hebben praktisch dezelfde luchtweerstand, de rolweerstand van de reisfiets is heel wat lager. De remmen van een reisfiets zijn dus minstens even belangrijk als die van een atb.

Een onverhard wegdek is niet noodzakelijk slechter voor je wielen dan een put in een afdaling die je niet gezien had tegen 60 km/u.

Na enige tijd op dit forum is dit volgens mij de balans van schijfremmen:
+ meestal goed doseerbaar
+ lopen warm maar dat vormt niet meteen een probleem in tegenstelling tot velgen die te heet worden.
+ zitten verder van de grond en zijn dus minder kwetsbaar voor modder en vuil
+ laten alle bandenmaten toe
+ geen slijtage aan de velgen.
- de hydraulische types kunnen last hebben van kokende olie op lange afdalingen
- kleiner remoppervlak dan velgremmen.
- zwaardere belasting van de spaken
- minder gemakkelijk te vervangen/onderhouden in afgelegen streken
- afhankelijk van de bron: nood aan regelmatig bij regelen.
- de schijf is gevoelig voor verbuigen bij ruwe transporten
AB schreef:
m-gineering schreef:
AB schreef: Wat betreft die remschijven. Begrijp ik dan goed dat als de remschijf over een bijna evengrote diameter als de velg zou beschikken dat er dan minder wringende krachten op de spaken zouden komen?
De spaken zien alleen dat de naaf wordt tegengehouden, op welke wijze je dat realiseert is vervolgens niet interessant.
Nu snap ik het niet meer, komen er nu wel of niet dusdanig extra krachten op de spaak bij een schijfrem in vergelijking met een velgrem.
uiteraard, als je een draaimoment op de naaf wil overbrengen op de velg zitten daar alleen de spaken tussen, die moeten dat draaimoment dus meenemen in de vorm van variatie in de trekspanning


Bij mechanica vraagstukken helpt het om simpele tekeningetjes te maken en je af te vragen wat er gebeurd als je de constructie ergens doorsnijdt of een verbinding vervangen denkt door een scharnier etc
m-gineering schreef:
AB schreef:
m-gineering schreef: De spaken zien alleen dat de naaf wordt tegengehouden, op welke wijze je dat realiseert is vervolgens niet interessant.
Nu snap ik het niet meer, komen er nu wel of niet dusdanig extra krachten op de spaak bij een schijfrem in vergelijking met een velgrem.
uiteraard, als je een draaimoment op de naaf wil overbrengen op de velg zitten daar alleen de spaken tussen, die moeten dat draaimoment dus meenemen in de vorm van variatie in de trekspanning


Bij mechanica vraagstukken helpt het om simpele tekeningetjes te maken en je af te vragen wat er gebeurd als je de constructie ergens doorsnijdt of een verbinding vervangen denkt door een scharnier etc
Je kunt dit vraagstuk heel mooi voorstellen als een elpee waar je door het middengat een potloodje steekt en dat met wat kauwgum aan de elpee vastplakt. je hebt dan de elpee (velg), de kauwgum (spaken) en het potlood (naaf). Als je het geheel weghoepelt en dan stopt aan de elpee (velgrem) gebeurt er weinig met de constructie. Maar wat gebeurt er als je het geheel stopt door het potlood (naaf/schijfrem) vast te grijpen?....
m-gineering schreef: uiteraard, als je een draaimoment op de naaf wil overbrengen op de velg zitten daar alleen de spaken tussen, die moeten dat draaimoment dus meenemen in de vorm van variatie in de trekspanning
In dit draadje gaf ik aan dat er een spaak was geknapt van mijn fiets:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=15180

De Gazelle heeft schijfremmen, roller brakes with cooling disks om de reclame term te gebruiken. Als ik een bocht inga, rem ik meestal even af. Toen de spaak knapte, het was niet het ping geluid, maar een vrij dof geluid, was dat direct na een bocht waarvoor ik had afgeremd. De spaak is niet bij de velg geknapt, maar halverwege. Kan er een verband bestaan tussen het gebruik van de rem en het knappen van de spaak?
Mattheus schreef: De Gazelle heeft schijfremmen, roller brakes with cooling disks om de reclame term te gebruiken. Als ik een bocht inga, rem ik meestal even af. Toen de spaak knapte, het was niet het ping geluid, maar een vrij dof geluid, was dat direct na een bocht waarvoor ik had afgeremd. De spaak is niet bij de velg geknapt, maar halverwege. Kan er een verband bestaan tussen het gebruik van de rem en het knappen van de spaak?
Een rollerbrake is net als een schijfrem een naafrem, maar verdere gelijkenis is er niet!

Als spaken halverwege knappen is corrosie meestal de dieper liggende oorzaak. Spaken worden wisselend belast (ook zonder rem) en als ze breken is dat meestal het gevolg van scheurgroei. Als de scheur ver genoeg gevorderd is breek de spaak spontaan
Een rollerbrake is meer een vorm van een trommelrem. De benaming heeft hij te danken aan de rollen die tegen de buitenmantel worden aangedrukt. Hierdoor remt hij heel geleidijk en voorspelbaar. Pas wanneer de remmen ouder werden en droog kwamen te staan hapte ze nog wel eens en maakte behoorlijk geluid.

Bovendien is een hele vervelende eigenschap dat die koelschijf (die niet toevoegd aan remkracht oid) rammelt. hoe ouder de rem hoe harder de rammel.

De rollerbrake is niet geschikt voor intensief gebruik in de bergen.

Dan is een schijfrem nog beter :D
m-gineering schreef: Als spaken halverwege knappen is corrosie meestal de dieper liggende oorzaak. Spaken worden wisselend belast (ook zonder rem) en als ze breken is dat meestal het gevolg van scheurgroei. Als de scheur ver genoeg gevorderd is breek de spaak spontaan
Is een fiets van 14 maanden oud waar zo'n 3000 km op is gefietst niet te jong voor zo'n soort spaakbreuk? Ik had hiervoor een Gazelle die ik 15 jaar heb gehad waarvan nog nooit een spaak is stukgegaan.
Spaken horen niet te breken. Ik heb het ook al vele jaren niet meer meegemaakt. Maar je moet je wel realiseren dat er grote kwaliteitsverschillen zijn in wielen. Machinaal gemaakte wielen zoals op jouw Gazele zijn vaak goedkoop, maar ook slecht. Een handgespaakt wiel van een goede wielbouwer die weet wat hij doet zal slechts hoogst zelden of eigenlijk helemaal nooit last van spaakbreuk hebben.
Wim
De nadelen van schijfremmen worden, om het maar eens voorzichtig te zeggen, zwaar overdreven. De spaken en vork worden zwaarder belast, maar bij een 32-spaaks wiel is dat geen probleem. Een schijf kan krom, maar dat gebeurt bijna nooit omdat-ie weggescholen zit achter de vork. Mocht het toch een keer gebeuren, dan kun je hem meestal wel weer rechtbuigen. Een slag in een wiel komt vaker voor en dan ben je blij als je geen velgremmen hebt!

De voordelen van een schijfrem zijn enorm: Geen schade aan je velgen, het remt superieur, is vrijwel niet oververhit te krijgen, doet het ook in de regen, vraagt veel minder onderhoud en de reserveremblokjes passen in je portemonnai. Het enige echte nadeel is het grotere gewicht.

Het probleem met de remmen op deze fietsen is dat ze hydraulisch zijn. Voor een wedstrijdfiets is dat geweldig, omdat het licht is en erg goed remt. Maar voor een fiets die veel kilometers maakt vind ik ze toch te onderhoudsgevoelig. Bovendien heb je om ze te repareren speciaal gereedschap nodig.

De juiste oplossing voor een vakantiefiets is dus een mechanische schijfrem, en dan steekt de Avid BB7 met kop en schouders boven de rest uit. Maar als je die op je vakantiefiets wil, moet je óf een ligfiets kopen, óf zelf gaan sleutelen.

In ieder geval denk ik dat de bovengenoemde fietsen veel te veel onderdelen hebben die niet nodig zijn, maar dus wel geld kosten. Vaste verlichting terwijl je toch een zaklamp bij je hebt, een verende voorvork, het is niet nodig maar bij een beperkt budget gaat het ten koste van de onderdelen die wél essentieel zijn.

Om eerlijk te zijn, als ik zo'n krap budget had, zocht ik een tweedehands fiets met schijfremnokken en ging zelf sleutelen. Een paar goede wielen, BB7's, een SRAM X9-achterderailleur en een non-SPD pedaalsysteem. De (middel)grote fietsfabrikanten zullen zich nooit bezighouden met wat voor jou het beste is, maar alleen met wat het gunstigste inkoopcontract oplevert. Dan kan je beter het heft in eigen handen nemen.

Grtjs, Walter
Wim schreef:Spaken horen niet te breken. Ik heb het ook al vele jaren niet meer meegemaakt. Maar je moet je wel realiseren dat er grote kwaliteitsverschillen zijn in wielen. Machinaal gemaakte wielen zoals op jouw Gazele zijn vaak goedkoop, maar ook slecht. Een handgespaakt wiel van een goede wielbouwer die weet wat hij doet zal slechts hoogst zelden of eigenlijk helemaal nooit last van spaakbreuk hebben.
Je hebt gelijk met je opmerking dat spaken niet horen te breken. Nu er een nieuwe spaak in zit , vertrouw ik dat wiel absoluut niet meer en verwachtte er heel wat problemen te krijgen. Ik heb hem niet voor niets ingeruild.

Vanochtend heb ik mijn Koga Balance opgehaald en de Gazelle ingeleverd. Wat het fietsen op zich betreft, merk ik weinig verschil. De Gazelle liep ook licht. De zithouding op de Koga is aanzienlijk beter dan op de Gazelle. Steun van alle kanten, net als op de Union. De onderdelen zien er behoorlijk wat steviger uit en de afwerking is werkelijk perfect, vergeleken met de Gazelle.

Gelukkig is er een spaak geknapt :) Want nu had ik de kans om mijn vrouw ervan te overtuigen dat ik mijn fiets moest inruilen :)
Gefeliciteerd met je nieuwe fiets!

Mijn ervaring met goedkope wielen is dat je er best lang mee kan rijden alleen moet je 1 keer de spaken een beetje bijspannen als je er al een maandje flink mee gereden hebt. Doe je dat niet dan gaan er een paar los zitten, raakt de rest overbelast en begint de ellende. Bij een Koga zou dat niet nodig moeten zijn, maar het kan geen kwaad om over twee maanden even aan je spaken te voelen of er niks los zit.

Merlijn.