Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spaak patroon - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Spaak patroon

@ leon,

Ik was al bij evers geweest (hemelsbreed 400 meter van mijn woning af :-)) en hij rade me de RIH aan tov de raleigh ook ivm stevigheid en hij zij toch wel degelijk dat de RIH fiets helemaal oer hollands is. Dus niet gezien de opmerkingen hier.
Mestreechteneer schreef: hij zij toch wel degelijk dat de RIH fiets helemaal oer hollands is.
Hier kun je zien hoe een RIH fiets wordt opgebouwd:

http://www.rih.nl/site/bedrijf/video/index.php

En hier kun je zien uit uit welke onderdelen een RIH Z-800 is samengesteld:

http://www.rih.nl/site/modellen/z-800/s ... /index.php

Geen enkele fiets is nog oer Hollands. Vrijwel alle fietsen zijn gemaakt van onderdelen geproduceerd in Azië, Japan en andere landen. Zelfs de banden komen uit het buitenland.

De merken van nu hebben niets meer uit te staan met de stichters van de bedrijven. Heel veel merken hebben gemeenschappelijk dat ze ooit in het verleden failliet zijn gegaan. Ook zijn vele merken opgeheven of samengegaan, zie:

http://www.rijwiel.net/merken_n.htm

De RIH fietsen worden gemaakt door Cové en niet in Amsterdam. De Koga's worden gemaakt in Heerenveen, maar de oprichter, Andries Gaastra heeft niets meer met het merk uit te staan. Net als Batavus en Sparta is Koga onderdeel van Accell.

Enkele bedrijven bezitten de rechten om een bepaald merk te voeren: Fongers wordt gemaakt door Batavus:

http://www.tweewieler.nl/nieuws/805/twi ... ngers.html

Rivel wordt op de markt gebracht door dezelfde onderneming die ook Union op de markt brengt.

RIH en Koga fietsen worden geassembleerd door één monteur. Vandaag heb ik mijn Koga opgehaald en in het zadeltasje trof ik een Bike Pass aan. Aan de binnenkant was een foto van de monteur en zijn naam plus enkele van zijn hobbies.
Mestreechteneer schreef:@ leon,
Ik was al bij evers geweest (hemelsbreed 400 meter van mijn woning af :-)) en hij rade me de RIH aan tov de raleigh ook ivm stevigheid en hij zij toch wel degelijk dat de RIH fiets helemaal oer hollands is. Dus niet gezien de opmerkingen hier.
Jammer. Het is een strafpunt voor de enige fietsenmaker die nog wat punten bij mij had hier. Dat wil niet zeggen dat je er geen fiets kunt kopen, da's wat anders, maar je weet dat het verhaal erbij gekleurd is.
Hij heeft me een tijd terug vriendelijk en vakkundig geholpen met een probleem aan mijn fiets wat helemaal niet zijn probleem was, dat was een bonuspunt voor hem.
Leon
Ach, waarom moet het oer-hollands zijn. Gek genoeg komen een heleboel hoge kwaliteitsframes gewoon uit het verre oosten. Denk aan Santos en Idworx. Het is maar net wat voor specificaties je eist en hoe klein de toleranties mogen zijn.

De onderdelen komen ook ergens anders vandaan, hoofdzakelijk weer het verre oosten.

Ik denk dat je de opmerking "oer-hollands" voortkomt uit de gedachte dat het ontwerp en afmontage hier in nederland gebeurd en omdat dat Nederlander nu eenmaal hier emotioneel gevoelig voor is.

Kalkhoff, oer-duitse kwaliteit :p, maakt trouwens ook voordelige stevige fietsen.

Je spreekt over: ik ben niet een van de lichtste.. maar hoeveel is dit dan?
Mattheus schreef: RIH en Koga fietsen worden geassembleerd door één monteur.
Mijn conclusie na het zien van het Rih fabrieksfilmpje was juist dat de fiets op de kop op een klein bandje gemonteerd wordt, maar dat in alle shots juist zorgvulig uit beeld werd gehouden ;)
m-gineering schreef: Mijn conclusie na het zien van het Rih fabrieksfilmpje was juist dat de fiets op de kop op een klein bandje gemonteerd wordt, maar dat in alle shots juist zorgvulig uit beeld werd gehouden ;)
RIH-Cové B.V. is een in Venlo gevestigde fabrikant van kwaliteitsfietsen. Het merk bestaat sinds 1921. Elke RIH fiets wordt handmatig gelakt en opgebouwd. Deze extra aandacht is bepalend voor de krachtige uitstraling van iedere RIH fiets. Bij RIH zijn 20 medewerkers werkzaam.

http://www.techniekwerkt.nl/bedrijf/1564/rih-venlo

Koga en RIH worden handmatig gebouwd. Bij Koga door één monteur, bij RIH onbekend.

Beide fabrikanten besteden veel zorg aan het assembleren en zijn daardoor duurder dan andere fietsen.

Maar zou er kwaliteitsverschil kunnen zijn tussen dezelfde fietsen van hetzelfde type?
Rih is een merk dat een stukje hoger in de markt zit dan bijvoorbeeld Gazelle, tegen ook hogere prijzen (en Gazelle is al duur voor zulke matige fietsen). Echt warm van de modellen word ik niet, zeker niet als vakantiefiets. Als vakantiefiets vind ik bijvoorbeeld de Avaghon Series fietsen veel aantrekkelijker, of als het echt scherp geprijsd moet biedt de Fahrradmanufaktur veel meer waar voor je geld.
Wim
Wim schreef:Echt warm van de modellen word ik niet, zeker niet als vakantiefiets.
Fietsen kun je op verschillende manieren indelen: stadsfietsen, hybride fietsen, racefietsen, etc. Of zoals Koga dat doet: comfort, light touring, trekking, mountain bike, etc.

Er zijn verschillende soorten fietsers. Als ik jou goed inschat, zou jij een keuze maken uit light touring of trekking. Ik zou uitsluitend kijken bij comfort en absoluut niet bij trekking of light touring.

De RIH fietsen kun je rekenen tot de groep comfort. Als ik naar mezelf kijk, is een stadsfiets met een naafversnelling eigenlijk voldoende, maar een stadsfiets met een derailleurversnelling fietst net iets lichter, makkelijker. Op een fiets met een naafversnelling fiets je met plezier een tocht van 45 km en op een fiets met een derailleurversnelling maak je een tocht van 55 km met plezier.

Toen ik mijn Koga gisteren had opgehaald, heb ik eerst het bidon en de bidonhouder verwijderd. Die gebruik ik toch niet en zit alleen in de weg als ik mijn fiets op de fietsendrager achter op de auto zet.

In een test lees je vrijwel elke keer dat Koga's stevig aan de prijs zijn. Een RIH komt niet in een test voor, maar zou dezelfde opmerking krijgen:

"Met als enige kanttekening: de toch wel stevige prijs. [...]
Niet iedereen kan of wil de hoofdprijs voor een fiets neertellen en dan zijn er voldoende betaalbare alternatieven."

http://www.plusonline.nl/reizenenvrijet ... #budgettip

Dergelijke opmerkingen impliceren dat de Koga's en RIH's te duur zijn, en geen vakue for money leveren. Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Nu ik zelf een Koga heb en die vergelijk met de Gazelle die ik had, merk ik duidelijk verschil in afwerking en opbouw van de fiets. Dat een hogere prijs een belemmering vormt om zo'n fiets in overweging te nemen is begrijpelijk, maar volkomen onterecht.
Die plus online test is leuk ter vermaak, maar echt serieus kun je het niet nemen in mijn ogen, zo staat er bij de Multicycle Image geschreven:
Extra is de MC Safe-brake. Die zorgt ervoor dat welke remhandel er bij een noodstop ook wordt ingetrokken, er altijd eerst achter geremd wordt. Dat voorkomt het over de kop slaan bij een blokkerende voorrem.
:shock: :?
Mattheus schreef:Koga en RIH worden handmatig gebouwd. Bij Koga door één monteur, bij RIH onbekend.
Kijk nogeens goed naar dat filmpje. Die jongen die het stuur opbouwt heeft duidelijk maar één taak: het ene stuur na het andere opbouwen. Bij Koga wordt een completye fiets door één monteur afgebouwd, bij Rih gaan ze van de één naar de ander, iedereen heeft zijn specifieke taak. Of één van beide formules grote voordelen boven de ander oplevert, valt te betwisten. Maar dat ga ik niet doen.
Mattheus schreef:De merken van nu hebben niets meer uit te staan met de stichters van de bedrijven. Heel veel merken hebben gemeenschappelijk dat ze ooit in het verleden failliet zijn gegaan. Ook zijn vele merken opgeheven of samengegaan, zie:

http://www.rijwiel.net/merken_n.htm

De RIH fietsen worden gemaakt door Cové en niet in Amsterdam.
Bij Rih in Amsterdam worden maatframes in staal gebouwd, dit heeft op de naam na niets met de Rih fietsen uit Venlo van doen. Eeuwig zonde dat die merknaam zo verkwanseld is.
Mattheus schreef:De Koga's worden gemaakt in Heerenveen, maar de oprichter, Andries Gaastra heeft niets meer met het merk uit te staan.
Maar Koga's worden nog steeds gebouwd volgens de formule die door Gaastra ooit is opgezet: (kwaliteits)frames uit het verre oosten worden in Heerenveen één voor één door monteurs compleet afgebouwd. Vroeger kwamen die frames van Miyata, tegenwoordig (grotendeels?) uit de stal van Koga's moederbedrijf, Accell. Vandaar de recente naamsverandering van Koga-Miyata naar simpelweg Koga.

.tsooJ
Het feit dat je Koga beter is dan je Gazelle wil nog niet zeggen dat hij ook echt value for money is. Als je dat wilt kun je beter terecht bij Fahrradmanufaktur of iets minder scherp geprijsd maar wat mooier bij de Avaghon Series.
Wat ikzelf kies doet er eigenlijk niet zo toe, zolang het maar past bij wat ik ermee doe. Ik hou van tochten in spannende landschappen, en met kampeerbagage. Comfort is daarbij voor mij heel belangrijk, net als het vermogen over onverharde paden en slechte wegen te rijden. Ik heb dus een fiets met 50 mm brede 26 inch (mtb) banden, en een comfortabel stalen frame. En een racestuur op zadelhoogte, vanwege het comfort. Behalve een stadsfiets met terugtraprem en een Brompton vouwfiets heb ik nog een heel oude stalen racefiets met iets bredere 32 mm banden voor tochten zonder bagage. Die laatste begint me echter te oncomfortabel te worden. Ik ben dus aan het sparen voor een "racefiets" met echt brede (42 mm) 650B banden.
Als je zonder veel weerstand wilt fietsen zijn er eigenlijk twee dingen die je moet doen. Allereerst moet je snelle soepele banden monteren. Tot een km of 15-20 is rolweerstand het belangrijkste. Bij hogere snelheden wordt dat luchtweerstand. Dus het stuur wat lager zetten en geen losse kleding dragen helpen enorm. Een wat lager stuur geeft ook een houding waarbij je meer kracht kunt zetten. De interne weerstand van de aandrijving is veel geringer dan de rolweerstand of de luchtweerstand. Gewicht doet er eigenljk alleen toe bij het klimmen.
Wim
Wim schreef:Het feit dat je Koga beter is dan je Gazelle wil nog niet zeggen dat hij ook echt value for money is.
Value for money is een heel ruim begrip. Als ik mijn Union Quadra vergelijk met de Koga, is er een behoorlijk verschil in opbouw van de fiets. Een Union is economisch opgebouwd en kan echt aan een lopende band worden geproduceerd. Voorspatbord zit boven aan het frame vast en onder d.m.v. twee stangetjes bij de naaf. De lamp is niet op het spatbord bevestigd. Het voorspatbord van de Koga zit ook aan het frame gemonteerd, maar is d.m.v. vier stangetjes bevestigd bij de naaf en de lamp is verwerkt in het voorspatbord. Het voorspatbord van de Koga kost meer tijd om te bevestigen. Aan vele dingen kun je zien dat het meer tijd kost om te assembleren en dat dat met zorg is gebeurd. Wat dat betreft krijg je waar voor je geld. De ironie is dat Gazelle het vroeger net zo deed als Koga nu. Op de fiets van mijn vrouw (ruim 15 jaar oud) zijn de spatborden op dezelfde manier bevestigd als op de Koga.

Wat het beste is, weet ik niet. Laatst ging het voorspatbord stuk van mijn Union fiets door een onhandige manoeuvre van mij. Voor 15 euro zat er een nieuw spatbord op. Ik weet zeker dat het voorspatbord van de Koga aanzienlijk duurder is.

Pas over enige tijd kan ik zeggen hoe de fiets me bevalt. Ik moet mijn eerste tocht er nog mee fietsen.

Wim schreef:Als je zonder veel weerstand wilt fietsen zijn er eigenlijk twee dingen die je moet doen. Allereerst moet je snelle soepele banden monteren. Tot een km of 15-20 is rolweerstand het belangrijkste. Bij hogere snelheden wordt dat luchtweerstand. Dus het stuur wat lager zetten en geen losse kleding dragen helpen enorm. Een wat lager stuur geeft ook een houding waarbij je meer kracht kunt zetten. De interne weerstand van de aandrijving is veel geringer dan de rolweerstand of de luchtweerstand. Gewicht doet er eigenljk alleen toe bij het klimmen.
Op een derailleurfiets kom ik op een gemiddelde van 21-22km per uur en op mijn fiets met naafversnelling 19-20km per uur.

Het gaat mij niet om de snelheid. Ik wil wat zien van het landschap. Een keer flink tegen de wind in trappen kan ook veel voldoening geven. De laatste jaren fiets ik meer, puur omdat het goed voor me is. Drie jaar geleden heb ik een zware thrombose gehad waardoor mijn linkerbeen flink was opgezet. Ik kan nog niet lang staan, want dan wordt het vocht niet afgevoerd (stasis). Regelmatig fietsen geeft veel verlichting. Als geboren en getogen Groninger is Groningen mijn favouriete fietsprovincie en ik heb er inmiddels ruim 150 (varianten van) GPS fietsroutes. Camera mee, mijn broodje eten op een bankje, een praatje maken. Ik wil niet plat op mijn fiets te liggen om zo snel mogelijk vooruit te komen, maar hoef ook niet kaarsrecht te zitten. Licht voorover dan kan ik wat zien en kom toch nog in redelijk tempo vooruit.