Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen in Frankrijk: canal du midi en katharenroute - Forum Wereldfietser

fietsen in Frankrijk: canal du midi en katharenroute

Hallo,
Wij vertrekken eind juli met 3 vrouwen vanuit Bordeaux om Canal du Midi te fietsen. We willen een grote lus maken via de Katharenroute en een stukje van de St.-Jacobsroute om dan terug in Bordeaux te eindigen. Het plan was van Canal du Midi te fietsen tot Carcassonne, dan over te gaan op de Katharenroute en in Oloron Ste Marie de St.-Jacobsroute te nemen. Heeft iemand deze lus al ooit gemaakt? Is er veel verschil tussen canal du Midi van Bordeaux naar Sète of omgekeerd? Stroomopwaarts is wat vals plat, is dat te doen of toch serieus VALS plat? We overwegen om de lus in de andere volgorde te doen maar dan zitten we sneller in de bergen en hebben we iets minder aanpassing... Is er een groot verschil tussen het volgen van de Katharenroute van oost naar west en omgekeerd? Wie weet raad?
Sofie
sofiehupko schreef:Hallo,
Wij vertrekken eind juli met 3 vrouwen vanuit Bordeaux om Canal du Midi te fietsen. We willen een grote lus maken via de Katharenroute en een stukje van de St.-Jacobsroute om dan terug in Bordeaux te eindigen. Het plan was van Canal du Midi te fietsen tot Carcassonne, dan over te gaan op de Katharenroute en in Oloron Ste Marie de St.-Jacobsroute te nemen.
Ik zou van Bordeaux naar Carcassonne gaan, nagenoeg vlak (bij iedere sluis ga je een stukje omhoog en voorbij Seuil de Naurouse bij ieder sluis wat omlaag), en dan de bergen in via de Katharenroute. Dan ben je een beetje ingefietst voordat je in de Pyreneeën aankomt en er echte klimmetjes komen.
Hallo Sofie,

Beide routes zijn in beide richtingen beschreven dus daar zit alvast geen verschil in. Wel is het zo dat de trajectbeschrijving (wat je onderweg ziet etc.) van het Canal du Midi en ook de volgorde van accomodaties etc. van Sète in de richting van Bordeaux is beschreven. Dat geldt ook voor de Katharenroute, dus ook daar geen verschil.
Voor het Canal du Midi en Canal de Garonne is de belangrijkste afweging wellicht dat de Voie Verte langs het Canal de Garonne volledig geasfalteerd is en dus zonder meer het makkelijkste deel van de hele trip is. Wel heb je daar vanaf Latresne tot La Réole een stuk van 60 km met eerst langdurig vals plat en daarna heuvels. Langs het Canal du Midi zijn grote delen nog steeds onverhard en soms flink hobbelig. Verder is het zo dat landschappelijk gezien het Canal du Midi veel fraaier is dan het Canal de Garonne; vooral tussen Castelnaudary en Béziers. De meeste Fransen fietsen het Canal du Midi van Toulouse naar Sète.
Voor het hoogteverschil maakt het eigenlijk niks uit: weliswaar fiets je van Sète naar Toulouse in principe stroomopwaarts maar een hoogteverschil van minder dan 200 meter over een afstand van 260 kilometer merk je niet. Het is tussen de diverse sluizen volkomen vlak. Alleen bij de sluizen moet je steeds een paar meter hoogteverschil overwinnen.
Ik zou me dus vooral laten leiden door de volgorde van wat je onderweg wil zien!

Fijne vakantie
Luc
hey,

Bedankt voor de info. Ik heb de 3 boekjes al. We volgen toch best gewoon de beschrijving van het boekje, nl. canal du midi? Staat daar de beschrijving langs canal de Garonne ook in?
We willen vooral trekken met de fiets niet speciaal iets zien, misschien Carcasonne en Lourdes.
Nog een vraagje; kunnen we onze auto op een camping in de buurt van Bordeaux voor 14 dagen veilig achterlaten of zijn er andere opties? We hebben al een camping gecontacteerd maar nog geen antwoord gekregen. Ik las ook nog ergens dat we het ook bij de gendarmerie kunnen vragen. Heeft er iemand hier ervaring mee?
En dan nog eentje; zijn fietszakken vooraan juist aan te raden of af te raden? Is het in de bergen niet gemakkelijker om ook wat gewicht vooraan te hebben?

Sofie
sofiehupko schreef:We volgen toch best gewoon de beschrijving van het boekje, nl. canal du midi? Staat daar de beschrijving langs canal de Garonne ook in?
We willen vooral trekken met de fiets niet speciaal iets zien, misschien Carcasonne en Lourdes.
Nog een vraagje; kunnen we onze auto op een camping in de buurt van Bordeaux voor 14 dagen veilig achterlaten of zijn er andere opties? We hebben al een camping gecontacteerd maar nog geen antwoord gekregen. Ik las ook nog ergens dat we het ook bij de gendarmerie kunnen vragen. Heeft er iemand hier ervaring mee?
En dan nog eentje; zijn fietszakken vooraan juist aan te raden of af te raden? Is het in de bergen niet gemakkelijker om ook wat gewicht vooraan te hebben?

Sofie
Canal du Midi loopt van Sète naar Toulouse, van Toulouse richting Bordeaux heet het kanaal Canal de Garonne.

Fietstassen vóór is afhankelijk van hoeveel spullen je meeneemt. Neem je veel mee dan is het voor de gewichtsverdeling beter; neem je weinig mee dan kan je volstaan met alleen achtertassen. Alles went tenslotte wel na een paar dagen en voor het klimmen maakt het niet veel uit!

Op campings je auto laten staan lukt vaak wel, soms tegen betaling soms gratis.
Gewoon vragen op de camping waar je als eerste gaat staan.
Dag Sophie,

Vorig jaar heb ik samen met mijn vriendin een stukje van het Canal du midi gefiets, nl tussen Béziers en Carcassonne. Qua omgeving vond ik het een prachtige route met de brug over de Orb bij Béziers, de tunnel van Malpas of de 9 opeenvolgende sluizen van Fonséranne. Ook Carcassonne zelf is absoluut een aanrader moest je er nog niet geweest zijn.

Een nadeel is echter wel dat de weg onverhard is en de mooie platanen die langst het kanaal staan behoorlijke wortels hebben en ervoor zorgen dat de rit zelf niet echt comfortabel te noemen is.

Om terug te keren van Carcassonne naar Béziers hebben we gewoon de kleinste wegen over het platteland genomen, wat zeker ook de moeite is in die regio.

Misschien helpt deze info een beetje met je beslissing ;-)

Groeten,

Lee
Lee schreef:Een nadeel is echter wel dat de weg onverhard is en de mooie platanen die langst het kanaal staan behoorlijke wortels hebben en ervoor zorgen dat de rit zelf niet echt comfortabel te noemen is.
Vanuit Bordeaux fiets je grotendeels langs het Canal de Garonne over goede asfalt fietspaden; alleen de laatste 40 km naar Carcassonne is over wat slechter jaagpad.
Sophie komt helemaal niet op het gedeelte dat jij beschrijft en waar weliswaar de slechtste stukjes zitten!

Afbeelding

Strak asfalt langs het Canal de Garonne :wink:
Daar hoort natuurlijk wel een muziekje bij:

http://www.crocodilemusic.com/index.cfm ... ion=detail
Amaai,

Merci allemaal voor de informatie! Helpt ons enorm vooruit!!

Ik houd jullie op de hoogte!

Sofie
Wij hebben in 2007 de Katharen-Baskenroute gefietst voor verslag, foto's en info zie:
http://www.fietsvakantielinks.nl/harryo ... en2007.htm

Harry
Hoi,

Nog een kleine aanvulling:
Afgelopen zomer (juli/augustus) heb ik Langs Oude Wegen én de Katharenroute gefietst.
Des te zuidelijker ik kwam, stond ik om 6 uur op en zat dan om 7 uur op de fiets. Kort na het middaguur hield ik het voor gezien of reed na uren siësta rond 18.00 uur nog een uurtje verder.
Tip: monteer een petfleshouder op je frame om grote flessen water mee te kunnen nemen.
Voordeel van langs die kanalen fietsen is dat er vaak en veel bomen staan. Verder vond ik het zelfs voor een dagje al uitermate saai. Maar dat is persoonlijk. Katharenroute is prachtig maar pittig. Dat heb je waarschijnlijk al aan de hoogteprofielen gezien.
Gewichtsverdeling door ook voortassen te nemen is ook prettig, stabieler, bij het afdalen.
Succes.
Ik was een tijdje geleden van plan dit te doen met mijn zoon, maar die had toen geen zin. Dus over de route kan ik niets zeggen. Voor grotere bidons heb ik nog een suggestie: de bikebuddy http://www.bikebuddy.co.uk/ Tot maximaal 2 liter, of iets minder hangend onder de onderbuis. Voor comfort op slechte paden heb ik twee simpele suggesties: bredere banden, en/of soepele Panaracer Pasela TG banden (max 37 mm, maar dan ook echt). Voortassen zijn op een dergelijke route totaal onnodig. 12-15 kg is echt wel het maximum van wat je nodig hebt, en dat past prima in de combinatie van achtertassen, tent bovenop de drager, en een stuurtas. Voortassen zijn alleen nodig op echte expedities.
Wim
Ik heb in september een deel van het Canal du Midi gefietst ten westen van Carcassonne, en dat was voor een uurtje wel aardig, maar daarna werd het behoorlijk saai; rijen bomen, bomen en nog eens bomen, en een kanaal, natuurlijk. De enige afwisseling zijn de plezierboten en de sluizen. Daar kwam bij dat een deel van het jaagpad niet geasfalteerd was, wat normaal gesproken geen probleem is, maar dit onverharde pad bestond deels uit zompige modder (het had geregend, dat wel). kuilen en grasplaggen, wat echt niet lekker fietst. Na een paar uur hebben we het voor gezien gehouden. Het is leuker om korte stukjes kanaal af te wisselen met weggetjes in de omgeving (die zijn er zat), en dat hebben we verder dan ook gedaan; later volgden we op de terugweg de Katharenroute naar het oosten die zeer de moeite waard is en inderdaad vrij heuvelachtig, maar de hellingen zijn op zich goed te doen.
peter de rijk schreef:Ik heb in september een deel van het Canal du Midi gefietst ten westen van Carcassonne,
Typisch een momentopname 8)
De Fransen zijn hard bezig om hun VV's te verbeteren; zie: http://www.af3v.org/CarteAF3V/carte-detaillee.html voor de huidige stand van zaken. Uiteraard met de Franse slag. Ten westen van Carcassonne is nog 'under construction' (lees jaagpad), vanaf Seuil de Naurouze (10 km voorbij Castelnaudary) is hij strak geasfalteerd :wink:
Voortassen zijn op een dergelijke route totaal onnodig. 12-15 kg is echt wel het maximum van wat je nodig hebt, en dat past prima in de combinatie van achtertassen, tent bovenop de drager, en een stuurtas. Voortassen zijn alleen nodig op echte expedities.
Wim


In theorie zal je wat kilo's gelijk hebben wanneer je van minimum bepakking uitgaat en je alles klein en licht koopt. Het is echter geen wet van Meden en Perzen.
Ik houd niet van zoeken in twee overvolle achtertassen en heb graag ruimte over voor natte zooi of een leuk jurkje en nog leukere schoentjes. Ik zeul het graag mee de berg op. En dan weer lekker naar beneden zonder gezwabber.
Loes
Ik wordt een beetje moe van het effect dat elke willekeurige vraag soms omgebogen wordt naar een pleidooi voor licht- of zwaargewicht fietsen. Soms is het wel begrijpelijk, maar in dit geval is het verband met de eerste vraag ver te zoeken.
Leon
Leon schreef:Ik wordt een beetje moe van het effect dat elke willekeurige vraag soms omgebogen wordt naar een pleidooi voor licht- of zwaargewicht fietsen. Soms is het wel begrijpelijk, maar in dit geval is het verband met de eerste vraag ver te zoeken.
Leon
Ik ben het grotendeels wel met je eens, maar haar tweede vraag in dit topic ging daar toch echt nadrukkelijk over 8)