Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Parijs-Basel: fietshoes kopen en fiets demonteren? - Forum Wereldfietser

Parijs-Basel: fietshoes kopen en fiets demonteren?

Weet iemand of het nodig is om de fiets te demonteren en deze in een hoes te doen op de TGV van Parijs naar Strasbourg en vervolgens de RE naar Basel?

Tweede vraag: waar koop ik online een hoes (liefst afsluitbaar zodat het voorwiel en de drager er in kunnen)?
Je fiets kan mee in de TGV's van Parijs (station Paris-Est) naar Straatsburg. Er gaan zelfs een paar TGV's rechtstreeks van Parijs naar Bazel. Je hoeft de fiets in deze TGV's niet gedeeltelijk te demonteren en te verpakken. Kost 10 Euro en wel vooraf reserveren: bijvoorbeeld bij de Treinreiswinkel www.treinreiswinkel.nl
Van Straatsburg naar Bazel kan de fiets gratis mee in de regionale TER-treinen. Reserveren is niet mogelijk.
Bedankt voor de nuttige info Bert, heb inmiddels ook bij de treinreiswinkel een en ander nagevraagd en geboekt! :)
Even terugkoppelen!

Ik ben vorige maand naar Parijs gefietst volgens de Benjaminse route die ik zeer kan aanraden. Hoewel deze doorgaans vlak is, en ik me iets heb verreden, toch 3500 hoogtemeters op de GPS op een afstand van 550km.

De fiets heb ik in Parijs op Gare L'Est ingeladen op de TGV naar Strasbourg, hetgeen een eitje was. In de TGV moest ik even kijken waar de fiets geplaatst moest worden. Elke coupe heeft een fietsplaats en dat zijn in feite 3 gewone zitplaatsen maar dan ingeklapt. Er hangt een instructiebord waarop staat dat je de fiets met een paar gordels vast moet zetten. De conducteur controleert de fietsen op zijn route en zet zonodig alles goed. Niets loskoppelen, geen fietshoes nodig.

Van de TGV Strasbourg had ik 9 minuten om over te stappen op de RB trein naar Basel. Dit leek me krap maar bleek in de praktijk ruim genoeg. De RB bood voorin een viertal haken aan het plafond waar je fietsen kon ophangen. Daarnaast was er een ruim waar ook nog fietsen gestald kon worden. Ik vind het allemaal zeer netjes verzorgd en fietsvriendelijk... Ook hulde voor de treinreiswinkel die goede informatie leverde!

Mocht je ooit in Basel je fiets willen stallen, bij het station ligt een enorme bewaakte fietskelder met kluisjes, bagagedepot, fietsenmakers, fietswinkels. Het is hier nogal ingericht op fietsreizigers.
Het station van Zurich heeft ook een prima bewaakte fietsenstalling, bij de bagagebewaar service. Dus niet de bagagekluisjes, die zitten beneden, maar op de begane grond bij de uitgang naar de trams. Had mijn fiets daar toen neergezet toen ik de nachttrein terug naar Nederland had, en een dagje ontspannen door Zurich wou slenteren. Ze sluiten wel om 9 uur, dus wel op tijd je fiets weer ophalen! Ook niet goedkoop, 15 Frank geloof ik. Maar zowat alles is duur in Zwitserland, dus dat is niet zo raar.