Additionally, paste this code immediately after the opening tag: overleven voor wereldfietsers. Wel of geen cursus? - Forum Wereldfietser

overleven voor wereldfietsers. Wel of geen cursus?

Als je het nieuws goed volgt, dan merk ik dat mensen en dus ook
(wereld)fietsers steeds avontuurlijker vakanties willen.

Maar dit alles brengt ook risico's met zich mee.

Een paar feiten uit het nieuws: van de afgelopen week, vrouw gaat in Spanje wandelen en blijft 18 dagen zoek. Belg gaat fietsen in de Amerikaanse woenstijn, slaat een verkeerd pad in en wordt dood terug gevonden. Belg gaat fietsen in Australie, ging in de avond nog even een wandeling maken en werd pas 11 dagen later terug gevonden.

M.a.w, denken jullie er wel eens over na om een of andere survival cursus te volgen. Het kan al helpen om een goede kaart en compas cursus te volgen, waar bij je ook leert hoe je aan de hand v/d sterren je richting kunt bepalen.

Ik ga misschien bij http://www.extrasurvival.nl/cursus.php?id=1
http://www.extrasurvival.nl/cursus.php?id=12
een cursus vuur en bivak volgen en een kaart en Kompas cursus.

Ik vind wandelen ook wel leuk in mooie natuurparken en daar een weekend over nachten onder een tarp, onder de mooie sterren hemel is ook weer iets anders.

Wat vinden jullie?

Mario
'k Heb in 2002 een survivalcursus in Canada gevolgd, zo'n 60km van het dichtstbijzijnde dorpje van (toen) 300 inwoners vandaan... Dat was erg leerzaam en leuk om te doen.

Als fietsers denk ik echter dat we i.h.a. al wel een bepaald richtingsgevoel hebben, cq. een kaart meenemen om dat richtingsgevoel te helpen.
Evengoed kan het geen kwaad het volgende in acht te houden:
* ken de weersverwachting en houd daar rekening mee (en leer evt. de wolken kennen, zoals cumulus, stratos, etc.);
* zorg dat mensen weten van je plannen, en maak afspraken wat te doen als je niet op een bepaald moment van je hebt laten horen of terug bent;
* neem altijd een (liefst topografische) kaart mee van de omgeving (en houd je voortgang bij);
* een fluitje kan van levensbelang zijn, en zorg dat je het noodsignaal weet (1x per 10 sec. fluiten. De reactie moet 1x per 20 sec zijn.);
* zorg dat er wat marge zit in de tijdsplanning van je plannen. (Bij tourskiën wordt er bijv. gepland dat de langzaamste 2 uur voor de schemering op de bestemming kan zijn.);
* neem voldoende drinken mee, daarbij niet inbegrepen koffie e.d. (i.v.m. onttrekking van vocht uit je lichaam);
* neem voldoende eten mee;
* een zakmesje (een simpele maar superlichte Opinel is al meer dan voldoende) kan in een noodsituatie het verschil maken, en je kunt er een appeltje mee schillen;
* het niet bij hebben van pleisters is nog te overzien, maar het wel/niet kunnen inpakken van een verstuikte enkel is een heel ander verhaal (de EHBO-avond van De Wereldfietser is helaas al voorbij);
* zorg bij een dagtocht voor voldoende kleding om evt. de nacht te kunnen overleven (overleven is iets anders dan comfortabel slapen...);
* bedenk of de kans groter is dat je gevonden wordt als je op de plek blijft, dan als je de bewoonde wereld opzoekt.

Er zullen vast meer tips zijn (er zijn hele boeken geschreven over survival, incl. een pocketformaat door een oud-SAS militair en ook een hele mooie "De kunst van het overleven" door Rüdiger Nehberg), maar dit is wel de basis. In de USA wordt ook wel de Ten Essentials aangeraden, welke je vaak toch al bij hebt of welke weinig extra weegt maar wel het verschil kunnen maken...
Het lijkt me sowieso leuk om zo'n cursus te doen en die kennis is altijd mooi meegenomen!

@Robertjan: waar heb jij die cursus gedaan?
Bart de Haas (Taku Adventures). Zij opereren 'vanuit' Atlin. Mogelijk is de 'snelweg' daar nu geasfalteerd. :wink:
veel is natuurlijk afhankelijk waar je gaat fietsen/wandelen, als je in West-Europa blijft (en niet aan alpinisme denkt) dan zal de bewoonde wereld nooit heel ver weg zijn of zal gsmbereik wel bijna altijd mogelijk zijn

een overlevingsdeken is heel compact en weegt bijna niets en kan ook soms het verschil tussen leven en dood betekenen
@Gunter: een Nederlandse mevrouw is laatst in Spanje verdwaald geraakt van een standaard wandelroute, zonder voorbereiding, zonder kaart, etc... Sindsdien is er wel een besef gekomen dat iets meer voorbereiding geen kwaad kan.
Vuur en bivak en nog wat gedaan bij de door jouw genoemde organisatie, leuk, leerzaam en vermoeiend. Doe ze de groeten.

Als ik per ongeluk dood ga tijdens mijn grootste hobby, dan is dat misschien nog niet eens zo erg... :wink:

Ook in Australia heb ik nogal eens alleen een stukje gelopen of in desolaat gebied gereden met de auto. Fluitje/spiegeltje/mes, en altijd iets meer water mee dan je denkt nodig te hebben.
Vandaag ook weer twee alpinisten van in de dertig overleden. Werden plotseling overvallen door het weer.

Mario
mario schreef:Vandaag ook weer twee alpinisten van in de dertig overleden. Werden plotseling overvallen door het weer.
Daar helpt geen cursus tegen... :(
Dan vergis jij je toch echt. Zij waren op een hoogte van 4200 mm verdwaalt.

Kaart lezen he :roll:

Mario
als je alpinisme beoefent en boven de 4000m zit maar niet de juiste kledij of noodrantsoen mee hebt dan ben je in mijn ogen niet correct voorbereid begonnen. Vanaf 2000m kan het weer "plots" veranderen.

Als ik een col boven de 2000m op fiets dan neem ik zoiezo al voldoende kledij en eten mee want zelfs op 2000m kan het in de zomer ineens beginnen sneeuwen/vriezen enz (zie huidige persberichten ivm Galibier waar fietsers zelfs zonder regenjasje naar boven gaan). Zelf heb ik al meerdere malen in de zon en +20gr 's morgens vertrokken en boven gekomen in de sneeuw in negatieve temperaturen.

Moest ik boven de 3000m gaan dan zal ik er al voor zorgen dat ik een overlevingsdeken, extra kledij, voldoende eten, enz mee heb om toch een paar dagen zonder probleem te kunnen overleven. En zeker gps, kompas, kaart, enz.
Vergeet ook niet de alpenstress onder flachlanders: ik heb NU een week vakantie, de enige van het jaar, die top/col staat al veel te lang op mijn verlanglijstje en alle andere tochten deze week hebben we al moeten afbreken.

De ideale voorwaarden om slechte omstandigheden in jouw voordeel goed te praten :evil:

Een local komt alleen zijn bed uit als het grand beau is, en wil anders best een weekje wachten.

Je kan natuurlijk nog steeds in slecht weer terecht komen, bijv. omdat je langzamer vordert dan gepland (maar dan moet je ook eens gaan nadenken), het front eerder overkomt dan verwacht, maar voor een tocht tegen de max van je kunnen ga je alleen weg met mooiweer garantie.

Te voet in de bergen heb je meer aan kaart en hoogtemeter dan aan kompas en gps.

Een opgeladen telefoon met de juiste nummers ingeprogrammeerd is tegenwoordig in de Alpen misschien wel je belangrijkste nooduitrusting..

Sjors
Nooit een cursus gevolgd, wel door de jaren heen EHBO en redder gevolgd en bij de scouts training in verkenners technieken gehad. (de leider van dienst was militair, ook in zijn vrije tijd: zo komt dat er nu mensen zoals ik rondlopen die vietcong-vallen kunnen zetten en weten hoe je iemand de keel oversnijdt zonder geluid te maken :-) )

Ik denk wel dat het nuttig is om je in verschillende situaties op voorhand af te vragen wat je zou doen. Onderzoek wees immers uit dat mensen die een noodsituatie in hun hoofd reeds hadden doorlopen in geval van nood ook veel sneller en correcter reageren. (Het onderzoek in kwestie ging na wie er rampen overleeft: dit bleken niet de jongeren of gezondere mensen te zijn, maar zij die blindelings de nooduitgangen wisten zijn en niet in paniek fouten hadden gemaakt)
Voorbereiding is dus alles. Zeker als je hoog in de bergen gaat, moet je je ook voorbereiden op ernstige keuzes: als je na een val met twee aan een koord hangt en het touw begint te breken, dan moet de bovenste de onderste los snijden en laten vallen. Dat doe je niet als je niet op voorhand daarover hebt nagedacht.

Een aanrader is zeker het SAS-boek, waarin allerlei situaties uitgebreid worden behandeld. De kans is klein dat je ooit in zulke extreme situaties terecht komt. Maar veel van die kennis is ook in gewone situaties zinvol.
mario schreef:Dan vergis jij je toch echt. Zij waren op een hoogte van 4200 mm verdwaalt. Kaart lezen he
Vind dat er nog wel een verschil zit tussen de voorbeelden die Mario geeft en de alpinisten die op 4200 meter hoogte door het weer overvallen worden.

Persoonlijk heb ik nooit de behoefte gevoeld om een cursus te doen en na vijf jaar op pad te zijn geweest al helemaal niet meer. Op de fiets raak je meestal niet al te ver van gebaande wegen en mensen vind je OVERAL !
Een cursus gezondheid en veiligheid voor fietsers lijkt mij ook nuttiger dan een cursus voor de zeldzame situatie dat je als fietser ver weg bent van alle hulp. Noem het Global Survival en het klinkt al beter. :wink:
Leon
Mijn uit gandspunt was alleen, dat veel fietsers ook tijdens het fietsen een berg wandeling maken of een kano tocht.

Mario
mario schreef:Mijn uit gandspunt was alleen, dat veel fietsers ook tijdens het fietsen een berg wandeling maken of een kano tocht.

Mario
Met minimale middelen een fietsreis ondernemen vind ik ook wel een overlevingstocht, vooral als je veel door onbewoond gebied trekt. Niet te vergelijken met kanotochten of wandelingen door onbewoond gebied uiteraard.

Maar wel interessant om eens te bedenken wat het meest minimale is wat je nodig hebt:
- fiets met brede banden en enkel een achterdrager
- fietskleding die je aan hebt (korte wielerbroek, ondershirt, wielershirt, sokken, fietsschoenen)
- extra kleding (icebreaker, reservemouwtjes, lichte regenbroek, lichte regenjas)
- toiletpapier, tandenborstel, tandpasta
- 2 zijtassen
- veel bidons
- wat minimaal gereedschap (paar inbussleutels, zwitsers zakmes, tie-rips)
- binnenbandje en plaksetje
- pomp
- slaapzak
- slaapmat
- bivakzak
- camelbak-rugzak
- creditcard, contant geld
- kaart

de rest is luxe en comfort toch?

al met al kilootje of 8?
creditcard, contant geld
- kaart

de rest is luxe en comfort toch?
Ja, als je zorgt voor genoeg saldo op je bankrekening. :wink:
AB schreef: Maar wel interessant om eens te bedenken wat het meest minimale is wat je nodig hebt:
- toiletborstel,
??? :D
Polling schreef:
AB schreef: Maar wel interessant om eens te bedenken wat het meest minimale is wat je nodig hebt:
- toiletborstel,
??? :D
haha, typefoutje, ik zat waarschijnlijk aan een toilettas te denken toen ik tandenborstel wilde opschrijven..... toiletpapier is overigens ook wel een must als je een tijdje met minimale middelen op pad wilt :)