Additionally, paste this code immediately after the opening tag: opwaarderen of vervangen? - Forum Wereldfietser

opwaarderen of vervangen?

Mijn moeder wil een nieuwe toerfiets, die moet voldoen aan de volgende eisen:
-licht (het liefst zo licht als mijn racefiets ;) )
-dames/mixte frame
-stuur met meerdere posities voor de handen
-comfortabel
-beetje bagage mee kunnen nemen (achterdragertje/evt. stuurtas)
-niet te diepe houding
-mee door de Limburgse heuvels te fietsen, dus geschikte remmen/verzet

Ik zei: die fiets heb je min of meer al, want dat is er een zoals deze:
Afbeelding

Inmiddels hebben zich ook anderen ermee bemoeid en proberen haar naar een nieuwe fiets te praten. Ik heb alleen nog geen beter alternatief gehoord of gevonden.

De Koga is in prima staat, maar moet wel nodig een keer helemaal uit elkaar. Nu is de vraag wat aan die Koga nog te veranderen valt om met name iets te verbeteren aan de houding (dus meer rechtop) en dus stuur. Lager zou niet moeilijk moeten zijn, maar de stuurpen staat al maximaal hoog. Wie weet een goed alternatief stuur?

Of: wie weet een fiets die voldoet aan de wensen? Ik denk dan aan een een audax-achtige fiets, maar die hebben doorgaans geen damesframes...

Sjors
Langere stuurpen met een grotere hoek erin, en een multigrip stuur, dan ben je al een heel eind.

Commandeurs verplaatsen naar het stuur of de stuurpen is ook wel een idee, als de houding meer rechtop moet zijn.

Eventueel een wat modernere groep erop. Met een beetje zoeken moet een aardige 8v of 9v groep bij elkaar te scharrelen zijn op eBay of Marktplaats.

.tsooJ
Als jouw moeder lijkt op de mijne, dan zou ik haar twee prijskaartjes laten zien: één van een nieuwe fiets, en één van een 'upgrade'.

Dan haar laten kiezen. Als ze het geld er voor (over) heeft dan zijn er best leuke fietsen die aan haar eisen voldoen.
Ik zou het een beetje in de 'fitnessbikes' zoeken en dan zijn de Cube Overland (meer richting MTB) en de Koga Sportslady (meer richting racefiets) wel aardige alternatieven.

Is ze an sich nog met haar fiets tevreden dan kom je met de tips van Alien al een heel eind....

Groet,
Eric
Alien schreef:Langere stuurpen met een grotere hoek erin, en een multigrip stuur, dan ben je al een heel eind.

Commandeurs verplaatsen naar het stuur of de stuurpen is ook wel een idee, als de houding meer rechtop moet zijn.
Goed plan, moet ik wel nog iets verzinnen als kabelstoppers op de onderbuis/extra nokjes om de commandeurs op te schroeven.

Qua sturen kom ik de Nitto Albatros en Humpert Stuttgart tegen op het web. Lijken mij manieren om iets minder gestrekt en iets meer rechtop te zitten.
Alien schreef:Eventueel een wat modernere groep erop. Met een beetje zoeken moet een aardige 8v of 9v groep bij elkaar te scharrelen zijn op eBay of Marktplaats.
Qua versnellingen (aantal/bediening) geen klachten, frictieschakelen is ook geen punt. Beetje minder ver hoeven reiken zoals .tsooJ zegt is geen gek idee.
eric190173 schreef:Als ze het geld er voor (over) heeft dan zijn er best leuke fietsen die aan haar eisen voldoen.
Ik zou het een beetje in de 'fitnessbikes' zoeken en dan zijn de Cube Overland (meer richting MTB) en de Koga Sportslady (meer richting racefiets) wel aardige alternatieven.
Ik vrees dat mijn mams nog denkt dat je voor iets van €700-800 klaar zou moeten zijn, maar een complete fiets die voldoet aan haar wensen, wordt dan lastig.

De Koga en Cube zien er op zich leuk uit, maar hebben een recht stuur en vallen daarmee af.

Binnenkort eens de boel opmeten, kijken welke bandjes nog passen, 28mm zou toch zeker moeten kunnen, misschien 30?

Sjors
Zat dus te denken in de richting van zoiets qua stuur, past ook ook nog wel enigszins bij de fiets:

Afbeelding

Sjors
Sjors schreef:Ik vrees dat mijn mams nog denkt dat je voor iets van €700-800 klaar zou moeten zijn, maar een complete fiets die voldoet aan haar wensen, wordt dan lastig.De Koga en Cube zien er op zich leuk uit, maar hebben een recht stuur en vallen daarmee af.
Realiseer je dat je ook een net gekochte fiets kunt voorzien van bar-ends, tik op google maps eens Fietsenmaker Breda in en kijk op de gevonden websites naar de tweedehandsjes* of koop voor 600 euro een nieuwe Fahradmanufaktur T100 en bespaar jezelf een flink aantal uren gepruts aan die oude fiets met veel te zware verzetten voor de Limburgse heuvels.
Leon
*voorbeeld: http://www.louisvandijkfietsplus.nl/fie ... 9047F6163E
Sjors schreef:Inmiddels hebben zich ook anderen ermee bemoeit en proberen haar een nieuwe fiets aan te praten. Ik heb alleen nog geen beter alternatief gehoord of gevonden.
Als ik jouw verhaal goed begrijp, wil je moeder een nieuwe fiets en jij wilt haar oude fiets liever opknappen. Bedenk wel dat iets oudere mensen (zelf ben ik 58) graag iets meer comfort willen. Ik kan me best voorstellen dat ze iets rechterop wil zitten. Nieuwe fietsen zijn gemiddeld genomen comfortabeler dan die van zo'n 20 jaar geleden, maar zijn ook minder degelijk geworden.

Wat is wijsheid? Kijk eens bij een nieuwe fiets, fiets er eens op. Bekijk ook wat er aan gedaan moet worden om haar oude fiets in die staat te krijgen. Als man denk je te weten wat goed is voor een vrouw. Mijn vrouw wilde absoluut een rokzadel op haar toerfiets. Want dat fietst veel lekkerder. Zij een rokzadel en ik ben van heel wat gezeur af :)
Sjors schreef:
Alien schreef:Langere stuurpen met een grotere hoek erin, en een multigrip stuur, dan ben je al een heel eind.

Commandeurs verplaatsen naar het stuur of de stuurpen is ook wel een idee, als de houding meer rechtop moet zijn.
Goed plan, moet ik wel nog iets verzinnen als kabelstoppers op de onderbuis/extra nokjes om de commandeurs op te schroeven.
Afbeelding
Qua sturen kom ik de Nitto Albatros en Humpert Stuttgart tegen op het web. Lijken mij manieren om iets minder gestrekt en iets meer rechtop te zitten.
Maar meer handposities win je er niet mee. Dan kom je toch bij de krakelingsturen of een rechter stuur met bar-ends terecht.
Binnenkort eens de boel opmeten, kijken welke bandjes nog passen, 28mm zou toch zeker moeten kunnen, misschien 30?
Als het inderdaad zo'n fiets is als op dat plaatje wat je postte (heel fraai, zo'n mixte frame, jammer dat je dat weinig meer ziet), zal 32mm wellicht ook nog wel lukken. Als mams meer rechtop wil zitten, is er weinig reden om 'r op knalharde, smalle bandjes te laten rondtoeren.

.tsooJ
Mattheus schreef:Als ik jouw verhaal goed begrijp, wil je moeder een nieuwe fiets en jij wilt haar oude fiets liever opknappen. Bedenk wel dat iets oudere mensen (zelf ben ik 58) graag iets meer comfort willen. Ik kan me best voorstellen dat ze iets rechterop wil zitten.
Klopt, maar die fiets moet ik sowieso een beurt geven, want die gaat niet weg, ook niet als er een nieuwe komt..
('hij fietst zó lekker!')

Punt is dat anderen opeens iets nieuws hebben, en dan wil een je dat blijkbaar ook ;)
Vervolgens word ik ingeschakeld wat dan zou moeten worden..

Maar klopt ook dat ik het altijd leuk vind om een beetje te sleutelen.
Mattheus schreef:at is wijsheid? Kijk eens bij een nieuwe fiets, fiets er eens op. Bekijk ook wat er aan gedaan moet worden om haar oude fiets in die staat te krijgen.
Binnenkort ook zeker eens een ochtend langs wat fietsenzaken. Het makkelijkst is natuurlijk binnen een uur een nieuwe fiets te pinnen, maar dat is al eens gebeurd en die fiets staat nu (terecht) stof te vangen :shock:
('lichtgewicht' alu stadsfiets met pantserbanden en rollerbrakes)
Alien schreef:Citaat:
Qua sturen kom ik de Nitto Albatros en Humpert Stuttgart tegen op het web. Lijken mij manieren om iets minder gestrekt en iets meer rechtop te zitten.
Maar meer handposities win je er niet mee. Dan kom je toch bij de krakelingsturen of een rechter stuur met bar-ends terecht.
Juist, was ik niet duidelijk in. Bedoelde dat het niet fijn wordt gevonden als je polsen voortdurend 90 graden gedraaid staan.
(de miskoop-fiets heeft ook een recht stuur)
Alien schreef:Als het inderdaad zo'n fiets is als op dat plaatje wat je postte (heel fraai, zo'n mixte frame, jammer dat je dat weinig meer ziet), zal 32mm wellicht ook nog wel lukken. Als mams meer rechtop wil zitten, is er weinig reden om 'r op knalharde, smalle bandjes te laten rondtoeren.
Ja, het precies zo een als die blauwe. Jouw mening over de looks van zo'n dun mixte frame wordt exact gedeeld door de berijdster.

Sjors
Sjors schreef:
Alien schreef:Als het inderdaad zo'n fiets is als op dat plaatje wat je postte (heel fraai, zo'n mixte frame, jammer dat je dat weinig meer ziet), zal 32mm wellicht ook nog wel lukken. Als mams meer rechtop wil zitten, is er weinig reden om 'r op knalharde, smalle bandjes te laten rondtoeren.
Ja, het precies zo een als die blauwe. Jouw mening over de looks van zo'n dun mixte frame wordt exact gedeeld door de berijdster.
1982 Road-Mixed. Heel fraai fietsje. Zo stond-ie toentertijd in de folder:

Afbeelding

Als je van sleutelen houdt, zeker de moeite waard om op te knappen. Nitto stuur, stuurpen en zadelpen, Brooks zadel en lederen handvatten, mooie klassieke kooipedalen, Grondbois bandjes, dat zal wat moois opleveren, hoor! Hoort ook een keurig voordragertje op te zitten, als dat ontbreekt zou je ook daar nog een fraai stukje RVS van Nitto kunnen monteren, klassieke stuurtas erop en moeders kan zo meedoen aan een concours d'elegance.

.tsooJ
Hee, leuk, die oude folder! Dat is 'm inderdaad, ±25 geleden als tweedehandsje gekocht.

Voordragertje ontbreekt, achterdrager vind ik maar een gammel ding.

Dacht ook al in de richting van GB bandjes. Verlichting zit er nu nog op, maar stelt niet veel voor en mag eraf.

Eerst maar eens de stroop in de lagers vervangen door vers vet, nieuwe kabels, ketting en blokjes monteren, en die verweerde handvatten eraf proberen te krijgen..

Wordt vervolgd!

Sjors
Sjors schreef:
Ik vrees dat mijn mams nog denkt dat je voor iets van €700-800 klaar zou moeten zijn, maar een complete fiets die voldoet aan haar wensen, wordt dan lastig.

De Koga en Cube zien er op zich leuk uit, maar hebben een recht stuur en vallen daarmee af.

Binnenkort eens de boel opmeten, kijken welke bandjes nog passen, 28mm zou toch zeker moeten kunnen, misschien 30?

Sjors

Een ander stuur is er zo op gezet :wink:, evenals andere banden....

Stevens heeft de X5 in dames uitvoering, inclusief dragertje en spatborden ben je voor € 700 klaar, en ik denk dat je dan wel 42mm banden kunt monteren...

Als ik tussen de regels door lees wil jij graag (terecht in mijn ogen) een klassieker opknappen en een tweede leven gunnen, maar kon je moeder wel eens de behoefte hebben aan een nieuwe fiets...

Succes!

Eric
Ik vind het eigenlijk een beetje zonde om zo'n mooie oldtimer te gaan verbouwen... Origineel houden en restaureren, zegt mijn fietsershart.
eric190173 schreef:
Als ik tussen de regels door lees wil jij graag (terecht in mijn ogen) een klassieker opknappen en een tweede leven gunnen, maar kon je moeder wel eens de behoefte hebben aan een nieuwe fiets...
Zo lees ik het verhaal ook.

De vraag is wie erop gaat fietsen :)
Dat zijn terechte opmerkingen!

Maar naast dat ik het leuk vind die fiets op te knappen, vraag ik me ook af wat werkelijk fijner rijdt.
Dat gaat binnenkort een serie proefritjes uitwijzen, en kan, en zal ik iig zeker niet beslissen.

Over het oldtimer-gehalte maak ik me niet zo druk. Nederland is afgetopt met oude Kogaatjes, uniek is het allemaal niet.

Sjors
waltertje schreef:Ik vind het eigenlijk een beetje zonde om zo'n mooie oldtimer te gaan verbouwen... Origineel houden en restaureren, zegt mijn fietsershart.
Ikzelf zou waarschijnlijk wel de originele onderdelen bewaren, maar als de verbouwing met een beetje zorg wordt ondernomen, zal het klassieke karakter daar weinig onder lijden, hoor.

.tsooJ
Sjors schreef: vraag ik me ook af wat werkelijk fijner rijdt.
Fijner rijden, comfort: dat is voor iedere persoon weer anders.

Ik heb ruim 20 jaar lang een leren zadel gehad, eerst Brooks en daarna een Leppers. De laatste ging binnen 2 jaar stuk. Toen een gel zadel gekocht. Er fietst niets fijner dan een gel zadel. Ik heb geen zadelpijn meer.

Verende voorvork, verende zadelpen: rijdt behoorlijk comfortabel, m.n. die van een Koga.

Voor de één hoeven er geen verende dingen op een fiets te zitten, de ander wil er niet weer zonder. Wat kwalitatief beter is, laten we buiten beschouwing.
Inmiddels twee dagen fietsenmakers bezoeken, in folders neuzen, het web afstruinen en proefrijden verder ;)

De Koga blijft, krijgt het nodige onderhoud, en wordt de slecht weer fiets. Fiets is nog in goede staat, met name de wielen zijn beter dan verwacht, hebben ook verjongde spaken. Wist niet dat dat toen ook al gebruikelijk was.

Wel heeft een fietsenboer destijds lomp gewerkt aan dat fietsje: dragertje zit gemonteerd op een manier waardoor het frame flink is beschadigd en, treuriger, om een slot te bevestigen heeft iemand grote gaten geboord in de dunne staande achtervork :shock:

Fietsenmaker heeft verder gepraat als brugman, maar mijn moeder niet van het kromme stuur afgekregen 8)

Dan blijft, als je als eis hanteert dat de fiets bij een winkel in de buurt moet worden aangeschaft, de keuze beperkt (Thorn Audax bijv. viel daarom af). Na een dag een uitproberen bleek een lage doorstap geen noodzaak meer. Sportslady bijv. werd te rechtop bevonden. Bovendien: bezemsteel.

Inmiddels staat een Stevens Impala 105 in de woonkamer te blinken. Kunnen spatborden noch dikke bandjes op, bagage is beperkt tot wat in je fietsshirt past, maar (openbaring) 'wat fietst dat lekker!' ;)

Sjors
Stevens in de woonkamer ? Als ik op je link klik krijg ik een Cannondale tegen een buitenmuur te zien (ook mooi fietsje overigens).
Gr.
Kees
Sjors schreef:Inmiddels twee dagen fietsenmakers bezoeken, in folders neuzen, het web afstruinen en proefrijden verder ;)
Ik ben blij dat je ons de afloop hebt verteld.