Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Drukte Provence & Côte d'Azur augustus?? - Forum Wereldfietser

Drukte Provence & Côte d'Azur augustus??

Hallo,

Ik ben van plan dit rondje Côte d'Azur & Provence te gaan fietsen vanaf half augustus.

Afbeelding

te beginnen in Nice, de Middelandse Zee te volgen en dan bovenlangs terug.
Weet iemand of het dan nog heel erg druk is in het gebied.
De meeste nederlanders zullen dan al wel weer vertrokken zijn, maar waarschijnlijk hebben de fransen zelf vakantie.

groet, roosje
roosje schreef:Hallo,

Ik ben van plan dit rondje Côte d'Azur & Provence te gaan fietsen vanaf half augustus.

te beginnen in Nice, de Middelandse Zee te volgen en dan bovenlangs terug.
Weet iemand of het dan nog heel erg druk is in het gebied.
De meeste nederlanders zullen dan al wel weer vertrokken zijn, maar waarschijnlijk hebben de fransen zelf vakantie.

groet, roosje
De kuststrook is waar het grote geld verdiend moet worden met strandvertier en appartementencomplexen. 15km is een veilige afstand ;)
Een paar jaar geleden ook eens de kustlijn rond Monaco, Cannes, Nice willen volgen met de fiets maar dat is helemaal geen aanrader: veel te druk, gevaarlijk, niet aangepast voor fietsers, ... Zelfs met de auto vind ik het niet gezellig en ga je mij nooit meer zien doen.

Ik spreek hier over de maand juli maar ik vermoed dat augustus evenveel hectisch zal zijn want het blijft een drukke toeristische zomermaand in de meest toeristische streek van Frankrijk. In de wintermaanden is het daar veel gezelliger (lees: rustiger).

Bekijk eventueel ook eens de nieuwe route van Benjaminse die een grote lus in de Provence maakt vanuit Avignon.
Gunter schreef:Bekijk eventueel ook eens de nieuwe route van Benjaminse die een grote lus in de Provence maakt vanuit Avignon.
Of Fietsen langs Zuidfranse Gorges van Luc Oteman
Zie hieronder het overzichtskaartje.

Afbeelding

Ik ben er ooit geweest in November en toen was het ook erg druk langs de kust !!
roosje schreef:Côte d'Azur & Provence .... half augustus.
Weet iemand of het dan nog heel erg druk is in het gebied.
Half augustus is de piek qua drukte in alle toeristische gebieden in heel Frankrijk.
Leon
Michael W schreef:Of Fietsen langs Zuidfranse Gorges van Luc Oteman
Zie hieronder het overzichtskaartje.

Afbeelding

Ik ben er ooit geweest in November en toen was het ook erg druk langs de kust !!
Heb ook zitten denken aan de route van Luc Oteman, maar bij het woord 'Gorges', krijg ik visioenen van héél veel klimmen. Kan iemand dit bevestigen of liever nog ontkrachten :lol:
roosje
roosje schreef: bij het woord 'Gorges', krijg ik visioenen van héél veel klimmen. Kan iemand dit bevestigen of liever nog ontkrachten :lol:
roosje
De Gorges zijn juist niet het probleem, maar eruit omhoog komen :wink:

Hier een impressie: Provence, van Nice naar Avignon op de fiets
Gorges kun je idd ook best volgen of zoveel mogelijk op de plateaus blijven, dan klim je minder dan in veel andere delen van Frankrijk.
Uiteindelijk ligt het vooral aan je eigen definitie van veel klimmen.
Leon
Ben ooit midden in de zomer op weg naar huis van Cannes langs de kust naar iets westelijk(Camarque) t.o.v. Marseille gefietst. Vond het zeker geen aanrader.
Enige gedeelte dat mijn inziens de moeite waard was, is het stuk vlak vóór Marseille. Ruige omgeving, met een klim.
Michael W schreef: Hier een impressie: Provence, van Nice naar Avignon op de fiets
Mooie foto's Michael! Ben benieuwd welke route je hebt gevolgd?
Leon schreef:Gorges kun je idd ook best volgen of zoveel mogelijk op de plateaus blijven, dan klim je minder dan in veel andere delen van Frankrijk.
Uiteindelijk ligt het vooral aan je eigen definitie van veel klimmen.
Leon
Mijn definitie van veel klimmen: meerdere keren per dag een aantal km lang meer dan iets van >8% klimmen

groet, roosje
roosje schreef: Mooie foto's Michael! Ben benieuwd welke route je hebt gevolgd?
Die mooie foto's zijn van Rolf Kuijpers; ik weet alleen dat hij de gids van Luc heeft gebruikt, maar niet welke trajecten precies. Ik heb ook geen e-mailadres van hem, maar je zou het aan Luc Oteman zelf kunnen vragen want die heeft contact met Rolf gehad !!
roosje schreef:
Leon schreef:Gorges kun je idd ook best volgen of zoveel mogelijk op de plateaus blijven, dan klim je minder dan in veel andere delen van Frankrijk.
Uiteindelijk ligt het vooral aan je eigen definitie van veel klimmen.
Leon
Mijn defenitie van veel klimmen: meerdere keren per dag een aantal km lang meer dan iets van >8% klimmen
groet, roosje
Tsja, dat herinnert mij eraan dat sommige ontsnappingen uit Gorges wel lekker steil kunnen zijn. Maar ala, die heb ik dan ook altijd maar één per dag gedaan. De rest is meestal net onder de 8%, dus het zal wel lukken :D
Vlak én rustig hebben ze niet zo gek veel daar :D
Leon
Roosje,

Er is een fietspad van Nice naar Toulon/Hyères. Als je googlet op piste cyclable du littoral vind je meer info, o.a. dit http://www.var.fr/dispatch.do?sectionId ... 8060030003
Er is ook een facebookpagina.

Ik ben vorig jaar naar Toulon/Hyères gevlogen, vervolgens noordwaarts gegaan naar de Gorges du Verdon (prachtig) en uiteindelijk via St Tropez en deze fietsroute terug naar T/H. Het pad loopt nog niet overal door, maar waar het doorloopt is het prachtig. Ik was er in augustus en vond het fietsen daar geen enkel probleem, zelfs niet met een BOB.

De Gorges vind ik zelf goed te fietsen, gewoon genoeg tijd nemen en water voor onderweg. Aan beide zijden zijn goede campings, aan de zijkant geen, aan de noordkant geloof ik een. Maar je kunt de noord- en de zuidkant goed elk in een dag doen.

NB. De kust boven Nice en zo is trouwens ook behoorlijk klimmen.
Iris-in-Zwolle schreef: Er is een fietspad van Nice naar Toulon/Hyères.
Volgens http://www.af3v.org/-Fiche-VVV-.html?voie=35 is dat fietspad ( Véloroute Parcours cyclable du littoral dans le Var ) niet naar Nice maar van Toulon naar Pramousquier; dat is slechts 53 km en nog niet eens helemaal klaar!! Er is wel een fietspad tot Nice in de planning.

Zie ook deze: http://www.af3v.org/CarteAF3V/carte-detaillee.html
Nou ik heb het toch echt gefietst hoor, van St Tropez naar Hyères. Het pad gaat idd ook meer landinwaarts.
Iris-in-Zwolle schreef:Nou ik heb het toch echt gefietst hoor, van St Tropez naar Hyères. Het pad gaat idd ook meer landinwaarts.
Ja dat klopt, maar het loopt nog niet door naar Nice, volgens de Franse info.
Nog niet tot Nice maar wel al weer een heel stuk langer :wink:

Nog wat info: http://voiescyclables.free.fr/cotedazur.html
Michael W schreef:
Nog niet tot Nice maar wel al weer een stuk langer :wink:

Nog wat info: http://voiescyclables.free.fr/cotedazur.html
Ha ha, dat is dezelfde site :lol: Klik maar op de link op 'jouw' pagina :wink: .
In augustus gaat vrijwel heel Frankrijk behoorlijk uit zijn/haar (vakantie)dak, met het bijhorende weggedrag van motoren, snelle cabrio's, quads en ander gespuis. Zelfs op de kleinere wegen van de Provence is het dan niet fijn fietsen. Ik zou mijn tocht maar een paar weken opschuiven, tot begin september. Bovendien heb je dan kans op aangenamer fietsweer: minder warm en minder kans op heftig onweer.
Ben je toch gebonden aan half augustus: maak dan van je noordroute de zuidroute en schuif je nieuwe noordroute naar de kleine weggetjes ter hoogte van Nyons, Digne-les-Bains en Castellane. Inderdaad wel wat klimmen, maar het is te overzien.