Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zuid-Noorwegen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Zuid-Noorwegen

fsap schreef:Heb jij ook een gps zodat je de foto's kunt geotaggen? Dan kunnen we onze foto's van dezelfde plek erbij zoeken.
Sorry, nog geen GPS. Waarschijnlijk volgende vakantie.

Gerd
Aangezien er in de forum allemaal mensen zitten die in Noorwegen hebben gefietst, stel ik hier maar mijn vraag.

Ben me aan aan oriënteren om deze zomer (augustus) in Noorwegen te gaan fietsen. Heb een aantal vragen:

1. Ik fiets op een MTB met een BOB-trailer, is dit goed te doen of kan ik beter rekjes en tassen nemen? Zie ook vraag 3 en 4.
2. Banden: noppen of (semi)slick? Mijn vriend heeft een hybride, welke breedte banden adviseren jullie? Semislick? Hij heeft nu vrij smalle banden (versleten, dus toch aan verganging toe :-)).
3. Rallarvegen: zijn er onderweg voldoende overnachtings- en ravitailleringsmogelijkheden? We gaan niet kamperen maar willen in blokhutten gaan slapen, of B&B.
4. Welke omgeving is mooier om te fietsen, die van Bergen of Trondheim?
5. Hoe is het treinvervoer met fiets van bijv. Bergen of Trondheim naar Oslo?
6. Hoeveel en wat voor kleding (regen, kou) adviseren jullie? Zelf ben ik een mooi-weerfietser, heb geen ervaring met dagen fietsen in kou of regen.

Ik ben al aan het googelen geweest, maar vind toch niet de concrete antwoorden op mijn vragen. Hopelijk kunnen jullie me verder informeren. Bedankt alvast.
Voor overnachtingsmogelijkheden in Finse, halverwege de Rallervegen

http://www.finse1222.no/en/the-hotel.html

http://www.turistforeningen.no/finsehyt ... 2&lang=eng

Naar mijn ervaring is Noorwegen prima te doen op 32 mm banden, zelfs de Rallervegen heb ik vrijwel helemaal kunnen fietsen (op wat sneeuwvelden en erg ruig terrein na).

Trondheim ligt wel wat uit de buurt en moet je veel kilometers rijden, met name het laatste stuk vond ik minder de moeite waard.
Leuk topic als je er pas hebt gefietst :) De Rallarvegen fietste ik op 4 juli (van Myrdal naar Finse); ik schat dat ik door een stuk of 30 sneeuwvelden ben geploeterd tussen Hallingskeid en Finse... Hoogtepunt van de vakantie, letterlijk en figuurlijk, het was die dag echt schitterend weer en het landschap was adembenemend mooi.

Overnachting en boodschappen bij de Rallervegen: Haugestol is een station en een hotel/restaurant/fietsverhuur met minimaal (echt minimaal, twee korte planken) winkeltje, geen brood. Finse heeft een hut (en een station), ik geloof niet dat er een winkel is; Myrdal idem. In Flam heeft de camping een jeugdherberg en er is ook een kleine supermarkt (en vier enorme souvenirwinkels); achteraf gezien vind ik Flam niet de moeite van een bezoek waard. Op 60.60503N 7.45280E (4km NW van Finse) is een mooi plekje om een tentje op te zetten.

Met een BOB-trailer moet je je in Noorwegen wel kunnen redden; het merendeel fiets je denk ik toch over asfalt. Rallervegen heeft wat stukken die slecht begaanbaar zijn qua dikke stenen en gruis (slippende wielen) en de eerste 150 hoogtemeters afdalen van Myrdal naar Flam vond ik een ramp wat dat aangaat; ik heb de Flamsebanen (trein) terug omhoog genomen ;)

Ik heb een 50mm Big Apple op m'n voorwiel en een Marathon Supreme achter, geen problemen of lekke banden gehad.

Fiets in de trein is op zich geen probleem; (een dag) vooraf reserveren is op zich handig omdat je dan ook een lager tarief krijgt. Voor Kristiansand - Egersund heb ik gereserveerd, voor Mjølfjell - Myrdal niet (in Mjølfjell moest ik op het peron gaan staan en zwaaien naar de machinist dat ik mee wilde, de trein stopt daar alleen op bestelling :o)

Qua temperatuur vond ik het verrassend warm, ik heb het in Schotland wel kouder gehad in eind juni. Laagste temperatuur overdag was denk ik 13 graden, maar meestal rond de 17. Als je de hele dag in de regen fietst ben je nat, ook al heb je een jas en broek van Goretex of Event; je zweet gewoon teveel door het klimmen.

Dit was mijn eerste keer fietsen in Noorwegen, en ondanks de vele regen die ik er heb meegemaakt sta ik alweer te popelen om weer te gaan fietsen (rondje Bergen - Trondheim - Bergen?)
Bedankt voor jullie reacties en info. Wij dachten nog wel zo op een boot te kunnen stappen, maar alle ferries naar Bergen zaten vol. We gaan nu met de speedferry naar Larvik, fietsen een deel van de North Sea Cycle Route en stappen in Kristiansand weer op de boot. Een korte kennismaking met fietsen in Noorwegen dus (en met elkaar :wink: ), wellicht gaan we volgend jaar langer (en boeken we eerder). Die Rallarvegen zit inmiddels op mijn netvlies en laat me niet meer los.

PS1. Wel lachen trouwens, bij de Colorline kunnen we allebei voor half geld reizen in het laagseizoen omdat mijn vriend net 60 is geworden. Helaas gaan we (dit keer) een weekje te vroeg, laag seizoen eindigt half juni en begint weer half augustus.

PS2. Ik bevestig dit rekje http://www.rose.nl/product/detail/id:51 ... DgodmENTWw (dat ik nog had) en gebruik mijn oude Karrimortassen. Niet te zwaar maken, dan moet het gaan. Kan ik voorlopig uit de voeten met wat ik (al) heb.
Nog één vraag: wie kan me helpen aan een overnachtingsadresje in Denemarken, vlak voor Hirsthals? Daar loopt toch ook een deel van de route? Ik heb alleen het routeboekje voor Noorwegen gekocht, maar we moeten ook nog een keer overnachten in Denemarken. Wie heeft dat boekje en kan me die info geven? Evt. scannen van de pagina. Mag je in dat geval sturen naar fietsmaatje@telfort.nl

PS. Het hoeft niet heel vlakbij Hirtshals te zijn, we hebben nog tijd om een stuk te fietsen.

Bedankt alvast.
Iris-in-Zwolle schreef:Nog één vraag: wie kan me helpen aan een overnachtingsadresje in Denemarken, vlak voor Hirsthals? Daar loopt toch ook een deel van de route? Ik heb alleen het routeboekje voor Noorwegen gekocht, maar we moeten ook nog een keer overnachten in Denemarken. Wie heeft dat boekje en kan me die info geven? Evt. scannen van de pagina. Mag je in dat geval sturen naar fietsmaatje@telfort.nl

PS. Het hoeft niet heel vlakbij Hirtshals te zijn, we hebben nog tijd om een stuk te fietsen.

Bedankt alvast.
Is dit wat voor jou? Niet-leden van herbergen zoals Stayokay betalen wel een toeslag.

http://www.danhostel.dk/content/us/host ... gionAbb=NJ
Eventueel. We zoeken eigenlijk iets 'romantischers' :wink: .
In Hirtsthals zelf is sowieso een camping, maar er zijn ook enkele hotels midden in het 'centrum', voor zover je de twee winkelstraten een centrum kan noemen. Hotel Hirtshals ligt in ieder geval op een mooie plek. Of het hotel zelf ook wat is weet ik niet, ik heb er alleen een biertje op het terras gedronken en van hun onbeveiligde WIFI-netwerk gebruik gemaakt :)
Dit is de route die ik uiteindelijk gefietst heb (uigez. het stuk van Flam naar Voss):

http://www.bikemap.net/route/1204590#

Gerd

N.B. En de volgende vakantie? IJsland???
GerdC schreef:Dit is de route die ik uiteindelijk gefietst heb (uigez. het stuk van Flam naar Voss)
Hoi Gerd, heb je de trein gepakt van Flam naar Voss?
jimvdberg schreef:Hoi Gerd, heb je de trein gepakt van Flam naar Voss?
Het was eigenlijk de bedoeling om de trein van Flam naar Upsete te nemen. Maar door het missen van de stoptrein van Myrdal naar Upsete en het feit dat ik geen zin had om een halve dag te wachten op de volgende stoptrein, heb ik gekozen voor de sneltrein van Myrdal naar Voss.

Gerd
fsap schreef:
GerdC schreef:
Inderdaad een fantastisch avontuur. Dat kunnen jullie straks nog aan je kleinkinderen vertellen.
Zelf heb ik gisteren de Rallarvegen gefietst. Ik had gehoord dat er nog 18 stukken sneeuw waren, maar heb ze niet nageteld. Bij twee ervan moest ik bagage en fiets apart over de sneeuwrug tillen. Uiteindelijk kwam ik om 19.30 uur in Flam aan (nog net op tijd om nog pils te kopen). Voor mij een iets bescheidener avontuur, want het was wel een fietsdag die ik vanwege het natuurschoon en de inspanning niet gauw zal vergeten.
Gerd
Leuk om te horen hoe de situatie nu is, verbaast me nog dat drie weken later er nog zo weinig over is, toen was het soms alleen maar wit.
Wat jij had is waar wij ook op hadden gehoopt en wat we eigenlijk hadden verwacht, want het is mét sneeuw inderdaad wonderschoon.
Als je terug bent ben ik benieuwd naar de foto's van jouw tocht.

Groet, Frans
Grappig, ik heb de Rallarvegen op 27 juli gefietst (van Flam naar Haugastol) en toen was er langs de route welgeteld nog één sneeuwveldje over. Veel tegenliggers (hele gezinnen), mooi weer en veel gestuiter, maar een erg mooi stuk. Het zwaarst was het steile stuk vlak voor Myrdal (begint direct na een geitenboerderij) waar je de fiets een paar kilometer lang omhoog moet duwen. Hier is omhoog fietsen, zelfs zonder bagage, niet te doen.