Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent in wasmachine? - Forum Wereldfietser

Tent in wasmachine?

Misschien een hele domme vraag maar overleeft je tent een ritje in de wasmachine?
Geen idee, ik zou het proberen als ik jou was. :lol:

Waarschijnlijk overleeft de stof het wel, maar het middel waarmee de tent behandeld is tegen lekken overleeft het waarschijnlijk niet, dus dan heb je nog wel een tent, maar dan is ie niet meer waterdicht en of je daar dan nog iets aan hebt :?:

Waarom zou je een tent in de wasmachine willen stoppen? Is ie zo vies dan? Meestal kun je de vlekjes er toch wel gewoon met een doekje afhalen.
Ik zou het niet weten, maar mijn mama heeft mij geleerd :wink: fragiele zaken nooit in de wasmachine te gooien, en daartoe reken ik een tent toch wel.

Als je je tent in een badkuip (oid) gooit met lauw water, dosis zachte zeep, en op de nodige plekken wat schrobt moet je toch al een heel stuk komen?
Dit is afhankelijk van de stof waaruit je tent gemaakt is maar de meeste recente tenten zullen dit mijn inziens niet overleven, zeker niet op hoge temperaturen.

Zoals hier reeds aangehaald met een vochtige doek afkuisen of eens een lauw badje geven.
Je zet gewoon de tent op als het keihard regent. Dan spoelt die vanzelf schoon. :D :D :D
waarom niet?
zachte zeep gebruiken (dat doe je zelf)
niet centrifugeren (zit knop op wasmachine)
niet hoge temperatuur (kun je ook instellen)
rustig programma kiezen (kun je ook instellen: wol)

voordeel van een wasmachine is dat ie niet moe is na drie keer spoelen, maar nog even doorgaat.

Buitentent zou ik niet zo snel wassen. De binnentent wel. Kunnen toch vlekken in komen die je niet met een doekje eraf krijgt en het is ook nog eens in het zicht. En kan zeker na een paar keer nat ingepakt te zijn geweest een geur ontwikkelen.

Sjirk
Ik heb m'n Helsport tent ook wel eens in de wasmachine gedaan op Sjirk's manier, met beleid dus. Ik heb geen bad, en bovendien wordt dat een heel geklieder met die grote lappen.
Ik maak mijn tent uitsluitend schoon als het echt nodig is en dan opgezet in de tuin, met hulp van de tuinslang en een zachte spons. Het gewrijf in de machien lijkt me niet bevorderlijk voor de levensduur, net als zeperig spul.
En natuurlijk bij het gebruik geen muggen dooddrukken tegen de binnenkant :)
Leon
P.s. Beleid zijn voor voor mij dikke rapporten met beweringen die geen relatie hebben met gebeurtenissen daarna.

P.s. 2: de gebruiksaanwijzing van mijn tent even nagekeken, hoofdstuk schoonmaken begint met "Do not wash your tent is a machine."
Het zal ook vast wel kunnen. Maar als ik een dure Hilleberg had zou ik het zeker niet durven. Voor schoonmaak instructies van Eureka tenten wordt het volgende gezegd:

http://www.eurekatent.com/detail.aspx?id=47

Nu kun je natuurlijk stellen dat zij zich zo goed mogelijk willen indekken tegen claims, maar toch. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat het bevorderlijk voor je tent is.

Jammer genoeg zal een wasmachine, op welke stand dan ook, nooit onze zachte en tactvolle handen kunnen vervangen vrees ik.
Ik heb mijn North Face Westwind in de wasmachine gewassen.
De coating van het grondzeil liet vervolgens zo hier en daar los, maar dat proces was al langer aan de gang. Ik vermoed dat dit veroorzaakt is door de olijfolie die ik in de tent gemorst heb, samen met het intensieve gebruik.
Mijn tent was aardig versleten. De ritsen gaven problemen. Die werden minder nadat al het zand uit de ritsen gewassen was. Vervolgens heb ik de ritsen weer gesmeerd en de runners met een tangetje bewerkt. Ik heb er absoluut geen spijt van dat ik de tent gewassen heb. Ik zou het alleen niet met een nieuwe tent doen.

Adriaan
Adriaan v.d. Kooij schreef:Ik heb mijn North Face Westwind in de wasmachine gewassen.
Zomaar een TheNorthFace-tentmanual: "To clean your tent, set it up, wipe it with a sponge and rinse it with fresh water. Never machine wash."
Was in een hele luie bui, stokjes uit Akto gehaald. Klein beetje fijn wasmiddel en gewassen op 30 graden fijne was niet centrifugeren.
Tent is er prima uitgekomen alleen geseamsealde naden lijken wat losjes.
Grote tube seamseal mee op volgende trip, tent is wel weer helemaal citroentjes fris :D .

(ps reden om de tent te willen was omdat deze enorm muf rook, gaas van binnen tent vies was en er in een semi modderstroom mee wildgekampeerd was)
Zuiz schreef: Grote tube seamseal mee op volgende trip, tent is wel weer helemaal citroentjes fris :D .
Ik vrees dat hij nu niet meer waterdicht is zuiz. Ws je tent NOOIT in de wasmachine met ZEEP. Dit tast de waterdichte laag aan.
Waarom moet een tent gewassen worden?

Kan mijn tent met haringen en stokken in de wasmachine? Grote wasjes, kleine wasjes, lekker draaien :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Blanche schreef:Ik vrees dat hij nu niet meer waterdicht is zuiz.
Dáár heeft Zuiz nooit naar gevraagd.... :wink:
Oke, naast een grote tube seamseal dus ook maar een grote bus reproofer mee :oops:
Reproofer maakt 'm weliswaar waterafparelend (omkapselt de vezels (erg) tijdelijk), maar de coating komt er niet mee terug.
Als ik van tentdoek een waterbalon maak is er geen lekkage, tenzij ik er heel hard in knijp.
Is de tent dan toch smoked?
Waarschijnlijk niet. In de industrie gebruiken ze er een geijkte drukmeter voor, maar op deze wijze kom je wel achter lekkages.

Een zacht dun sopje en vocht gebruik je ook met de hand op max. 40º, dus dat zal waarschijnlijk geen kwaad kunnen. Al dat ruwe ronddraaien langs het harde metaal van de machine echter.... Bevordert de levensduur waarschijnlijk niet. Of het de levensduur vermindert, is lastig te bepalen... :wink:
Nadat vorig jaar een [moderator] scheldwoord verwijderd [\moderator] (excuses maar in deze gerechtvaardigd) het nodig vondt om er twee stenen doorheen te gooien was de levensduur al enigsinds afgenomen maar zal hem voortaan maar niet meer in de wasmachine doen. :oops: