Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb stuurtas op mountainbike stuur - Forum Wereldfietser

Ortlieb stuurtas op mountainbike stuur

weet iemand of een stuurtas van Ortlieb met een KLICKfix houder netjes op een moutainbike stuur kan worden geplaatst? Ik bedoel hiermee zonder dat rem- en versnellingskabels een rare hoek gaan maken, etc. Ik ff geen foto van mijn stuur bij de hand, maar ik denk dat iedereen welk begrijp wat ik bedoel.

en welke zouden jullie mijn aanraden de Ortlieb classic of compact?

Ik wil over 2 weken 4 dagen door nederland gaan fietsen. Dit is voor mij mijn eerste fietsvakantie, dus ik hou het kort en in de buurt. Mocht het bevallen wil ik volgend jaar een langere reis gaan maken. Ik wil overnachten in B&B, dus hoop het aantallen spullen dat ik mee moet nemen beperkt kan houden.
Ik heb een Ortlieb plus stuurtas (in principe zelfde als classic) op mijn mountainbike en dat gaat prima. Geen reden om je daar zorgen over te maken dus. Daarbij kun je er ook nog altijd een "verlengstuk" bij kopen zodat de tas nog verder van het stuur komt te staan, mocht dat echt nodig zijn.

Tja de Ortlieb classic of de compact. Heb je 2,7 Liter ruimte nodig, of 7 Liter, dat is de vraag die je je moet stellen. Ik heb de compact niet in handen gehad maar daar kan je volgens mij hooguit een paar nootjes in kwijt :wink: Meer dan een kleine camera en wat geld krijg je er volgens mij niet echt in, maar kan het fout hebben.

In de classic kan ik in ieder geval een spiegelreflex body kwijt inclusief twee (korte) lenzen, en padding. Daarbij boekje, pen, en wat geld. Het voordeel van de classic is dat je er naar gelang je wensen een kaarthouder/hoes op kunt klikken.
cyclingrecycled schreef:Ik heb een Ortlieb plus stuurtas (in principe zelfde als classic) op mijn mountainbike en dat gaat prima. Geen reden om je daar zorgen over te maken dus. Daarbij kun je er ook nog altijd een "verlengstuk" bij kopen zodat de tas nog verder van het stuur komt te staan, mocht dat echt nodig zijn.

Tja de Ortlieb classic of de compact. Heb je 2,7 Liter ruimte nodig, of 7 Liter, dat is de vraag die je je moet stellen. Ik heb de compact niet in handen gehad maar daar kan je volgens mij hooguit een paar nootjes in kwijt :wink: Meer dan een kleine camera en wat geld krijg je er volgens mij niet echt in, maar kan het fout hebben.

In de classic kan ik in ieder geval een spiegelreflex body kwijt inclusief twee (korte) lenzen, en padding. Daarbij boekje, pen, en wat geld. Het voordeel van de classic is dat je er naar gelang je wensen een kaarthouder/hoes op kunt klikken.
Bedankt. Voor de duidelijkheid heb ik toch ff een foto gemaakt. Waarschijnlijk zit mijn koplamp en teller in de weg, maar dat is geen probleem.

Voor mijn gevoel zitten de hendels vrij ver naar het midden. Ze kunnen overigens niet verder naar buiten.

Afbeelding

Afbeelding
Je hebt inderdaad wel een erg smal stuur lijkt het.
Maar als je de koplamp weghaalt, gaat het volgens mij wel passen. Mijn stuur is niet veel anders qua kabels (wel breder/langer).
Ik had ook het probleem dat de remkabel in de weg zat. Dat heb ik opgelost door een verlengstuk voor de Klickfix-houder te gebruiken. Daarmee zit de stuurtas wel wat verder naar voren, maar als je hem niet te zwaar vult mag dat geen probleem zijn.

Trouwens, je hebt het over een Klickfix-houder voor een Ortliebtas. Voor zover ik weet gebruikt Ortlieb geen Klickfix maar hun eigen systeem. Vaude gebruikt wel Klickfix.
Marc v G schreef:Ik had ook het probleem dat de remkabel in de weg zat. Dat heb ik opgelost door een verlengstuk voor de Klickfix-houder te gebruiken. Daarmee zit de stuurtas wel wat verder naar voren, maar als je hem niet te zwaar vult mag dat geen probleem zijn.

Trouwens, je hebt het over een Klickfix-houder voor een Ortliebtas. Voor zover ik weet gebruikt Ortlieb geen Klickfix maar hun eigen systeem. Vaude gebruikt wel Klickfix.
Klopt. Ik dacht dat Ortlieb ook klickfix gebruikt, maar ze hebben inderdaad hun eigen systeem. Maar net als bij het klickfix-systeem heeft ook Ortlieb een verlengstuk.
Ik heb de tas gisteren besteld. Als het goed is wordt deze vandaag geleverd. Als de tas erop zit zal ik wel een foto posten.
Het is gelukt om de stuurtas te plaatsen. Het is krap, maar overal genoeg ruimte rondom. Ik kan alleen niet zeggen dat ik echt warm wordt van de bevestigingsmethode. Maar ja het is een gerenommeerd merk, dus ik hoop maar dat de tas niet afzakt.

Afbeelding

Afbeelding
Kan iemand mij wat tips geven voor een goede bevestiging van de steun?

Als ik de schroef aandraai om de steun vast te zetten, draait de steun omhoog. Nu staat de steun en de tas dus omhoog gericht.
Misschien een oude binnenband om het stuur wikkelen, zodat de steun wat meer grip heeft?
peter1980 schreef:Ik kan alleen niet zeggen dat ik echt warm wordt van de bevestigingsmethode.
Ik heb jaren met deze tas rondgereden, en niet alleen over glad asfalt. Met daarin een zware spiegelreflex en nog wat andere zooi.
In het begin ook twijfels, maar nooit problemen gehad.
peter1980 schreef:Kan iemand mij wat tips geven voor een goede bevestiging van de steun?
Als ik de schroef aandraai om de steun vast te zetten, draait de steun omhoog. Nu staat de steun en de tas dus omhoog gericht.
Misschien een oude binnenband om het stuur wikkelen, zodat de steun wat meer grip heeft?
Het is zolang geleden dat ik dat niet meer weet. Ik had in ieder geval geen anti-slip om mijn stuur.

Peter
peter1980 schreef:Kan iemand mij wat tips geven voor een goede bevestiging van de steun?
Als ik de schroef aandraai om de steun vast te zetten, draait de steun omhoog. Nu staat de steun en de tas dus omhoog gericht.
Misschien een oude binnenband om het stuur wikkelen, zodat de steun wat meer grip heeft?
Ik neem aan dat je het ding hebt met deze handleiding?
Te tas wordt daarmee omhoog gehouden doordat hij aan het kabeltje komt te hangen en niet door de frictie van de aangedraaide schroeven. Je moet de lengte van het kabeltje zo afstellen dat de houder na het weer omlaag drukken op de juiste positie eindigt doordatde kabl op spanning komt. Hou er daarbij rekening mee dat de gevulde tas zijn best doet om alles steeds meer omlaag te drukken, dus in eerste instantie iets reserve nemen.
Ik heb geen ervaring met de ortliebouder maar wel met de clickfix die ook zo werkt en ik die is beresterk.
Groet,
Leon
De houder kruipt inderdaad iets naar boven bij het aanspannen. Je moet hem echter gewoon een paar keer krachtig terug duwen, totdat je hem echt helemaal muurvast zet. Ik zou niet gaan prutsen met grip oplossingen: het bevestigingssysteem werkt (bij mij) van zichzelf echt uitstekend.
ik zal de houder vanavond maar helemaal los halen en het tape verwijderen. Misschien dat ik de houder niet helemaal muurvast moet zetten, maar gewoon handvast
Leon schreef:
peter1980 schreef:Kan iemand mij wat tips geven voor een goede bevestiging van de steun?
Als ik de schroef aandraai om de steun vast te zetten, draait de steun omhoog. Nu staat de steun en de tas dus omhoog gericht.
Misschien een oude binnenband om het stuur wikkelen, zodat de steun wat meer grip heeft?
Ik neem aan dat je het ding hebt met deze handleiding?
Te tas wordt daarmee omhoog gehouden doordat hij aan het kabeltje komt te hangen en niet door de frictie van de aangedraaide schroeven. Je moet de lengte van het kabeltje zo afstellen dat de houder na het weer omlaag drukken op de juiste positie eindigt doordatde kabl op spanning komt. Hou er daarbij rekening mee dat de gevulde tas zijn best doet om alles steeds meer omlaag te drukken, dus in eerste instantie iets reserve nemen.
Ik heb geen ervaring met de ortliebouder maar wel met de clickfix die ook zo werkt en ik die is beresterk.
Groet,
Leon
deze is het inderdaad.Zal de houder eens wat minder strak zetten. Kan deze altijd nog verder aandraaien.
Vanavond de houder helemaal losgehaald en weer opnieuw gemonteerd. Ik heb nu eerste de staalkabel losjes om mijn stuur heen gedaan, vervolgens de kabel goed strak getrokken en de houder op-en-neer bewogen om de draad goed te laten aansluiten op het stuur (spanning op de kabel gehouden). Toen pas het geheel op spanning gebracht met de bout aan de voorzijde.

Het lijkt erop dat hij nu goed zit
Vier dagen wezen fietsen en de stuurtas is geen millimeter verschoven. Hij hoeft dus helemaal niet zo achterlijk vast te worden gezet. Handvast is ruim voldoende en eventueel kan je 'm onderweg altijd nog iets vaster zetten.
peter1980 schreef: Ik kan alleen niet zeggen dat ik echt warm wordt van de bevestigingsmethode.
Vier dagen wezen fietsen en de stuurtas is geen millimeter verschoven.
Mijn oma zaliger zei altijd: "Men lijdt het meest, door het lijden wat men vreest."

En zo is't maar net. :wink:

Peter
Peter M schreef:Mijn oma zaliger zei altijd: "Men lijdt het meest, door het lijden wat men vreest." :wink: Peter
Tja, daar lijd ik ook wel eens aan :oops: .

@Peter1980: je kunt beter de stalen kabel niet afknippen maar het eind dat je over hebt wegmoffelen; anders heb je het jaar daarop problemen... Neem tenminste aan dat je de houder er niet altijd op laat zitten. Doe ik tenminste niet op mijn MTB en tevens vakantiefiets.

PS. Ik vind trouwens de uitvoering van de bevestigingsbeugel niet superhandig, de klep valt er gedeeltelijk overheen, waardoor je moeilijk je vingers eronder kunt krijgen om hem te openen, of de drukknopen recht boven elkaar om hem te sluiten. Ik liet hem vaak maar los, de klep is diep genoeg. Maar op zich zou dit niet mogen bij zo'n duur merk. Oh ja, ik heb de classic, groot genoeg voor alle zaken die ik bij de hand wil hebben. Ik wil ook niet zo'n bult voorop... :wink:
Iris-in-Zwolle schreef:
Peter M schreef:Mijn oma zaliger zei altijd: "Men lijdt het meest, door het lijden wat men vreest." :wink: Peter
Tja, daar lijd ik ook wel eens aan :oops: .

@Peter1980: je kunt beter de stalen kabel niet afknippen maar het eind dat je over hebt wegmoffelen; anders heb je het jaar daarop problemen... Neem tenminste aan dat je de houder er niet altijd op laat zitten. Doe ik tenminste niet op mijn MTB en tevens vakantiefiets.

PS. Ik vind trouwens de uitvoering van de bevestigingsbeugel niet superhandig, de klep valt er gedeeltelijk overheen, waardoor je moeilijk je vingers eronder kunt krijgen om hem te openen, of de drukknopen recht boven elkaar om hem te sluiten. Ik liet hem vaak maar los, de klep is diep genoeg. Maar op zich zou dit niet mogen bij zo'n duur merk. Oh ja, ik heb de classic, groot genoeg voor alle zaken die ik bij de hand wil hebben. Ik wil ook niet zo'n bult voorop... :wink:
Ik heb de kabel al afgeknipt en daarna de steun al een keer losgehaald en weer vast gezet. Dit ging goed.
Ik zit zelf nog te twijfelen of ik de steun eraf zal halen. de bevestiging is nou niet echt fraai, maar eraf is eraf. Als ik een keer een dagtocht ga maken is een stuurtas weer erg makkelijk. Waarschijnlijk gaat de steun de kast in, het ziet er echt niet uit zo.
peter1980 schreef: Waarschijnlijk gaat de steun de kast in, het ziet er echt niet uit zo.
Hear, hear :!:

Ik heb trouwens de kabel wel iets te kort afgeknipt, ik heb nog wel een stuk over maar net te weinig om hem nog eens over het stuur langs te leggen. Heb 'm nu (ook) onderlangs gedaan en de kabels om elkaar heen gedraaid. Zit muurvast nu, dus problemen zal het niet geven.