Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Idworx ER gestolen - Forum Wereldfietser

Idworx ER gestolen

Beste mensen, in Duitsland is mijn Idworx ER gestolen. Het stond weliswaar dubbel afgesloten ergens aan vast, maar het mocht niet baten. Welke tips hebben jullie voor mij om de dief het leven zwaar te maken. Natuurlijk heb ik 'Anzeige' erstattet', de lokale fietsenmakers zijn door mij persoonlijk benaderd om contact met mij op te nemen mochten ze de Rohloff naaf tegenkomen. Een beloning heb ik ze toegezegd. De lokale krant heb ik ook opgebeld met het verzoek een berichtje te plaatsen. Ze hebben toegezegd. Ebay en andere duitse sites waar ze fietsen aanbieden hou ik in de gaten.
Mocht iemand van de wereldfietsers in Flaeming/Teltow rondfietsen..........

Is er een Duitse database waar je gestolen fietsen kan melden? Is er zoiets in Nederland?

Ik ga maar eens een nieuwe fietst uitzoeken. Dank alvast voor suggesties.
Patria, met zelf rechercheren kun je erg veel winnen, immers jij kent de fiets het best. Vooral de eerste maand regelmatig bellen met instanties, kenners en fietsenmakers in het dorp, de stad of gebied, waar je fiets is gestolen.
Was het een gelegenheidsdief, een fietsendief/-heler of een drugsgebruiker. Met het verengen van de steeldiefdoelgroep kom je dichter bij de dader(s) en zo kun je bijna een dief lokaliseren door ook weer met de betrokken instanties e.a. te bellen en hun te vragen en informeren.
Ik heb zo eens een fiets van m'n dochter terug mogen ontangen van een schoolmeester, die me vroeg hoe hij kon weten dat ik de eigenaar was van de fiets. mijn antwoord was kort en bondig: ïk heb hier een reservesleutel en mocht die op het slot passen.......... dan mogen we met aan zekerheidgrenzende waarschijnlijk aannemen dat.... Ik heb makkelijk praten want de fiets werd ontvreemd in de stad, waar ik woonde en werkte en zo kon ik elke dag kijken bij cafés, jeugdclubs, instellingen enz.. Ook kon je aan de modus operandi zien dat de verdachte waarschijnlijk een scholier was die voor de gelegenheid een fiets nodig had. De fiets was nl. kort voor 12 uur gestolen en in de omgeving van de school waar hij ontvreemd was vertoefden veel scholieren. De fiets werd gevonden bij een andere, lagere school op de route naar de jongste wijk van de stad. De fiets was terug, de dader is nooit gegrepen.
Er zijn nog wel meer opsporingsmethoden, maar dan is er meer informatie nodig van de plaats delicht, omstandigheden, omgeving en bij benadering tijdstip ontvreemding. Let wel: jij weet meer van, hebt meer tijd enz. van de fiets dan de opsporingsinstanties, fietsenmakers en wie dan ook. Bij die instanties is het één van de vele en ze hebben ook nog wel wat anders te doen.
Patricia,

Join the club.

Als ze willen maakt het allemaal niet veel uit. Ook mijn fiets stond vast én op slot. Toch meegenomen.
Het voorstel van DriesBa is wel leuk, maar niet echt praktisch.
Jouw fiets werd gestolen in Duitsland, de mijne in Vilnius, Litouwen.

Maar wellicht is dit een oplossing.
Op dit moment zelfs in de uitverkoop bij het Kruitvat Voor € 7,50 en voor € 0,50 er een batterij bij.

Peter
Beste Dries en Peter,

Mijn fiets is gestolen na 12 uur 's nachts en voor 9 uur des morgens. Ik vermoed zelf dat medewerkers van het hotel of de werknemers van het bouwbedrijf dat er op het moment aan het werk was de gelegenheid heeft gebruikt. Natuurlijk is dit niet te bewijzen, maar alleen zij konden op de plek komen war de fiets stond. De politie was vriendelijk, maar inderdaad, er komt verder niets van. Zij vermoeden Poolse of Roemeense types, maar daar wordt het al snel op geschoven.

Helaas kan ik alleen per internet onderzoek doen. Een aantal duitse vrienden in Berlijn houden het ook voor mij in de gaten.

Het alarm is een goed idee en ga ik mij aanschaffen.

Het is voor het eerst sinds 20 jaar dat er weer een fiets van mij is gestolen. Best wel weer een schok. Mijn Gilles Berthoud, snik, net ingereden.
Stond je fiets ergens binnen in het hotel?
Nee, achter het hotel op een soort patio, vast aan een reling en een andere fiets. De andere fiets lag in de bosjes.
Op de kamer was dus beter geweest :(
Peter M schreef: Maar wellicht is dit een oplossing.
Op dit moment zelfs in de uitverkoop bij het Kruitvat Voor € 7,50 en voor € 0,50 er een batterij bij.
Peter
Mijn kruidvat rekende 25% korting op 7,50 (was al 25% korting op 9,99) maakt 5,60.
Het apparaatje maakt geen degelijke indruk en ik vraag me af of het een beetje waterdicht is. Afsluiten van de onderkant met je hand scheelt heel veel herrie en op de B drukken als het alarm afgaat maakt het stil. Niet verder vertellen hoor.
Patria Dublin schreef:Nee, achter het hotel op een soort patio, vast aan een reling en een andere fiets. De andere fiets lag in de bosjes.
Op de kamer was dus beter geweest :(
Je berichte eerder dat niemand anders daarbij kon. Plaatst dat hotel wel in een merkwaardig daglicht. Heb jij ze erop aangesproken? Hoe was hun reactie? Was je fiets verzekerd, of kun je de schade bij dat hotel claimen?
Wist de politie meer over dit soort voorvallen bij dat hotel?
Iemand kan altijd wel ergens bij. Het was geen publieke plek, noch dat er mensen toevallig langslopen. Hotel personeel kan er wel bij, gasten van het hotel ook en indien er in het hotel gewerkt wordt, dan hebben die ook mogelijkheden. Maar het zijn aannames dat de mogelijke verdachten dus van het hotel moeten zijn. Je weet het nooit zeker en in dat geval wil ik ook niemand beschuldigen. De politie wilde gelijk geloven dat het Polen of Roemenen zijn, maar ook dat is een vermoeden.
Nee, geen verzekering (fiets uit 2004 is niet meer te verzekeren voor zover ik weet) en ook geen claim bij het hotel ingediend. Aan dat soort zaken wil ik geen energie verliezen. Het financieel verlies kom ik wel over heen. Mijn ingereden Gilles Berthoud, maar ook de mentale drempel die ik moest nemen om zoveel geld voor een fiets uit te geven, ik weet niet of ik het een tweede keer kan. (Ben het zuinige type) Een ding is zeker. De fiets was het dubbel en dwars waard.
Ik vindt dit een beter alarm, het is wat steviger en je kunt hem gelijk gebruiken als extra slot! Ook handig is dat deze sloten in de meeste zadeltasjes passen.
Afbeelding
Zoek maar op padlock alarm, je kunt ze overal online overal bestellen.
Gr. Dave
voor een fiets gps tracking device (voor in je frame)zou volgens mij wel een markt zijn ,dan zou je overal in europa/wereld je 2wieler terug kunnen vinden ,ze bestaan wel al voor containers enzo maar die zijn helaas te groot voor een fiets .
Sterkte Patria, erg vervelend! Je bent toch altijd erg gehecht aan je reisgenoot! En het is nooit leuk tijdens een vakantie....En het kost veel geld!
Succes.

@ Rene:
http://www.gpstrackershop.nl/prod/58768 ... lader.html

Even googlen dus en je komt op verschillende GPS-trackers....misschien is dit iets. en dan alleen inschakelen als je de fiets onbeheerd achter laat, want de batterij duur is maar meestal kort.

Maar misschien zijn er nog betere systemen...

Groet,
Fokko
Peter M schreef:Patricia,

Join the club.

Als ze willen maakt het allemaal niet veel uit. Ook mijn fiets stond vast én op slot. Toch meegenomen.
Het voorstel van DriesBa is wel leuk, maar niet echt praktisch.
Jouw fiets werd gestolen in Duitsland, de mijne in Vilnius, Litouwen.

Maar wellicht is dit een oplossing.
Op dit moment zelfs in de uitverkoop bij het Kruitvat Voor € 7,50 en voor € 0,50 er een batterij bij.

Peter
Helaas blijven de meeste fietsendiefstallen diefstallen door de luiheid van instanties, zoals politie enz. en de moedeloosheid van de voormalige bezitters. Ik behoor niet tot de laatste en scan dan vaak tot maanden na de ontvreemding de omgeving en door mij verdachte personen af. Ik behoor nog tot de generatie: "je blijft met de poten van een andermans..."
Zo'n verhaal over het zijn Roemenen enz. had jezelf ook wel kunnen bedenken, daarvoor ga je niet naar het politiebureau. Dat antwoord heeft de politieman uit z'n eigen duim gezogen. Let wel het is slechts een gissing van één politieman/-vrouw. Zijn collega's kunnen wel een veel objectievere kijk op de zaak hebben en met je meedenken.
Dat het op een binnenterrein is gebeurd verengt het aantal potentiële verdachten aanzienlijk. Is er lawaai vrijgekomen bij de diefstal(zagen, boren, slijpen) of waren alle hotelgangers en omwonenden toevallig laveloos of onbekwaam?
Als er laksheid in de opsporing naar daders heerst bij de hotelbehörenden dan maakt het hun tot verdachten c.q. medeverdachten. Je maakt mij niet wijs dat niemand iets heeft gehoord of er iets vanaf weet. Of moet het eerst hunzelf overkomen, voordat er actie komt?
Waren er sporen aanwezig op het terein, in de omgeving, zelfs latente sporen(vinger- en schoenafdrukken) kunnen zichtbaar worden gemaakt?
Als ik soms kijk naar "opsporing verzocht" dan bekruipt mij het gevoel van een ongekende laksheid van de opsporingsinstanties. Ze willen het liefst dat je de dader in de kraag gevat persoonlijk aflevert tijdens de uitzending of op het bureau en wat hun betreft mag jezelf het proces-verbaal ook nog schrijven.
Wat betreft zo'n fietsalarm, dat heb ik ook. De praktijk is dat jet het zelden gebruikt en de meeste malen dat het afgaat ben jezelf vergeten dat je het had ingesteld.
Feitelijk is het enige wat je nodig hebt om de fiets weer te krijgen een enthousiaste politieman/-vrouw, die samen met jou geneigd is daadwerkelijk de daders en de fiets op te sporen. En ik geloof dat die er best zijn. :)
Een fiets is niet belangrijk genoeg, te weinig mankracht, ook Duitsland heeft er mee te maken. Een aantal jaren geleden heb ik een aangifte wegens mishandeling gedaan in Winterswijk. Ik verwachtte toendertijd dat er ook geen werk van zou worden gemaakt. Toch is het gebeurd. Het geeft wel vertrouwen.
Voor mijn werk ga ik met de auto naar Amsterdam. Er is geen politie auto die zich aan de snelheid houdt en vaak zie ik ze gevaarlijke toeren uithalen in het verkeer, en dat geeft geen vertrouwen. Goed voorbeeld doet goed volgen, werkt dan niet.
Dank voor jullie reacties. Mijn eerste woede en teleurstelling is weg. Ik ga het omzetten naar positieve actie en een goede vervanging zoeken.
Het is goed om te zien dat je het kunt omzetten naar een positieve 'flow'! Het voelt altijd als een doorn in het hart (niet het oog dit keer) als je fiets van zijn plekje is verdwenen.
Er is geen politie auto die zich aan de snelheid houdt en vaak zie ik ze gevaarlijke toeren uithalen in het verkeer, en dat geeft geen vertrouwen.
De politie ambtenaar in functie heeft ontheffing van de meeste verkeersregels, ook zonder signalen. Ik beweer niet dat er nooit misbruik van wordt gemaakt, maar het is belangrijk zich te realiseren dat de politie ook vaart mag maken en rechts mag inhalen als zij dat nodig acht. Er zijn wel situaties denkbaar waarbij signalen niet nodig zijn, maar men wel baat heeft bij doorrijden. Binnen de capaciteiten wordt er volgens mij zo goed mogelijk werk afgeleverd. Uiteindelijk moeten we niet vergeten vooral boos te zijn op de boef. :(
Peter M schreef:Maar wellicht is dit een oplossing.
Peter
Bedankt voor de tip, ik heb onmiddelijk een Cycla-alarm besteld!
cyclingrecycled schreef:
Er is geen politie auto die zich aan de snelheid houdt en vaak zie ik ze gevaarlijke toeren uithalen in het verkeer, en dat geeft geen vertrouwen.
De politie ambtenaar in functie heeft ontheffing van de meeste verkeersregels, ook zonder signalen. Uiteindelijk moeten we niet vergeten vooral boos te zijn op de boef. :(
Hierin moet ik je helaas ondubbelzinnig tegenspreken, een politieman/-vrouw/-auto heeft zelfs zonder optische of geluidsignalen geen enkele andere bevoegdheid dan een willekeurige burger. Nou aanhouden van een verdachte buiten heterdaad is dan zo'n extra bevoegdheid, die de normale burger niet bezit. In het verkeer moet een politieauto zich aan dezelfde verkeersregels houden die voor elke burger gelden, zelfs tijdens een achtervolging. Behalve! als er optische en geluidsignalen worden gevoerd. Er is zelfs een brief van 10 jaar geleden van de raad van hoofdcommissarissen dat een politie bij noodzaak de maximum snelheid van 50km met 1 km overschrijdt de zwaailicht en sirene moet gebruiken. Dit was n.a.v. van de vele dodelijke ongevallen die ontstonden na wilde achtervolgingen door politie-auto's.

De vraag zou nu kunnen zijn: hoe moet het dan als de recherche in een onopvallende politie-auto een beruchte criminineel tijdens een schaduwactie achetrvolgd en daarbij de snelheid overtreed? Helaas pleegt dan zo'n besturende rechercheur gewoon een verkeersovertreding, maar voordat hij daarvoor wordt beboet, is de aardas wellicht over de kop gegaan.

Werkt dit nu in de praktijk? Nee, zeker niet! In de praktijk overschrijdt de politie regelmatig de regels die voor iedereen gelden, soms terecht, maar meestal onterecht (cowboytje spelen) en door dat laatste verliezen mensen nou meestal het vertrouwen in de politie.

Samenvattend : praktisch is niet altijd aan de buitenkant te zien of een politieauto terecht de regels overtreed; juridisch is dat altijd te zien, indien ze tijdens een overtreding geen optische en geluidsignalen voeren.

@Patria Met de instelling van jou, betreffende het naar voren kijken en een nieuwe fiets arrangeren, ben ik het volledig eens, echter het ontvreemden van je fiets geeft wel een ontevreden gevoel. Bij je net verworven nieuwe fiets kan je nl. hetzelfde weer overkomen. Hélás.
Het wordt een beetje off topic maar ik denk dat de waarheid in het midden ligt :wink: :)

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... reden.html :
De politie mag de verkeersregels overtreden als dat noodzakelijk is voor de uitvoering van haar taken. De politie heeft namelijk vrijstelling van de regels van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Agenten mogen onder andere:

door rood rijden;
de vluchtstrook gebruiken;
de maximumsnelheid overschrijden;
tegen het verkeer in rijden.
Ik had graag de regeling van de minister van Infrastructuur en Milieu (IenM) van 20 mei 2010, nummer UT2010/21621 UT2010/21621 willen raadplegen omdat daarin natuurlijk iets zou kunnen instaan over het voeren van signalen, maar dat is zo niet snel online te raadplegen. Ik acht de kans echter klein dat er iets over die signalen staat omdat er anders op de website wel aangegeven was dat het alleen geldt "onder de voorwaarde dat er signalen worden gevoerd". De regeling geeft waarschijnlijk gewoon een vrijstelling voor bepaalde acties.

De brief van een hoofdcommissaris, of andere instructies, hebben volgens mij geen wettelijke waarde. Het zijn interne instructies die bij overtreden je hooguit tot fikse problemen in de professionele sfeer kunnen geven.

Waarschijnlijk mag het dus niet van de baas, maar wel van de wet. Je zult vast gelijk hebben dat ze in de praktijk dus altijd signalen zouden moeten voeren op basis van interne instructies. Het zou in ieder geval wel het probleem van de recherche oplossen :wink:
cyclingrecycled schreef:Het wordt een beetje off topic maar ik denk dat de waarheid in het midden ligt :wink: :)

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... reden.html :
De politie mag de verkeersregels overtreden als dat noodzakelijk is voor de uitvoering van haar taken. De politie heeft namelijk vrijstelling van de regels van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Agenten mogen onder andere:

door rood rijden;
de vluchtstrook gebruiken;
de maximumsnelheid overschrijden;
tegen het verkeer in rijden.
Ik had graag de regeling van de minister van Infrastructuur en Milieu (IenM) van 20 mei 2010, nummer UT2010/21621 UT2010/21621 willen raadplegen omdat daarin natuurlijk iets zou kunnen instaan over het voeren van signalen, maar dat is zo niet snel online te raadplegen. Ik acht de kans echter klein dat er iets over die signalen staat omdat er anders op de website wel aangegeven was dat het alleen geldt "onder de voorwaarde dat er signalen worden gevoerd". De regeling geeft waarschijnlijk gewoon een vrijstelling voor bepaalde acties.

De brief van een hoofdcommissaris, of andere instructies, hebben volgens mij geen wettelijke waarde. Het zijn interne instructies die bij overtreden je hooguit tot fikse problemen in de professionele sfeer kunnen geven.

Waarschijnlijk mag het dus niet van de baas, maar wel van de wet. Je zult vast gelijk hebben dat ze in de praktijk dus altijd signalen zouden moeten voeren op basis van interne instructies. Het zou in ieder geval wel het probleem van de recherche oplossen :wink:
En ik maar altijd denken dat de democratisch door het volk gekozen vertegenwoordiging, t.w. het parlement en van daaruit geformeerde regering, i.c. de kone gen als wetgevende macht met wetten de dienst uitmaakt in dit land, schijnt volgens het door jou gelezen, populair geschreven site een individuele minister met een ministeriéle regeling daarboven te staan.

Je gelooft dat toch zelf niet? De wet geldt voor iedereen, ook voor de politie en in zo'n wet zelf worden voor bijzondere gevallen uitzonderingsregels gegeven. O.a. dat de politie in bepaalde gevallen de snelheid en de andere genoemde zaken terzijde mag leggen, mits ze optische en geluidsignalen voeren.

Derhalve in het popupair geschreven stuk van het ministerie staat helaas niet alles en bij sommigen kan dat een verkeerd beeld scheppen.
In België (waar de regels natuurlijk anders zijn dan in Nederland) is het eenvoudig. Enkel prioritaire voertuigen die zowel sirene als het zwaailicht(en) hebben opstaan mogen bepaalde regels overtreden. Laatst heb ik nog een politieagent onder de voeten gegeven omdat hij enkel met het gebruik van zwaailicht maar zonder sirene door het rood reed.

Renaat