Additionally, paste this code immediately after the opening tag: offroad met Surly LHT? - Forum Wereldfietser

offroad met Surly LHT?

Hoi allen,

vraagje aan de Surly bezitters (en sympathisanten) onder jullie:

ben in dubio voor aankoop van een mooie surly LHT .
twijfel namelijk een beetje vanwege mijn wens om er ook offroad mee te gaan rijden.

De klassiek ogende slanke voorvork rijdt heerlijk op asfalt en vangt goed schokken op bij oneffenheden. echter ik vraag me af hij ook sterk en robuust genoeg is voor het ruigere werk.

Ook feit dat de trapas wat lager bij de grond zit lijkt me niet ideaal bij offroad condities.

(het alternatief is de stalen Santos travelmaster waarop ik eveneens heerlijk op proefgereden heb :)

hoor graag jullie ervaringen/ ideeën hierover,

thanks,

Tom
Als je een Surly wilt en offroad ligt een Troll meer voor de hand. Hier een site van een gebruiker http://whileoutriding.wordpress.com/
Heb een Troll overwogen maar uiteindelijk een Thorn Nomad frame gekocht (heeft langere achtervork), waarmee offroad prima gaat. Er zit wel een mooi rvs voorblad van Surly op.
Karate Monkey: 29'er waar je alle kanten mee uit kunt (behalve combi schijfrem en achterdrager; "A rack will not clear the disc caliper without jury-rigging the leg outboard", aldus de site).
Maar de 26" Long Haul Trucker kan tot 2.1" brede banden aan, dat is toch goed genoeg voor een enkele keer offroad? Wil je bredere banden dan moet je naar een ander frame..... De Karate Monkey kan tot 29x2.55" banden aan, dan heb je het rijgemak van een 28" wiel en de breedte van een atb.

Hier wat meer Surly's voor wat inspiratie.
Ik gebruik mijn 28" LHT in het najaar en de winter wekelijks om hier in Groningen en Drenthe lekker het bos in te gaan en bijvoorbeeld atb-routes te rijden. Bagagedragers eraf en lekker de drab in. Dat gaat prima.

De trapas van de LHT hangt overigens maar 12 mm lager dan bij de Surly Cross Check, die echt is bedoeld als cyclocrosser. Ik heb gemerkt dat het vervangen van platformpedalen door spd-pedalen (echte spd-pedalen, niet van die combi-pedalen) de bodemvrijheid al sterk verbetert, omdat je minder snel ergens tegenaan zit als je bijvoorbeeld door een diep spoor rijdt. Ook staat de fiets door bredere banden wat hoger. Bredere banden betekent immers ook hogere banden.

Ik heb sinds afgelopen winter namelijk 29x1.9 atb-banden van Bontrager omliggen voor het cross-seizoen. Voor die tijd had ik een paar 35 mm crossbandjes. Dat functioneerde overigens ook prima.

Maar goed, ik weet niet hoe serieus je off road wilt rijden en in wat voor terrein. Wil je een reisfiets waarmee je ook wat kunt crossen of wil je een atb waarmee je ook wel op fietsvakantie kunt?
Tom Sebogo schreef:Hoi allen,

vraagje aan de Surly bezitters (en sympathisanten) onder jullie:

ben in dubio voor aankoop van een mooie surly LHT .
twijfel namelijk een beetje vanwege mijn wens om er ook offroad mee te gaan rijden.

De klassiek ogende slanke voorvork rijdt heerlijk op asfalt en vangt goed schokken op bij oneffenheden. echter ik vraag me af hij ook sterk en robuust genoeg is voor het ruigere werk.
de extra belasting van off-road rijden valt wel mee, je zoekt toch altijd automatisch de best lopende minst hobbelende route. Een overstekende boom is altijd even hard, waar die ook staat.
Sterk genoeg, dat zal wel. Maar het is een relatief zware fiets die vooral graag rechtdoor wil. Ik doe er ook de occasionele bosweg ed mee maar als je echt trails wil gaan rijden denk ik dat de wendbaarheid van de LHT vlug een beperkende factor zal zijn.
Ik kom net thuis van een fiets tocht. Ook een beetje onverhard gereden met mijn LHT 28 met 42 mm CTC banden. Ging prima.

Mario
Wat bedoel je juist met offroad? Onverhade wegen, brandwegen, singletrack, ..?
ha, dank voor de vele reacties

@Lasse
off road : bospaden, droge zand/ grintpaden (bv in gebergtes in Marokko), slechte wegen in ontwikkelingslanden

wat betreft singletracks vind ik zeker leuk zo nu en dan, en moet de fiets zeker aankunnen, al zal dat niet de focus zijn.

Ik zoek zou je kunnen zeggen meer een reisfiets om mee te mountainbiken, dan een ATB voor fietsvakanties.
Op asfaltwegen wil ik ook flink wat kilometers kunnen vreten. Dat lukt zeker met de Surly LHT, ik vond em vrij rap.
maar goed, hij moet dus ook ruiger terrein aankunnen en daarbij lekker stabiel aanvoelen.

ik vraag me nog wel af hoeveel sterker/ robuuster - als dat al het geval is - de voorvork van de meeste vakantiefietsen is (oa Santos trav.master) vegeleken t.o.v. de 'klassieke' voorvork van de LHT?

thanx!

Gr
Tom
Die voorvork van de LHT is vast sterk genoeg. Mijn m-gineering heeft ook zo'n klassieke vork met gegoten kroon en ik heb werkelijk nooit het idee gehad dat ik er voorzichtig mee zou moeten zijn. Sterker nog, door de dure superieure constructie met zo'n gegoten kroon is het ding zowel degelijk als soepel comfortabel.
In mijn ervaring kom je met zo'n vork een heel eind. Wel je echt nog ruwer terrein doen, dan kun je beter naar een geveerde vork op zoek gaan.
Wim
Waar maak je je zorgen over met de voorvork van de LHT? Dat ie afbreekt of zo? Gaat echt niet gebeuren, tenzij je er ongelukken mee krijgt misschien. De Surly Cross Check heeft ook zo'n klassiek ogende voorvork en dat is gewoon een volbloed crosser.
Tom Sebogo schreef:off road : bospaden, droge zand/ grintpaden (bv in gebergtes in Marokko), slechte wegen in ontwikkelingslanden
Die wegen zijn alleszins geen probleem met de LHT. Ik heb zelf de 26" versie gekozen omdat daar bredere banden op kunnen, die beter geschikt zijn voor zulke wegen. Ondertussen met mijn 50mm brede banden zonder de minste problemen door bossen, over grind en over wegen in aanleg vol putten gereden, daar maak ik mij absoluut geen zorgen over.
Met singletrack heb ik met mijn LHT nog geen ervaring.
Op single tracks zal de LHT wat minder wendbaar zijn, als gevolg van de langere achtervork t.o.v. een atb of crosser. Je zult dan wat meer aan je stuur moeten draaien of langzamer moeten gaan. Maar het ligt er dus ook aan hoe je in het bos wilt rijden: jaag je jezelf in het rood en wil je zo snel mogelijk over allerlei paadjes heen? Of wil je gewoon lekker door het bos dokkeren? In het laatste geval: knoop een paar cross- of atb banden op je LHT (28" kan ook tot bijna 50 mm aan) en hobbel lekker door het bos. Daarmee doe je ook recht aan de filosofie van Surly: niet moeilijk doen en lekker fietsen. Die LHT kan het allemaal hebben.

Overigens wordt hier wel heel serieus gedaan over rijden in het bos. Een asfalt fietspad met boomwortels is een grotere aanslag op je frame en voorvork dan het gemiddelde bospad. 25 jaar geleden, toen ik een jaar of twaalf was, ging ik gewoon lekker crossen in het bos met mijn stadsfiets. Bij voorkeur ook 's avonds, bij het licht van een dynamo-gevoede lamp. En dan zo snel mogelijk rossen over die smalle paadjes die nu single tracks heten. Gewoon op gladde stadsbanden en met een terugtraprem.
Ik heb 17 jaar in Suriname gewoond en daar het volgende geleerd: Asfalt vol potholes is veel en veel desastreuzer voor je vervoermiddel dan welk bospad dan ook (een keer midden in de stad een klapband geslagen in een terreinauto toen ik met 40km/uur in een gat onder water reed, kun je nagaan). In al die jaren heb ik geen kapotte vorken gezien en een fiets kost daar omgerekend meestal rond de 120 euro... Wel heel veel kapotte wielen (waaronder van mezelf). Zolang het geen carbon is zou ik me dus bijzonder weinig zorgen maken over de stevigheid van de vork.

Het stuurgedrag is een ander verhaal. Een fiets waarbij de vork het wiel een eind naar voren zet rijdt stabiel, en een waarbij het wiel bijna onder de balhoofdbuis zit is wendbaar. Daar merk je wel een heel groot verschil tussen in gebruik. Zelf vind ik die wendbaarheid wel leuk voor een middagje gek doen op de fiets maar voor lange ritten is het denk ik niet belangrijk want dan ben je meestal toch te moe om heel sportief te gaan lopen doen :)

Succes, Merlijn
Met een carbon voorvork hoef je ook niet bang te zijn om het bos in te gaan. In cyclocrossers zitten ook gewoon carbon vorken en racewielen. Bovendien gaat de banddikte in crossers maar tot 35 mm. In wedstrijden is 32 mm zelfs het maximum.
Waarom zulke dunne bandjes? Ik zie zo gauw niet hoe een smalle band je off road snelheidswinst moet opleveren. Op mijn toerfiets rij ik met 35mm banden en 28 inch wielen. Heerlijk op asfalt maar bij het minste zweempje mul zand of modder wordt het gelijk ellende. Bij Cyclocross wedstrijden moeten ze toch juist ook door modderige stukjes?

Merlijn
Als het modderig is, snij je er met smalle bandjes heel makkelijk door, als een mes door de boter. Er komt dan wel wat meer techniek bij kijken om je evenwicht te bewaren, omdat je verder wegzakt.

Waarom zo smal? Omdat het van de UCI niet breder mag. Een crosser is natuurlijk ook gewoon een racefiets voor in de drek. Als je bredere banden wil, moet je blijkbaar maar gaan atb'en. 29'ers mogen daar wel gewoon naast 26'ers starten.

Overigens heb ik een seizoen door het bos gereden met 35 mm crossbanden. Halverwege afgelopen winter ben ik overgestapt op 47 mm 29'er banden. Dat rijdt wat makkelijker, maar zo groot is het verschil nou ook weer niet.
Pedalero schreef:Als het modderig is, snij je er met smalle bandjes heel makkelijk door, als een mes door de boter.
Klopt. Hier in Zuid-Limburg is er onder de zachte modderlaag altijd een harde ondergrond. Die moet er echter wel zijn. Op het strand is er onder de zachte zandlaag, eh....
Leon
Ook hier au nord zijn de modderpoelen ook niet een meter diep. Maar wat er onder zit weet ik niet.
Toen ik over de onverharde paadjes op de hei onder Eindhoven was gaan fietsen was ik nou niet bepaald onder de indruk van de prestaties van mijn 35mm bandjes. Ik moest toch hele stukken lopen en de jongens met een ATB konden wel gewoon doorrijden. Maar ik begrijp wat je bedoelt, als er stevige ondergrond is kunnen smalle banden ook voordelen hebben.