Additionally, paste this code immediately after the opening tag: staal of Aluminium - Forum Wereldfietser

staal of Aluminium

Ik plan binnen twee jaar een lange fietsreis te doen richting oosten (Nepal)
Ik ben mij beetje bij beetje aan het informeren over reisfietsen,
ik heb momenteel de Santos Travelmaster 26 in gedachten.

Ik zou de fiets achteraf nog graag gebruiken om te mountainbiken.
Ik vraag me ten eerste af of staal of alu dan een verschil maakt.

Ten tweede vraag ik mij af of iemand al ervaring had met het breken van zijn Alu kader. De reden dat mensen kiezen voor staal is blijkbaar dat dit overal
ter wereld hersteld kan worden bij breuk.
Maar heeft iemand dit al voorgehad ?

Alle tips of ervaringen (positief/negatief) zijn zeker welkom.
Verder zal ik waarschijnlijk voor V brakes en derailleur gaan,
vlinderstuur overweeg ik ook al.

mvg,

Dieter
Geen ervaring met een brekend alu-frame; ik fiets op een (alu) koga traveller uit 2000 die overigens wel flinke lak/onderlaag beschadingen heeft.

Doorzoek het forum eens grondig; alle argumenten voor/tegen alu/staal zijn er te vinden.
Goede alu frames breken net zo min als goede stalen frames. Wel gaat het getapte draad van bevestigingen voor dragers etc flink sneller kapot. En de rijeigenschappen verschillen: alu frames zijn stijver maar ook wat minder comfortabel. Dat is vooral een kwestie van smaak. En ja, verf hecht minder goed op alu, maar de alu Santos van mijn vrouw heeft nog geen lakschade ondanks een soms hard leven. Zelf zou ik voor staal gaan, maar dat is dus een erg persoonlijke keuze vanwege het in mijn ogen verfijndere gevoel van een mooi stalen frame, zeker als dat gemaakt is van fancy dunwandige buis.
Wim
Als je twijfelt tussen de Santos Travelmaster varianten staal en alu speelt ook mee dat de geometrie net iets verschillend is. De stalen heeft een wat rustiger stuur gedrag en de alu is wat nerveuzer (of wendbaarder). Zelf proberen wat je fijner vindt dus.

Belangrijkste argument voor staal vind ik zelf dat het betrouwbaarder blijft dan alu na butsen opgelopen in het openbaar (bus- en vlieg)vervoer. Andere argumenten staan elders op dit forum.
Ik vraag me af of het reparatie-argument nog net zo geldig is als 15 jaar geleden. Aluminium lassen is steeds meer gemeengoed geworden en de framefabrikanten hebben ook wel wat bijgeleerd in de tussentijd. Bovendien is hoogwaardig staal lassen nou ook niet echt iets dat je aan een willekeurig primaat met een lasapparaat kunt overlaten. Zeker niet als het dunwandig staal is.

Groetjes, Walter, die binnenkort een fiets van kevlar heeft.
Ik moet er ook niet aan denken dat de dorpssmid mijn dunwandige stalen frame te lijf gaat.
Wim
Staal kun je verchromen, niets mooiers dan dat.
AB schreef:Staal kun je verchromen, ...
Aluminium ook!

:D
m-gineering schreef:
AB schreef:Staal kun je verchromen, ...
Aluminium ook!

:D
cool, weer wat geleerd, in dat geval gaat mijn stem uiteraard meteen naar mooie sloping frames van dik aluminium :) :) :D
Wat ik bedoel is dat je met een deukje in een stalen frame met een geruster hart doorfietst dan met een deukje in een alu frame. Ik heb het niet over grote reparaties (lassen). Daar maakt het inderdaad niet veel voor uit.
liz schreef:Wat ik bedoel is dat je met een deukje in een stalen frame met een geruster hart doorfietst dan met een deukje in een alu frame. Ik heb het niet over grote reparaties (lassen). Daar maakt het inderdaad niet veel voor uit.
met een stalen frame kun je altijd naar een carroseriebedrijf gaan (auto's zijn ook dun blik) alumnium kun je alleen plakken met epoxy. Zonder warmtebehandeling is vers gelast alumnium 3-4 x zo zwak als origineel, dus hoe lang zal dat weer heel blijven?
Op dit forum zijn wel eens foto's getoond van gebroken stalen frames, nog nooit van een gebroken aluminium frame, bij mijn weten.

Ik heb ook een alu fiets (mtb) met een deukje, maar eerlijk gezegd maak ik mij totaal geen zorgen.
Op een tripje van 6 maanden breekt een frame niet, behalve tijdens een goede crash, dan is het zowiezo total loss. ( maandagmorgen exemplaar = garantie = UPS binnen 2 weken )

Bij de keuze tussen staal en alu zijn er maar drie argumenten:
- Wat je mooi vindt.
- prijs verschil.
- verschil in gewicht van ca 250 gram.

rest hangt van andere onderdelen af.
Ja en hoe het fietst natuurlijk; het blijft lastig vergelijken; in de praktijk denk ik dat het niet zo veel uitmaakt.

Ik meen me te herinneren dat Alastair Humphreys gedurende zijn 5-jarige reis (in de meest erbarmelijke omstandigheden) om de wereld in totaal op 3 (stalen) frames fietste (uiteindelijk fietste hij naar huis op een surly-frame), blijkbaar was lassen ook niet alles.
Zuiz schreef:maandagmorgen exemplaar = garantie = UPS binnen 2 weken
:lol: HAHAHAHAHAHA! :lol:
Sorry hoor, maar meerdere ervaringen met garantie verder is dit voor mij een logische reactie.
Je moet maar eerst bij een punt komen waar de pakketdienst je fiets aanneemt.
Na aankomst is meestal wel overleg nodig.
In veel gevallen zal het frame te herstellen zijn, en vaak mag je het zelf demonteren en weer monteren.
Het is de vraag hoe lang het duurt voordat de lasser tijd heeft: het kan even duren, ik zal geen merken noemen maar het gaat óók over betere merken.
Dan mag het weer teruggestuurd worden en je mag het weer in elkaar knutselen.
Als alles klopt, anders mag je weer een pakketje maken voor herstel van het herstel.
Mij is zoiets nog nooit binnen een maand gelukt.
Groetjes!
Leon
Leon schreef:
Zuiz schreef:maandagmorgen exemplaar = garantie = UPS binnen 2 weken
:lol: HAHAHAHAHAHA! :lol:
Sorry hoor, maar meerdere ervaringen met garantie verder is dit voor mij een logische reactie.
Je moet maar eerst bij een punt komen waar de pakketdienst je fiets aanneemt.
Na aankomst is meestal wel overleg nodig.
In veel gevallen zal het frame te herstellen zijn, en vaak mag je het zelf demonteren en weer monteren.
Het is de vraag hoe lang het duurt voordat de lasser tijd heeft: het kan even duren, ik zal geen merken noemen maar het gaat óók over betere merken.
Dan mag het weer teruggestuurd worden en je mag het weer in elkaar knutselen.
Als alles klopt, anders mag je weer een pakketje maken voor herstel van het herstel.
Mij is zoiets nog nooit binnen een maand gelukt.
Groetjes!
Leon
We hebben het over een Santos frame. Oke hangt af van de winkel waar de fiets gekocht is maar de garantie van Santos doet het echt wel met foto's.
Dag Dieter,

Ik ben zelf een trotse bezitter van een alu santos 26". Al 5 jaar in prima staat, meerdere malen in vliegtuig en niet al te beste trouwe fietsbezitter qua onderhoud maar nog nooit problemen gehad en al helemaal niet met het frame. Ik zou zeggen: als de houding van de alu en stalen versie afwijken zou ik dat de doorslaggevende factor laten zijn, maar niet de duurzaamheid van een alu-frame, dat zou denk niet nodig hoeven zijn. Wij gingen zelf voor het stoere uiterlijk van de alu-versie;-)

Ik ga nog steeds met goed gevoel meerdere lange reizen tegemoet met dit frame! (Reisjes Afrika, Andes in ZAmerika en hopelijk nog die droomreis via de Zijderoute naar Azie!)

Gr!
AB schreef:Staal kun je verchromen, niets mooiers dan dat.
En titanium dan? :twisted:
eenzame schreef:
AB schreef:Staal kun je verchromen, niets mooiers dan dat.
En titanium dan? :twisted:
is dat niet vooral erg prijzig?
Janneke schreef:
eenzame schreef:
AB schreef:Staal kun je verchromen, niets mooiers dan dat.
En titanium dan? :twisted:
is dat niet vooral erg prijzig?
Niet echt.........
http://vannicholas.com/