Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga ook aan de tandriem! - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Koga ook aan de tandriem!

eindgebruiker schreef:
AB schreef:Maar wat is er zo duurzaam aan die fiets, behalve dat ie een rohloff en schijfremmen heeft?
De Greenmachine heeft een volledig gesloten aandrijflijn. Zelfs de Rohloffnaaf is ingebouwd, en zit precies op het scharnierpunt.

http://www.flevobike.nl/images/stories/ ... -ghost.jpg
Die gesloten kettingkast hebben toch sommige fietsen ook? Kan toch niet de reden zijn dat de ketting pas na 100.000km is vervangen? En de kettingbladen dan? Waren die nog niet versleten? Kan me wel voorstellen dat als je veel op souplesse rijdt en relatief weinig kilo's te verslepen hebt (en dus weinig kracht hoeft te zetten), dat je dan een stuk langer met je onderdelen mee gaat...... maar dan nog is 100.000 km een heel end, chapeau als het allemaal waar is!
Christophorus schreef:
AB schreef:Nog even en er komt een fietsje met cardanaandrijving voorbij. Als dat nou eens gecombineerd wordt met rohloff, son, chris king en phil wood.
Een cardan is al heel vaak geprobeerd, met weinig succes. Het heeft namelijk 1 groot nadeel: door de twee haakse tandwieloverbrengingen ligt het rendement veel lager.
Een andere nadeel is dat dit soort tandwielen veel nauwkeuriger uitgelijnd moeten worden dan kettingwielen. Dit maakt het systeem kwetsbaar voor kleine verbuigingen van de cardanas.

Om redenen van fundamentele mechanica zijn assen vooral geschikt voor hoge toerentallen, en kettingen voor hoge krachten. De menselijke motor levert hoge krachten bij relatief lage toerentallen, verbrandings- en electromotoren precies andersom. Daarom zie je cardanassen op motorvoertuigen en kettingen op fietsen.

Een ander fundamenteel nadeel van de cardanas is dat je toch weer een apart versnellingssyteem nodig hebt, in de vorm van een versnellingsnaaf of een versnellingsbak in één van de haakse overbrengingen.

Alles bij elkaar wordt een cardanas voor een fiets buitenproportioneel zwaar en inefficiënt.

Grtjs, Walter