Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Strada dell' Assietta 2011 - Forum Wereldfietser

Strada dell' Assietta 2011

Niet dat ik nu van die fraaie foto's maak, maar omdat ik de Strada dell' Assietta onder de aandacht wil brengen, post ik ze hier toch. :wink:

De strada dell' Assietta (weg SP 173) is een 36 kilometer lange onverharde bergweg tussen Sestriere en Susa in Italië. Hij verbond vroeger Italiaanse verdedigingswerken (tegen de Fransen) met elkaar en loopt over de bergkam waarbij hij vijf cols van circa 2500 meter met elkaar verbindt. De weg gaat over in de Strada della Finestre (SP 172), 21 kilometer lang, die gedeelte onverhard is. Totale lengte onverharde weg, circa 45 km; hoogste punt Monte Gran Costa, 2615 meter.

Voor meer info: http://www.stradadellassietta.it/ingles ... sietta.php
http://www.youtube.com/watch?v=qTCvWuwN1mM

Mocht je nog eens in Piemonte zijn en je wilt nog wat spannends beleven......

Afbeelding
Foto 1: kaartje


Afbeelding
Foto 2: hoogteprofiel (tamelijk geïdealiseerd; in werkelijkheid veel meer op-en-neer)

Afbeelding
Foto 3: Strada delle Finestre


Afbeelding
Foto 4: begin van de Strada dell'Assietta in Sestriere


Afbeelding
Foto 5: Op weg naar de eerste col (colle Basset)


Afbeelding
Foto 6: Colle Basset


Afbeelding
Foto 7


Afbeelding
Foto 8


Afbeelding
Foto 9


Afbeelding
Foto 10: uitzicht vanaf Colle delle Finestre
Peter Rodenburg schreef:Niet dat ik nu van die fraaie foto's maak,
Niks mis mee, zitten hele fraaie bij :wink:
Mooie weg, die gaat op de 'te fietsen'-lijst. Bedankt voor het delen! Heb je misschien een track van de hele route die je gereden hebt?
Inderdaad niets mis met je foto's hoor...
Hallo Blanche,

Nee, ik heb geen GPS-tracks, maar ik vermoed dat die niet erg moeilijk te vinden zijn.
De weg is redelijk gemakkelijk te vinden en als je er eenmaal opzit kan het bijna niet meer missen.

De route is het makkelijkst vanuit Sestriere dat zelf al op 2035 meter hoogte ligt; het hoogteverschil is dan circa 800 meter.
Vanuit Susa (dat op 500 meter hoogte ligt) is de route zwaar. Het hoogteverschil schat ik dan op zo'n 2500 meter.

Er is geen camping in Sestriere, maar ik mocht voor 5 euro op de camper area staan, direct naast het begin van de strada dell'assietta.
Mooie foto's. Ik droom weer weg naar de vakantie van vorig jaar...

De klim vanuit Susa is inderdaad geen misse boel, heb ik vorig jaar mogen ervaren: 19 km tegen gemiddeld 9,2 procent, met de laatste 8 km onverhard. Wel erg mooie klim en lekker gelijkmatig. Het is dezelfde klim die dit jaar in de Giro zat. Al hadden ze het onverharde wegdek daarvoor wel mooi geëgaliseerd.