Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Batavus Venturo Grand Prix .. doen ? - Forum Wereldfietser

Batavus Venturo Grand Prix .. doen ?

Ik heb echt alles al gelezen over de extreme versie. Ik weet oa dat schijfremmen niet thuis horen bij een fiets waarmee je de wereld wil overfietsen.

Maar mijn vraag gaat eigenlijk over wat anders. Ik wil voor mijn woonwerk verkeer (16Km per dag) een fiets kopen waarmee ik in het weekend en op vakantie ook lekker kan fietsen. Maar ik wil ook op de terug reis van mijn werk mijn dochter meenemen achterop (zij is 4 jaar en het is de laatste 5 mins en we rijden dan stapvoets). Ik doe dit nu met een sparta (4221?) met derailleur die ik al 5 jaar heb. Ik wil een zitje achterop maken die ik aan de het frame monteer, niet op de drager oid.

Ik heb allang gezien dat de Extreme niets voor mij is, veel te duur voor wat ik van plan met een fiets ben.

Toch zoek ik een fiets waarmee ik lekker snel kan fietsen, vooral over asfalt. Ik denk niet dat er een bos mee in ga ofzo. Daarom is mijn oog gevallen op deze fiets:

http://www.bikes4free.nl/component/virt ... l?sef=hcfp

En ik vraag me af of er fietsen zijn in de prijsklasse van ongeveer 800 euro die het zelfde kunnen. En ik moet bekennen dat ik 1 van de weinige mensen ben die het design (ja dat is een vies woord hier heb ik al gemerkt) wel heel mooi vind.

iemand suggesties of ideeen?
Toch zoek ik een fiets waarmee ik lekker snel kan fietsen
Als je denkt dat de 'stroomlijn' van deze fiets hierbij helpt dan om je bedrogen uit. Snelheid heeft vooral te maken met snelle banden, een geschikte houding op de fiets, dus niet te rechtop, het gewicht van de fiets en natuurlijk het vermogen van de fietser.
Jan Eleveld schreef:
Toch zoek ik een fiets waarmee ik lekker snel kan fietsen
Als je denkt dat de 'stroomlijn' van deze fiets hierbij helpt dan om je bedrogen uit. Snelheid heeft vooral te maken met snelle banden, een geschikte houding op de fiets, dus niet te rechtop, het gewicht van de fiets en natuurlijk het vermogen van de fietser.
Bedankt voor je antwoord. Ik bedoelde eigenlijk dat ik een fiets wil met derailleur, een hoop versnellingen, smalle banden met weinig rolweerstand en niet te zwaar. Daarentegen wel sterk genoeg is om een klein stukje met mijn dochter te fietsen.

Ik heb net even gekeken wat ik nu precies heb, maar dat is een Sparta 4021 , 21 versnellingen met magura remmen. Hiervoor had altijd "gewone" fietsen, maar sinds ik deze sparta heb ik wil niet meer terug.
Dennis SS schreef: Toch zoek ik een fiets waarmee ik lekker snel kan fietsen, vooral over asfalt.
In onderstaande link staat een tabel met snelheden voor 5 verschillende fietsen:

http://www.fietsersbond.nl/op-fiets/sne ... pe-fietsen

Als je het gemiddelde neemt van voor en tegen de wind in, weet je wat je van de sportieve fiets die je op het oog hebt kunt verwachten.
Wat is er mis met de Sparta? 21 versnellingen en Magura's klinkt prima.
Wim
Mattheus schreef:
Dennis SS schreef: Toch zoek ik een fiets waarmee ik lekker snel kan fietsen, vooral over asfalt.
In onderstaande link staat een tabel met snelheden voor 5 verschillende fietsen:

http://www.fietsersbond.nl/op-fiets/sne ... pe-fietsen

Als je het gemiddelde neemt van voor en tegen de wind in, weet je wat je van de sportieve fiets die je op het oog hebt kunt verwachten.
Leuk stukje tekst met goede gezond verstand conclusies:
• banden goed op druk hard (ook weer niet te hard, maar wel goed hard)
• niet te luie instelling, beetje doortrappen, en een ligstuurtje kopen
• aan je conditie werken!!!!! snelheid zit voor 90% in je benen, niet blindstaren op je materiaal

Kortom, die venturo is een prima fiets. Remschijven zijn ook geen probleem, zelfs een pre in het drukke nederland als je snel en goed wilt remmen in de regen. En de steile zitbuis van de venturo nodigt uit tot sportief fietsen, vooral icm ligstuur. Alleen die achterdrager is wat vaag, via spatbord aan frame verbonden, maar goed, die onderdelen zijn simpel vervangbaar mocht het de tand des tijds niet doorstaan. Ik zou zelf een andere fiets kiezen, eentje waar gegarandeerd brede banden onder passen. En de duitse merken zijn vaak wat degelijker en goedkoper.
Bedankt voor jullie reakties. Volgens mij ben ik geen luie fietser! Ik fiets altijd volgas :) Zo hard als ik kan, ik heb altijd in mijn hoofd dat ik een soort persoonlijk record moet vestigen waar ik ook heen fiets. Ik ben een beetje gek denk ik.

Wim schreef:Wat is er mis met de Sparta? 21 versnellingen en Magura's klinkt prima.
Wim
Met de sparta als ontwerp is helemaal niets mis en ik zou deze fiets graag nog jaren willen gebruiken. Alleen is deze fiets op. De tandwielen zijn allemaal op, de velgen zijn op, de ketting is op, de banden zijn totaal versleten.

Nu kan ik nog wel zo'n sparta kopen 2e hands maar ik zou graag wat nieuws willen kopen via een fietsenplan.
Hehe, ik herken de fietsstijl. De venturo zou ik niet aanraden omdat dingen als lichten, dragers ed niet standaard zijn. Een fiets die veel gebruikt wordt krijgt klappen (al was het maar in fietsstallingen) en dan wil je niet de helft van je fiets moeten vervangen omdat het licht niet meer werkt.

In die prijsklasse, en met sportief karakter, zou ik je aanraden om te kijken bij Stevens (bv. de primera Lite). Cube en Giant hebben mogelijk ook kandidaten. Trek heeft mij grondig teleurgesteld dus dat zou ik afraden.

Als je het design van de Venturo erg mooi vind, is dat natuurlijk ook iets waard, je moet enkel iets anders kopen als je er van overtuigd bent, anders ga je vroeg of laat toch beginnen twijfelen.
Dennis SS schreef:Met de sparta als ontwerp is helemaal niets mis en ik zou deze fiets graag nog jaren willen gebruiken. Alleen is deze fiets op. De tandwielen zijn allemaal op, de velgen zijn op, de ketting is op, de banden zijn totaal versleten.
Als je alleen daarvoor een nieuwe fiets koopt wordt het wel een dure grote beurt. Die aanbieding waar je mee kwam is overigens niet zo slecht. Bereid je idd wel voor op gekloot met de drager en het licht, Batavus stimuleert doe-het-zelven al jaren :roll: . En neem je huidige zadel mee naar de nieuwe fiets als je daar elkker op zit.
Leon
Als je een fiets hebt die je mooi vindt fietst dat al een stuk lichter.. Overtuig je er van dat een kinderzitje goed past, want bij anders dan traditionele frames loop je dan nog wel eens tegen problemen aan. :roll:

De aanbieding die je laat zien is qua prijs-kwaliteit volgens mij niet gek. En met die uitvoering kun je zowel woon-werk als toertochtjes, al of niet op vakantie, prima uit de voeten.

Veel plezier!

Eric
eric190173 schreef:... Overtuig je er van dat een kinderzitje goed past, want bij anders dan traditionele frames loop je dan nog wel eens tegen problemen aan. :roll:

Eric
Ja dat is nog de vraag. Izibikes (die is dichtbij en ook goedkoop) kan dat niet garanderen en heeft de fiets niet op voorraad. Maar ik ga geen fiets kopen als ik niet zeker weet of een Bobike Junior met ATB beugel kan worden gemonteerd. Misschien heeft iemand anders hier ervaring mee?
Als ik naar de achterdragerconstructie van de Batavus kijk dan zou ik een Bobike zitje willen uitproberen voordat ik hem kocht. De voetensteun icm de drager zou wel eens een probleem zou kunnen zijn....
Ik vind de Venturo ook een mooie fiets, en wat je gevonden hebt is ook zeker een mooie prijs. Ik kan er alleen met mijn kop absoluut niet bij dat mensen hun fiets wegdoen omdat er een paar tandwielen en banden versleten zijn. Last time i checked viel dat toch gewoon onder de slijtageonderdelen. Je brengt toch ook je auto niet naar de sloop omdat de timingbelt aan zijn kilometers zit? Maar goed dat komt dan weer van iemand die zijn assen openschroeft om ze opnieuw in te vetten met lagervet gemixt met een paar druppels olie zodat ze zo licht mogelijk lopen en dat past tegenwoordig ook aardig in de categorie gek.

Merlijn
Merlijny2k schreef:Ik vind de Venturo ook een mooie fiets, en wat je gevonden hebt is ook zeker een mooie prijs. Ik kan er alleen met mijn kop absoluut niet bij dat mensen hun fiets wegdoen omdat er een paar tandwielen en banden versleten zijn. Last time i checked viel dat toch gewoon onder de slijtageonderdelen. Je brengt toch ook je auto niet naar de sloop omdat de timingbelt aan zijn kilometers zit? Maar goed dat komt dan weer van iemand die zijn assen openschroeft om ze opnieuw in te vetten met lagervet gemixt met een paar druppels olie zodat ze zo licht mogelijk lopen en dat past tegenwoordig ook aardig in de categorie gek.

Merlijn
Natuurlijk breng je je auto wel naar de sloop als deze 15 jaar oud is en een reparatie net zo duur is als een nieuwe. Mijn fiets is gewoon op, slinger in achterwiel , roest op veel delen. spatbord doorgeroest. Echt op. Ik ben niet iemand die voor de mooi een nieuwe koop als de oude nog goed is. Als ik van de belastingdienst via fietsenplan bijna 400 euro terug krijg dan ben ik toch gek als ik geen nieuw koop?
Groot gelijk, al zou ik nooit deze Batavus kopen.
Wim
Dennis SS schreef: Natuurlijk breng je je auto wel naar de sloop als deze 15 jaar oud is en een reparatie net zo duur is als een nieuwe.
Een auto van 7 jaar oud is al niets meer waard, weet ik uit ervaring. Drie jaar geleden is mijn auto economisch total loss verklaard door de verzekering en kreeg ik het gemiddelde van de koop- en verkoopwaarde. De auto, een poffertjesplaat na een hagelbui, is naar Oost Europa gegaan. De handelaar kreeg de resterende BPM terug.

Je hebt groot gelijk dat je een nieuwe fiets koopt. De belastingdienst, alle Nederlanders dus, betaalt een deel. Een nadeel van het fietsenplan:

"U kunt aan het fietsplan maximaal een keer per 3 jaar meedoen. Als u bedenkt dat een fiets over het algemeen veel langer mee gaat, dan kunt u zich voorstellen dat dit dus erg vaak is."

http://financieel.infonu.nl/belasting/5 ... delen.html
Ja als ook de wielen het laten afweten dan houdt het wel een beetje op.

Overigens vind ik het dan ook weer raar dat je wel belastingvoordeel krijgt op een nieuwe fiets en niet op reparatie. Wat geeft nou het meeste werkgelegenheid en milieuvoordeel?
Dennis SS schreef:Met de sparta als ontwerp is helemaal niets mis en ik zou deze fiets graag nog jaren willen gebruiken. Alleen is deze fiets op. De tandwielen zijn allemaal op, de velgen zijn op, de ketting is op, de banden zijn totaal versleten.
Als je bij rose een aantal prijzen opzoekt
wielsetje E165 Inclusief banden
Een ketting 30 euro
Een cassete 40 euro
Voorbladen 75 euro
Totaal 310 euro

Doe er dan nog een 90 euro aan klein spul (kabels etc) bij ben je voor 400 euro klaar en kan je nog wel een tijdje vooruit. Je kan ook proberen je fiets aan de fietsenmaker te verkopen en opgeknapt terug te kopen. Niets in het fietsenplan dat dit verbied.

Dus je stelling dat een nieuwe goedkoper is gaat lang niet altijd op. Maar goed als je een nieuwe wil zou ik net als mijn voorgangers deze batuvus laten staan en eens gaan kijken bij onze oosterburen (Stevens, Cube, Guterreit etc) deze fietsen zijn over het algemeen veel minder design en technisch functioneler, met een meer evenwichtige afmontage.
refro schreef:
Dennis SS schreef:Met de sparta als ontwerp is helemaal niets mis en ik zou deze fiets graag nog jaren willen gebruiken. Alleen is deze fiets op. De tandwielen zijn allemaal op, de velgen zijn op, de ketting is op, de banden zijn totaal versleten.
Als je bij rose een aantal prijzen opzoekt
wielsetje E165 Inclusief banden
Een ketting 30 euro
Een cassete 40 euro
Voorbladen 75 euro
Totaal 310 euro

Doe er dan nog een 90 euro aan klein spul (kabels etc) bij ben je voor 400 euro klaar en kan je nog wel een tijdje vooruit. Je kan ook proberen je fiets aan de fietsenmaker te verkopen en opgeknapt terug te kopen. Niets in het fietsenplan dat dit verbied.

Dus je stelling dat een nieuwe goedkoper is gaat lang niet altijd op.
Niet dat ik het gereedschap heb om het zelf te doen (dus dan komt er nog eens 100 euro aan arbeidsloon bij) maar zelfs als ik dat wel had, dan ga ik toch geen 400 euro investeren in een fiets die een waarde van 100 euro heeft als deze goed is?

Ik heb het beste voor met het milieu en ipv een tweede auto rij ik op de fiets om die reden. Maar tot hoever moet je hierin gaan? Ik denk dat met de beperkte grondstoffen die deze aarde biedt we altijd moeten nadenken met wat we kopen. Ik koop nooit rommel waarvan ik denk dat het niet duurzaam is. Maar als je aan een fiets ongeveer alles moet vervangen behalve het frame denk ik dat die 10KG aluminium er niet echt toe doen.
Gewoon een nieuwe kopen, op is op (maar die Magura's zou ik er eerst afslopen, daar kan je nog wel eens plezier van hebben, bijvoorbeeld tzt op een kinderfiets met brakke remmen).
Wim