Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gedeelte nieuwe gebruikers / FAQ - Forum Wereldfietser

Gedeelte nieuwe gebruikers / FAQ

N.a.v. diverse topics over glimmende batavussen en flitsende gazelle's vroeg ik me af of het niet handig is om een nieuwelingen/beginners/noobs-subforum in te richtten met een FAQ-topic over veelgestelde (terugkomende) vragen; scheelt een bende overbodige topics van laag niveau met antwoorden die met één gerichtte zoekactie ook wel te vinden zijn! Ik heb bijvoorbeeld Wim/Leon de afgelopen tijd behoorlijk vaak het pdf-je 'beginnen met/fiets voor fietsvakantie' (oid) zien plaatsen de afgelopen tijd...
Goed idee, maar is dat niet juist de bedoeling van de wiki?
Misschien moet de wiki wat duidelijker in beeld komen in bepaalde gevallen?
Of een systeem zoals op sommige andere fora: bij het maken van een nieuw topic, wordt een lijst andere topics met gelijkaardige sleutelwoorden eerst aangeboden voordat het nieuwe topic gepubliceerd kan worden
Ik geloof niet dat iedereen daar op kijkt maar ik denk zeker dat het veel beginnersvragen zou kunnen beantwoorden. Een topic met veel gestelde beginnersvragen of een beginnersforum kan echter wel veel vragen wegvangen en onnodige topics in andere forums voorkomen. In een FAQ kan bij vragen ook verwezen worden naar topics uit het verleden. Ik denk zelf aan vragen als:

Welke fiets? Welke banden? Materiaal frame? 26" of 28"? Grootte frame? etc.etc.

Helemaal mooi zou het zijn als er ook FAQs bij sommige subforums komen te staan met forum-specifieke antwoorden op vragen (zoals op gathering.tweakers.net).

Ik zie trouwens ook vaak topics in verkeerde forums staan (vb: moet ik fiets x of y nemen in een 'te koop gevraagd forum').
Het stukje over materiaal voor een eerste fietsvakantie staat in principe op de wiki, maar die doet het nu al maanden niet. Dus heb ik mensen tijdenlang een pdf gestuurd, todat Leon zo vriendelijk was het stuk op zijn persoonlijke site te zetten, in afwachting van het herstel van de WF site.
Blijft over dat toen de wiki wel werkte niemand er op keek. De tekst was onvindbaar via google, en onzichtbaar voor wie een eerste blik op de WF site wierp. Dus kwamen steeds dezelfde vragen toch weer elke keer op het forum. Persoonlijk heb ik inderdaad liever een god zichtbare FAQ knop op de openingspagina met daarachter een heel aantal dossiers. Verder kan ik alleen zeggen dat ik het hele wiki idee weinig aantrekkleijk vind. Elke grappenmaker kan de teksten die er staan dan aanpassen en verprutsen. Daarom heb ik mijn tekst ook als pdf geplaatst.
Persoonlijk vind ik het verspreiden van zulke informatie een belangrijke taak van de vereniging. Veel mensen kijken als een berg tegen het idee van een fietsvakantie op, terwijl anderen zich te gemakkelijk bij de lokale fietsenmaker de verkleerde dure glimfiets laten aansmeren.
Wim
Is de wiki al in gebruik? :wink:
Er staat nog steeds op de 1e pagina "Het is de bedoeling dat we in deze pagina's een van de belangrijkste doelstellingen van onze verenigingen nieuw leven inblazen".
Niet erg uitnodigend.
Leon
Leon schreef:Is de wiki al in gebruik? :wink:
Er staat nog steeds op de 1e pagina "Het is de bedoeling dat we in deze pagina's een van de belangrijkste doelstellingen van onze verenigingen nieuw leven inblazen".
Niet erg uitnodigend.
Leon
Ook niet uitnodigend: de Vlaamse texten, waar je ook geen Nederlandse aanvullingen in kunt plakken