Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS | Kan antenne GPS verouderen? - Forum Wereldfietser

GPS | Kan antenne GPS verouderen?

Kan de antenne van een GPS verouderen? Ik he een Garmin Etrex van ongeveer 4 jaar oud geloof ik. Hij doet er steeds langer over om alle satelieten te vinden.
En tijdens het fietsen is hij soms ook later op een bepaalde straat dan ik het ben.
Blanche schreef:Kan de antenne van een GPS verouderen? Ik he een Garmin Etrex van ongeveer 4 jaar oud geloof ik. Hij doet er steeds langer over om alle satelieten te vinden.
En tijdens het fietsen is hij soms ook later op een bepaalde straat dan ik het ben.
Lijkt me niet, maar condensatoren kunnen wel minder worden. Of misschien dat een verbinding slecht contact maakt, als het ding open te schroeven is zou je alle stekkers een keer los kunnen trekken
Blanche,

Ik heb al jaren verschillende GPS-en gehad en heb dit fenomeen nog niet meegemaakt. Wel zie ik dat de chips veel beter worden en de nieuwere apparaten meer ontvangen.
Kan het zijn dat je gestoorde ontvangst had of dat er gewoon minder satellieten zichtbaar waren?
Nee Hans, het maakt niet uit waar, welk terrein of welke omgeving. Hij doet er gewoon langer over. Op het WF weekend bijvoorbeeld had Marianne met dezelfde GPS en zelfs een iets oudere sneller verbinding dan ik. Onze GPS in de auto vertoont trouwens dezelfe mankementen.
Hi Blanche,

Kan het ook zijn dat je teveel MB's aan kaartinfo of andere data in het toestel hebt geladen ????

Grz. Gerard
GerardH schreef:Hi Blanche,

Kan het ook zijn dat je teveel MB's aan kaartinfo of andere data in het toestel hebt geladen ????

Grz. Gerard

Tja dat zou kunnen...maar wat is dan teveel? Ik ga ervan uit dat zolang de GPS het opslaat er ruimte is, niet?
Hi,

Is zomaar een suggestie...in z'n algemeenheid :-)
Ieder computer, en uiteindelijk is ook een GPS een soort mini-computer, heeft een maar een beperkte capaciteit.
De ene computer ( vaak de modernere) natuurlijk een hogere als de andere.....
Naarmate er meer rekencapaciteit (door veel of meer gedetailleerde kaarten ) van een GPS wordt gevraagd heeft ie meer rekentijd nodig om tot het gewenste te projecteren eindplaatje te komen.
Vandaar dat de zaak dan wat trager kan worden..... zou een heel aannemelijke optie kunnen zijn......

Groetjes, Gerard
http://www.gps-garmin.nl/index.html

Misschien staat hier iets bij. heb het zelf niet gelezen.

Mario
@GerardH Maar goed hij doet het dus bij verschillende kaarten en verschillende hoeveelheden tracks. En omdat we hetzelfde verschijnsel bij onze gps in de auto hebben die constant hetzelfde geheugen heeft en ook minder snel wordt...
Denk ik eigenlijk niet dat het aan een te vol geheugen ligt.
Mmm wellicht heeft dit draadje een antwoord http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=9245.0.
Blanche schreef:Kan de antenne van een GPS verouderen? Ik he een Garmin Etrex van ongeveer 4 jaar oud geloof ik. Hij doet er steeds langer over om alle satelieten te vinden.
En tijdens het fietsen is hij soms ook later op een bepaalde straat dan ik het ben.
Ik verbeeld me dat mijn GPSMap 60CX de laatste maanden/1/2 jr ook trager wordt met het ontvangen van satellieten. Het is niet altijd het geval en ik dacht dat het aan de weersomstandigheden lag. Bij vochtig weer doet hij er langer over. Mijn Garmin is ook rond de 3,5/4jr oud. Het 2e verschijnsel heb ik (nog) niet herkend.
Wat de capaciteit v.w.b. kaarten met de ontvangst van satellieten te doen heeft ontgaat me?
Wat ik ooit begrepen heb tijdens een GPS cursus is dat satelieten verouderen, van baan veranderen, verdwijnen, er komen nieuwe bij etc.

Je GPS kan de locatie van die satelieten alleen krijgen van de satelieten zelf. Wanneer je niet regelmatig 'de lijst van sateliet-locaties' binnenhaalt op je GPS, zal 'ie uiteindelijk niets meer ontvangen en kan 'ie zo de prullenbak in.

Wat wij regelmatig doen is de GPS even buiten in de tuin leggen (half uur tot uur) zonder de batterijbespaarstand aan en dan maar gewoon contact laten maken met de satelieten en hierbij dus de locatie-lijst binnen laten halen.

Je kunt dat nog proberen, misschien helpt het.. en anders.. soms worden produkten gewoon minder na verloop van tijd (behalve Apple natuurlijk! 8) ) en moet je een nieuwe aanschaffen. ;)

Succes!
Hee mevrouw van Drunen, Ja deze verklaring staat ook in het linkje naar het GPS forum dat ik hierboven gaf. Ht vreemde is dat de GPS ondanks regelmatig aanstaan toch problemen geeft. Waarschijnlijk is hij dan verouderd? Vreemd dat Marianne met dezelfde GPS deze problemen niet had. In het linkje dat ik gaf stond ook iets van een contact met de antenne dat los kon zitten. Mischien van het weekend eens freubelen als ik hem open krijg.
Ik zou in zo'n situatie een keer een harde reset uitvoeren. Let wel op dat de batterijen dan vol zijn en dat je je instellingen allemaal opnieuw zult moeten doen.
eisbaer schreef:Ik zou in zo'n situatie een keer een harde reset uitvoeren. Let wel op dat de batterijen dan vol zijn en dat je je instellingen allemaal opnieuw zult moeten doen.
Je bedoelt ergens de optie - terug naar fabrieksinstellingen - aanvinken?
Trage fix bij bewegen, het best is om tijdens de fix stil te staan en de gps vlak te houden, en in een open gebied (wanneer er hoge bebouwing of bergen in de buurt zijn krijg je reflectie).

Ook kun je het best de instelling WAAS/EGNOS uitzetten, deze schijnt de fix te vertragen en toch (nog) niet veel te helpen.

Verder is http://forum.gps.nl/index.php een fantastische bron van kennis met goede zoekfunctie.

Harde reset (en meer) vindt je op http://www.gpsinformation.org/dale/secret.htm#reset maar dat zou ik niet als eerste doen. Als je het doet eerst instellingen, tracks, routes, waypoints backup-en. Na een reset is de eerste fix héél traag en moet gedaan worden zoals toen je hem nieuw kreeg.

Succes, Frans
Blanche schreef:Je bedoelt ergens de optie - terug naar fabrieksinstellingen - aanvinken?
Klopt. De procedure volgens de Garmin support site (hele link kopieren en plakken),
https://support.garmin.com/support/searchSupport/case.faces?caseId={dc0a1390-14a9-11de-76c5-000000000000}
Ik ben geen deskundige wat betreft GPS apparaten, maar :
1) zoals andere zal zei: computers worden mettertijd trager. Dan is "schoonvegen" (resetten) een bruikbare remedie. Helaas ook gedoe.
2. Weet iemand of het kan liggen aan het ouder worden van de batterij / accu?
Janneke V schreef:2. Weet iemand of het kan liggen aan het ouder worden van de batterij / accu?
Nee, dat kan niet. Het is net als een digitale klok die niet langzamer gaat lopen als het batterijtje leeg raakt.
Leon