Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eurobike 2011: nieuws? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Eurobike 2011: nieuws?

Matthie9000 schreef:Maar dus alleen mogelijk bij single tandwiel voor en achter
Dat is evident. Knap als ze het ding zo gemaakt hebben dat het niet in de soep loopt. In principe lijkt het me mogelijk.
Vragen die bij me opkomen zijn of het licht genoeg loopt en of het een redelijke levensduur heeft. En inderdaad of er geen water in blijft staan, want dan is de pret snel voorbij.
Leon
Uiteraard liep ik ook rond op de eurobike. Er was weer een hoop te zien.

De G.B. shifter past wel degelijk over een racebocht. Er komen 2 shims waarme hij op 2 verschillende diameters past. Ook heeft G.B. een instapmodel (ehhmm opstapmodel?) zadel, de Mente. Wel even dik leer en een goede brug, maar niet demonteerbaar en iets breder dan de andere types.

Afbeelding
Afbeelding

De shifters komen vanaf oktober ongeveer beschikbaar en er komen er een aantal naar ons toe. De Mente zal eerder bij ons binnenkomen.

Ook vond ik een titanium shifter, maar deze was een proto-type en nog niet functionerend. De grip was van foam gemaakt.
Afbeelding

Koga had zijn belt-drive fiets staan, ik hoop dat het een proto-type was. Santos heeft er beter over nagedacht. De afstand tussen het voortandwiel en het frame was behoorlijk (lees: te) klein. De 29- wordltraveller had een bandmaat van 47mm, volgens mij kun je dat niet onder 29 inch rekenen...( Idworx heeft dus allemaal 29 inch ipv 28 al die tijd gehad) De drager vond ik persoonlijk wat vreemd gemonteerd.
Afbeelding

Rohloff had enkele kleine leuke dingen nieuw erbij. Een vervanging voor de speedbone en een bracket voor hollowtech2 waarmee een exenter wordt nagebootst, helaas is hierbij de verstelruimte wat aan de korte kant maar dat kun je met de ketting oplossen. Dus wel een mooi alternatief voor een kettingspanner of een nieuw frame.

Magura heeft doorgehad dat de nieuwe HS33 remhandels niet echt makkelijk zijn en past deze aan. Het is nog niet op de markt, maar het komt wel.
Afbeelding (voorbeeld)

Gates heeft zijn center-track licht aangepast en zal komende tijd op meer fietsen verschijnen.

Surly heeft de long-haul trucker ook met disc (26 en 28 inch), de kleur blauw is weg....

Pedalen worden ook steeds beter en mooier; Syntace heeft pedalen met aan beide kanten een kogellager, mooi gevormt en in 3 maten verkrijgbaar.
Afbeelding
Een alternatief is het crankbrothers platform pedaal met aan de crankzijde een naaldlager en aan de buitenzijde een kogellager.

Supernova heeft naast hele mooie koplampen ook een naafdynamo die volledig uitgeschakeld kan worden zodat er (bijna) 0 weerstand te voelen is. Nadeel: je moet hem met de hand in en uit schakelen aan de naaf.

Tout terrain brengt het vervolg op de markt van "the plug". The plug is een omvormer om met de naafdynamo diverse apparatuur op te laden onderweg. Groot verschil met de conccurenten is dat the plug vrijwel onzichtbaar is, hij heeft een USB aansluiting boven op de stuurpen. Ik rij zelf met the plug 1, maar binnenkort dus met de nieuwe.

Son heeft inderdaad de nieuwe 28 laten zien en voelen. Deze is gebaseerd op de deluxe, ook een bolle vorm maar wat grotere magneten en een grotere spoel erin om meer vermogen te leveren dan de delux doet. Ook staan de flenzen wat wijder dan de huidige 28. Nog steeds is een wide-body van idworx breder overigens.

Busch en Muller zet in op dagverlichting, dankzij de komst van de naafdymano kun je nu ook overdag je energie verspillen aan de dynamo. Knap fel die extra lampjes, ik heb nu nog zo ongeveer hoofdpijn ervan.

Tubus heeft enkele achterdragers licht veranderd, de opvulbusjes tussen frame en drager zijn niet (altijd) meer nodig.

Ortlieb heeft de rollers nu met verschillende designs erop.

Er was nog veel meer nieuws, eigenlijk teveel om op te noemen. In iedergeval waren de elektrische fietsen veel meer als afgelopen jaren aanwezig.

Over dat hoesje...: het lijkt mij prettig als er vuil bij de ketting komt dat het er ook weer uitkan.. betere oplossing: neem een kast of chainglider. Zo was er ook een her-introductie van de kettingbeschermer die ook jaren geleden al op een trendy Gazelle te zien was, een soort kunststof schakels die je over de ketting heen klikte. Toen had het maar 1 functie: de broek iets beter schoon houden. Ik hou het maar bij riem-aandrijving, wel zo schoon zonder smeer :lol: .

Rob
Rob's Bikecenter, Maasland
bert sitters schreef:Het gesprek in de wandelgangen van de Eurobike ging over de overname van Gazelle door Pon, dat voornamelijk actief is in de autobranche. Gaat de autobrnache zich storten op de fietsenwereld?
Gazelle ging/gaat het nu niet erg goed mee (dus kan ook een pure investerings strategie zijn, het is even afwachten hoe lang gazelle erin blijft). Het lijkt mij logisch dat de automotive markt inziet dat elektrisch fietsen "booming" is en de auto markt nu niet meer zo "booming" is. zo had SMART ook een hele leuke elektrische fiets, deze gaat alleen geleverd worden aan de smart centers, dus niet aan de fietsenbranche.

Pon zit overigens niet alleen in automotive, ook watermotive is hun ding.. Wist je ook dat continental banden group van Pon is?
Hier een filmpje van een freedrive...... Innovatie hoeft niet altijd vooruitgang te betekenen
http://www.youtube.com/watch?v=rmcH2lBr2sI

Is niet meer dan een normale bedradingommanteling... Als ze niet volledig om de ketting heen sluit en ter hoogte van de bladen wordt opengevouwen, gaat het vol water staan. Dan is volgens mij een onbeschermde, goed gesmeerde ketting toch echt beter...
Gerco schreef:http://www.youtube.com/watch?v=rmcH2lBr2sI

Is niet meer dan een normale bedradingommanteling... Als ze niet volledig om de ketting heen sluit en ter hoogte van de bladen wordt opengevouwen, gaat het vol water staan. Dan is volgens mij een onbeschermde, goed gesmeerde ketting toch echt beter...
Wel een grappige vondst zo'n plastic gootje om je ketting.... het gootje volgooien met olie of een smerende vuilafstotende wax en fietsen maar zonder dat alle olie om je oren spettert :). Er zal zich heus wel smeersel verzamelen, maar dan gooi je dat plastic dingetje weer weg en doe je er een nieuwe om..... mits de prijs zich tot enkele euro's beperkt. Stel dat de plastic gadget echt goed werkt, dan heb je het belangrijkste voordeel van de riem (namelijk dat je handjes schoonblijven als je de riem aanraakt) al op een simpele manier ondervangen. Een riem zal wel langer meegaan dan een ketting, maar het is een duur systeem ivg met een ketting (want nieuw frame, nieuwe kettingbladen, riem, etc).... Een duurzaam rust busted coated KMC kettinkje kost immers net iets meer dan een tientje en gaat minstens zo lang mee als een riem.
rvdh schreef:
De shifters komen vanaf oktober ongeveer beschikbaar en er komen er een aantal naar ons toe.
geen raar ding, om te beginnen heel mooi rond afgewerkt itt tot de hoeikige mittermeyers. Twee dingen zijn minder: het ding is zo glad dat je op de beursstand al schakelend het ding door je handen voelt glijden, en de binnenkabel loopt open en bloot, die zal sneller vol met troep lopen dan bij de normale Rohloff

Supernova heeft naast hele mooie koplampen ook een naafdynamo die volledig uitgeschakeld kan worden zodat er (bijna) 0 weerstand te voelen is. Nadeel: je moet hem met de hand in en uit schakelen aan de naaf.
dit is de zelfde dynamo uit Taiwan die Velo-Orange ook al op de markt bracht. Geen prul maar aan-uit zetten is weer 'ouderwets gepruts ' ;)
Zou dit niet beter renderen dan een frame wat onderdelen en twee wielen. :lol:
http://www.pon.nl/producten-diensten.16.lynkx
m-gineering schreef:
rvdh schreef: De shifters komen vanaf oktober ongeveer beschikbaar en er komen er een aantal naar ons toe.
geen raar ding, om te beginnen heel mooi rond afgewerkt itt tot de hoeikige mittermeyers. Twee dingen zijn minder: het ding is zo glad dat je op de beursstand al schakelend het ding door je handen voelt glijden, en de binnenkabel loopt open en bloot, die zal sneller vol met troep lopen dan bij de normale Rohloff
De grip bij de Mittelmeyer is ook niet geweldig. Hoe zit het met de manier van monteren? Bij de Mittelmeyer is dat heel veel gepiel met kleine imbusbouten die je makkelijk kapotdraait, terwijl de shifter toch goed vast wil hebben.

Sjirk
http://surlybikes.com/blog/2531/

Is dit dan het eerste merk dat weer standaard thumbies monteert? (maar welke; Sachs?) Ouderwets wordt weer nieuwerwets ;)

Oejoei, die nieuwe kleur van de Pacer is fraai!

Sjors
m-gineering schreef:
rvdh schreef:
De shifters komen vanaf oktober ongeveer beschikbaar en er komen er een aantal naar ons toe.
geen raar ding, om te beginnen heel mooi rond afgewerkt itt tot de hoeikige mittermeyers. Twee dingen zijn minder: het ding is zo glad dat je op de beursstand al schakelend het ding door je handen voelt glijden, en de binnenkabel loopt open en bloot, die zal sneller vol met troep lopen dan bij de normale Rohloff

[\quote]

Klopt, ik heb dus ook direct aan Gilles gevraagd of er niet nog rubber inlays of een overtrekje voor kwam. Ikzelf vond het slippen overigens wel meevallen, misschien grijp ik hem gewoon al stevig vast. Dat van de kabels had ik ook al opgemerkt.
De reactie van Gilles was: "klopt, maar ik wil geen kwetsbaar kunststof eromheen doen. Bovendien wanneer je een afdekkap erover plaatst kan ook vuil er niet meer uit. Tegenwoordig rijden we met rvs kabels en teflon buitenkabels, dus het kan niet meer door vocht vastlopen. Bovendien kun je dan zien wanneer de kabel kapot gaat.." :? ik voegde daar maar aan toe "..en voelen..."
Over de opmerking zand zei hij: " dat valt wel mee, er rijden al diverse shifters rond die nergens last van hebben" .
Ik kreeg er geen tijd of kilometers uit dat het getest was.

Mijn idee is dat ik wanneer ik ze binnen heb zelf eens even ga kijken hoe of wat met afdekking of afdichting. Feit is dat er nog geen enkel andere shifter is naar mijn weten die over een stuurbocht kan (en waar de remkabel ook nog onder doorgaat!)
rvdh schreef:Feit is dat er nog geen enkel andere shifter is naar mijn weten die over een stuurbocht kan (en waar de remkabel ook nog onder doorgaat!)
De Mittelmeyer shifter kan dat.

Ik wil ook kunnen schakelen met verkleumde natte vingers. Bij een Mittelmeyer lukt dat al niet, zeker als die prachtige kabels van teflon en rvs toch veel weerstand hebben. Mooi zou zijn als je er een soort van pookje aan kunt maken zodat je desnoods nog met de muis van je hand kunt schakelen.