Additionally, paste this code immediately after the opening tag: berekenen spaaklengte - Forum Wereldfietser

berekenen spaaklengte

IK wil een schimano xt naaf spaken met sapim strong spaken in een exal sp 19 velg.

Mijn vraag is: Hoe kan je het beste de spaak lengte berekenen?

Moet je dan de spaak gaten meten? Wie het weet mag het zeggen.

Mario

Hi,

al eens gekeken op de pagina van Sheldon B?

Staat wel het een en ander op. Kon in de online calculators je velg niet vinden...

succes

Bas
mario schreef:IK wil een schimano xt naaf spaken met sapim strong spaken in een exal sp 19 velg.

Mijn vraag is: Hoe kan je het beste de spaak lengte berekenen?

Moet je dan de spaak gaten meten? Wie het weet mag het zeggen.

Mario
voornaaf/achternaaf en welke type XT? 559 of 622 velg? maakt allemaal iets uit. Het type van de spaken uiteraard niet, maar het aantal spaken weer wel :lol:

spocalc.xls (via Sheldon/Rinard works for me

Sorry het gaat om een 26 inch velg. mag dan niet meer dan 3 keer spaken.

Mario

mario schreef:Sorry het gaat om een 26 inch velg. mag dan niet meer dan 3 keer spaken.

Mario
goeie bui vandaag, dus voor de laatste keer:
  • wil je een voorwiel of achterwiel spaken? (of allebei)
    wat is het typenummer van de naaf (staat er op gedrukt bv FH-m760 , HB M765)
    Hoeveel spaken telt het wiel? 32, 36 40 of 48

het gaat om een voor wiel 36 gaats.

Shimano XT naaf HB m770 2008

Mario

mario schreef:het gaat om een voor wiel 36 gaats.

Shimano XT naaf HB m770 2008

Mario
ik kom op:
36
cross left length right length
0 252.4 252.4
1 253.7 253.7
2 257.4 257.4
3 262.9 262.9

Marten,
Hoe kom jij aan die berekening.

Achter/recht moeten de spaken 2 mm korter zijn?

mario

He Mario. Marten zegt toch hoe hij eraan komt (spocalc.xls)? Rechts moet het achter korter want bij een derailleur fiets moet het wiel parapluie gespaakt worden om de velg middenin te krijgen ondanks de dikke cassette.
Wim
Er zijn toch verschillende programma's te vinden op internet?
Met een goeie schuifpasser en een beetje zoeken geraak je er wel!
http://www.sapim.be/index.php?st=spokelength
En sinds kort ook op Fietspunt.nl:
http://www.fietspunt.nl/info/Spaaklengte_berekenen
De spaak van de fiets van mijn vrouw is verbogen. Die wil ik graag vervangen. Om te zorgen dat ze zo kort mogelijk haar wiel moet missen wil ik graag de juiste spaaklengte berekenen. Met behulp van bovenstaande excelsheet kom ik een heel eind. De afmetingen van de naaf heb ik terug kunnen vinden. Haar velg heb ik in de database terug kunnen vinden.

Bij de berekeningen voor de spaken van mijn vrouw kom ik uit op 260.7 millimeter. Ik kan kiezen uit een spaak van 260 of 262 millimeter lengte. Wat is de beste keuze?

Als ik datzelfde voor mijn eigen fiets zou willen doen dan kan ik mijn velg (Rigida Sputnik) niet in de database terugvinden. Als ik probeer de gegevens van Rigida terug te vinden op internet (www.rigida.com geeft een foutmelding) dan kan ik die niet terugvinden. Heeft iemand enig idee waar ik die terug kan vinden?
reichbus schreef: Bij de berekeningen voor de spaken van mijn vrouw kom ik uit op 260.7 millimeter. Ik kan kiezen uit een spaak van 260 of 262 millimeter lengte. Wat is de beste keuze?
naar beneden afronden dus 260, de spaak rekt ook nog wel een beetje
Als ik datzelfde voor mijn eigen fiets zou willen doen dan kan ik mijn velg (Rigida Sputnik) niet in de database terugvinden. Als ik probeer de gegevens van Rigida terug te vinden op internet (http://www.rigida.com geeft een foutmelding) dan kan ik die niet terugvinden. Heeft iemand enig idee waar ik die terug kan vinden?
staat de exal sp19 er wel bij, die is het zelfde (erd= 541 resp 605mm)
m-gineering schreef:
reichbus schreef: Bij de berekeningen voor de spaken van mijn vrouw kom ik uit op 260.7 millimeter. Ik kan kiezen uit een spaak van 260 of 262 millimeter lengte. Wat is de beste keuze?
naar beneden afronden dus 260, de spaak rekt ook nog wel een beetje
Als ik datzelfde voor mijn eigen fiets zou willen doen dan kan ik mijn velg (Rigida Sputnik) niet in de database terugvinden. Als ik probeer de gegevens van Rigida terug te vinden op internet (http://www.rigida.com geeft een foutmelding) dan kan ik die niet terugvinden. Heeft iemand enig idee waar ik die terug kan vinden?
staat de exal sp19 er wel bij, die is het zelfde (erd= 541 resp 605mm)
Dank voor de informatie. Die Exal sp 19 heb ik daar ook niet kunnen vinden. Uiteindelijk heb ik ergens anders op internet nog twee bronnen gevonden en die melden dat het gaat 537 millimeter voor een 26 inch velg.
Ik heb hier nog een set liggen van Dr Speiche.
Daarin kun je een heleboel variabelen invoeren en uiteindelijk aan de hand van het gewenste spaakpatroon rolt daar een lengte uit.

Als je wilt, kan ik je daar wel mee van dienst zijn.