Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verslag Eurobike: nieuwe Rohloff, Marathon XR en 'pumps' - Forum Wereldfietser

Verslag Eurobike: nieuwe Rohloff, Marathon XR en 'pumps'

Hier kun je ons bezoek bewonderen aan Eurobike, de grootste fietsbeurs van Europa.

Je ziet de nieuwste Rohloff naaf, de Koga Worldtraveller 29er, een witte idworx Easy Rohler, de Schwalbe Marathon Mondial (de opvolger van de XR), nieuws van Cat-Eye, Balkan bikes, de nieuwe Shimano XT groep, de Giant Expedition en de lol die wij altijd met elkaar hebben.

Bron
Mooi indruk Eric bedankt,

Wel een beetje flauw de pumps grapje, maar jullie hebben wel lol van gehad :lol:
Hallo Eric,
Bedankt voor de uitgebreide documentaire. Ik ben weer helemaal bij in 12 minuten 8) :D :wink:
Gebruik je overigens een richtmicrofoon tegen het rumoer? Sommige interviews zijn ietsie te rumoerig om goed te verstaan.
Ook geweldig dat je met je personeel gewoon naar de banenmarkt gaat, haha! :lol: :lol:
Leon
Die Mondial band is veelbelovend en die nieuwe pedalen spreken mee ook wel aan, mijn linker 530-er begint (na 12.000 km) al aardig te kraken en is toe aan vervanging.
De XR had een echte opvolger nodig voor verre tochten, en dat lijkt die Mondial wel te worden. Toch betreur ik het verdwijnen van de Extreme. Die ging weliswaar niet heel lang mee, maar het was een lichte en nog redelijk snelle band met een grof profiel voor ruw terrein, kortom, een mtb achtige tourband die ideaal was voor een off road tour in bijvoorbeeld Noorwegen of Spanje. Deze Mondial heeft veel minder profiel, en is zwaarder.
Wim
Sorry Eric, maar die ene collega stukje over Balkan-bikes van je mag nog wel een lesje in respect hebben.
Zo ga je niet om met anderen. En al helemaal niet als ze je niet kunnen verstaan.
Van jou had ik verwacht dat je dit niet had laten zien.
Wim schreef: Toch betreur ik het verdwijnen van de Extreme. Die ging weliswaar niet heel lang mee, maar het was een lichte en nog redelijk snelle band met een grof profiel voor ruw terrein, kortom, een mtb achtige tourband die ideaal was voor een off road tour in bijvoorbeeld Noorwegen of Spanje.
Schwalbe heeft dan toch nog altijd banden als bijvoorbeeld de Smart Sam en Marathon plus MTB? Moet het lichtlopend zijn dan is er de Racing Ralph.

Ik heb die Marathon Extreme nooit geprobeerd, maar het lijkt me meer een ATB band dan een toerband.

Grof profiel is alleen nodig voor modderige omstandigheden toch?

Sjors
Ik vind Marathon Supreme nog steeds een goede allround band. Maar de Mondial die gaan Carla en ik op onze volgende tocht (Peru, Bolivia en Chili) uitproberen.
Ik denk ook dat ik eens een Vredestein Perfect Trek ga testen. Heeft iemand daar ervaring mee?

En Leon, naar aanleiding van een opmerking van iemand op dit forum van vorig jaar heb ik van Dennis Koomen zijn Sennheiser richtmicrofoon geleend. Dus als het goed is, is het geluid al beter. En anders maar een geluidshengelaar meenemen volgend jaar, Kun jij een beetje vissen?
Maar dan wordt het wel erg professioneel en dat gaat ten koste van ons plezier.

Afbeelding
Ik weet niet hoe je het geluid opneemt, maar ik doe dat sinds kort met een aparte ultracompacte digitale recorder (een Olympus LS-5). Dat is veel beter dan via de camera, en je kunt fysiek weg van de camera. Achteraf synchroniseer je dan in de montage met het programma Dualeyes het spoor in de camera automatisch met dat van de recorder, waarna je het camera spoor vervangt door dat van de recorder. De ingebouwde microfoons van de recorder zijn al heel mooi, maar hang een profi richtmicrofoon zoals een Sennheiser uit de K6 serie aan die recorder, en je hebt vrijwel profi geluid.
Wim
Leuk filmpje!

maar

carbon te kwetsbaar?
remschijven niet goed genoeg?
rohloff nieuw want 4 spaakgaatjes meer?
iets een 29'er noemen met 49mm bandjes?
voorvering niet goed voor fietsreizen?

Er zijn ook fietsen die geen overgedimensioneerd zwitsers zakmes zijn en verder gaan dan 6 dik gevulde ortliebtassen. Een goede degelijk afgemonteerde atb of racefiets kan heeeeeel geschikt zijn voor een fietsavontuur, mits je je bagage limiteert. Als je je specifieker op dat soort fietsvakanties richt zou dat een mooie uitbreiding van je assortiment kunnen betekenen.

Jammer dat de mondial niet wat breder wordt gemaakt. De extreme was iets breder te verkrijgen, en was lekker soepel dus kon je leuk spelen met bandenspanning..... en het profiel geschikter voor asfalt dan een smart sam bijvoorbeeld. Ze hadden de extreme makkelijk kunnen verbeteren door juist het rubber tussen het profiel wat te verbeteren. De slijtage zal met die onslijtbare mondial wel stukken beter zijn.... en dus stugger en dus minder speelgemak met bandendruk. Maar ben wel benieuwd naar de bevindingen straks. Krijgt de nieuwe Idworx Off tiRohler ook nieuwe Mondials, zoals we ook al bij de nieuwe VSF t400 zagen?
Leuk informatief filmpje.
Moeten we nu allemaal aan de schijfremmen of is er ook nog 'ouderwets' spul te krijgen?
HansvanderVeeke schreef:Leuk informatief filmpje.
Moeten we nu allemaal aan de schijfremmen of is er ook nog 'ouderwets' spul te krijgen?
Ehhm.. er zijn er slechts enkele met schijfremmen... Bekende Nederlandse merken hebben volop nog velgremmen. Dus geen nood :lol: .
Eric Schuijt schreef:Maar dan wordt het wel erg professioneel en dat gaat ten koste van ons plezier.
Dan niet doen!
Leon
AB schreef:Leuk filmpje!

maar

carbon te kwetsbaar?
remschijven niet goed genoeg?
rohloff nieuw want 4 spaakgaatjes meer?
iets een 29'er noemen met 49mm bandjes?
voorvering niet goed voor fietsreizen?

Er zijn ook fietsen die geen overgedimensioneerd zwitsers zakmes zijn en verder gaan dan 6 dik gevulde ortliebtassen. Een goede degelijk afgemonteerde atb of racefiets kan heeeeeel geschikt zijn voor een fietsavontuur, mits je je bagage limiteert. Als je je specifieker op dat soort fietsvakanties richt zou dat een mooie uitbreiding van je assortiment kunnen betekenen.
knip
Ik ben het wel met AB eens. Er zijn natuurlijk ook mensen die geen wereldreis maken met de fiets en licht reizen. Het fenomeen bikepacking is nog niet echt in Nederland doorgedrongen. Maar voor dat soort vakantiegangers zie ik minder bezwaar om met een schijfrem op pad te gaan, of een randonneur-achtige fiets met carbon voorvork... Zelf ben ik wel gecharmeerd van de Van Nicholas Amazon, die in mijn ogen een ideale vakantiefiets zou kunnen zijn

[droommodus aan] Van Nicholas Amazon met een Rohloff, riemaandrijfing, dropbar, Tubus Fly met twee bescheiden tasjes, een frametas en een klein stuurtasje... de combi met dropbargrepen en schijfremmen is nog niet ideaal, maar als die er is mogen er van mij ook wel schijfremmen op...[/maandag aan]

Helaas de realiteit roept..

Overigens ben ik het ook vooral eens over het feit dat het gewoon een heel leuk filmpje is. Ik heb de meligheid rond de pumps erg gewaardeerd! Het plezier spat er af...

En tja, die Balkan dame.... In mijn ogen is dat de moeder van wat ik als Balkan dame in mijn hoofd heb. De balkandames die ik ken hebben ogen waarin je in verdrinkt en een uitstraling waar je niet van loskomt....

Gr
Eric
Ik ben het met Auke en Eric eens: er zijn andere manieren om fietsreizen te maken, en daar horen misschien andere fietsen en andere fietstechniek bij.

Voor een echte off road tocht kan ik me voorstellen dat je een tour mtb gebruikt als de Thorn Stirling (al of niet met lichter X frame). Dan is een verende voorvork niet gek, en zelfs schijfremmen kan ik me dan goed voorstellen, ondanks de grotere kwetsbaarheid. Op de site van m-gineering staat een mooie van 13,5 kg die Marten laatst voor zichzelf heeft gebouwd, inclusief geintegreerde achterdrager. Die Marathon Extreme 2.25 was in mijn ogen de ideale band voor zo'n fiets en voor zulke tochten.

Voor heel snel asfalt werk kan ik me een fiets voorstellen die aan Eric's dromen voldoet: licht (10-11 kg), snelle bandjes (etrto 622-32 of ook etrto 584-42), en bagagecapaciteit voor 10-12 kg. Zelf zou ik ook daar geen carbon voorvork op willen, maar het zou kunnen.

Wim
Heb het filmpje aandachtig moeten bekijken om erachter te komen wat nu bedoeld wordt met die 'pumps'. Kon het me niet voorstellen dat dat een grap inhield. Wat een vervelende sfeer, zo'n jolig groepje over een beurs, blij dat ik daar niet tussen liep (maar dat is waarschijnlijk wederzijds).
Die Mondial is trouwens een leuk bandje. Ik denk dat hij hier populair gaat worden.

De XT pedaal zal ik niet meer kopen. Die ging bij mij iets te snel stuk. De XTR die ik nu heb ligt denk ik op een hoger plan. Ja hij is duurder, maar ik rijdt er nog steeds mee cq niet af te beulen.

Was er ook nog een stand die en pumps en strings verkocht? :D
Tiens? Van die Mondial geen 50 mm in 28"?