Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorkomen van roestvorming door lakbeschadigingen aan frame - Forum Wereldfietser

Voorkomen van roestvorming door lakbeschadigingen aan frame

Mijn bijna 2 jaar oude Snel randoneur, zit slecht in de lak. Na reis No. 1 heeft Snel de lakbeschadigingen netjes bijgewerkt, maar nu gaat 't toch echt de verkeerde kant op. Was er eerst sprake van kleine beschadigingen op de lasnaden, nu zie ik al roestvorming verspreid over het hele frame. Oplossing van Snel: fiets opnieuw laten spuiten. Prima oplossing, ware het niet dat ik dan mijn fiets zeker 4 tot 6 weken kwijt ben. Zie ik niet zo zitten eigenlijk.
Vraag; wie heeft er ervaring met 'middeltjes' (aanstipspul, eigen verf-flesjes o.i.d.) op de roestvormende plekken op het frame mee te bewerken zodat het niet van kwaad tot erger gaat worden.
Óf; moet ik toch maar voor de optie 'overspuiten' gaan.......

'T is allemaal nog niet zo erg nu, maar weet niet wat wijsheid is. Graag ervaringen, tips etc.!

Groeten,
Paula

Helaas, als je het echt goed wil oplossen zal de originele (slechte) laklaag eraf moeten. Dus opnieuw spuiten van de hele fiets.
Je kunt de plekjes wel aanstippen met de lak die Snel heeft gebruikt bij het spuiten van de fiets, maar als de laklaag die al op je fiets zit niet goed is, dan blijf je aan de gang. Als je toch gaat aanstippen, maak de plekjes eerst goed roest, stof en vetvrij. Anders hecht de lak niet goed.
Succes met het oplossen van je probleem!

Klinkt inderdaad alsof de voorbewerking van je Frame niet goed is geweest voor dat hij gelakt werd. Er gaat een heel procede aan vooraf voordat je een echte harde laag kan zetten op je Frame. Als dit niet goed gebeurt dan kan je na verloop van tijd met een totaal verroest Frame komen te zitten. Op nieuw lakken is dan de enige oplossing.
Ik fiets meestal met MountainBikes en die hebben een extra harde lak die beter beschermd tegen steenslag. Misschien meteen een tip als het gat om het te gebruiken soort verf. De meeste lakken die ik zie op Randoneurs ben ik niet kapot van.

Volgens mij ben je niet de enige, meiske, ik heb hier in Thailand al een paar Snel fietsen gezien die helemaal aan het roesten waren.
Volgens mij heb ik dat al een keer vermeld in een andere topic.

Volgens mij zijn tegenwoordig bepaalde verven in Nl. verboden.
Dank voor de reacties. Deze hebben er mede toe bijgedragen toch te besluiten om het frame te laten overspuiten.

Snel heeft me zolang een passende leenfiets gegeven (geen stads-barrel o.i.d), zodat ik het fietsen niet verleer :wink: .
Prima service moet ik zeggen; 't kost me geen cent!

Groeten,
Paula

Je geeft in je laatste zin al het antwoord op de vraag die ik wilde gaan stellen. Ik kon me namelijk niet voorstellen dat ze bij Snel ook maar zouden overwegen om geld te gaan vragen hiervoor. Snel levert maatwerk en maatwerk mag niet na twee jaar al zulke mankementen vertonen. Daarvoor betaal je teveel.