Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff-olie vervangen, Loctite 511, mag andere lijm ook? - Forum Wereldfietser

Rohloff-olie vervangen, Loctite 511, mag andere lijm ook?

Hoi,

bij het vervangen van de Rohloff-olie wordt aanbevolen om met een drupje Loctite 511 de draad/schroef weer te bevestigen (of zoiets). Hoe nauw luistert dit? In de lokale winkels (ik woon in Kiruna, Zweden) zie ik wel andere Loctite en andere metaal-lijm. Is er iets speciaals aan Loctite 511 of kan ik ook andere Loctite gebruiken die goed is voor het lijmen van metaal?

Ik snap dit punt trouwens niet helemaal; als ik de schroef vastlijm, hoe krijg ik het dan ooit weer los, bij de volgende oliewissel? 't Staat wel erg in grote dikke letters in de gebruiksaanwijzing.

M'n leverancier (en in Zweden is er helaas maar één...) heeft verzuimd me een nieuwe schroef op te sturen, maar ik lees dat de oude ook hergebruikt kan worden.

groet,
Gerrit, Kiruna, Zweden.
[quote="gerritholl"]Hoi,

bij het vervangen van de Rohloff-olie wordt aanbevolen om met een drupje Loctite 511 de draad/schroef weer te bevestigen (of zoiets). Hoe nauw luistert dit?/quote]
Loctite maakt heel veel borgmiddelen, tot in de categorie nooit meer los.

De bedoeling van Rohloff is dat het schroefje niet lekt maar er wel weer uit kan. Iedere keer een ander schroefje is overdreven, gebruik het oude schroefje en zet er volgend jaar een nieuwe in
Ik heb al een 5-tal keer hetzelfde schroefje gebruikt, zonder loctite. Nog nooit een noemenswaardig lekprobeem gehad (wel een beetje 'zweet'). Ik ben dan ook een echte stoute jongen.
Loctite 511 is een borgmiddel. De bedoeling is dat het moertje vast blijft zitten maar ook weer los kan. 511 dicht ook af en voorkomt lekkage. Een lijm zou ik dan ook nooit gebruiken!
Een stukje teflontape (gas-tape), wat je bij loodgieterswerk gebruikt, doet het waarschijnlijk net zo goed. Het is natuurlijk wel een gefriemel om dat om het schroefje te krijgen :wink: .
wimmo17 schreef:Een stukje teflontape (gas-tape), wat je bij loodgieterswerk gebruikt, doet het waarschijnlijk net zo goed. Het is natuurlijk wel een gefriemel om dat om het schroefje te krijgen :wink: .
zou ik niet doen, omdat je de kans loopt dat er sliertjes teflontape in de naaf terecht komen
MacGyver oplossing: Een beetje nagellak doet ook de truc....
@ Marten
Daar maken die tandwielen dan vast wel teflon smeerolie van :D
wimmo17 schreef:@ Marten
Daar maken die tandwielen dan vast wel teflon smeerolie van :D
Ik zou nog eens even nakijken hoe de schakelwals in elkaar zit
Loctite 511 is vervangen door loctite 243 als ik me niet vergis.
http://www.rose.nl/artikel/loctite-243/aid:22104
Luc.
loctite 511 is een afdichtmiddel en bestaat nog steeds, 243 is een borgmiddel

zie http://www.loctite.nl/cps/rde/xchg/henk ... %3Dfull%7C voor een komplete lijst loctite producten.
Bedankt voor alle antwoorden! Ik heb het nu lang genoeg uitgesteld dus ik moet maar eens aan de slag. Goed dat ik met mijn onbegrip (komt mede door de taal) niet m'n naaf heb dichtgelijmd, ik ga maar voor de 'stoute' oplossing en de schroef zonder afdichtmiddel hergebruiken... groeten van Gerrit uit Kiruna.
loctite 511 is bij mij in de buurt niet te verkrijgen 243 wel , maakt dit echt zo veel uit ?? 243 is ook nog een keer vriendelijker geprijsd in kleinere hoeveelheid te verkrijgen !! .
rene 57 schreef:loctite 511 is bij mij in de buurt niet te verkrijgen 243 wel , maakt dit echt zo veel uit ??
Als je ook een scheut karnemelk in de koffie doet omdat er Friese vlag op het pak staat.......
Marten :Loctite 243
onder technische informatie : toepassingen !! :Schroefdraadafdichtingen (staat er toch echt ) en borging ,dan Schroefdraadborging .
zo vreemd is mijn vraag dus niet helemaal !! groet .
Ik kom er zelden; misschien is het in Groningen echt niet zo gek om karnemelk in de koffie te doen :wink:
Leon schreef:Ik kom er zelden; misschien is het in Groningen echt niet zo gek om karnemelk in de koffie te doen :wink:
Ik trek de grens bij whisky :shock:
rene 57 schreef:Marten :Loctite 243
onder technische informatie : toepassingen !! :Schroefdraadafdichtingen (staat er toch echt ) en borging ,dan Schroefdraadborging .
zo vreemd is mijn vraag dus niet helemaal !! groet .
een borgschroefje kost 1.50 en doet het wel een paar keer, dus 0.75/jaar. Omdat uit te sparen ga je €10 uitgeven?
dank je Marten dat is een antwoord , een nieuwe afdicht schroefje van 1,50 € is goedkoper dan een flacon loctite 511 van 50ml van 17 € en de oude nog een keer gebruiken is dus ook niet zo"n ramp !!.bedankt .
En kun je ook nog eens dat lullige boutje kwijtraken.
Wim