Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reisverslag met foto's: Schotland [04/09/09 - 20/09/09] - Forum Wereldfietser

Reisverslag met foto's: Schotland [04/09/09 - 20/09/09]

Afgelopen september ben ik met een goede vriend voor 16 dagen (4 – 20 sept) op reis geweest met de fiets door Schotland. Hierna volgt een verslagje met wat foto’s. Veel plezier!

Gevolgde route:
Afbeelding

Dag 1: Zeebrugge
Om 15u aangekomen in Zeebrugge aan de Norfolkterminal. Rond 16u ingecheckt en tegen 17.30 konden we aan boord van de Scottish Viking. Na ons netjes geïnstalleerd te hebben in de zeteltjes haalden we ons leesvoer boven en telden we de uren af voor we aankwamen in Edinburgh rond 14.30 de volgende dag. We hadden anderhalf uur vertraging door erg ruwe zee.

Dag 2: Edinburgh
Eenmaal van boord reden we de prachtige Forth Road Bridge over richting Edinburgh.
Afbeelding 1. Fietsen over de Firth of Forth met zicht op de Forth Rail Bridge

Na een uurtje fietsen op kompas en goed geluk (we hadden geen gedetailleerde kaart van Edinburgh en omgeving) kwamen we aan op Princess Street in hartje Edinburgh. We hadden gereserveerd bij Princess Street East Backpackers. De enige tip die ik over deze jeugdherberg kan geven: boek hier nooit op fietsvakantie. Het is er heel aangenaam toeven (vooral voor studenten), maar om de heel krappe fietsenstalling te bereiken moet je 4 verdiepingen omhoog via een wenteltrap, en dan 1 verdiep naar beneden via een andere trap. Nooit meer! ’s Avonds de stad nog wat verkend.

Dag 3: Edinburgh - Inverness (trein) - Achnashellach
’s Morgens om 9.25 de trein genomen naar Inverness, waar we rond 13.15 aankwamen.
Eerst onze uitrusting achtergelaten in Inverness Youth Hostel en dan de stad verkend, gegeten enz...Hier hebben we ook Avon Skin So Soft gekocht tegen de midges, dit was achteraf gezien toch wel overbodig (gelukkig maar ). De volgende dag rond 9u zaten we eindelijk in het zadel! We fietsten Inverness uit richting westkust (Skye). Onderweg kwamen we een winkeltje tegen met als uithangbord “Last shop before Ullapool”. Ullapool was nog een heel eind weg, maar aangezien we die kant niet op moesten, lieten we deze winkel domweg links liggen. We fietsten door een prachtige vallei.
Afbeelding 2. Langs de A832 en Britain's most scenic railway.

Rond 16u realiseerden we ons plots dat we geen ontbijt hadden gekocht. We stopten bij een van de zeldzame huisjes en vroegen waar de dichtstbijzijnde winkel was. Als antwoord kwam er een kort lachje wat niet veel goeds voorspelde. De dichtstbijzijnde winkel bleek 30km verderop te zijn, wat we niet meer zouden halen. We besloten om tot in het gehuchtje Achnasheen te fietsen en daar de trein te nemen (Britain’s most scenic railway, een aanrader bij slecht weer!) naar Achnashellach (20km verderop) om te overnachten in Gerry’s Hostel (aanrader!). In de Trotter reisgids had ik immers gelezen dat die over een klein winkeltje beschikte. Aangezien er maar 5 treinen per dag reden, hebben we de tijd gedood door avondeten klaar te maken op het perron. Rond 20.30 kwamen we aan in Gerry’s Hostel, Scotland’s oldest independent hostel (38 jaar oud).

Dag 4: Achnashellach – Kyleakin
We stonden op terwijl het buiten stormde met rukwinden tot 100km/u. We besloten een dag niet te fietsen en de trein te nemen om 12.30 richting Kyle of Lochalsh. Daar inkopen gedaan en in erg zwaar weer Skye Bridge overgestoken.

Afbeelding 3. De aanloop naar Skye Bridge

Nooit eerder heb ik zo’n tegenwind ervaren als toen. Fietsen was geen optie, te voet raakten we amper vooruit door de hevige tegenwind en striemende regen! Doornat kwamen we aan in Skye Backpackers in Kyleakin op Skye. Aangezien we nog veel tijd over hadden hebben we nog een vrij lastige maar mooie wandeling gemaakt naar de ruines van Castle Moil in Kyleakin.

Dag 5: Kyleakin – Ratagan
’s Morgens bij mooi weer Skye Bridge overgestoken en langs Loch Alsh richting Eilean Donan Castle gefietst, als meest gefotografeerde kasteel van Schotland (of de wereld) toch wel een must.
Afbeelding 4. Eilean donan Castle

Tegen de middag komen we aan en bezoeken we dit prachtige kasteel. We picknicken ter plaatse, waar het even begint te druppelen. Onder een prachtige namiddagzon fietsen we door langs Loch Alsh en bereiken we in de late namiddag Ratagan Youth Hostel aan Loch Duich. Dit hostel is prachtig gelegen met zicht op de Five Sisters of Kintail.

Dag 6: Ratagan – Broadford (skye)
Aan het begin van de dag staat een loodzware beklimming op het programma: van Ratagan naar de Glenelg Ferry, 300m stijgen. Het eerste halfuurtje gaat het goed, langzaam omhoog fietsen met af en toe een stop. Maar dan gaat het fout, net toen we dachten dat we de top bijna bereikt hadden, werd de baan nog enkele graadjes steiler, wat het nagenoeg ondoenbaar maakte om te fietsen. Halverwege even gestopt aan een viewpoint met prachtig zicht op de Five Sisters en Loch Duich.

Afbeelding 5. Zicht op de Five Sisters of Kintail en Loch Duich na een zware klim

Na dik 2uur klimmen uiteindelijk de top bereikt en afgedaald in een prachtig, afgelegen valleitje met enkele boerderijtjes en ingeslapen gehuchtjes, enkel bereikbaar langs de loodzware klim die we net achter de rug hadden of de kylerhea ferry vanop Skye. Naarmate we de ferry naderden kwam er slechts nieuws in zicht. In de verte zagen we Skye liggen met slechts 1 weg die uit het haventje leidde, steil omhoog de heuvels in. We wisten dus dat ons nog een zware klim te wachten stond.

Afbeelding 6. Glenelg Ferry (dit bootje is al 40 jaar actief)

Eenmaal opnieuw op Skye aangekomen begon de 2e zware klim van de dag, en dat met slechts enkele boterhammetjes van het ontbijt in onze magen. Weer 1.5u later bereikten we de top waarna we weer afdaalden door een volledig verlaten vallei, met, behalve het wegdek, geen enkel spoor van menselijke activiteit. In de late namiddag aangekomen in Broadford Youth Hostel.

Dag 7: Broadford – Glenuig
’s Morgens op tijd vertrokken want we moesten een vrij grote afstand afleggen vandaag. Op nog geen 2u tijd stonden we aan de ferry in Armadale om Skye opnieuw te verlaten. We hadden geluk want de ferry kwam net aan als we toekwamen in het Armadale, dat spaarde ons 1.5u wachten. Na een korte overtocht naar Mallaig, hebben we gepicknickt op het perron waar toen net de stoomtrein “The Jacobite” toekwam uit Glasgow. Rond 13u vertrokken richting Glenuig door het prachtige binnenland. Aangekomen in Glenuig rond 17u, en ons tentje opgezet op een klein schiereilandje aan de kust.

Afbeelding 7. Wildkamperen aan de Sound of Arisaig in Glenuig

Dag 8: Glenuig – Tobermory (Mull)
’s Morgens op tijd vertrokken en een hele dag gefietst over het prachtige schiereiland Ardnamurchan. Een mooi weggetje loopt helemaal langs de kustlijn en rond Ben Hiant naar het dorpje Kilchoan.

Afbeelding 8. De weg (B8007) loopt recht naar Ben Hiant maar gaat errond, niet erover. Kilchoan ligt aan de andere kant.

Dit dorpje ligt aan het eind van een 4km lange afdaling, dus je komt er binnen aan hoge snelheid . We kwamen opnieuw net op tijd toe aan de ferry en moesten dan ook niet wachten om aan boord te gaan. In tobermory aangekomen hebben we ons eerst in de jeugdherberg in dit pittoreske haventje geïnstalleerd. ’s Avonds hebben we nog fish ’n chips gegeten, dat mocht niet ontbreken op de reis!

Afbeelding 9. Tobermory, het rode huis is de jeugdherberg

Dag 9: Tobermory – Oban
Een korte fietsdag vandaag. Na een voormiddagje fietsen staan we aan de ferry in Craignure die ook nu weer net op het punt staat te vertrekken. In zeven haasten ons ticketje gekocht en aan boord gegaan. In de namiddag Oban bezocht en de trein voor de voorlaatste dag geboekt.

Dag 10: Oban – Crianlarich
Het eerste stukje tot Loch Awe doen we per trein. Hier, aan de noordzijde van dit erg lange Loch liggen de ruïnes van Kilchurn Castle die best wel een ommetje waard zijn. Ze zijn vrij toegankelijk en voorzien van enkele borden met uitleg. Aangezien het nog geen middag is, besluiten we een omweg te maken door Glen Orchy. Dit bleek een fantastische keuze te zijn! Dit valleitje is een echte parel in het hart van Schotland. Het ligt geklemd tussen de A82 en de A85 en er rijdt amper verkeer. De hele tijd loopt de weg langs de river Orchy, ingesloten tussen twee prachtige heuvelruggen. Ongeveer halfweg de vallei ligt een prachtig picknickplaatsje met 2 bankjes aan de oever van de Orchy. Hier hebben we rustig gekookt en enkele uurtjes blijven genieten van de rust en het kabbelende water.

Afbeelding 10. Glen Orchy

Eenmaal uit deze vallei volgden nog enkele vreselijke kilometertjes langs de A82 en A85 tot in Crianlarich, een vaste stopplaats voor mensen die de West Highland Way wandelen. Hier sliepen we in de jeugdherberg.

Dag 11: Crianlarich – Killin
Wegens overschot aan tijd fietsen we ook vandaag niet ver. In killin aangekomen besluiten we om in de namiddag eens iets anders te doen dan fietsen. We huren een Canadese kano en varen enkele uren op het enorme Loch Tay. Nadien zetten we onze tent op, op een camping met zicht op het Loch.

Dag 12: Killin – Fearnan
We vertrekken op tijd, want vandaag besluiten we om opnieuw af te wijken van de kortste route en een omweg te nemen door Glen Lochay en Glen Lyon.

Afbeelding 11. Glen Lochay

En opnieuw staan we versteld van de rust en schoonheid van deze weinig bekende valleitjes in het hart van Schotland. De klim van Glen Lochay naar Glen Lyon mag er best wel wezen! Lang en steil, maar nog net te fietsen mits voldoende pauzes. Na een pijlsnelle afdaling komen we in de mooie vallei van de river Lyon.

Afbeelding 12. Glen Lyon

In deze vallei zijn enkele gehuchten te vinden (als ze deze naam al waard zijn), alsook een privédomein met kasteel (Meggernie Castle). Aan alle mooie liedjes komt een eind. Na alweer een dag fietsen onder de stralende zon door prachtige valleitjes komen we aan in Fearnan, waar we overnachten in Culdees Bunkhouse.

Dag 13: Fearnan – Dunkeld
We maken even een ommetje langs de Fortingall Yew Tree, met 5000 jaar de oudste boom in Europa. ’s Middags gegeten in Aberfeldy en in de vooravond toegekomen op de camping in Dunkeld. Eerst even dit stadje met mooie kathedraal bezocht en dan gekookt en gaan slapen.

Dag 14: Dunkeld -Perth - Edinburgh
Allerlaatste fietsdag! Met tegenzin vertrekken we langs een niet zo mooie route naar de grote stad Perth. Om 16u nemen we de trein naar Edinburgh alwaar we ons installeren in de jeugdherberg. ’s Avonds nog even de stad bezocht en gegeten.

Afbeelding 13. Onderweg naar Dunkeld langs de A826 door Glen Cochill

Dag 15: Edinburgh – Rosyth
’s Morgens wandelen we langs de Royal Mile naar Edinburgh Castle, een plek die we toch zeker eens willen bezoeken. Na de rondleiding door het kasteel halen we onze fietsen op aan de jeugdherberg en vertrekken richting Rosyth. Rond 15u aangekomen aan de terminal en ingecheckt. Om 17u vertrekt de boot terug naar België.

PS: Hopelijk is het geen probleem dat er 13 foto's zijn ipv 10. Ik had er oorspronkelijk 22 uitgekozen en heb er dus al veel gewist, nog 3 minder lukte echt niet :-).
fijn verslag, Sander!
Mooi inderdaad, en Crainlarich ben ik inderdaad geweest tijdens de WHW.

Grappig is dat je zulke landschappen ook hebt tussen Cuenca en Loja in Ecuador. Maar dan zonder de meren en de zee uiteraard....
Ook kun je daar dezelfde regen hebben..... :lol:
Ik ben al twee keer met een goede vriend door Ierland gefiets en volgend jaar is Schotland onze fietsbestemming.De tour die jullie gemaakt hebben lijkt ons ideaal en we zouden graag ongeveer hetzelfde willen doen.Graag zou ik willen weten welke wegenkaarten jullie hadden en waar je ze hebt gekocht.
grtjs
Patrick
Wij gebruikten de kaarten van Ordnance Survey "Travel Map Road". Omdat er uberhaupt niet veel wegen zijn in schotland zijn deze hier allemaal op terug te vinden.

Ik weet de schaal niet meer (en heb ze hier niet bij me), maar we hadden er 3 nodig voor heel Schotland en ze hadden de donkergroene kleurcode. Eén van de kaarten heette "Western scotland and the western isles". (de andere 2 waren North en South Scotland denk ik) Zonder problemen hebben we hier onze route uitgestippeld!

Veel plezier!
01 April 2012 vertrekken we met Princess Seaways vanuit Ijmuiden naar Newcastle. Daar aangekomen nemen we dan de trein naar Inverness om dan van daaruit ongeveer de zelfde tour te maken zoals jullie.Graag zouden wij van jullie willen weten of het nodig is om de treinreis via internet te reserveren en hoelang duurt die treintrip.
grtjs
Patrick