Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 26 inch voor lang persoon - Forum Wereldfietser

26 inch voor lang persoon

ik rijd inmiddels bijna 5 jaar tevreden met mijn Santos Travelmaster 2.8 Alu. Echter vind ik dat de fiets 1 minpunt heeft waar ik mij toch regelmatig aan stoor en dat is de beperkte bandbreedte die er in past.

Ik heb er nu 42mm Marathon XR banden in zitten met spatborden, maar de spatborden raken dan bijna de buitenband. In de winter loopt dit snel vol met sneeuw en / of modder. In Scandinavie geeft het op grindpaden in de zomer al veel problemen: ik moet dan met een stokje de prut er uit duwen waarna de spatborden scheef staan door het gepruts en dan ben ik regelmatig de boel aan het rechtdrukken.

Nu zou ik zondermeer graag de mogelijkheid willen hebben zelfs nog wat grotere banden zoals de 50mm big apples te kunnen monteren omdat ik vaak lees dat deze nog comfortabeler zouden kunnen zijn.

Ik ben een vrij groot en redelijk zwaar persoon: 1.95m lang en afhankelijk van het seizoen is mijn gewicht 80 tot 90 kg.

Nu zijn er een aantal 28 inch (29-er) kant-en-klaar fietsen van o.a. Santos en IdWorx maar die fietsen vind ik veel te duur. Alleen de VSF lijkt betaalbaar. Maatwerk zal denk ik ook redelijk prijzig zijn. Echter lijkt het mij ook leuk zelf een fiets te bouwen zoals enkele forumleden hebben gedaan en dan denk ik aan de Surly LHT, ook omdat het uiterlijk van dit frame mij aanspreekt.

Echter dan zit je wel aan het 26-inch frame vast omdat alleen in deze versie van de LHT flinke banden passen met spatborden. En dan kom ik bij mijn vraag die al vaker is gesteld / besproken: is het nadelig / onhandig voor een vrij lang persoon om voor 26 inch te kiezen i.p.v. 28 inch? Voordelen die voor grotere wielen genoemd worden zijn o.a. comfort, lagere rolweerstand, groter contactoppervlak dus meer grip. Voordelen van 26 inch zouden o.a. sterker wiel, betere verkrijgbaarheid en lager gewicht zijn.

Het komt er voor mij denk ik op neer om of te wachten tot er een betaalbaar 29er frame komt, of om voor een 26 inch frame te kiezen, of maatwerk. Mijn vraag is dus eigenlijk of je in de praktijk het verschil tussen 26 en 28 inch (waarbij de 26 inch in ieder geval met niet te kleine banden wordt uitgerust) echt merkt? Uiteindelijk zie je ook wereldfietsers op vouwfietsen rondrijden :D
Ik heb ervaring met 2 Merida MTB's 26 inch die ik heb omgebouwd tot vakantiefiets. Ik ben 1 meter 90, schoenmaat 46. Geen probleem bij 26 inch. Zelf vind ik het heerlijk sportief en ontspannen rijden.
Ik heb een 2e hands MTB via marktplaats gekocht met magura remmen en voorvering. Spartbordjes, achterdrager en standaard erop en zonodig stuur aanpassen en gaan. De kosten blijven ver onder de 1000 euro.
Vooral de prijs en kwaliteitsverhouding geeft mij een goedgevoel. Bij +2000 zijn mijn verwachtingen (te) hoog.
Big apples :!: : heerlijk rijden, alleen in de modder is er beperkte grip
Een fatsoenlijk 29er-travel frame is er idd niet; de surly ogre komt misschien nog het meest in de buurt maar heeft ook niet de optimale eigenschappen voor een travelframe, vind ik. Daarnaast blijft het nadeel dat je ver van huis minder goed 28" onderdelen zult vinden (laat staan brede 28" banden).

Aangezien je (geloof ik :wink:) niet een lichtgewicht/snelheidsfreak bent vraag ik me sterk af hoe erg je het nadeel dat 26" langzamer zou zijn moet laten meewegen. Het lijkt mij dat de 28" ‘voordelen’ van lagere rolweerstand en grip juist niet opgaan bij conventionele 28"-fietsen omdat deze eigenschappen juist gekoppeld zijn aan brede banden; het verschil zal er ongetwijfeld wel zijn tussen 26" en 29".

Mocht er ooit een ‘long haul trucker 29-er’ komen dan kun je tegen die tijd voor niet al te veel geld je 28" santos frame er ook nog voor inruilen... maar ik vermoed dat je dan ten minste nog een jaar moet wachten en misschien wel langer.

Misschien zou je kunnen proberen om in contact te komen met iemand die zelf een 26" surly LHT met grote framemaat heeft opgebouwd? :wink:
Volgens mij is er maar 1 nadeel, en dat is het esthetische, maar er zijn al voorbeelden als plaatje (letterlijk en figuurlijk) dat ook dat mee kan vallen....

Gr.
Eric
Hoi Jeroen,

Ik fiets al enige tijd op mijn 26" fiets rond en ben er onder andere mee naar Bangkok gefietst. Ik ben 1.98m en mijn gewicht zit ergens tussen 80 en 95 kg. Ik heb nooit de indruk gehad dat ik kleine wielen had. Wel profijt gehad van de brede banden en dat ik op de markt in Tadzjikistan een Chinese MTB band op de koop kon tikken.

Ik vind zelf dat ik een mooie fiets heb, anderen vinden 'm vast niet mooi om dat ie "te kleine wielen" heeft. Het boeit me niet. Als ik fiets zie ik eigenlijk alleen mijn voorband en mijn stuur. De laatste heb ik versierd. Hij fietst heerlijk.

Sjirk
hallo mensen,

bedankt voor jullie reacties. Ik krijg de indruk dat het dan vooral een uiterlijke zaak is en hoewel ik daar ook wel waarde aan hecht vind ik het niet eens lelijk lijken: ik heb al enkele plaatjes van LHT's van 60 a 62 cm gezien met 26 inch wielen en i.c.m. wat bredere banden vind ik dat er best mooi uitzien. (met dunne banden ziet het er daarentegen niet uit vind ik)

Misschien moet ik inderdaad eens kijken of ik gewoon eens kan testrijden om het zelf te ondervinden.

@SjirkM: bedoel je die blauwe fiets? Die vind ik er erg mooi uitzien, zowel het model als de kleur. Ik zie alleen geen spatborden, krijg je zo geen last van vieze kleren en sneller versleten fietsonderdelen?
Het is inderdaad die blauwe. Het is een rare kleur voor een fiets en zoveel mooier dan zwart. De fiets heeft geen spatborden en dat mis ik eigenlijk alleen als ik zonder bagage fiets. Mijn ketting slijt daardoor wel sneller, maar aan de andere kant kan ik gewoon door dikke modder rijden en dan hoef ik alleen mijn remmen even vrij te maken. En die keren dat ik aan de einde van de dag een lange onverharde afdaling in de plaksneeuw moest maken, prees ik mezelf gelukkig. Tot op het bot koud, wil ik gewoon doorfietsen. En het spaart gewicht (voor mij minder relevant).

Misschien dat ik voor tochten in Nederland toch eens een keer spatborden ga monteren. Die worden dan wel zilver/chroom. Het oog wil toch wel wat.

Sjirk
jeroen_ schreef:

Nu zijn er een aantal 28 inch (29-er) kant-en-klaar fietsen van o.a. Santos en IdWorx maar die fietsen vind ik veel te duur. Alleen de VSF lijkt betaalbaar. Maatwerk zal denk ik ook redelijk prijzig zijn.
Ten tijde van mijn zoektocht, een paar jaar geleden, was ik hoogst verbaasd dat een maatfiets veel goedkoper was dan de kant en klaar fietsen van Santos en idworx. Er zijn verschillende fietsenbouwers in Nederland. Het kan geen kwaad om te informeren.
Interessant onderwerp. Persoonlijke conclusie: Dan ga ik die TM 2.8 rohloff, die ik op het oog had (tweede hands) dus niet kopen.
Maar nu loop ik de garage in en zie ik ineens mijn eigen fiets (Avaghon 28 XT) staan met 28 inch 50 mm banden.... In een Avaghon 28 heb je toch ook geen enkel probleem. Ook een optie?

Groet Marc
jeroen_ schreef:ik rijd inmiddels bijna 5 jaar tevreden met mijn Santos Travelmaster 2.8 Alu. Echter vind ik dat de fiets 1 minpunt heeft waar ik mij toch regelmatig aan stoor en dat is de beperkte bandbreedte die er in past.
Ik heb er nu 42mm Marathon XR banden in zitten met spatborden, maar de spatborden raken dan bijna de buitenband.
Ik zie op je blogfoto's dat je spatborden inderdaad te dicht op je banden zitten. Ik ken het probleem, heel irritant.
Ik fietste altijd mét spatborden en heb een keer omdat ik 47mm banden wilde proberen de spatborden verwijderd. Het bevalt best. Dus om nu een nieuwe fiets te kopen alleen omdat je een maat dikkere banden wilt lijkt me best ver gaan. Probeer het eens zonder. Je kunt waarschijnlijk nog wel van die kleine losse dingen monteren om het ergste op te vangen.
Overigens zou ik voor een asfaltvakantie gerust weer met 37mm banden op weg gaan, zo groot is het verschil ook niet. Ik heb een keer wegens een klapband (door bierfles gereden, Heineken :twisted: ) een 37 achterop gehad en ik kon er eerlijk gezegd niets van merken.
Leon
jeroen_ schreef:hallo mensen,

bedankt voor jullie reacties. Ik krijg de indruk dat het dan vooral een uiterlijke zaak is en hoewel ik daar ook wel waarde aan hecht vind ik het niet eens lelijk lijken: ik heb al enkele plaatjes van LHT's van 60 a 62 cm gezien met 26 inch wielen en i.c.m. wat bredere banden vind ik dat er best mooi uitzien. (met dunne banden ziet het er daarentegen niet uit vind ik)
Een lang iemand kan makkelijker een kleinere maat frame aan dan een kort persoon een groter maat frame. Er zijn lange zadelpennen op de markt, dan lijken de verhoudingen wat beter als je het vergelijkt met een groter frame en een korte zadelpen. Resteert wel het belangrijkste wat je in de gaten moet houden, de afstand tussen zadel en stuur. Welke houding prefereer je, een lange stretch (sportief) of een korte stretch (comfortabel), met of zonder ligstuur, wel of geen racebocht, etc.
Leon schreef:
jeroen_ schreef:ik rijd inmiddels bijna 5 jaar tevreden met mijn Santos Travelmaster 2.8 Alu. Echter vind ik dat de fiets 1 minpunt heeft waar ik mij toch regelmatig aan stoor en dat is de beperkte bandbreedte die er in past.
Ik heb er nu 42mm Marathon XR banden in zitten met spatborden, maar de spatborden raken dan bijna de buitenband.
Ik zie op je blogfoto's dat je spatborden inderdaad te dicht op je banden zitten. Ik ken het probleem, heel irritant.
Ik fietste altijd mét spatborden en heb een keer omdat ik 47mm banden wilde proberen de spatborden verwijderd. Het bevalt best. Dus om nu een nieuwe fiets te kopen alleen omdat je een maat dikkere banden wilt lijkt me best ver gaan. Probeer het eens zonder. Je kunt waarschijnlijk nog wel van die kleine losse dingen monteren om het ergste op te vangen.
Overigens zou ik voor een asfaltvakantie gerust weer met 37mm banden op weg gaan, zo groot is het verschil ook niet. Ik heb een keer wegens een klapband (door bierfles gereden, Heineken :twisted: ) een 37 achterop gehad en ik kon er eerlijk gezegd niets van merken.
Leon
Ik heb al eens zonder spatborden gereden, maar dat beviel mij niet. Ik vrees dat het onderste lager bij de voorvork dan sneller vies wordt en ook ketting en tandwielen worden denk ik sneller vies.

37 mm kan ik inderdaad eens proberen, misschien dat het niet eens zo'n verschil maakt.
De 29-ers zijn mountainbikes. Er zijn inmiddels vele tientallen merken/types op de markt. Moet toch wel gek zijn als er niet eentje bij is die je kunt ombouwen tot vakantiefiets.
Jan Eleveld schreef:De 29-ers zijn mountainbikes. Er zijn inmiddels vele tientallen merken/types op de markt. Moet toch wel gek zijn als er niet eentje bij is die je kunt ombouwen tot vakantiefiets.
ik heb inderdaad enkele frames gezien, echter hecht ik ook veel waarde aan uiterlijk en ik vind de frames die ik heb gezien er lelijk uitzien: vaak erg sterk "sloping" buizen. Vaak ook oversized aluminium. Mijn smaak is in de loop der tijd toch veranderd naar meer traditioneel. Vandaar dat ik die LHT met horizontale bovenbuis en slanke stalen buizen wel mooi uit vind zien. Maar inderdaad - een maatframe van m-gineering of Vittorio overweeg ik ook naast de LHT.

Lastig al die keuzes :D
De 29-ers zijn mountainbikes. Er zijn inmiddels vele tientallen merken/types op de markt. Moet toch wel gek zijn als er niet eentje bij is die je kunt ombouwen tot vakantiefiets.
Het valt anders nog vies tegen hoe weinig van die ‘29er frames’ nokken voor velgremmen hebben, alsmede bevestigingsgaten voor bagagedragers. De keuze is echt zeer beperkt; alleen de Surly Ogre komt eigenlijk in de buurt en dan moet je het maar net eens zijn met die horizontale padden en het uiterlijk van dat frame.
jeroen_ schreef:Voordelen die voor grotere wielen genoemd worden zijn o.a. comfort, lagere rolweerstand, groter contactoppervlak dus meer grip. Voordelen van 26 inch zouden o.a. sterker wiel, betere verkrijgbaarheid en lager gewicht zijn
Ik hoor je ook zeggen dat je het belangrijkste nadeel vindt dat er in Scandinavie rommel tussen je wiel en spatbord blijft kleven. Geloof me, bij modderige leemwegen zal dat ook gebeuren met een 26'er en spatborden, ook al heeft ie voldoende ruimte in vergelijking met je Santos. Sterker nog, ook een 27'er of 29'er zonder spatborden zal op zo'n modderige leemweg vastlopen: kwestie van hike a bike.

Resteert je andere opsomming van voor- en nadelen. Ik heb ook vaak over de voordelen van een 29'er nagedacht en kan niet anders concluderen dat die voordelen wellicht voelbaar zijn als je wedstrijdgericht denkt. Ik weet zeker dat je harder KUNT fietsen op een 26'er dan een 29'er, kwestie van harder trappen, goede banden monteren en diepe zithouding..... Ga je beide fietsen vergelijken onder gelijke omstandigheden, dan weet opeens niemand het antwoord. Het saldo van de voor- en nadelen zijn (imho) marginaal te noemen, waarbij er voor een wereldfietser één belangrijk voordeel voor een 26'er overblijft, mondiale beschikbaarheid van 26" velgen en bi&bu-banden. Voordelen tav comfort, snelheid, acceleratievermogen, gripvoordelen zijn nauwelijks in statistieken uit te drukken en erg afhankelijk van de omstandigheden en stuur- en rijgedrag.

Resteert de schoonheid, de esthetiek, verliefdheid, de intuitie, de personal opinion of beauty (als je sloping echt zo lelijk vindt):
Heb zelf helaas ook nog weinig echt klassieke frames gezien (horizontale bovenbuis) die brede 60mm banden met v-brakes op een 28" wiel aan kunnen, een maatframe is dan de enige optie. Een stuk goedkoper is om je niet blind te staren en een mooie echte 29'er (met schijfremmen in de meeste gevallen) te kopen (salsa, surly, singular, on-one, kona voor staal en alle ander merken voor alu/carbon). Zo'n fiets kun je ombouwen en gebruiken op allerhande manieren al naar gelang het type band en stuur die je monteert. Heb je hele specifieke wensen en wil je geen zwitsers zakmes met overal aanlasplaatjes voor allerhande aansluitmogelijkheden dan zou ik denk ik ook een maatfiets laten bouwen. In die zin eigenlijk vreemd dat de markt nog niet de "monstercrosstravelbike" heeft omarmd.
AB schreef:Ik hoor je ook zeggen dat je het belangrijkste nadeel vindt dat er in Scandinavie rommel tussen je wiel en spatbord blijft kleven. Geloof me, bij modderige leemwegen zal dat ook gebeuren met een 26'er en spatborden, ook al heeft ie voldoende ruimte in vergelijking met je Santos. Sterker nog, ook een 27'er of 29'er zonder spatborden zal op zo'n modderige leemweg vastlopen:
Dan moet je een 28"-er kopen :D :wink: , want mijn ervaring in deze lemige en keiïge omgeving is dat krappe spatborden een stuk irritanter zijn dan ruime en die lopen weer eerder en vooral erger vast dan geen spatborden. Althans dat geldt hier en door mij.
Ook heb ik niet toevallig nog steeds cantileverremmen, want die hebben veel ruimte rondom de band en velg.
Leon
Succes met je spatborden/cantilevers:

Afbeelding

:D

Ik denk dat de hoeveelheid troep die de fiets aan moet kunnen gechargeerd wordt (de spatborden staan bij topicopener nu echt heel dicht op de banden, wat in nederland al problemen geeft, heb ik gemerkt ;-)). Santos zelf zegt dat 42mm de limiet is voor de travelmaster maar ik vermoed dat ze zonder spatborden bedoelen.

Als spatborden een eis zijn (en dat zijn ze) en er géén geschikt 29er frame is voor topicopener (en dat is er dus niet), dan zijn je opties beperkt tot:

- Beperkingen van 28" accepteren mbt bandbreedte
- Surly LHT 26 (of vergelijkbaar frame) opbouwen
- Maatbouw 26 / 29
jeroen_ schreef: Nu zou ik zondermeer graag de mogelijkheid willen hebben zelfs nog wat grotere banden zoals de 50mm big apples te kunnen monteren
Ik weet niet hoe breed die Big Apples in werkelijkheid uitvallen, maar op mijn 28" Surly LHT rij ik met 50 mm Supremes (ca. 47 mm in't echt). Nu in het crossseizoen met 48 mm atb-banden (29x1.9 staat er zelfs op 8)).

Dat is wel het maximale en zonder spatborden. Maar zelfs spatborden zou volgens mij nog kunnen. Achter bij de rem is voldoende ruimte (hoogte en breedte). Bij de liggende achtervork, bij het mannetje tussen wiel en bottom bracket is de breedte onvoldoende om een spatbord helemaal door de achtervork te krijgen, maar als je het spatbord tot op het mannetje laat lopen is dat ver genoeg. Je zou ook aan weerszijden een stukje uit het spatbord kunnen snijden, dan past het prima. Voor stop ik nog een vinger tussen band en vorkkroon. Lijkt me voldoende voor een spatbord.

Persoonlijk vind ik spatborden overigens een overschatte accessoire.
Pedalero schreef:Persoonlijk vind ik spatborden overigens een overschatte accessoire.
Hele dag in de regen fietsen op asfalt? Of met een fikse regenbui in de afdaling? Of door een dikke waterplas heen? Geef me dan toch maar spatbordjes..... maar wel met goede regenkleding uiteraard, vooral in de winter. Mooi zijn ze niet om een fiets, maar soms best wel handig :).