Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spanje en Portugal tijdens de winter - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Spanje en Portugal tijdens de winter

Matthie9000 schreef:Wat zijn nu eigenlijk de eisen aan banden voor in de sneeuw/winter;
Op sneeuw en niet al te hard aangereden sneeuw kun je goed vooruit met banden met veel kleine nopjes op het loopvlak. Ik heb met zulke banden (de Schwalbe Marathons uit de jaren 90) wel langlaufers tegen een helling van 7% op voorbijgefietst. Die banden bij mij waren 42-622.
Als de sneeuw verijsd is, en op ijs, heb je spikes nodig want dan helpen nopjes niet meer.
Breedte is natuurlijk wel leuk maar verwacht er geen wonderen van.
Als de sneeuw te diep is, aangereden sneeuw je niet kan dragen maar doorbreekt en wanneer er bv veel paardensporen zijn dan wordt fietsen een straf.
Leon
Na veel tips gekregen te hebben en eens goed nagedacht te hebben, heb ik beslist toch te vertrekken. Ik begon te twijfelen omdat veel fietsers mij het afraden en door de onheilspellende berichten in het nieuws vandaag nog (http://www.demorgen.be/dm/nl/5396/Extre ... aand.dhtml) waarbij ze een horrorwinter voorspellen maar ik denk dat het voorzichtig wel te doen is. Ik heb ook net een ander bericht gelezen over Continental TopContact II Winter-banden die ik waarschijnlijk ga bestellen.

Nu nog kiezen voor een goede route en zien dat ik onderweg niet val. Ik blijf het optimistisch bekijken:)

stan
Hoi Stanv,

ik zou niet zo zwaar tillen aan die lange termijn voorspellingen omdat deze volgens mij toch een grote onzekerheid hebben. "Winter des doods" lijkt mij sterk overdreven, eerst zien en dan geloven.

Ik ben erg benieuwd naar je avontuur, vooral omdat ik zelf ook een heel klein beetje overweeg om eens in de winter te vertrekken naar het zuiden.

Ga je nog een online verslag bijhouden?
Ik til zeker niet zo hard aan de voorspellingen. Er komen wel meerdere keer per jaar dergelijke voorspellingen, in goede of slechte zin. en dan nog, ze zijn voor de lage landen. Ik moet toegeven dat ik er ergens wel naar uitkijk dat het iets lastiger wordt. Een raar verlangen, zeker aangezien ik een paar weken geleden nog aan het denken was om de reis te verleggen naar later.

Ik ga geen blog bijhouden vrees ik. Bij een vorige reis wou ik het ook niet doen en uiteindelijk heb ik er veel te veel tijd ingestoken. Ik zou (in eerste instantie, ik weet niet hoe het tijdens de reis gaat zijn) ook graag steden ontwijken en naar dorpen gaan om voedsel en drank te halen. (daarom dat ik ook hard twijfel over de route). Maar tijdens mijn reis, wanneer ik internet heb, wil ik wel eens iets posten hier.

groeten,
stan
Misschien kun je je route (en budget) zo plannen dat je af en toe in de buurt van een treinstation komt om als het echt tegenvalt naar de kust te kunnen reizen. Dan kan er eigenlijk weinig misgaan.
Ondanks dat hij het maar niks vond, vind ik dit filmpje prachtig om goesting te krijgen om te beginnen fietsen. Het zal ook iets te maken met de muziek. Perfecte reismuziek, eens zien of ik het vind voor op de mp3-speler onderweg. Blijkbaar heeft hij toch ook wat beklimmingen gedaan in de sneeuw en ik veronderstel dat hij geen speciale winterbanden bij had. Ik begin de kribbels om te vertrekken serieus te voelen:)

groeten,
stan
stanv schreef:Hartelijk bedankt voor de antwoorden al! Zeker de kaartjes bevestigden mijn vermoeden al.

Ik denk dus dat ik ga kiezen voor de andalusië-route. En elke keer wanneer ik een gesloten col tegenkomen zal het proberen zijn om errond te geraken:) Het is inderdaad mijn plan om altijd te kamperen. Ik besef goed dat het heel koud gaat zijn en veel mensen hebben het me daarom al afgeraden om zo vroeg te vertrekken. Maar ik kijk er enigzins wel naar uit.

Langs waar denken jullie dat het beste is om de pyreneeën over te steken? Ik zou best langs de kust gaan. Maar het einde van de Sint jacobsroute deel 2 en de Benjaminse naar Andalusië sluiten niet direct op elkaar aan. Het zal wel met pijn in het hart zijn om de bergen links te laten liggen. Een goede uitdaging is altijd de beste motivatie.

groeten,
stan

de pyreneeën stellen niets voor met wat je daarna in spanje tegen gaat komen, heb de tocht afgelopen jaar in april gemaakt, zwaar maar mooi, in de winter zou ik hem afraden ik had nog sneeuw in april en ff om de pas heen fietsen NOT er zijn meestal geen andere wegen in de buurt. suc6
wingeltje schreef:
stanv schreef:Hartelijk bedankt voor de antwoorden al! Zeker de kaartjes bevestigden mijn vermoeden al.

Ik denk dus dat ik ga kiezen voor de andalusië-route. En elke keer wanneer ik een gesloten col tegenkomen zal het proberen zijn om errond te geraken:) Het is inderdaad mijn plan om altijd te kamperen. Ik besef goed dat het heel koud gaat zijn en veel mensen hebben het me daarom al afgeraden om zo vroeg te vertrekken. Maar ik kijk er enigzins wel naar uit.

Langs waar denken jullie dat het beste is om de pyreneeën over te steken? Ik zou best langs de kust gaan. Maar het einde van de Sint jacobsroute deel 2 en de Benjaminse naar Andalusië sluiten niet direct op elkaar aan. Het zal wel met pijn in het hart zijn om de bergen links te laten liggen. Een goede uitdaging is altijd de beste motivatie.

groeten,
stan

de pyreneeën stellen niets voor met wat je daarna in spanje tegen gaat komen, heb de tocht afgelopen jaar in april gemaakt, zwaar maar mooi, in de winter zou ik hem afraden ik had nog sneeuw in april en ff om de pas heen fietsen NOT er zijn meestal geen andere wegen in de buurt. suc6
De pyreneeën stellen inderdaad weinig voor. Ik had er meer van verwacht maar ik ben ook via Roncesvalles geweest. Ik ben even geschrokken van de bergen in Noord Spanje maar het went snel. Ik zit nu in Burgos en het weer is prachtig voor de tijd van het jaar. Ik volg dit moment de oude route naar Santiago de Compostella (camino frances) dus zonder verharde wegen en dit is goed te doen zonder mtb banden of andere voorbereidingen. Het is dus heel fijn fietsen in de winter hier. Ga ervoor zou ik zeggen!
Probleem als je alleen maar gaat kamperen is dat op een gegeven moment alles klam/ vochtig wordt. Of neem je af en toe een hotelletje, bed/breakfast oid om alles weer te drogen?

Man, krijg het al koud bij het idee!
berger schreef:Probleem als je alleen maar gaat kamperen is dat op een gegeven moment alles klam/ vochtig wordt. Of neem je af en toe een hotelletje, bed/breakfast oid om alles weer te drogen?

Man, krijg het al koud bij het idee!
Inderdaad, dat is het grootste probleem. De eerste dagen heb ik vaak een kampvuur moeten maken om alles te drogen. Vooral de kleren, maar dat komt ook door een slechte hard-shell die ik in het begin moest dragen. (nu draag ik maar 3 van de voorziene 5 lagen) Nu is het natuurlijk makkelijk om in de gratis herbergen van de camino te verblijven. (ze vragen een donatie natuurlijk) Daarom ben ik erover aan het denken om de via de la plata in tegenovergestelde richting te volgen, de herbergen maken het zeer makkelijk en je ziet ook veel mensen onderweg. Daarnaast geniet ik heel hard van de onverharde wegen.

stan