Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fototip 15, vastleggen van HET moment - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fototip 15, vastleggen van HET moment

Dank je, Henk.

Nog even over veel foto's maken van één onderwerp. Zoals Marco zegt: dat is een persoonlijke keuze. In de rubriek Anders kieken in De Wereldfietser suggereer ik om dat te doen. Momenten kunnen zich ontwikkelen. Vaak is het zo dat de eerste of de laatste foto de 'winnaar' wordt.

Bovendien is fotografie niet alleen een kwestie van moment maar ook perspectief. Ik ben als fotograaf als een boxer in de ring. Ook die wil geen vast standpunt hebben. Ik kneed een beeld graag door, zo zeg ik het wel eens. Ook licht verandert vaak als het perspectief verandert (of het moment, zoals bovenstaande foto's laten zien), en fotografie is ook nog eens een kwestie van licht :).

Veel foto's kan het leerproces bevorderen, maar dan wil je er achteraf goed naar (laten) kijken. Dat kan inderdaad heel wat uurtjes aan het beeldscherm opleveren!
Dank je, Henk.

Nog even over veel foto's maken van één onderwerp. Zoals Marco zegt: dat is een persoonlijke keuze. In de rubriek Anders kieken in De Wereldfietser suggereer ik om dat te doen. Momenten kunnen zich ontwikkelen. Vaak is het zo dat de eerste of de laatste foto de 'winnaar' wordt.

Bovendien is fotografie niet alleen een kwestie van moment maar ook perspectief. Ik ben als fotograaf als een boxer in de ring. Ook die wil geen vast standpunt hebben. Ik kneed een beeld graag door, zo zeg ik het wel eens. Ook licht verandert vaak als het perspectief verandert (of het moment, zoals bovenstaande foto's laten zien), en fotografie is ook nog eens een kwestie van licht .

Veel foto's kan het leerproces bevorderen, maar dan wil je er achteraf goed naar (laten) kijken. Dat kan inderdaad heel wat uurtjes aan het beeldscherm opleveren!

_________________
Erik van den Boom is fietsfotograaf en organiseert fietsen in stilte.
Daar heb je helemaal gelijk in Erik, dat is ook het voordeel van digitale fotografie, vroeger was dat toch anders met film/fotorolletjes.
Maar het gaat er volgens mij wel om, om er bewust mee bezig te zijn [niet zomaar lukraak...] om tot een goed resultaat te komen. Een beetje gevoel en inzicht doet al wonderen, ook moet je de momenten zien zoals jij bij dat landschapje en die berg bieten, het is maar net hoe je het ziet en of je het ziet!

Zo leer ik ook weer van jou en Marco, ogen en oren goed de kost geven :wink:

Henk

Kunst en fietswerk
In verband met het veel schieten op een onderwerp: bedenk dat in de schilderkunst de grote meesters ook begonnen met schetsen en studies en dat ze tijdens het werk ook nog wel eens van inspiratie willen veranderen. Dus als ik als simpele fotograaf een mooie foto wil maken moet je niet vreemd opkijken dat ik daar een aantal pogingen en tijd aan besteedt. De tijd is wat veeleisender geworden; ene Vincent is er goed mee weggekomen om meerdere werken te maken van één vaas bloemen. Dat hoef je tegenwoordig niet meer te flikken.
Over Parijs: je moet er wellicht een neus voor hebben maar vorig jaar hebben we er drie van de vier keer prima uit gegeten voor een prijs waar je hier in Maastricht echt niet veel soeps krijgt. En musea zijn in Parijs spotgoedkoop voor wat er er te zien krijgt.
Leon