Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Keuze voor een nieuwe fiets voor alledag & tochten in NL - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Keuze voor een nieuwe fiets voor alledag & tochten in NL

Revanho schreef:'t Is gewoon erg zonde dat er nog geen 6-versnellingsnaven (of iets in die grootorde) zijn met kleine stappen tussen de versnellingen en met de kwaliteit van een Rohloff-naaf.

Rohloff-kwaliteit is voor veelfietsers immers geen overkill, 14 verschillende versnellingen en het bereik van een Rohloff zijn dat wel. Men betaald dan te veel voor wat men uiteindelijk maar gebruikt.
De prijs van een Rohloff-naaf zit 'm met name in de constructie, de materialen, de bouwwijze, de kwaliteitscontrole, de arbeidskosten en de productieaantallen.
Een paar versnellingen minder zal niet voor een heel erg groot prijsvoordeel zorgen.
Als Rohloff een goedkopere naaf zou willen maken, dan moet hij vooral in de kosten gaan snijden met de materiaalkeuze en de constructie, met een lagere kwaliteit als gevolg. De mensen die de naven bouwen blijven even duur. Of ze er nu een setje minder of meer tandwielen in schroeven maakt niet zo veel verschil.
Sram en Sturmey Archer maken ook versnellingsnaven, minder bekend, maar ook het bekijken waard. De SA3-versnellingsnaven zijn in mijn ervaring praktisch onvernietigbaar, de 5 was vroeger een hel om af te regelen, maar ik zou denken dat er toch wat evolutie in zit.
Waar de nexus naven altijd wat zompig voelen, net of er ergens een rubber deel tussen zit, heb ik bij de SA naven altijd een heerlijk direct mechanisch gevoel gehad.

Sheldon zette de opties hier op een rijtje http://www.sheldonbrown.com/internal-gears.html
Yovra schreef:Een paar opties vallen af:
1) voor mijn gebruik is de Rohloff naaf prachtig, maar te duur. Zoiets als een Porsche kopen om een kwartier naar je werk te rijden. Dan liever een Deore-groep met wat meer onderhoud.
Als je 32 kilometer fiets per dag zul je toch een dik uur per dag fietsen. Voor mij zijn dit soort afstanden voldoende om een rohloff te kunnen verantwoorden (fiets zelf 30,8 km per dag). Het kan ook met minder maar ik vind naafversnellingen met onderhoud wel heel fijn, alleen ben ik niet zo onder de indruk van de kwaliteit van shimano. Na 3 jaar (dik 20000 km) heb ik alleen banden, remblokjes en olie vervangen op mijn Stevens Souvereign R14, na de winter zijn de tandwielen ook aan de beurt.
Leon schreef:Als je de fiets ook de komende maanden aks er pekel op de weg ligt wilt gebruiken wil je echt geen derailleurfiets. Ook de beste groepen hebben het in zulke maanden zwaar en hebben dan in vier natte zoute weken meer te lijden dan in de overige 48 zoutloze weken van het jaar.
Een naafversnelling is gedurende die weken ideaal. Een tussenoplossing die tamelijk veel mensen toepassen is een niet overdreven dure maar fijne derailleurfiets en een tweedehands ding met versnellingsnaaf en gesloten remmen voor als het rotweer is.
Pekel blijft ellendig voor je fiets, ook als daar een Rohloff in zit.

Een oud barrel voor erbij is voor mij ook de manier. Die van mij heeft geen versnellingen, wat mij alleen in Zuid-Limburg niet fijn lijkt.

Buiten pekel-ellende vind ik het onderhoud aan een derailleurfiets erg meevallen: af en toe de ergste troep van de derailleurwieltjes halen, ketting schoonvegen en smeren moet bij een Rohloff ook lijkt me, net als 1x per jaar een echt grondige poets/smeerbeurt.

Maar het maakt uiteraard uit of je het leuk vind om met je fiets bezig te zijn of het zonde van je tijd vindt.

En ik kan het ook erg goed begrijpen dat het leuk is om geld uit te geven aan een Rohloff naaf :)

Sjors
Ik heb een ER gekocht omdat ik
- een fiets met zo weinig mogelijk onderhoud wou
- een fiets met zo weinig mogelijk onderhoud wou
- een fiets met zo weinig mogelijk onderhoud wou

Voila. :)

(Ik rijd nu vier dagen in de week (werk 4/5) een kleine 33 km per dag.)
Domme veaag, wellicht, maar wat is een 'ER'?
nee is geen domme vraag, ER is gewoon een bepaald idworx productiemodel; maar elke fiets die goed afgemonteerd is inclusief een rohloff-naaf is nagenoeg vergelijkbaar en voldoet ook aan die eis (en kost je geen €3000-4000).

Daarnaast is een rohloff-naaf zeker een prachtige versnellingsnaaf (de beste die momenteel te koop is, denk ik) maar een alfine (of nexus) naaf voldoet zeker ook prima en vraag ook weinig onderhoud. Een goede onderhoudsvrije fiets met shimano versnellingsnaaf hoeft niet meer dan €1000,- te kosten.
Ieder zijn meug. :)
Matthie9000 schreef:nee is geen domme vraag, ER is gewoon een bepaald idworx productiemodel;
Geheimzinnig! Ik durf wel te verklappen welk model: Easy Rohler. :wink:

Carl
http://www.fahrradmanufaktur.de/?page_id=4539&lang=nl
Misschien voldoet de Fahrradmanufaktur Simplicity 8cht wel aan je criteria. In elk geval aan je budget.
Weet alleen niet waar je hem in NL kunt krijgen.
wimmo17 schreef:http://www.fahrradmanufaktur.de/?page_id=4539&lang=nl
Misschien voldoet de Fahrradmanufaktur Simplicity 8cht wel aan je criteria. In elk geval aan je budget.
Weet alleen niet waar je hem in NL kunt krijgen.
Bike4Travel in Rotterdam doet niet moeilijk over het leveren van niet-expeditie (lees: goedkopere) VSF fietsen. Ik heb daar recent zelf een T-300 Nexus 8 vandaan.

Ergens op dit forum heeft iemand gemeld dat De Vakantiefietser in Amsterdam daar niet aan wil beginnen in verband met lage marge en kosten van service.

Er is sinds kort een importeur waar je meer verkoopadressen kunt opvragen:

ODICE BV
TECHNIEKWEG 1
9601 MD Hoogezand
Tel.:+31(0)88-778 7780
Fax:+31(0)88-778 7789
info@odice.nl
http://www.odice.nl
rbregt schreef:
wimmo17 schreef:http://www.fahrradmanufaktur.de/?page_id=4539&lang=nl
Misschien voldoet de Fahrradmanufaktur Simplicity 8cht wel aan je criteria. In elk geval aan je budget.
Weet alleen niet waar je hem in NL kunt krijgen.
Bike4Travel in Rotterdam doet niet moeilijk over het leveren van niet-expeditie (lees: goedkopere) VSF fietsen. Ik heb daar recent zelf een T-300 Nexus 8 vandaan.

Ergens op dit forum heeft iemand gemeld dat De Vakantiefietser in Amsterdam daar niet aan wil beginnen in verband met lage marge en kosten van service.
Beide opmerkingen kan ik uit eerste hand bevestigen.
wimmo17 schreef:http://www.fahrradmanufaktur.de/?page_id=4539&lang=nl
Misschien voldoet de Fahrradmanufaktur Simplicity 8cht wel aan je criteria. In elk geval aan je budget.
Weet alleen niet waar je hem in NL kunt krijgen.
Deze lui maken sowieso leuke fietsen! Jammer dat ik naar A'dam of R'dam moet afreizen om ze 'live' te testen...
singlespeed met riem/ketting?

Voor woonwerkverkeer in NL lijkt me een riem ideaal, vooral in de winter. Singlespeed moet kunnen in NL, beetje meer afzien als de wind wat aantrekt, maar dat gaat vanzelf als je bedenkt dat je een rohloffnaaf hebt bespaart :). Uiteraard lach je financieel gezien nog meer als je het bij een ketting houdt.
Yovra schreef:Deze lui maken sowieso leuke fietsen! Jammer dat ik naar A'dam of R'dam moet afreizen om ze 'live' te testen...
En ook daar hebben ze lang niet alle modellen staan. Waarschijnlijk zul je moeten proefrijden op een model dat er een beetje op lijkt. Ik zou eerst even bellen of mailen voordat je afreist. Of via de importeur (zie mijn eerdere bericht in dit draadje) kijken of er iemand anders modellen heeft staan. Een laatste alternatief is dealers in Duitsland zoeken. Maar dat is alleen maar een optie als je een beetje in het Oosten van het land woont.
@ Renaat 't Is gewoon erg zonde dat er nog geen 6-versnellingsnaven ...
STURMEY ACHER, heeft een 5 versnellingsnaaf. Volgens mij van goede kwaliteit. En goed te betalen.

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:
@ Renaat 't Is gewoon erg zonde dat er nog geen 6-versnellingsnaven ...
STURMEY ACHER, heeft een 5 versnellingsnaaf. Volgens mij van goede kwaliteit. En goed te betalen.
Nu nog fietsen vinden die daar met zijn uitgerust (en niet vol met andere onzin hangen). :wink:

Renaat
Revanho schreef:Nu nog fietsen vinden die daar met zijn uitgerust (en niet vol met andere onzin hangen). :wink:

Renaat
Hey Renaat,

Kijk effe hier https://www.facebook.com/media/set/?set ... 829&type=3
Wij monteren uitsluitend Sturmey Archer naven (al 3 generaties) in onze "no-nonsense" fietsen. Veel mogelijk en bespreekbaar.

Mvg, Filip
Ik vraag me af of 21 versnellingen inderdaad overkill is. Ik heb voor 24,35 en 42. Zolang ik in Nederland fiets draai ik 13 / 19 achter met 1 tand oplopend. Dat fiets geweldig heel veel kleine stapjes. Zoals vandaag wind tegen in de polder met de 24 gedraaid.
Ga ik de grens over dan de moet orginele cassette er weer op. 11,13,15,18,22,25,26 en 34. Deze stappen, vind ik, zijn voor hier te groot, fiets niet zo lekker als met 1 tand oplopend. .
multiwgb schreef:Zolang ik in Nederland fiets draai ik 13 / 19 achter met 1 tand oplopend. Dat fiets geweldig heel veel kleine stapjes. Zoals vandaag wind tegen in de polder met de 24 gedraaid.
Ga ik de grens over dan de moet orginele cassette er weer op. 11,13,15,18,22,25,26 en 34. Deze stappen, vind ik, zijn voor hier te groot, fiets niet zo lekker als met 1 tand oplopend. .
Dat met 1 tandje oplopen ben je in de heuvels snel genoeg moe als blijkt dat de glooiingen minstends elke 20 meter zo verlopen dat je weer zou moeten schakelen.
Ik zie aan vrijwel 100% van de wielrenners hier in de buurt dat ze het geschakel moe zijn wanneer ze in zwaar verzet bij het stoplicht wegfietsen. Met mijn goedkope lelijke drie-speed stadstank van dik 20 kilo trek ik dan makkelijker op.
Leon