Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Banden leeg in het vliegtuig - Forum Wereldfietser

Banden leeg in het vliegtuig

Ik heb altijd begrepen dat je uit behoud van de banden deze voor het vliegen leeg moet laten lopen. Nu las ik het onderstaande op de site van de fietsersbond. Wie heeft hier ervaring met het niet leeg laten lopen van banden in het vliegtuig?

Nee, maar er zijn hier zeer veel indianenverhalen over in de omloop.De fiets wordt vervoerd in het vrachtruim, en het vrachtruim is een gewone drukcabine net als het passagiers compartiment (in het vrachtruim worden nl. ook levende dieren vervoerd). Als dat niet zo zou zijn, dan werd de vloer van de passagierscabine direct naar beneden gedrukt! De fluctuaties in de luchtdruk zijn gering en dat kan de fietsband makkelijk opvangen. Zelfs als de druk geheel weg zou vallen, is de band er nog wel tegen bestand. Het maximale verschil is slechts ??n atmosfeer. Lastig is het dat het luchthavenpersoneel niet altijd op de hoogte is van deze (simpele natuurkundige) feiten, en dan eigenhandig je banden leeg laat lopen (als je ventielen bereikbaar zijn, dat pleit voor vervoer in een afgesloten doos) waarna de fiets op lege banden verder wordt gereden!
Harry

Gewoon waar. De druk kan wel behoorlijk afnemen in het laadruim, maar zeker niet tot 0 bara. Alleen als je je banden zeer kritisch hebt opgepompt (wat betekent dat ze op de begane grond ook al op barsten staan), loop je een risico. Als je je daar veilig bij voelt kun je ze een beetje leeg laten lopen, maar nodig is het niet. Lucht in de banden is een kleine extra bescherming tegen de gooi- en smijtbehandeling die de fiets doorgaans ondergaat.
Helemaal waar - de het drukverchil is in de orde van 1 atmosfeer en dat kan een band wel hebben. In de laatste editie van de het blad de Wereldfietser staat dit overigens ook.