Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen van Nederland naar Hong Kong - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsen van Nederland naar Hong Kong

Dank voor de constructieve reacties! Ik ben blij dat de meningen vooral zijn dat we teveel meenemen. :lol:

Kleding
Ik ben blij dat jullie van mening zijn dat er hier nog wat af kan. Want voor stinken zijn we niet bang.

Al zal ik de winterspullen, ondanks advies van Sonali, wel meenemen. Mocht de kou meevallen kunnen ze altijd nog naar huis. Maar ik volgens mij zijn de winters in Turkije en Iran pittig. En de wandelschoenen vind ik persoonlijk fijn en warm fietsen.

@ Sonali: verder heb ik mijn paklijst na je commentaar nog eens kritisch bekeken en ben ik met je eens dat er nog wel wat af kan (cranktrekken, kaliber). :wink:

Kampeerspullen
GerdC schreef:reddingsdeken
>Je bedoelt een goud/zilveren aluminium deken?
De waterzak leek mij wel handig, omdat de zak leeg weinig weegt en makkelijk op te bergen is. Mocht het op een gegeven moment nodig zijn om veel water bij ons te hebben, gaat dit makkelijker in de zak dan in PET flessen. En onstabieler wordt je volgens mij van PET flessen even zo goed als van een waterzak.

Ik heb toevallig nog een kleine bus pepperspray thuis staan. Aangezien ik wel op zie tegen ontmoetingen met honden kan het handig zijn. Maar door de douane komt het niet, toch? Dan maar in Turkije iets op de kop tikken. En tegen mensen lijkt het me ook geen goede verdediging.
SjirkM schreef:@Thijs (TS): Laat de douchekop thuis.
>Goed punt, die blijft thuis.

Als je me vraagt om verhalen dan verwijs ik liever naar mijn site, dat bespaart bandbreedte.
>Mooie, overzichtelijke en leerzame site, thanks!
Toiletartikelen
Ibuprofen werkt net als paracetamol pijnstillend en koortsverlagend, maar daarnaast ook spierontspannend en ontstekingsremmend. Het is dus erg geschikt voor pijn aan spieren en gewrichten. En omdat het een wat zwaarder middel is, heb je er misschien net wat meer aan dan paracetamol.

Techniek
We zijn geen fietsenmakers, maar onderweg noodreparaties uitvoeren en een cassette of vrijloop vervangen kunnen we wel. We hebben besloten redelijk veel reserveonderdelen mee te nemen met het oog op de winter in Turkije, Iran en Turkmenistan . De kans dat er dan wat stuk gaat, bijvoorbeeld de vrijloop, is groter door de combinatie koude en vocht. Op de lokale markt dan de juiste spullen vinden kan denk ik toch lastig zijn. Ook de winterband en lagers nemen we daarom mee. Het idee is dat als deze spullen niet meer nodig blijken te zijn, ze weer fijn per post naar Nederland gaan. Vooruit sturen is in ons geval lastig, omdat de onderdelen vooral aan het begin van de reis belangrijk kunnen zijn.

Als een ketting ongeveer 4000 - 5000 km meegaat zullen we er toch vier pp nodig hebben. Niet? Ik weet namelijk eerlijk gezegd niet hoeveel km onze route is, 17000? Inmiddels wel geïnvesteerd in een betere multitool en de ketting hebben een powerlink.

In het begin van de reis zullen we zoveel mogelijk gebruik maken van de Marathon Supremes, maar als in Centraal-Azië de wegen slechter worden zullen we vanaf dan overstappen op de XR's en kunnen de Supremes ook naar huis. Afhankelijk van de kwaliteit van de wegen, zouden we mogelijk al eerder op de XR's moeten overstappen.

Overig
Sjeng Langslaper schreef:- ringslot: hoe maak je de fiets vast aan de bewoonde wereld?
>Ik gebruikte waarschijnlijk de verkeerde term. Ik bedoelde een eenvoudig plastieken kabelslot tegen de gelegenheidsdief. Verder ben je toch altijd in de buurt van de fiets.

- Sneldrogende handdoek: microfiber toevallig?
>Jazeker!

- Bril + koker: reserve bril voor de lange reis?
>Helaas geen voor handen.

- Tekentang: kom je daar teken tegen, en in de winter?
>Ja, volgens de GGD zeker in de Stans in het voorjaar en de zomer. En jammer genoeg dragen ze in Centraal-Azië nog meer ziektes

- immodium: handig als je toevallig met diarree op het vliegtuig moet, maar op een lange fietsreis een beetje overbodig (norit daarintegen...!)
>Norit werd mij afgeraden door GGD, terwijl immodium werd aangeraden?

- oordopjes zijn handig als je hostels bezoekt
>Goede tip!

- een USB stick met daarop Ubuntu of ander OS dat je in internet cafes kunt booten om vervolgens je bankzaken/email/enz te regelen.
>Hier snap ik helaas weinig van. Maar het klint zeker interessant. Zou je het willen toelichten via een pm?
Toon schreef:
Thijs, nog een paar suggesties:
1 als je van plan bent in Tehran pas je Stan visa te kopen, kunnen deze coordinaten van de verschillende ambassades je misschien wel helpen. http://itchy-wheels.exploder.org/blog/?m=200706. (even scrollen).
>Dank voor de tip!

2 Kijk eens op Couchsurfing voor onderdak, dat kan erg tof zijn.
> Bert maakt er nu al gebruik van, Ben benieuwd waar we onderdak zullen vinden

3 Verkies je benzine boven gas voor koken?
>Jazeker, de Omnifuel geeft ons het vermogen om op bijna elke voorhanden zijnde brandstof te kunnen koken. Gastankjes zijn toch minder gemakkelijk te krijgen

4 8 setjes remblokken lijken me wat veel. Een set nieuwe op de fiets als je vertrekt en 2 reserve setjes is voldoende.
>Ik betwijfel of dat genoeg is. We nemen nu 4 setjes pp mee. Gezien het bergachtige verloop van grote delen van de tocht, lijken mij dit niet veel setjes. Maar Sonali is het met je eens. Dus ik hoor graag de onderbouwing.

5 Adressen en telefoonnummers ook van ambassades in geval van nood?
>Sowieso. :)
Thijs
Vedet schreef: Techniek
Schwalbe Marathon Winter (vouw) 1x
Schwalbe Marathon XR (vouw) 2x
Binnenband 2x

lijkt me weinig

Conussleutel 15

is voor niet 13?


Plakspullen + Bandlichters
Shimanon wet olie
Multitool
Spaaksleutel
Brooks zadelspanner
Kniptang

kun je die niet lenen?

Kaliber
Freewheel afnemer (NBTII)
Ijzerdraad stuk
Tiewraps handvol
Toeclip straps
Plat stuk ducktape
Derailleurkabel 2x
Remkabel 2x
Koolstop set remblokjes 8x
Moertjes en boutjes handvol
Spaak met nipples 10x
Kabelloodjes 10x
Cassette 8speed 11-30 2x

die 11 en die 30 verslijt je vast niet, zou je dus thuis kunnen laten


Achteras LX met conus en vrijloop 2x
Kogels voor- en achternaaf set
SRAM 8-speed ketting 8x
Ipv crème kun je beter vaseline meenemen; werkt beter tegen uitdroging en is evt ook te gebruiken voor je fiets.
ORS kun je vervangen door zout mee te nemen; overal ter wereld is cola te koop; gooi een theelepel zout op een liter en je bent klaar.
Antibiotica lijkt me niet per sé nodig; grote kans dat als je echt een antibioticum nodig hebt je daar toch langs een ziekenhuis moet oid en dan wordt je (of het nou wel of niet zin heeft :roll:) er toch wel mee volgegooid.
Ik zou ipv draad en garen een combinatie van gevlochten vislijn (duur) en (chirurgische) naald meenemen; mocht je echt goed vallen en niet bang aangelegd zijn...

Hebben jullie gedacht aan malaria en vaccinaties?
m-gineering schreef:
Vedet schreef: Techniek
Binnenband 2x
>lijkt me weinig
>We hebben samen opgeteld vier binnenbanden bij ons. En 26" binnenbanden zijn waarschijnlijk wel goed te vinden. Moet kunnen toch?

Conussleutel 15
>is voor niet 13?
>Het is de 15

Kniptang
>kun je die niet lenen?
>Vast wel, heb er ook nog geen aangeschaft. :P

Cassette 8speed 11-30 2x
>die 11 en die 30 verslijt je vast niet, zou je dus thuis kunnen laten
>Gaat een dergelijke cassette, mits we regelmatig de ketting vervangen, tegen de 20.000 km mee?
Leuk dat je ook je kritische blik even over de lijst hebt laten gaan Marten. :)
Matthie9000 schreef:Ipv crème kun je beter vaseline meenemen
>Eigenlijk van plan om beide mee te nemen.

ORS kun je vervangen door zout mee te nemen
>Deze tip al vaak gehoord, de ORS blijft thuis.

Antibiotica lijkt me niet per sé nodig; grote kans dat als je echt een antibioticum nodig hebt je daar toch langs een ziekenhuis moet oid en dan wordt je (of het nou wel of niet zin heeft :roll:) er toch wel mee volgegooid.
>Het werd ons aangeraden voor gebruik bij (zware) diarree en voedselvergiftiging. Een strip weegt niks.

Ik zou ipv draad en garen een combinatie van gevlochten vislijn (duur) en (chirurgische) naald meenemen; mocht je echt goed vallen en niet bang aangelegd zijn...
>Is het overwegen waard, maar weet niet of we dit zouden kunnen.

Hebben jullie gedacht aan malaria en vaccinaties?
>Ja, we zijn beiden lek geprikt door de GGD. Enig idee of een TBC test/vaccinatie nog aan te raden is?
Het begint nu toch goed te kriebelen. Helaas toch iets te slecht gepland dus nog een paar erg drukke dagen voor de boeg. :lol:

Thijs
Een breed spectrum antibioticum en imodium zijn zeker wel nuttig. Medische hulp is niet altijd direct bij de hand en diarree kan verrekte lastig zijn. Imodium is dan een goede stopper in noodgevallen.
Of je iets met tbc moet, hebben ze op de GGD toch wel verteld?
Vedet schreef:>Eigenlijk van plan om beide mee te nemen.
Crème heeft weinig meerwaarde boven vaseline; behalve dat het wat fijner smeert en niet overal in gaat zitten.
Vedet schreef:>Het werd ons aangeraden voor gebruik bij (zware) diarree en voedselvergiftiging. Een strip weegt niks.
Bij voedselinfectie kan het idd zin hebben; hoewel de kans groot is dat je het alsnog gaat inzetten wanneer een bacterie niet verantwoordelijk is (en het dus ook geen zin heeft).
Vedet schreef:>Is het overwegen waard, maar weet niet of we dit zouden kunnen.
Als je je veters kunt strikken kun je waarschijnlijk ook wel hechten ;-); gaat er alleen maar om dat wondranden tegen elkaar aan liggen; lichaam doet de rest.
Vedet schreef:>Ja, we zijn beiden lek geprikt door de GGD. Enig idee of een TBC test/vaccinatie nog aan te raden is?
Bij langdurige verblijf en veel contact met lokale bevolking wel aan te raden; moet je een mantouxtest laten doen (onderhuids prikje en na paar dagen laten aflezen) icm BCG-vaccin; moet geloof ik 6 weken voor vertrek; is dat geen optie dan kun je ook vooraf/achteraf een mantoux-test doen om te kijken of je besmet bent geraakt...
Vedet schreef:Het begint nu toch goed te kriebelen. Helaas toch iets te slecht gepland dus nog een paar erg drukke dagen voor de boeg. :lol:
Enjoy :D

peter de rijk schreef:Een breed spectrum antibioticum en imodium zijn zeker wel nuttig. Medische hulp is niet altijd direct bij de hand en diarree kan verrekte lastig zijn. Imodium is dan een goede stopper in noodgevallen.
Of je iets met tbc moet, hebben ze op de GGD toch wel verteld?
Als je met enige zekerheid vast denkt te kunnen stellen dat het om een bacterieële infectie gaat dan heeft het wellicht zin, maar bij jonge gezonde mensen is antibiotica eigenlijk zelden nodig, voor het gewicht hoef je het niet te laten. Maar veel mensen denken te snel dat een bacterie de oorzaak is; een virus is meestal logischer en daar doe je weinig tegen. Kans is groot dat je het voor niks gaat inzetten (en wel de bijwerkingen krijgt).

Loperamide is een leuke verstopper; maar dat je diarree hebt is een signaal van je lichaam; en tegelijkertijd werk je het primaire (mechanische) afweermechanisme er mee tegen. Plus als je tóch een vergifiting aan het oplopen bent werkt het nog eens averechts ook. Over het algemeen is het belangrijker om voldoende te drinken en rust te nemen. Maar goed; kan idd weinig kwaad om het in ieder geval bij je te hebben ;-).
Vedet schreef:Het begint nu toch goed te kriebelen. Helaas toch iets te slecht gepland dus nog een paar erg drukke dagen voor de boeg. :lol:
Klinkt als uitstekend gepland. Je hebt alles al op orde! nu gewoon GAAAAAN !!!! Als je eenmaal aan het fietsen gaat, valt alles op de goede plek.

(voorbereiden wordt zwaar overdreven: voorpret is meestal voorstress in een verpakking)
Dag Bert,

Wat bedoel je met landkaarten?

Hoe zien die voor China eruit bijvoorbeeld ?

groet

Han
Morgen is het zover. En ben er rustig onder. Bijna alles geregeld (ook BCG nog op het nippertje gehaald), nu vooral zin om te gaan. :D
Han schreef: Wat bedoel je met landkaarten?

Hoe zien die voor China eruit bijvoorbeeld ?

>Met landkaarten bedoelde ik gewoon wegenkaarten. Voor alle landen behalve China inmiddels kaarten aangeschaft. Voor China ben ik opzoek naar een kaart in zowel Latijns schrift als Chinese karakters en liefst nog met een aanvaardbare schaal. Dat worden waarschijnlijk drie kaarten voor de verschillende Chinese regio's waar we doorheen gaan fietsen. Ga vanmiddag nog langs de lokale kaartenhandel.
Veeeeeeeeeeeeel plezier !
Veel GELUK en plezier, ik ben jaloers en ga je volgen. :D
Vedet schreef: >Met landkaarten bedoelde ik gewoon wegenkaarten. Voor alle landen behalve China inmiddels kaarten aangeschaft. Voor China ben ik opzoek naar een kaart in zowel Latijns schrift als Chinese karakters en liefst nog met een aanvaardbare schaal. Dat worden waarschijnlijk drie kaarten voor de verschillende Chinese regio's waar we doorheen gaan fietsen. Ga vanmiddag nog langs de lokale kaartenhandel.
Veel plezier onderweg en in landen van bestemming !