Additionally, paste this code immediately after the opening tag: x - Forum Wereldfietser

x

x

x
Ik heb het al een paar keer langs zien komen in je posts en ik kan nu mijn prangende vraag niet meer inhouden. :lol: Schrijf je nu expres consequent ortlieP voor de originaliteit of heb je nooit beseft dat het toch echt met een B geschreven is? Just FYI :wink:

- Ortlieb is niet compatibel met click-fix (het systeem dat agU gebruikt).
- Ik begrijp niet helemaal hoe je ortlieb systeem niet op je stuur past, maar dat zal wel liggen aan mijn beperkte kennis van stuursoorten en systemen. Er bestaan ook ortlieb adapters, maar die zijn volgens mij vooral bedoeld als "verlenging" indien er geen plek is voor de tas zelf door bijvoorbeeld bochten in het stuur.
cyclingrecycled schreef:- Ortlieb is niet compatibel met click-fix (het systeem dat agU gebruikt).
Officieel is dit zo, maar ik heb wel eens een Ortlieb-stuurtas gehad die perfect op mijn Cordo-houder klikte. Maar die tas had geen irritant touwtje, of heb ik dat inmiddels verdrongen? :wink:
Even proberen dus.
Leon
Leon schreef:
cyclingrecycled schreef:- Ortlieb is niet compatibel met click-fix (het systeem dat agU gebruikt).
Officieel is dit zo, maar ik heb wel eens een Ortlieb-stuurtas gehad die perfect op mijn Cordo-houder klikte.


Oh, handig! Je zou toch verwachten dat ze er alles aan doen om dit tegen te gaan :roll:
Maar die tas had geen irritant touwtje, of heb ik dat inmiddels verdrongen? :wink:
Leon
Eerder een kabel(tje) om het systeem te koppelen aan het stuur. :)
cyclingrecycled schreef:
Maar die tas had geen irritant touwtje, of heb ik dat inmiddels verdrongen? :wink:
Eerder een kabel(tje) om het systeem te koppelen aan het stuur. :)
De Cordo klik-fix werkt ook met zo'n kabeltje.
Leon
Zoals gezegd werkt ook de klick-fix met een kabeltje. Dit kabeltje moet ervoor zorgen dat je fietstas niet naar beneden zakt.
Wat je zou kunnen proberen. Een laagje duct-tape om je stuur om het minder glad te maken. Daarna de beugels die om je stuur zitten zo strak mogelijk aandraaien. Het kabeltje achterwege laten. Voorzichtig fietsen. Wellicht zakt de fietstas dan niet naar beneden.

Gerd
GerdC schreef:Zoals gezegd werkt ook de klick-fix met een kabeltje. Dit kabeltje moet ervoor zorgen dat je fietstas niet naar beneden zakt.
Wat je zou kunnen proberen. Een laagje duct-tape om je stuur om het minder glad te maken. Daarna de beugels die om je stuur zitten zo strak mogelijk aandraaien. Het kabeltje achterwege laten. Voorzichtig fietsen. Wellicht zakt de fietstas dan niet naar beneden.
Duck(t)tape is fijn spul, maar het werkt hiervoor echt niet. De schroefjes aan de beugels zijn daarbij bovendien niet bedoeld, ontworpen of gemaakt om hard aan te draaien, dus de kans dat je het ding stuk maakt voordat je aan het fietsen bent is groot. Als de diameters van stuur en houder kloppen krijg je de tape er overigens nauwelijks tussen.
Er is hier maar één tip: hou je aan de gebruiksaanwijzing en als dat lastig is vraag dan iemand anders om zich aan de gebruiksaanwijzing te houden.
Leon
Ik heb textiel-tape om mijn stuur gewikkeld en de kleine schroefjes in de klick-fix beugel vervangen door wat grotere en steviger zelftappers. Die flink aangedraaid en nooit meer problemen gehad met het zakken van de stuurtas, vanzelfsprekend zonder draadje.
Ik heb ook een Ortlieb stuurtas gemonteerd en ik moet zeggen dat ik ook niet al te gelukkig ben met het ontwerp.
Ik heb op mijn Koga signature een vlinderstuur of heet dat multi-grip? En het probleem is dat de inbusbout om het stuur in hoogte te kunnen verstellen precies op de plek zit waar je de houder voor de stuurtas monteren moet. Inderdaad, met dat kabeltje. Als je dus je stuur wilt verstellen moet je iedere keer die stuurtashouder losmaken omdat je anders de inbus sleutel niet in de bout krijgt.
Erg lastig dus.

Michel
Hallo Michel,
Ik weet even niet hoe de situatie er bij jouw fiets uitziet, maar kun je die houder niet net als een clickfixhouder tegen de wrijving in omhoog draaien* zodat je dan bij de boutjes kunt?
Groet,
Leon
Hoi Leon, het is inderdaad op die manier ook wel gelukt (je moet de boutjes vd de houder dan toch nog iets losdraaien) maar ik wilde toch even aangeven dat ik niet echt kon begrijpen dat Ortlieb de constructie zo ontworpen heeft.
Daarbij heb ik mijn stuur toch aardig wat keren moeten verstellen voordat ik de juiste positie had gevonden. Dat vond ik lastig.

Michel
Rocinante schreef:Hoi Leon, het is inderdaad op die manier ook wel gelukt (je moet de boutjes vd de houder dan toch nog iets losdraaien) maar ik wilde toch even aangeven dat ik niet echt kon begrijpen dat Ortlieb de constructie zo ontworpen heeft.
Ze staan waarschijnlijk open voor betere ideeën. Het moet wel makkelijk en goedkoop produceerbaar en betrouwbaar zijn en passen op veel fietsen.
Leon