Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oost Australië de wind en overnachtingen. - Forum Wereldfietser

Oost Australië de wind en overnachtingen.

Heel, heel veel informatie over Australi? gevonden. Zie even door de bomen het bos niet meer. Dus de volgende vragen. Heeft er iemand de route van Cairns naar Sydney gefietst?
Wat is beter in november/december van noord naar zuid of van zuid naar noord?
Volgens de Lonely Planet zijn er veel overnachtingplaatsen. We nemen geen tent mee, zijn er voldoende hotels/pensions bij een gemiddelde dagafstand van 120km, mag ook wel ens 180 km zijn.

Met dank en groet Wim

Ik ben net terug van drie maanden fietsen in Australi?. Ik ben o.a. van Sydney naar Cairns gefietst. In het algemeen wordt gezegd dat - als het om de wind gaat - het beste is om Australi? tegen de klok in te fietsen. Ik heb ook inderdaad heel weinig tegenwind gehad op dit traject.

Er zijn inderdaad overnachtingsmogelijkheden genoeg - zeker als je 120 km per dag fietst. Naast hotels, motels en pensions, heb je vaak ook op de vele Caravan Parks cabins of caravans voor een of enkele nachten.

In verband met de verhalen over de grote drukte van de Bruce Highway (die langs de kust loopt), heb ik ervoor gekozen om vanaf Sydney tot Rockhampton een meer westelijke route te volgen. In Queensland heb ik daarbij voor een flink deel de Burnett Highway gevolgd. Deze highway wordt ook wel de quiet highway genoemd en is dat ook inderdaad. Vanaf Rockhampton naar het noorden is de Bruce Highway een stuk rustiger.

Je realiseert je toch wel dat het in Cairns e.o. in november/december niet alleen erg heet, maar vooral heel erg nat ("the wet" is van oktober tot maart) is.

Gerd

Tip!! Neem de trein om uit, of in Sydney te komen. Fietsen is namelijk levensgevaarlijk in Sydney. Het is er zo druk met verkeer en het is moeilijk om de juiste weg te vinden. Ik ben een paar jaar geleden o.a. van Cairns naar Sydney gefietst en ben in Newcastle op de trein gestapt naar Sydney. Zonder enige ergenis, stress en hoofdpijn beland je midden in het centrum, dichtbij de "backpackers". Fiets meenemen in de trein is geen probleem.

Ik ben het met Audrey's tip eens. Sydney is - in tegenstelling tot Melbourne - zo verschrikkelijk druk dat fietsen gewoon niet leuk is. Ik heb bij mijn aankomst in Sydney wel gefietst, maar het was geen pretje. Bij mijn vertrek uit Sydney heb ik de Cityrail naar Katoomba in de Blue Mountains (een "must") genomen. De fiets mag (buiten de spits) gratis mee in Cityrail en het scheelde me ook nog een flinke klim. Vanuit Katoomba ben ik teruggereden richting Sydney en bij de eerste suburb (Penrith) afgebogen naar het noorden.
Gerd

Het is al een tijd (bijna 10 jaar geleden) dat ik er gefietst heb, maar qua wind vermoed ik dat je het beste Cairns - Sydney kunt fietsen. De windrichting is seizoens afhankelijk. Circa december gaat de wind meestal vanuit het noorden waaien en brengt de regen mee. Met november/december ben je mogelijk nog wat vroeg voor overwegend noorden wind, maar door van noord naar zuid te fietsen is de kans op regen wel kleiner.

Persoonlijk vond ik Sydney wel erg druk qua verkeer, maar verder best te fietsen. Wel 10 jaar geleden, dus het kan veranderd zijn. Probeer echter wel de Sydney Harbour bridge te mijden. Je moet dan namelijk een stijle trap op en af, dat is niet handig met een zwaarbeladen fiets.

Ik heb ook een redelijk fors deel van de route enigszins inland gefietst. Dat is mij toen goed bevallen. Er zijn inderdaad veel caravan parks en alle plaatsen met enige omvang hebben accomodatie. In mijn herinnering zit er echter een lang stuk (circa 300km) in zonder of zeer weinig voorzieningen. Zo uit m'n hoofd was dat in de buurt van Rockhampton.