Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gebroken tanden - Forum Wereldfietser

gebroken tanden

Ik heb een nieuwe fiets gekocht met de bedoeling er mee te gaan reizen. De tochten zullen wellicht niet altijd over mooie wegen gaan. Bergachtig gebied en onverhard behoren zeker tot de uitdagingen van de toekomst. Mijn fiets is LX afgemonteerd, met aluminium tandwielen. Nu hoor ik van enkele mountainbikers die ook LX gebruiken dat ze soms tanden afbreken van hun voorste tandwielen. Op zich zou dat geen probleem zijn, zolang je er niet teveel afbreekt. Een tandwiel kan ook vervangen worden door een stalen exemplaar. Maar dat vind je natuurlijk niet in Verwegistan.
Heeft er ergens een vakantiefietser hier ooit problemen mee gehad? En hoe heb je dit opgelost? Zou je van in den beginne reeds stalen tandwielen monteren en de originele eraf zwieren?

Geert
Hoi,
Ik denk dat het nogal mee zal vallen omdat de mountainbikers die tanden van hun voorbladen afbreken waarschijnlijk veel ruwer met hun spullen omgaan dan de gemiddelde wereldfietser.
Verder maken een paar tanden minder niet veel uit. Op een middenblad "34" van Sachs dat ik op een van mijn fietsen heb zitten namelijk maar 32 tanden: de twee die het schakelen in de weg konden zitten hebben ze maar weggelaten. Ik heb er nooit iets van gemerkt.
Groetjes,
Leon

Overd e verkrijgbaarheid van alu of staal voorbladen zou ik me maar niet druk maken.
Ik zou wel willen weten wat makkelijker te krijgen is, 4 gaats of 5 gaats bladen ?

Inderdaad, gebroken tanden heb ik althans nog nooit gehad, ook niet op de tandem. Wel slijtage. Het ene alu tandwiel is het andere niet, en als je de beste kwaliteit wilt hebben moet je denk ik eens kijken naar de tandwielen van Specialities TA. Die bieden voor de kleinste voortandwielen overigens de keus uit alu of roestvrij staal. Voor de tandem heb ik gekozen voor staal, voor de solofietsen niet. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe klein dat kleinste tandwiel is. De slijtage is bij 20 tands micro drive voortandwielen veel groter dan bij bijvoorbeeld 26 tands tandwielen met 74 mm steek. Voor de degelijkheid kun je een voldoende licht verzet dus het beste realiseren door een groter achtrtandwiel (neem een cassette met max 34 tandjes) dan door heel kleine voortandwielen. Klein voor en achter spaart gewicht en geeft je meer ruimte tussen het grootste blad en de grond, maar is minder degelijk, en geeft ook iets meer weerstand. Dit brengt me ook op de steek van de tandwielen. Het best verkrijgbaar met de meeste keus aan verschillende aantallen tanden zijn nog steeds de traditionele 'full size ' atb bladen met een steek van 110/74 mm. Daar kun je tenminste ook nog een beetje fatsoenlijk grote voortandwielen van krijgen voorals je wat harder gaat, zonder dat je achter van die heel kleine tandwielen van 11 t hoeft te monteren.
Wim