Additionally, paste this code immediately after the opening tag: dazer - Forum Wereldfietser

dazer

Op fietsvakantie kun je al eens last hebben van kwade honden. Die beesten bijten nogal graag naar de kuiten. Een voorbijfietsende reiziger is voor zo een blaffer dus een aanlokkelijk doelwit.
Omdat wij graag nog enkele jaren willen blijven rondfietsen, en daarbij onze kuiten hard nodig hebben, heb ik onlangs een Dazer gekocht. Da's zo'n elektronische hondenafschrikker, weet je wel. Nu zou ik dat toestelletje graag snel bij de hand hebben wanneer de noodzaak zich voordoet. In het stuurtasje? Dan is die hond al bij me vooraleer ik m'n wapentje opgediept heb. Met een koordje rond mijn hals? Ik fiets graag zonder T-shirt, en dan hangt het daar te zwieren. Met velcro bevestigd boven op m'n stuurtasje? Misschien. Maar ofwel moet ik dan het waterdicht tasje doorprikken met naald en draad, ofwel wordt het een plakboel. Zelfklevende velcro lost toch na verloop van tijd, maar de lijm blijft wel hangen.
Wie heeft nog een beter idee, al dan niet getoetst aan de praktijk?

Geert

ik moet eerlijk zeggen dat ik het probleem ken, maar het is nog nooit bij me opgekomen zo'n ding te gebruiken.
meestal blaf ik gewoon terug :)

is er niet ergens een lus aan je stuurtas waar je het ding aan kunt hangen?

ik heb m'n dazzer aan mijn stuurpen in een klein tasje hangen:
Afbeelding
Bovenstaande foto is afgelopen maand genomen ergens op een fietspad langs de Slowaakse Donau, geen hond te zien daar ;-)

in de achterzak van je fietsshirt; maar als je zonder fietst wordt dat lastig...
Touwjte aan je stuur, of de suggestie van de Tovenaar

Zo'n dazzer heb ik niet nodig. Een spuit water uit je bidon boven op z'n neus is voldoende.

Ik heb liever iets wat steekvliegen van mijn lijf houd als ik met 6kmh aan het klimmem ben.
Geert Dewit schreef:Op fietsvakantie kun je al eens last hebben van kwade honden. Die beesten bijten nogal graag naar de kuiten. Een voorbijfietsende reiziger is voor zo een blaffer dus een aanlokkelijk doelwit.
Omdat wij graag nog enkele jaren willen blijven rondfietsen, en daarbij onze kuiten hard nodig hebben, heb ik onlangs een Dazer gekocht. Da's zo'n elektronische hondenafschrikker, weet je wel. Nu zou ik dat toestelletje graag snel bij de hand hebben wanneer de noodzaak zich voordoet. In het stuurtasje? Dan is die hond al bij me vooraleer ik m'n wapentje opgediept heb. Met een koordje rond mijn hals? Ik fiets graag zonder T-shirt, en dan hangt het daar te zwieren. Met velcro bevestigd boven op m'n stuurtasje? Misschien. Maar ofwel moet ik dan het waterdicht tasje doorprikken met naald en draad, ofwel wordt het een plakboel. Zelfklevende velcro lost toch na verloop van tijd, maar de lijm blijft wel hangen.
Wie heeft nog een beter idee, al dan niet getoetst aan de praktijk?

Geert
Misschien een beetje laat om op dit onderwerp in te haken, maar........

Tijdens onze fietsvakantie in Marokko zijn we erachter gekomen dat de dazzer aleen werkt bij honden die langs de weg staan blaffen. Die stoppen met blaffen en gaan met hun oren trekken (beetje zielig om te zien :twisted: )

Bij een groep rennende honden heeft onze Dazzer II geen merkbaar effect. Een gerust stellend idee is dat je de Dazzer altijd nog tegen de hond aan kan gooien :idea: , stenen zijn echter een stuk goedkoper en overal te vinden, bovendien heel erg effectief. Raak gooien is niet eens nodig. Een gooibeweging zonder steen schijnt ook al goed te helpen.

Rinnert

Naast de Dazzer, heb je ook een 'dogchaser'. Die geeft een geluidsdrukniveau van 135 dBA en werkt tot zes meter. Ik heb er wel eens een montagebeugeltje voor gemaakt zodat je hem zo op je stuur kunt klikken. Maar eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat een spuit water uit een bidon, aggressief terublaffen en stenen gooien ook zeer goed werkt.

Toch heeft de dogchaser in Syrie goede diensten bewezen. Maar twijfel blijft. Deinzen te honden terug omdat ik onverschrokken blijf staan met zo'n grijs ding in mijn handen, of werkt de dogchaser werkelijk? :lol:

(beetje off topic)
Een paar jaar geleden speciaal een dazer gekocht om de nerveuze jachthond die door de buren altijd op buurbalcon werd gestald stil te krijgen.
Stond tie op een zondagochtend weer te blaffen en te janken.
Flink dazeren.
Hij begon toen vreselijk akelig te piepen en met z'n nagels te krassen.
Een tijdje door gedazerd...
Ik kon vanuit mijn bed zo naar het buurbalcon dazeren.
Het arme beest werd steeds zieliger.
Paniekerig.
Ik was bang dattie over de leuning zou springen.
Dus ben ik gestopt.
De hond was daarna stil.

In Duitsland kun je anti-hond pepperspray kopen.

En in Darra (Pakistan) kun je Kalashnikovs kopen (maar ik hou dan ook niet van honden). Misschien dat John er een stel mee kan nemen voor wereldfietsers. :D

Haha! Wij houden wel van honden, maar ze moeten uiteraard niet vals naar je kuiten gaan happen!

In Duitsland zijn we een keer achterna gezeten, toen hebben we een sprintje getrokken en het beest hield er gelukkig vrij snel mee op.

In Noorwegen zijn we twee keer achterna gezeten, toen zijn we keihard gaan remmen (die piepen dan lekker) en hebben we heel boos naar dat beest gekeken. De eerste liep meteen terug en de tweede ging kwispelen en wilde met ons spelen... niks vals aan dus! :)

Groetjes,
El & El

Volgens mij dank ik mijn leven aan mijn dazer, nadat ik in Griekenland en in Oost-Turkije ooit door 5 hondjes (metertje hoog ongeveer) achterna gezeten werd. Bergop...
Dankzij de dazer stopten ze af en toe met ons achterna rennen.
Bij 2 zwitsers die we in dat gebied tegenkwamen (hadden geen dazer bij zich) waren de achtertassen kapotgebeten door dit soort hondjes.
Ik ga dus niet gauw zonder op pad (en inderdaad, toen is bij ons ook het idee geboren om een Uzi op het stuur te monteren, tegen honden!).

Freek

ps Dazer werkt ook heel goed tegen vervelende katten....

Wat denken jullie eigenlijk van die peperspray ? Is dit handig in gebruik, of werkt dit ?

Groeten,

Koen, ook hondenliefhebber.

Koen31 schreef:Wat denken jullie eigenlijk van die peperspray ? Is dit handig in gebruik, of werkt dit ?

Groeten,

Koen, ook hondenliefhebber.
Pepperspray in het bezit van onbevoegden wordt beschouwd als verboden wapenbezit en is dus strafbaar. 8O

Hoe zit dat met anti-honden pepperspray in andere landen? In Duitsland is het vrij te koop.

heeft een busje siliconenspray of kettingspray niet hetzelfde effect?
Of (iets wat veel fietsers ws niet meenemen: deodorant spray :)

Volgens mij niet verboden en redelijk irritant voor de ogen (ook bij honden).

dat heeft naar mijn mening vooral een zeer beperkt bereik... Vormt vooral een wolkje, en niet echt een straal, maar dat moet op te lossen zijn met een ander spuit-mondje :-)

Ik blijf toch bij de steentjes. (goed bereikbaar in vakje van de stuurtas)
Bijkomend voordeel is dat de meeste kuitenbijters door de lokale bevolking ook wel eens met stenen zijn bekogeld. Uit ervaring weet zo'n hond dus hoe het voelt om een steen op z'n snuit te krijgen en zal ook zonder een voltreffer inzien dat 'ie zelf ook risico loopt.

Als je met je deo spuitbus naar een hond gaat zwaaien dan moet je ook echt goed raken voordat 'ie iets voelt. De hond ruikt dan wel een stuk lekkerder...........

Rinnert

Ook wij hadden dit jaar voor het eerst een dazer mee. naar Slovenie.
Over het algemeen liepen daar een heleboel honden los rond, maar dat waren gewone huis tuin en keukenhonden, die niet eens opkeken als je langs fietste.
vlak voorbij Nove Mesto reden we echter langs een groot zigeunerkamp waar de wereld honden vandaan kwamen die het erg leuk om ons bergop achterna te rennen. Toen hebben we de dazer succesvol gebruikt, want na een 'dazerbehandeling' bleven ze blaffen, maar renden ze niet meer achter ons aan.