Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe veilig fiets op slot als ik alleen op fietsreis ben - Forum Wereldfietser

Hoe veilig fiets op slot als ik alleen op fietsreis ben

Binnenkort trek ik er nog eens alleen op uit met de fiets voor een week of twee. Het voorkomen van diefstal houdt me al lang bezig. Ik heb een veiligheidsslot (achter zadel, op achterwiel), maar ook een beugelslot.

Hoe zorgen jullie ervoor dat je je fiets na een aankoop in een winkel of na een nacht op de camping (of hotelletje) nog hebt ?

Vastzetten aan een vast voorwerp (paal, boom ...) ligt voor de hand natuurlijk, maar zijn er nog andere tips ? En waar zit dat extra slot dan tijdens de dagelijkse ritten ? Welk slot is best ?

Het risico dat je fiets gestolen wordt op de camping is waarschijnlijk niet zo groot. Hangt een beetje van de camping af, wellicht, maar ik maak me er niet zo veel zorgen over, zeker niet als je niet zonder je fiets de camping verlaat. Je kunt natuurlijk altijd je 'buren' vragen een oogje in het zeil te houden als je even zonder fiets de camping af wilt. Bij hotels kun je, zo is mijn ervaring, je fiets meestal wel ergens stallen. Grootste risico is wellicht het boodschappen doen, hoewel ook dat wel meevalt. Het veiligst is het, dit niet in grote steden te doen, maar zo veel mogelijk in dorpjes.

Natuurlijk zijn er wereldfietsers van wie de fiets wel eens gestolen is. Maar hoeveel?

Waar ga je fietsen?
Diefstalrisico verschilt sterk per land.
Zoek een hotel uit waar je fiets mee naar binnenkan, bij voorkeur in je kamer.
Laat bij de supermarkt geen computer op je fiets achter.
Als je ergens gegeten hebt en je wilt het stadje nog even bekijken of even afdalen naar de waterval, vraag aan de mensen van de eetgelegenheid of ze op je fiets willen passen.
Parkeer je fiets voor een politiebureau.

Ik heb ooit eens gelezen - ik meen in een boek van Frank van Rijn, op reis in Albani?, maar ik kan me vergissen - dat ie op de kampeerplaats een balein van zijn koepeltentje door het frame van zijn fiets stak. Zo kan er 's nachts niemand met de fiets aan de haal gaan zonder dat je eerst wakker geschut wordt.

Oeps, foutje, meestal ben ik wat aandachtiger. Geschud is met een D!

Ik leg soms inderdaad mijn fiets vast aan de tent als ik de zaak niet vertrouw. Begrijp me niet verkeerd: ik probeer het risico niet te bagatelliseren, er zijn inmiddels 4 fietsen van me gestolen, maar altijd hier in 'mijn eigen' Groningen (criminele stad!), nooit op vakantie. Op vakantie probeer ik mijn fiets nooit uit het oog te verliezen. Tip: ga op vakantie in landen waar de fiets geen enkele status heeft! :-)

De bestemming is waarschijnlijk Zwitserland, via de Ardennen en Frankrijk. Ik moet nog beslissen.

Al bedankt voor de tips. Als er nog zijn, welkom !

Als je echt paranoide wilt zijn, dan zijn de sloten van pitlock een welkome aanvulling: http://www.pitlock.de/ Het zijn sloten voor je naven, zadel etc. Daarmee maak je je fiets onbruikbaar voor een ander, en voorkom je diefstal van onderdelen (een compleet achterwiel is nu niet echt geodkoop).
Wim

Zwitserland is een veilig land wat betreft fietsdiefstal. Als je daar al die dure fietsen voor de stations ziet staan met al die dunne sloten.

Dat Zwitserland relatief veilig is, kan ik beamen. Het is voor een Nederlander een ongelooflijk gezicht om bijvoorbeeld voor het station van Luzern honderden dure MTB's geparkeerd te zien staan, stuk voor stuk met een lullig slotje dat je met een tangetje van 3 euro nog zonder moeite doorknipt.
Wat ze in Zwitserland dan weer minder op prijs stellen, is je fiets zomaar lukraak op straat parkeren in de stad. Ordnung muss sein!

Frankrijk is ook niet echt een probleem.
Ik heb zo'n kabelslot plus een gewoon AXAringslot.
Ging altijd goed.
Dorst mijn fiets altijd ergens te laten staan.
Maar hij ziet er natuurlijk ook niet uit.
Afbeelding
Een niet fancy fiets is het handigste.
Een die ze niet willen stelen.
niko

En natuurlijk is het nog steeds "grote jongen die met mijn volbepakte fiets ervandoor weet te gaan."

watje22 schreef:Ik leg soms inderdaad mijn fiets vast aan de tent als ik de zaak niet vertrouw. Begrijp me niet verkeerd: ik probeer het risico niet te bagatelliseren, er zijn inmiddels 4 fietsen van me gestolen, maar altijd hier in 'mijn eigen' Groningen (criminele stad!), nooit op vakantie. Op vakantie probeer ik mijn fiets nooit uit het oog te verliezen. Tip: ga op vakantie in landen waar de fiets geen enkele status heeft! :-)
Tja, in Nederlandse Universiteitssteden is een fiets gewoon echt *niet* veilig :lol:

@Nikopaul

gewoon eens benieuwd .. waar heeft U dat bovenrekje vandaan??
ben al enige tijd naar iets gelijkaardigs opzoek.
gegroet

Dat voorrekje is custom gemaakt door Vittorio in Heerhugowaard.
Ik fiets altijd zonder voortassen. Lowriders dus niet nodig.
Maar ik wil altijd wel een rugzakje meenemen.
Daarvoor is dit rekje geschikt.
Het rugzakje is een Radical Design Backbone. Dat is dan tevens mijn stuurtas en zit vastgefabriekt met een paar spanbandjes.
Voor papierbende, kaart, geld en digicameraatje.
http://www.radicaldesign.nl/nl/producte ... assen.html
niko

Ik ben al vaak alleen op vakantie geweest. Het nadeel is inderdaat dat je je fiets soms zonder toezicht moet achterlaten wanneer je bijvoorbeeld een winkel ingaat. Ik zet mijn fiets dan altijd in het zicht. Gewoon voor de winkel. Een dief zal hem dan niet zo gauw meenemen omdat er veel mensen lopen. Wanneer ik het stadje wil verkennen zet ik mijn fiets vaak bij een "information office". Dit is ook een drukke plek.
Op de camping zet ik mijn fiets altijd vast aan een boom of hek met een kabelslot. Soms komt het voor dat het niet mogelijk is om de fiets vast te zetten. Daarvoor heb ik een handig apparaatje bij me: "Personal Alarm". Dat is een klein kastje waar een vreselijk lawaai uitkomt wanneer je het pennetje eruit trekt.
Mijn fiets leg ik vlak naast mijn tent op de grond. Vanaf het wiel trek ik een dunne draad onder de tent door. De draad maak ik vast aan het pennetje van het alarm en het alarm zelf zet ik vast in de tent, bijvoorbeeld met een haring. Wanneer iemand mijn fiets wil meenemen, wordt het pennetje uit het alarm getrokken. Van mij is overigens nog nooit een fiets gestolen.(even afkloppen).
Ik heb nog wel een "grappig" verhaal wat ik even kwijt wil:
Drie jaar geleden ben ik samen met mijn broer in Australie geweest, voor 7 maanden. We reden op mountainbikes(gekocht in Aussi) waar geen vast AXA-slot aan zat dus het kwam vaak voor dat we de fietsen even "niet op slot" neerzetten om een boodschap of iets dergelijks te doen. We hadden totaal niet het gevoel dat iemand onze fietsen mee zouden nemen. Michael (mijn broer) was daar helemaal makkelijk in. Hij zette zijn fiets ook 's nachts niet op slot. Na 7 maanden namen we de fietsen mee terug naar Nederland. En wat denk je: 8 dagen later wordt de fiets van Michael gestolen. Hij had hem nu wel vast gezet met een dik kabelslot aan een fietsenrek. Gewoon doorgeknipt!!