Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe werkt deze verstelbare stuurpen van Smica?? - Forum Wereldfietser

Hoe werkt deze verstelbare stuurpen van Smica??

Misschien niet helemaal een vraag voor vakantiefietsers. Maar er zit hier genoeg kennis om het toch te proberen ;)

Ik heb deze op mijn gazelle zitten

Afbeelding

Normaal heb je 3 schroeven. 1 aan de onderkant die een soort wigje klemt. En 2 aan de zijkant van de stem zitten.

Deze heeft dat niet. En ik krijg het niet voor elkaar om hem te verstellen.

Aan de rechterkant zie je die schroef zitten. Als je het kapje eraf haalt zitten er nog 2 grotere schroeven. Maar als je die ook los draait zit er nog steeds geen beweging in.

Wie weet hoe deze werkt????

Met internet kom ik niet verder. Ik zie alleen maar uitleg over de verstelbare stuurpen met dat wigje onderaan de pen.
Wordt nog verkocht:
http://www.mailordercycles.com/m2b22s89 ... TABLE_STEM

In principe zou door de ene bout los te maken op de scharnier alles moeten loskomen, veel meer info kan ik er ook niet over vinden, maar de verkopers (zie hierboven) zullen je vermoedelijk wel verder kunnen helpen.
Zo ziet trouwens de andere kant eruit

Afbeelding
Wendy1 schreef:Misschien niet helemaal een vraag voor vakantiefietsers. Maar er zit hier genoeg kennis om het toch te proberen ;)

Ik heb deze op mijn gazelle zitten

Afbeelding
Is dat gat in het ronde plaatje geen gat voor een inbussleutel?

Peter
Yep, in het gaatje zit een inbusbout. Tekst erbij geeft grootte van benodigde stiftsleutel en moment aan.

Zoals ze soms zeggen, heb er zelf ook 1 (maar dan net iets anders).

Martin.
Oke idd zit er in dat gat een imbusbout. Deze heb ik helemaal eruit gedraaid.
En nog zit er geen beweging in de pen. Zelfs met licht geweld geprobeerd er
beweging in te krijgen. Maar dat helpt dus niet.

Dus dat is niet de oplossing.

Iemand andere ideeën :)
Weet niet wat er loos is maar normaliter is dit wel de juiste methode (enkel het inbusboutje losdraaien): http://www.rose.nl/artikel/xtreme-wcr-s ... aid:312853

Misschien meerdere jaren niet losgeweest en daardoor net als zadelpennen muurvast gaan zitten? Maar ik weet niet of dat hierbij ook mogelijk is.

Martin.
Wendy1 schreef:Oke idd zit er in dat gat een imbusbout. Deze heb ik helemaal eruit gedraaid.
En nog zit er geen beweging in de pen. Zelfs met licht geweld geprobeerd er
beweging in te krijgen. Maar dat helpt dus niet.

Dus dat is niet de oplossing.

Iemand andere ideeën :)
Nooit zo'n ding gezien, maar ik zou de twee inbusbouten achter het kapje een paar slagen losdraaien en dan eens een tik geven. Een beproefd systeem is om er iets wigvormiigs mee aan te trekken dat niet uit zicht zelf losgaat
Dit is de site van de leverancier. Je kan er een mailtje aan wagen.

http://www.postmoderne.com/pst/product-index.htm

Als ik er zo naar kijk moet het inbusje aan de zijkant voldoen om de pen te verzetten. Ik heb even gekeken maar er staat geen manual op de site.

Groet Remco
Bedankt allemaal...

Ik ga de fabrikant is mailen hoe dit werkt.
Kan idd zo zijn dat het een beetje vast zit allemaal.
Het is in 3 jaar niet van zijn plek geweest.

Misschien is er wel een handleiding van die xtreme. Want die ziet er idd het zelfde uit. Ik ga weer is googlen ;)
Ik ben niet altijd even helder in mijn antwoorden maar ik heb die xtreme stuurpen op mijn fiets zitten en die is gewoon met het enkele inbusboutje te verstellen. Maar is dan ook pas een paar maand oud.

Martin.
Dat werkt op dit moment niet bij mij...
Als jij dat plastic kapje verwijderd heb je dan ook 2 zilveren imbusbouten in de maat 4 mm???
Zal vanavond het thuis even voor je nakijken en je het laten weten.

Martin
Zitten inderdaad 2 metaalkleurige inbussen onder het kapje. Maar als ik het kapje aan de andere kant eraf wip dan zitten ook daar 2 inbusboutjes onder. Ik heb ze niet los gedraaid dus ik weet niet of het doorlopende zijn en 1 de bout en ander de moer of dat het 4 losse boutjes zijn. (en ben het ook niet van plan om te proberen). Maar zoals gezegd normaal is dat ene inbusboutje voldoende.

Martin.
Bij de mijne (ander merk/model) moet je ook de boutjes waarmee hij aan de vorkbuis vast zit losdraaien anders blijft er spanning op het gewricht staan.
@ hwhaan / martin_123

Martin dan is het dezelfde stem. En zou het moeten werken. Die 2 zilveren imbussen aan beide kanten zijn bijna niet los te krijgen. Dus ik zou er ook vanaf blijven als ik jou was ;)

Ik ga hwhaan zijn advies is proberen. Misschien dat dat de oplossing is. Want nu is er geen beweging in de krijgen ;)

Bedankt beide
Wendy1 schreef:@ hwhaan / martin_123



Ik ga hwhaan zijn advies is proberen. Misschien dat dat de oplossing is. Want nu is er geen beweging in de krijgen ;)

Bedankt beide
Dat advies is prima voor een Ritchey, daar bestaat de vorkbuisklem uit twee losse delen. Zal hier geen invloed hebben.

Maar hoe zit het met de enkele inbusbout die je los kan draaien? Komt die er uit of gaat die na een paar slagen weer moeilijker? In het laatste geval moet je doordraaien om een wig te lossen.
Die komt er volledig uit.
Toen ik hem verwijderd had heb ik met licht geweld geprobeerd beweging in
de stuurpen te krijgen. Maar dat is niet gelukt. Zal wel wat vast zitten omdat het al langer dan 3 jaar niet los geweest is.
Heb je er al iets van WD 40 of zo ingespoten? Ik moest vorige week een oude stuurpen uit mijn crossfiets verwijderen. Die zat helemaal vast, en WD 40 leek eerst niet te helpen. Twee dagen later was het spul blijkbaar toch doorgedrongen op de goede plek, en lukte het ineens wel.
Wim
Grappig...Je tweeling-zus Roos, van het Mountainbike.nl forum heeft net je fiets verkocht met die verrekte stuurpen. 8)

Berichttitel: Re: Smica adjustable stem maar hoe verstellen???Geplaatst: ma 19 december 2011, 15:41

Roos Mountainbike Junk


Geregistreerd op: wo 10 mei 2006, 08:00
Berichten: 269 Die bout ging bij mij prima los. Maar hij was niet te verstellen ook al had ik die bout er helemaal uit gehaald.

Helaas heb ik de fiets nu verkocht. En kan ik het niet meer proberen. Iemand gaf nog als tip om ook de 2
boutjes los te draaien die hem aan de vorkbuis klemt. Omdat er anders spanning blijft staan op het geheel.

Bedankt allemaal.. .Hoop deze pen niet meer tegen te komen op mijn fietsen

_________________
Gr Roos