Additionally, paste this code immediately after the opening tag: waarschuwing malware - Forum Wereldfietser

waarschuwing malware

Bij de topic "post eens een foto van je vakantiefiets" kreeg ik vanochtend de volgende waarschuwing :

"Wereldfietser.nl bevat inhoud van members.lycos.nl, een site waarvan bekend is dat deze malware distribueert. Als u deze site bezoekt kan uw computer worden geïnfecteerd".

Het is de eerste keer dat ik een dergelijke waarschuwing heb gekregen bij het bezoeken van onze site.
Is deze waarschuwing ook bij andere gebruikers bekend en hoe ernstig moet ik deze waarschuwing nemen?
Onderstaand stukje schreef ik voor ik zelf ging kijken. Ik krijg nu echter een wel erg dreigende waarschuwing te zien, en zou er maar (even?) wegblijven:

Afbeelding

Hoewel je antivirusprogramme gelijk heeft, kis het een wat overdreven waarschuwing. members.lycos.nl is een heel grote aanbieder van goedkope webspace. Daar kan iedereen een site aanmaken met welke inhoud dan ook, dus ook met malware. Als dat een paar keer is gebeurd, kan een progje de algemene site als onveilig aanmerken.
De gebruikers die er gewoon hun site hebben gemaakt en ondergebracht, weten nergens van en bieden een normale site aan, met bijv. fotootjes van hun fiets. Niks onveiligs aan...
Het lijkt op de eerste pagina te zitten. Als ik direct naar de laatste reactie ga krijg ik de melding niet in Chrome voor Mac OS X. Bij de eerste pagina krijg ik de melding wél.

Hoe dan ook is dit een indirecte invloed. Alles wat wij er aan kunnen doen is iedere bericht met foto doorkijken en de link naar de betreffende site verwijderen.
De oorzaak zit 'm bij (de gebruiker van) Lycos, niet bij de Wereldfietser. Zodra Lycos het probleem heeft opgelost en Google de site weer als veilig aanmerkt zou het probleem ook opgelost kunnen zijn. Daar ga ik deze keer echter niet op wachten. Ik zal de eerste pagina doorspitten op Lycos-links en deze verwijderen.
Ik heb de link naar members.lycos.nl op de eerste pagina verwijderd en daarna gecontroleerd met Google Chrome voor Mac OS X of de betreffende waarschuwing weer opdook. Dit bleek niet het geval te zijn.

De poster van de afbeelding/link is op de hoogte gebracht dat zodra members.lycos.nl door Google weer als "veilig" aangemerkt is, hij daar weer naar kan linken.