Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat vragen over het boeken van een terugvlucht vanuit Rome - Forum Wereldfietser

Wat vragen over het boeken van een terugvlucht vanuit Rome

Het plan om met een vriend (we zijn allebei 16) aankomende zomer naar Rome te fietsen begint steeds vastere vormen aan te nemen. Ik ben op zoek gegaan naar manieren om terug te komen en hier zijn uit gekomen; de trein, fietsbus en het vliegtuig. Met het vliegtuig bleek de goedkoopste optie en hier kiezen we dus ook voor. We hebben alleen geen ervaring met het boeken van een vlucht :P.

Ik maak me echter zorgen over het feit dat de vlucht van tevoren geboekt moet worden (volgens mij ook op het vliegveld zelf, maar dit zou duurder zijn?) en we geen idee hebben hoe lang de reis nou eigenlijk gaat duren. Afgeleid van andere reisverslagen schat ik dat het 2400km wordt, wat ons ongeveer een maand zal kosten. Daarna willen we ook nog een aantal dagen Rome bekijken.

Tot nu toe lijkt het mij het beste om de vlucht te boeken op een datum waarvan we weten dat we het in die tijd halen. Ik vroeg me af hoe andere mensen hier mee omgaan en of die ons wat advies kunnen geven :) .
Als je een terugreis boekt zal je toch een soort planning moeten maken. Je kijkt waar en wanneer je rustdagen wilt inlassen. Je kan ook nog een paar dagen inlassen die je misschien niet kan fietsen i.v.m. heel weer, bezoek Rome etc. Je weet dan hoeveel dagen je kan fietsen en als je de afstand weet is het niet zo lastig om uit te rekenen hoeveel kilometer je minimaal per dag moet rijden om er op tijd te zijn. Zo doe ik het meestal.
Wat ook helpt bij je planning is een reisgidsje naar Rome (benjaminse of Reitsma) Daar staan alle afstanden, overnachtingsadressen en bezienswaardigheden in

een andere mogelijkheid is naar Rome vliegen en terug fietsen. Dan heb je niet of minder de druk van een planning.

Ronald
Bedankt voor de tips, we gaan waarschijnlijk de boekjes van de route van Benjaminse aanschaffen. Ik denk dat we in de lente/zomer een klein tochtje gaan maken met bagage, en daaruit afleiden waar we tot in staat zijn.

Ondanks dat het mooi is dat je geen druk meer hebt van de planning als je een omgekeerde reis maakt, vindt ik het een leuker idee om Rome als doel te hebben. Ik ben nog nooit verder dan Frankrijk van huis geweest en het idee om met de fiets naar iets onbekends toe te gaan spreekt me erg aan :P.
Ik ben 2 jaar geleden naar Rome gefietst, had 5 weken de tijd en de terugvlucht al geregeld met Transavia. Mijn ervaring is dat 5 weken ruim voldoende is, heerlijk om in alle mooie Italiaanse steden die je tegenkomt een dagje extra te blijven.
Veel plezier! :D
Wij zijn afgelopen lente naar Rome gefietst en hebben de Reitsma route gevolgd. Deze is ook via GPS gemakkelijk te volgen. We hadden hiervoor 3 weken uitgetrokken, en 3 dagen extra erbij geteld vanwege eventuele pech endergelijke. Vanuit Boekel was dit 2050 km, hierbij tellen we ook de kilometers naar de campings en enkele fout gereden kilometers. Het was machtig mooi, de gps route sloot feiloos aan bij de boekjes van Reitsma. We hadden het gehele traject ingepland, dag voor dag ,100 km per dag, de eerste dagen meer, vanwege vlakkere etappes, de bergetappes minder.Omdat we geen pech en ander oponthoud hadden, hebben we nog 3 dagen van Rome genoten. We zijn teruggevlogen vanuit vliegveld Ciampino naar Eindhoven. Het was wel een hele onderneming om vanuit Camping Village Rome, dwars door de stad naar het vliegveld te fietsen (ong. 30 km) Maar met de garmin goed te doen. We vlogen s middags om 14.00 uur (met Rayanair) en fietsten vanuit Eindhoven naar huis (35 km) de hoezen die om de fietsen gingen, hebben we als grondzeil gebruikt voor onze tent. We wensen jullie veel fietsplezier en hopen dat jullie iets aan deze ifo hebben Gr H.Verstraten
Vanuit Utrecht heb ik er in totaal zo'n 28 dagen over gedaan naar Rome, met diverse stops onderweg (zie de verslagen op mijn website:Duitsland, dan Zwitserland Gotthard of Splügen en Italië). Terugvliegen vanaf Rome Ciampino met Ryanair of Transavia is waarschijnlijk het goedkoopst, maar dan moet je wel tijdig boeken. Hoe later je boekt, hoe duurder. Met Easyjet vanuit Rome Fiumicino kan ook, maar dat vliegveld ligt 30 km buiten Rome in een wirwar van snelwegen.
De route naar Ciampino vanuit de stad is voor fietsers wegens allerlei fietsvijandige vierbaanswegen zo ingewikkeld dat je de kans loopt hopeloos te verdwalen; ik kan je aanraden autovervoer te regelen vanaf de camping in Rome (sommige campings hebben een minibusservice) of het hotel, dan wel de route zeer goed met kaart of gps voor te bereiden om te voorkomen dat je je vlucht mist. Bij een vroeg vertrek zou je ook nog de laatste nacht kunnen doorbrengen in hotel Palacavicchi op een paar minuten fietsen van de luchthaven Ciampino, een voor de locatie opmerkelijk goedkoop hotel waar je met je fiets zo je kamer kunt binnenrijden (reserveren via venere).
peter de rijk schreef:De route naar Ciampino vanuit de stad is voor fietsers zo ingewikkeld dat je de kans loopt hopeloos te verdwalen
Je kan toch de Via Appia Antica volgen? Afgezien van de verkeersdrukte aan het begin en de kasseien is het vanuit het centrum vrijwel één rechte lijn tot op een paar honderd meter bij het vliegveld vandaan. Eergisteren nog gecheckt en er waren behoorlijk wat fietsers ;)
Afbeelding

Route: http://g.co/maps/gwza3

Langs de Tiber loopt ook een vrijliggend fietspad dus die zou je vanuit het noorden komend kunnen volgen tot hartje centrum. Een ander alternatief is de trein van Termini naar Ciampino (kost maar een euro, weet niet zeker of de fiets mee mag maar dat moet denk ik kunnen).
verstraten schreef:Wij zijn afgelopen lente naar Rome gefietst en hebben de Reitsma route gevolgd. Deze is ook via GPS gemakkelijk te volgen. We hadden hiervoor 3 weken uitgetrokken, en 3 dagen extra erbij geteld vanwege eventuele pech endergelijke. Vanuit Boekel was dit 2050 km, hierbij tellen we ook de kilometers naar de campings en enkele fout gereden kilometers. Het was machtig mooi, de gps route sloot feiloos aan bij de boekjes van Reitsma. We hadden het gehele traject ingepland, dag voor dag ,100 km per dag, de eerste dagen meer, vanwege vlakkere etappes, de bergetappes minder.Omdat we geen pech en ander oponthoud hadden, hebben we nog 3 dagen van Rome genoten. We zijn teruggevlogen vanuit vliegveld Ciampino naar Eindhoven. Het was wel een hele onderneming om vanuit Camping Village Rome, dwars door de stad naar het vliegveld te fietsen (ong. 30 km) Maar met de garmin goed te doen. We vlogen s middags om 14.00 uur (met Rayanair) en fietsten vanuit Eindhoven naar huis (35 km) de hoezen die om de fietsen gingen, hebben we als grondzeil gebruikt voor onze tent. We wensen jullie veel fietsplezier en hopen dat jullie iets aan deze ifo hebben Gr H.Verstraten
Bedankt voor de informatie. Goed idee om de hoes als grondzeil te gebruiken! Ik zag mezelf al fietsen door Rome met een fietsdoos achterop :lol:. Ook was ik van plan zelf een grondzeil van plastic te maken aangezien dat goedkoper is, ik zal waarschijnlijk ook de hoes gaan gebruiken.
peter de rijk schreef:Vanuit Utrecht heb ik er in totaal zo'n 28 dagen over gedaan naar Rome, met diverse stops onderweg (zie de verslagen op mijn website:Duitsland, dan Zwitserland Gotthard of Splügen en Italië). Terugvliegen vanaf Rome Ciampino met Ryanair of Transavia is waarschijnlijk het goedkoopst, maar dan moet je wel tijdig boeken. Hoe later je boekt, hoe duurder. De route naar Ciampino vanuit de stad is voor fietsers zo ingewikkeld dat je de kans loopt hopeloos te verdwalen; ik kan je aanraden autovervoer te regelen vanaf de camping in Rome (sommige campings hebben een minibusservice) of het hotel, dan wel de route zeer goed met kaart of gps voor te bereiden om te voorkomen dat je je vlucht mist.
Ik hoor steeds meer over het vroeg boeken van een vlucht, tegen welke tijd denkt u dat de prijzen omhoog beginnen te gaan? Mooie website trouwens, ik ga het verslag zeker lezen.

Jullie hebben het beiden over de moeilijke route vanuit de camping bij Rome naar het vliegveld. Wij zullen waarschijnlijk geen gps hebben aangezien die nogal prijzig zijn, dus het is goed om te weten dat er ook autovervoer mogelijk is.
De tovenaar schreef:Je kan toch de Via Appia Antica volgen? Afgezien van de verkeersdrukte aan het begin en de kasseien is het vanuit het centrum vrijwel één rechte lijn tot op een paar honderd meter bij het vliegveld vandaan. Eergisteren nog gecheckt en er waren behoorlijk wat fietsers ;)
Dat ziet er uit als een erg mooie en simpele route :o. Misschien is het dan toch niet zo moeilijk.
De tovenaar schreef: Je kan toch de Via Appia Antica volgen?
Ja zeker, prachtige route (tot aan de tippelzone, maar daar moet je er sowieso af) en dat hebben we ook gedaan, maar probeer maar eens vanuit de westelijke stadsdelen (Via Cristoforo Colombo, camping village Fabulous) op die Via Appia te komen... Als je het eenmaal weet is het vast gemakkelijk, maar op onze stadsplattegrond was niet te zien dat een weg op de route levensgevaarlijk opeens met flyovers zonder vluchtstrook de hoogte in ging, waarna we over vangrails heen klimmend onze toevlucht op een fietsvriendelijker alternatieve weg moesten zoeken. Dat nooit meer!
Dat lijkt me idd niet fijn fietsen. Je zou dan beter een stukje kunnen smokkelen door de light rail te nemen (bijv Vitinia tot het eindpunt Roma Porto San Paolo) en dan continu de stadsmuur volgen tot aan de via Appia: http://g.co/maps/tvmky
Rynair vliegt vanaf het oude vliegveld van Rome, maar Transavia vliegt vanaf "de normale" luchthaven van Rome "Fiumicino-Leonardo Da Vinci" naar Rotterdam. De internationale luchthaven van Rome ligt 35 km ten westen van Rome: niet ver van de kust. Er zijn daar diverse campings. Bij Transavia moet je het call centrum bellen voor het vervoer van je fiets. Dit kost 40 Euro. De fiets mag bij Transavia in een hoes. Neem ook een turkentas mee. Daarin stop je al je fietstassen, want als je die los aanbiedt betaal je per tas.
Neem contact op met de Italiaanse fietsersbond over routes naar de luchthaven en het meenemen van de fiets in de trein. Wellicht leg je zo ook nog leuke contacten ter plekke: http://www.fiab-onlus.it/
@Bert: bij Transavia kun je nu ook je fiets online meeboeken. Kost inderdaad € 40 per fiets per enkele reis. Ook voor het meenemen van ingecheckte bagage moet je inmiddels betalen: € 14 voor 15kg (als ik me niet vergis).

Wij hadden voor de Benjaminseroute in 2004 vijf weken ingepland. Dat was ruim voldoende: we hebben onderweg regelmatig een dagje stilgestaan en hadden meerdere dagen om Rome te bekijken.

Naar de oude luchthaven hebben wij toen gefietst, ging prima vanuit het centrum van Rome, inderdaad over de Via Appia Antica. Naar de nieuwe luchthaven zou ik zelf niet fietsen - snelweg en saai landschap. Er gaan verschillende treinen. Als je fiets niet mee mag in de Leonardo Express kun je ook met de stoptrein gaan (wel voldoende tijd inplannen i.v.m. mogelijke vertraging etc.).

Gudrun
Hier vind je nog wat regels voor het meenemen van de fiets op de metrolijnen en de light rail van Ostia naar Rome (evt vertalen met google):
http://www.agenziamobilita.roma.it/muov ... treno.html

Als ik de google vertaling goed begrijp mag je in het weekend en feestdagen de hele dag de fiets meenemen en doordeweeks vanaf (?) 9u op de light rail en in de metro na 20u.
De tovenaar schreef:Als ik de google vertaling goed begrijp mag je in het weekend en feestdagen de hele dag de fiets meenemen en doordeweeks vanaf (?) 9u op de light rail en in de metro na 20u.
Er staat dat je op de lijn Roma-Lido di Ostia je fiets op werkdagen mag meenemen tot 9 uur 's ochtends en na 8 uur 's avonds ("nei giorni feriali dall’inizio del servizio alle ore 9.00 e dalle ore 20.00 al termine del servizio in direzione Lido di Ostia.")
Wil je naar Fiumicino dan lijkt het me uiteindelijk het makkelijkst de FR1-trein te nemen die niet vanaf Termini vertrekt, maar de stations Trastevere, Ostiense, Tuscolana en Tiburtina aandoet. Je fiets mag daarin mee als de trein een fietssymbool in de dienstregeling heeft. Bij de paar data en tijden die ik gecheckt heb, was dat steeds het geval. Een ticket kost € 8, de fiets mag voor € 3,50 mee.
Voor de liefhebbers heb ik een prima Track van Camping Roma naar Fiumicino, ongeveer 28 km en vrijwel direct na de camping buiten het drukke Rome.
Naar de oude luchthaven hebben wij toen gefietst, ging prima vanuit het centrum van Rome, inderdaad over de Via Appia Antica. Naar de nieuwe luchthaven zou ik zelf niet fietsen - snelweg en saai landschap. Er gaan verschillende treinen. Als je fiets niet mee mag in de Leonardo Express kun je ook met de stoptrein gaan (wel voldoende tijd inplannen i.v.m. mogelijke vertraging etc.).

Gudrun[/quote]

Een vraagje, van welke camping (hotel) fietste U naar de luchthaven, en kunt U eventueel zeggen welke wegen U route U gebruikte?
Wij zijn van plan om vanuit Eindhoven naar Rome te vliegen en via de Reitsma route terug naar huis te fietsen zodat wij geen enkele tijdsdruk hebben in verband met het halen van het vliegtuig. Wij zijn er echter nog niet welke de beste camping voor ons doel is.
Groetjes.
tirre schreef:Wij zijn van plan om vanuit Eindhoven naar Rome te vliegen en via de Reitsma route terug naar huis te fietsen zodat wij geen enkele tijdsdruk hebben in verband met het halen van het vliegtuig.
Je mist dan een hoop, lijkt me. Alleen al voor die indrukwekkende laatste meters als je na 2500 km uiteindelijk met je fietsje het St.-Pietersplein op rijdt zou ik heel wat tijdsdruk over hebben! Als je echt in tijdnood komt, kun je altijd een beetje smokkelen, bv. door over de Alpen of op de Povlakte een stukje de trein te nemen.
Ik kan alleen bij Peter aansluiten. Al fietsend het Sint Pietersplein proberen op te rijden (je wordt vanzelf tegengehouden) als beloning voor een prachtige fietstocht is een fantastische ervaring. Doodzonde om je route om te gooien.
Erg bedankt voor de vele informatie. Ik zit nog wel te twijfelen of we met Transavia gaan (van Fiumicino naar Rotterdam The Hague airport, is maar 10km van huis vandaan) of met Ryanair (van Ciampino naar Eindhoven, dat is 130km van huis), voor zover ik weet stellen ze ongeveer dezelfde normen qua fietsvervoer. Dat Ciampino kleiner en rustiger is en dat je er beter naartoe kunt fietsen spreekt mij wel aan, maar dan moeten we nog een extra dagje door Nederland en gezien de verhalen over schade/het later aankomen van fietsen weet ik niet of dat handig is.

We moeten eerst maar eens kijken naar een camping van waaruit we goed de bezienswaardigheden in Rome kunnen bereiken, en dan kijken welk vliegveld ons het beste uitkomt.