Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zijn LX naven sterker/degelijker dan XT- of XTR naven? - Forum Wereldfietser

Zijn LX naven sterker/degelijker dan XT- of XTR naven?

Hallo
voor mijn eerste "grote" trip naar compostela ga ik een setje
wielen maken of laten maken. Op de site van een wielbouwer
lees ik dat LX naven degelijker of sterker zouden zijn voor
het rijden met bagage. Hebben julie hier ervaring mee
of een andere mening over?

Groetjes & allemaal veel fietsplezier in 2012 :wink:
Luc
Klopt. De oude XT naven waren goed, maar de nieuwe hebben lichtere dikkere alu assen. Daardoor is er minder plek voor de kogeltjes, en die zijn dus kleiner en veel zwakker. LX is nu het beste wat je kunt kopen in het betaalbare segment. Wil je nog beter dan zit je nu vast aan echt dure naven als van Huegi, Phil Wood of White Industries.
Wim
Heeft u de zoekfunctie van dit forum al eens gebruikt? (Dat is sowieso een goede gewoonte als men nieuw is op een forum en met bepaalde vragen zit.)

Renaat
Buiten de algemeen bekende kleinere kogellagers viel het mij laatst ook op dat XTR naven (FH-M970 Rear Freehub) minder seal ringen hebben dan LX naven (FH-M580 Rear Freehub). Weet iemand of de afdichting van LX naven effectief beter is dan van XTR, of heeft XTR een ander systeem om vuil buiten te houden?
Renaat

bedankt voor de opmerking en gelijk heb je. Ik heb trouwens
al heel wat gezocht en geleerd van reeds op het forum
besproken onderwerpen. Ik zal eens via de zoekfunctie
aan het lezen gaan.

Groeten
Luc
Kijk nou wat ik nog heb liggen....

Afbeelding

8) Supernaven, er is XT(uit '92) en er is XT..binnenkort worden deze ingevlochten met Exal velgen.
Ik vind XTR snel slijten. Sowieso vraag ik me af waarom je niet verder kijkt dan Shimano als je toch wielen wil laten maken ipv fabriekswielen te kopen. Er zijn alternatieven genoeg.

Grtjs,

Walter
Wat zijn dan de (betaalbare) alternatieven?
Pedalero schreef:Wat zijn dan de (betaalbare) alternatieven?
Betaalbaar is een rekbaar begrip, maar XTR is in ieder geval behoorlijk aan de prijs. Mijn wielenmaker zegt dat Hope de beste prijs-kwaliteitsverhouding heeft, mijn fietsfabrikant vindt hetzelfde van SRAM X9. Heb zelf DT Swiss 240 gekozen voor mijn vakantiefiets, en Chris King + Sturmey Archer voor de velomobiel.

grtjs,

Walter
Volgens mij is er niet echt een betaalbaar alternatief voor LX (of vroegere
XT) naven. De DTswiss 240 naven heb ik in een MTB no tubes wielset en hiervan ben ik niet tevreden. De body is in licht alu en de cassette bijt zich er in vast wat ik voor een reisfiets zeker niet bevorderlijk vind. Voor het overige is het wel een lichte set maar niet zo goedkoop. Chris king is alvast goed maar duur. Zelf heb ik ook liever een set zonder ratelgeluid bij vrijloop.
Ik hoor graag het waaien van de bomen, het fluiten van de vogels,... :wink:
luct4 schreef:Volgens mij is er niet echt een betaalbaar alternatief voor LX (of vroegere XT) naven.
Als dat je definitie van betaalbaar is (ik heb daar wat andere ideeën over omdat ik de vergelijking trek met de prijs van "gewone" vakanties :wink: ), dan zou ik toch ook even naar SRAM X7 kijken. Zelfde prijsklasse.
luct4 schreef:Zelf heb ik ook liever een set zonder ratelgeluid bij vrijloop.
Ik hoor graag het waaien van de bomen, het fluiten van de vogels,... :wink:
Je moet dan ook door blijven trappen!

grtjs,
Walter
Proest, in mijn oude koga zit een LX-achternaafje; die zit zo te zien al 10 jaar in bij intensief gebruik (dat is weer af te lezen aan de rest van de fiets ;-)). Maar er is vast wel iemand die graag het 20-dubbele betaald voor 10 gram minder en een leuke rode kleur; mij niet gezien; sterker nog; misschien spaak ik hem tzt wel om in een nieuw wiel; geef ik het geld wel uit aan een fatsoenlijke velg (of toch maar gewoon lichtere kampeeruitrusting).
Haha, ook mijn oude lx-naven uit 1992 die hier in de doos met oude onderdelen liggen beginnen steeds harder te glimmen :D
Leon
Waltertje, zijn er technische argumenten die in het voordeel spreken van die sram naven? (X7 vs LX)
Leon

kan er op de oude XT naven een 9-speed body gemonteerd worden?
Ik dacht van niet maar weet het niet zeker.

Groeten
Luc
SRAM X7 naven zijn -bij mijn weten- alleen voor schijfremmen en in 32(!) gaats, niet echt aan te raden voor wereldfietsers IMO (of je moet het niet erg vinden met een schrijfremnaaf rond te rijden met V-brakes).
Overigens hebben schijfremnaven als nadeel dat de onderlinge flensafstand iets kleiner is dan bij een conventionele naaf, dit betekent een meer parapluie gespaakt wiel=minder sterk wiel.

@luct (sorry Leon!)Op een oude XT kun je 8 kransjes en spacers van een 9-speed, of 9 kransjes van een 10 speed cassette monteren. Een gewone 8-speed cassette zal niet passen evenals een 9-speed.
Zie ook Sheldon Brown: http://sheldonbrown.com/k7.html#up7
luct4 schreef:Leon

kan er op de oude XT naven een 9-speed body gemonteerd worden?
Ik dacht van niet maar weet het niet zeker.

Groeten
Luc
De oude XT naven? XT naven zijn er vanaf 1984 en toen schroefde je er nog gewoon een 6sp blokje op. :D

maar als het het cassettenaaf is:
als er geen sluitring op past niks aan doen
als het 7sp is hoera roepen en de waardeloze 11 wegmieteren en 8 van de 9 kransjes monteren
als het 8 sp body is: dat is hetzelfde als 9 of 10sp
als het een FH770 of hoger is: [Clint]"Do you feel lucky?"[/clint]
luct4 schreef:Leon

kan er op de oude XT naven een 9-speed body gemonteerd worden?
Ik dacht van niet maar weet het niet zeker.

Groeten
Luc
Meestal kan je de body vervangen door een 8/9/10sp body. Deze is wel breder dus je moet de as een beetje opschuiven, en als het wiel gespaakt is de velg centreren.
Je moet dus ook letten op de inbouwbreedte die verandert, als je een alu frame hebt kun je die niet spreiden, een stalen frame wel (zie Sheldon Brown "cold set").
Je kunt de body's los kopen maar kosten dan bijna evenveel als een complete naaf, je kunt hem ook van een oud wiel slopen.

Groet, Frans
Ik heb geen idee wat je met body bedoelt. Cassettenaven zijn er geweest in 7 speed, en later in 8/9/10 speed. Die laatste zijn in principe allemaal hetzelfde en onderling compatible, met uitzondering van vroege 8 speed modellen waarop zonder aanpassing geen 11t kransjes passen. Dus op een oude 8 speed naaf past een moderne 10 speed cassette, en op een nieuwe 10 speed naaf past een 8 speed cassette. Bij sommige DA en Ultegra wegnaven en wegcassettes ligt het iets ingewikkelder.
Wim
Wim

met de body bedoel ik het freewheel waarop je de cassette plaatst.

Groetjes
Luc