Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dahon Jack - Forum Wereldfietser

Dahon Jack

Beste Wereldfietsers,

Momenteel ben ik op zoek naar een nieuwe alleskunner.
Voor woon-werk verkeer en uitjes met vrienden/stedentrips is een vouwfiets ideaal. Maar daarnaast moet het ook nog fatsoenlijk fietsen en er een weekendje mee kamperen zou ook ideaal zijn.
Nu zag ik de Dahon Jack. Afbeelding
http://www.dahon.com/bikes/2011/jack-d7
Een 26" vouw MTB met spatbord en bagage achterdrager nokken voorbereid.
De 7speed spreekt mij erg aan voor stedelijk gebruik en lichte weekendjes weg, (duitsland en benelux. met 2 20l tassen max 12kg)
Volgens de specs is de jack niet veel zwaarder dan de 20"vouwers en volgens mij veel beter inzetbaar voor dagelijks gebruik en ook op langere afstanden.
Voor 450 euro verwacht ik geen top afmontage maar wat kan ik voor dat geld van het frame verwachten?
Volgende maand ga ik sowiezo een proefritje maken, maar in de tussentijd ben ik erg benieuwd naar jullie meningen.

Alvast bedankt,
Kunie
Kijk ook even of je de Dahon Cadenza lekker vindt fietsen. Er kan echt alles mee, versnellingsnaaf of derailleur en je ziet vrijwel niet dat het frame vouwbaar is.
Kijk echter ook naar tweedehands, zeker als je meer woon-werk fietst dan op vakantie gaat...
Inderdaad: De Cadenza is heeft een veel steviger/stijver frame/scharnier constructie, is m.i. daarmee een volwaardige fiets.
Hier is mijn Dahon Cadenza maar dan met een Nuvinci 360 traploze versnellingsnaaf erin gebouwd. Het bereik is zeer behoorlijk, afhankelijk van de tandwielen vergelijkbaar met Rohloff 3-13 of 2-12. Met Hebie Chainglider is het makkelijk en schoon in de trein, en minder onderhoud. Er kan achter goed een bagagedrager op, voor zitten er geen lowrider-oogjes.

Afbeelding

Frans
Van beide fietsen helaas weinig/geen aanbod op de gebruikelijke tweedehands websites. Ik was in eerste instantie ook meer gecharmeerd van de Cadenza, maar op meerdere amerikaanse reviews gelezen over krakende frames, en slijtage aan het vouw mechanisme.
Frans heb jij hier ooit iets van gemerkt?
En als ik het goed begrepen heb dien je de cadenza op te vouwen met behulp van een imbus sleutel. De Jack heeft gewoon een hendel.
Als ik toch in de winkel ben zal ik ze beide eens goed aan een inspectie onderwerpen.
Bedankt voor jullie reacties.
@Kunie:

De scharnieren gaan wel eens kraken maar dat is eenvoudig te verhelpen door schoonmaken en invetten.
Slijtage lijkt me niet zo aan de orde want er zit normaal geen beweging in.
Je moet inderdaad de twee scharnieren met een inbus 6 bedienen: een halve slag draaien: vouwen kost zo'n 15 seconden. Het is zo wel een zeer stevige verbinding.

Er is ooit door iemand met zo'n fiets uitgerust met een Rohloff naaf een wereldreis gemaakt. (zie: http://www.velovision.com/Images/tour/vv30cadenza.pdf)

Frans
Zo'n tour was ik er zeker niet mee van plan, maar dat geeft me wel de bevestiging dat een weekendje weg geen probleem mag zijn met een Dahon. Ik kan niet wachten tot ik weer terug ben en een proefritje kan maken.
Bedankt
Ik kan zeggen, ik heb beide fietsen in mijn bezit gehad en ben er erg over te spreken.

De Jack D7 heeft mijn persoonlijke voorkeur, erg goed ding voor een goede prijs. En maakt zeker zijn geld waar.

Mocht u nog opzoek zijn naar een webshop om hem te bestellen :

http://www.vouwfiets-expert.nl/dahon-jack-d7

Hier heb ik hem zelf ook gekocht, en zeker over te spreken.
Afgelopen november een zwitserse wereldfietser gesproken die uiterst tevreden was over zijn Dahon Jack. Op het moment dat ik hem sprak in Laos had hij al meer dan 40.000 km op deze fiets achter de rug. Geen andere problemen dan het vervangen van de normale slijtage onderdelen als banden ketting en binnekabels.

Groet
Paul Snoeij
Roland en Roel, bedankt voor jullie info. 40.000km is meer dan genoeg voor de meeste fietsen als de Jack dat aan kan dan overleeft hij mijn ritjes met gemak..
Ik heb inmiddels besloten dat mijn nieuwe alleskunner de Jack D7 gaat worden. Ik houd wel van dat beetje aparte model. En met 7 versnellingen kom ik overal wel rond. Een besluit terwijl ik nog steeds geen proefrit heb gemaakt...
Kunie schreef: Ik heb inmiddels besloten dat mijn nieuwe alleskunner de Jack D7 gaat worden.
Alleskunner? Bidons kan je er niet normaal aanhangen
als ik het goed zie kan er 1 bidon aan de onderkant van het frame, en kan altijd nog zo'n stuur bidon houder nemen.

edit, Even gechecked en ja er kan idd een bidon aan het frame
Afbeelding
Zo ziet het er uit als een serieuze vakantie fiets.
Met electromotor?! :P

Verder wel leuke fiets voor wat je gaat doen volgens mij.

Veel plezier ermee.