Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura - Forum Wereldfietser

Magura

op diverse fora werd gespeculeerd over Magura die met een nieuw product voor wegfietsen bezig zouden zijn. Het is nu bekend, en nee het zijn geen opvolgers van de HS66 grepen geworden, maar een setje remmen voor tijdritfietsen. Hebben we dus niks aan
Straks ga je me nog vertellen dat Shimano na hun elektrisch schakelen ook met elektrische remmen komt. :wink:

Het zijn dus Magura-raceremmen met tijdrit-remhendels? Die olieleidingen passen toch nooit door die aero frames heen?
het ziet er niet uit alsof je als wereldfietser er iets mee te maken wil hebben.
hooguit de creditkartracefietsvakantie mens.


http://www.magura.com/roadbike/pdf/Pres ... e_road.pdf
na 3 bladzijde geprietpraat komen de plaatjes. jammer.
dan maar hopen dat de mittelmeyer beter uit de prototypefase komt dan het er nu uitziet.
http://www.mittelmeyer.de/Fahrradteile/ ... lenker.htm

gelukkig heb ik eindelijk een setje hs66 zodat ik tijd heb om de ontwikkelingen af te wachten.
lennart schreef:het ziet er niet uit alsof je als wereldfietser er iets mee te maken wil hebben.
hooguit de creditkartracefietsvakantie mens.
Die rijden niet met een ossekopstuur, maar met een racebocht. Vraag me echt af wat Magura hier mee denkt te bereiken. Kan me niet voorstellen dat tijdrijders en triatleten hiermee gaan rijden.
Van ossekop naar racebocht is denk makkelijker dan van hs 33 naar racbocht:)
maar daar kunnen we nu nog niks over zeggen met deze info.

met een paar oude 6/77 grepen en middenremmontage heb je nu weer een nieuwe rem om te kunnen monteren in plaats van zoeken naar hs 77 remmen.

Sommige van de modemannetjes van de fixie zullen het wel wat vinden.

Als het lichter is dan een setje campo/shimano/sram, kan hebben ze kans
Als het net zo veel weegt en duidelijk beter remt ook.
Als het alleen windtunnel zou moeten zijn dan denk ik niet.
Als het mode word dan gaat het als een malle :)).
Toch maar eens het persbericht gedownload. Ik zie dat het een samenwerking met Cervelo is, een van de meest vooraanstaande producenten van tijdritfietsen en de uitvinder van de aerodynamische race(wedstrijd)fiets. Met de aerodynamica zit het dan wel goed. Met de combi van carbon en alu zal het ook wel niet teveel wegen (495 g, zeggen ze). Gezien de prijzen richten ze zich met deze remmen (rond de 500 euro) ook echt op het topsegment van tijdrijders en triatleten.

Maar nog steeds snap ik de meerwaarde niet zo. Voor atb's en reisfietsen snap ik Magura, voor tijdritfietsen niet. Dat je hier 'cruciale seconden' mee wint, zoals het persbericht stelt lijkt me nogal overdreven.

@Lennart: mensen met een racebocht kunnen hier net zo weinig mee als mensen met een recht stuur of vlinderstuur.
@pedalero
Ik heb even verder gezocht en inderdaad het is volkomen r... voor iets anders als een triathleet of tijdrit-fietser.

Wel gaan ze een converter maken (naar het schijnt) om die nieuwe rem aan een race rem/schakelgreep te koppelen. Dat kan dan voor sommige onder ons wel fijn zijn. Zeker als dat dan weer in de combi kan met de hs33 remmen.

http://www.bikeradar.com/news/article/m ... look-32961
Het zijn wel hele mooie aero remmetjes zeg. Ze doen in het vooraanzicht wel wat denken aan de deltaremmen van Campa.
Pedalero schreef:persbericht ......Cervelo ....de uitvinder van de aerodynamische race(wedstrijd)fiets..
correctie: uitvinder van de aerodynamische fiets waar met grote letters Cervelo op staat :roll:
:lol: ja ik geloof dat er al enige jaren wat merken aero frames bouwen.

Maar voor wie echt zijn hydraulische remmen wil combineren met STI/Ergo shifter:
http://www.trpbrakes.com/article_detail.php?aid=21
Cervelo is toch echt het eerste merk dat serieus werk is gaan maken van de aero koersfiets. Dan heb ik het dus niet over tijdritfietsen of baanfietsen, maar over koersfietsen (frames to be exact). De laatste jaren begint dat navolging te krijgen (o.a. Felt). Shimano heeft begin jaren tachtig nog wel eens een aero groep gelanceerd (waar campa een paar jaar later zijn deltarem op baseerde), maar dat vond toen weinig ingang.
Pedalero schreef:Cervelo is toch echt het eerste merk dat serieus werk is gaan maken van de aero koersfiets. Dan heb ik het dus niet over tijdritfietsen of baanfietsen, maar over koersfietsen (frames to be exact). De laatste jaren begint dat navolging te krijgen (o.a. Felt). Shimano heeft begin jaren tachtig nog wel eens een aero groep gelanceerd (waar campa een paar jaar later zijn deltarem op baseerde), maar dat vond toen weinig ingang.
fijn voor ze dat ze er veel van verkopen, en nog fijner dat ze de tent aan Pon mogen overdoen, maar met er de uitvinder van zijn heeft het bitter weinig te maken. In tegen deel, de uitvinders zijn doorgaans juist niet de mensen die de vinding groots weten te exploiteren

Afbeelding
ook off topic :lol: Trek oclv was toch ook vrij aero. zeker het type met de lelijke vleugeltje op de zadelbuis In de goede oud tijd was het gazelle AA special frame ook al bezig aero te worden. In de tijd van alu frames waren er vele merken met ovale buizen dus zo nieuw is het niet.
Cervelo is absoluut niet de eerste met een aero frame en zeker niet de laatste.

Tuurlijk was het tegen de mainstream in dat een klein merk het prof peloton betrad in een periode dat het een mega industrie met dito budgetten was geworden.
En nou maar hopen dat je met deze remmen net zo gemakkelijk de wielen kan wisselen als bij de remmen die nu op een racefiets zitten.
multiwgb schreef:En nou maar hopen dat je met deze remmen net zo gemakkelijk de wielen kan wisselen als bij de remmen die nu op een racefiets zitten.
in een tijdrit wissel je geen wielen: je gooit de ouwe fiets in een sloot en krijgt een nieuwe van de auto :lol: .

(en als er toch gewisseld wordt: adrenaline werkt net zo goed als een quick release)
Jongens toch, wat rommelen met ovale buizen omdat het aero lijkt, wat optische quasi-aero vleugeltjes toevoegen en roepen dat je dezelfde technieken als de luchtvaartindustrie gebruikt, is iets anders dan structureel de vorm van de fiets ondergeschikt maken aan aerodynamica en tests in de windtunnel. Dat is wat Cervelo ons heeft gebracht (en het bewustzijn dat in veel gevallen aero ook op de wegfiets belangrijker is dan gewicht) en dat is wat de huidige stroom (al dan niet echte) aero racefietsen op gang heeft gebracht. Misschien is Cervelo niet de uitvinder, dan toch zeker wegbereider, pionier, etc.
Pedalero schreef:Jongens toch, wat rommelen met ovale buizen omdat het aero lijkt, wat optische quasi-aero vleugeltjes toevoegen en roepen dat je dezelfde technieken als de luchtvaartindustrie gebruikt, is iets anders dan structureel de vorm van de fiets ondergeschikt maken aan aerodynamica en tests in de windtunnel. Dat is wat Cervelo ons heeft gebracht (en het bewustzijn dat in veel gevallen aero ook op de wegfiets belangrijker is dan gewicht) en dat is wat de huidige stroom (al dan niet echte) aero racefietsen op gang heeft gebracht. Misschien is Cervelo niet de uitvinder, dan toch zeker wegbereider, pionier, etc.

Nu gaan we wel erg off topic maar de speedconcept is volgens de windtunnel op dit moment de maatstaaf... de yaw is super laag:

Afbeelding

Bas
@pedalero, denk dat je wel weet dat de UCI eisen stelt aan de vorm van het frame van (weg)fietsen. Dus Cervelo kan in geen enkel geval structureel de vorm hebben aangepast. Prima dat je een Cervelo addict bent maar feitelijk is het gewoon niet correct. Mbt windtunneltesten allemaal leuk en voor TT fietsen iet meer van belang. Veel windtunneltesten worden niet gebruikt om de fiets an sich te testen maar de houdig van de individuele renner. dit omdat circa 80% van de luchtweerstand door de renner wordt veroorzaakt. Een verbetering van de positie van de renner op de fiets heeft meer rendement dan een verdere marginale aanpassing het frame.

PS @b@ase. overzicht is wel van TT frames... ;-P

PS1 mea culpa aan het off topic gaan en blijven..sorry
nog even verder offtopic: Cervelo is opgericht in 1995 (http://nl.wikipedia.org/wiki/Cerv%C3%A9lo), alle werelduurrecords vanaf 1984 tot 1996 zijn gevestigd op "aerodynamische fietsen", in dezelfde periode ontwikkelde de ligfietsers allerlei aerodynamische verbeteringen die leidden tot het ene na het andere record. (Marten deed zelf ook een duid in het zakje: http://www.m-gineering.nl/caferace.htm(1987).
Het besef dat aerodynamica belangrijk is, is gegroeid samen met de snelheid van de fiets. Hoe hoger de behaalde snelheid, hoe belangrijker de luchtweerstand. Lotus (Colin Chapman) heeft daar zeker een rol ingespeeld, maar ook hij stond niet alleen in zijn tijd.

Ontopic: Wordt het niet stillaan tijd naar een schakel standaard te gaan zodat elke shifter samen gaat met elk schakel systeem? Dan kan Magura misschien terug de investering rechtvaardigen om raceremgrepen te maken.
tja... @enricev denk dat geen enkele consument het oneens met je is maar de diversiteit is groot. Veelal werkt t wel maar nooit zo goed als alles van hetzelfde merk. Iets met ratio's van de AD en ratel in de shifter. Marten kan dat vast heel goed uitleggen.

Wanneer de trend zich doorzet dan zouden de fabrikanten ons graag allemaal over n paar jaar met een electronisch schakelsysteem willen zien rijden. Dan zal er zeker geen standaard meer zijn maar ieder zijn eigen systeem hanteren waarbij er geen mix & match mogelijk zal zijn.

Probleem is mijn inziens niet zo heel groot aangezien de meeste van ons met SHimano groepen fietsen. Dat is bijna overal in de wereld wel zo'n beetje een standaard die men in de winkel aanbiedt.