Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke fietskar? - Forum Wereldfietser

welke fietskar?

Hallo allemaal,
Na een aantal jaren met de auto op vakantie te zijn geweest gaan we dit jaar weer op fietsvacantie. Nu is het zo dat we 2 atb`s hebben en ik aan het kijken ben voor een kar erachter, nu de vraag welke bob of iets anders.
Het voordeel van bob vind ik toch wel de bevesteging aan het achterwiel terwijl je bij andere merken de bevesteging aan het frame van de fiets vastzet, en aangezien ik dat toch niet geheel vertouw met het ook op lichtgewicht fietsframe. Of zijn er nog andere optie`s?
Bvd mario.
Ik heb een Extrawheel waar ik erg tevreden over ben.

Extrawheel

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb 2x(eentje is te koop!) Burley Nomad, waar ik erg tevreden over ben :wink:
En geeneen kar maak je aan je achterwiel vast, maar aan de uitvalnaaf. Zo ook deze Nomad.


Afbeelding

Grote voordeel van een tweewieler is de stabiliteit bij stilstand.
Dat bedoelde ik ook aan de snelsluiting van de naaf, bevesteging aan het achterwiel zou wat lastig zijn :oops:
Ik heb de burley nomad zien staan op de beurs in Kortrijk maar ze hadden de bevesteging niet bij :?:
Heb je mss een duidelijke foto van hoe hij precies gekoppeld zit?
superm schreef: Of zijn er nog andere optie`s?
En heeft u de zoekfunctie al gebruikt? (Altijd handig als nieuweling met vragen op een forum.)

En gewoon zoeken op het www levert ook zeker nog een pak informatie op.

(Nog een optie: Radical Cyclone.)

Renaat
Revanho schreef:(Nog een optie: Radical Cyclone.)
Ook zeer tevreden over :!:
In combinatie met een mtb zou ik gewoon de BoB nemen. Voordeel is het lage zwaartepunt en de geringe breedte. Er is ook een versie met vering.
Hoi Mario,

Vorige week heb ik na wat wikken / wegen / praten met kenners en informatie op internet verzamelen een Extrawheel besteld op hun eigen website.

Ik doe mijn voornaam hiermee misschien geen eer aan maar die extrawheel is echt geweldig en verdient mijn voorkeur. Ik heb hem meteen afgelopen weekend van jetje gegeven op een zware mountainbike trail en er stond harde wind op die dag. Dat ding geeft geen krimp met harde zijwind en je voelt hem niet achter je fiets hangen. In het terrein volgt hij als een trouwe hond. En licht dat ie is.

Het bestellen rechtstreeks bij Extrawheel ging snel, duidelijk en overzichtelijk en ronduit keurig. Dus....
superm schreef: Heb je mss een duidelijke foto van hoe hij precies gekoppeld zit?
AfbeeldingSnelspanner gaat door het grote gat.
Bedankt allemaal voor de reaktie`s, ik heb me zeker wel al verdiept in de diverse karren maar vind het desondanks lastig om een goede keuze te maken. Daarom hoopte ik op ervaringen van gebruikers. Voornamelijk ook in de soorten bevesteging en de keuze tussen 1 of 2 wielen, op dit moment gaat mijn voorkeur toch uit naar de bob maar na de beurs in mechelen zal de keuze wel gemaakt gaan worden. Het laadvermogen is volgens mij bij allen karren wel voeldoende.
superm schreef:Bedankt allemaal voor de reaktie`s, ik heb me zeker wel al verdiept in de diverse karren maar vind het desondanks lastig om een goede keuze te maken.
Met alle respect, maar laten we een kat, een kat noemen. Als je schrijft:
Het voordeel van bob vind ik toch wel de bevesteging aan het achterwiel terwijl je bij andere merken de bevesteging aan het frame van de fiets vastzet
dan is dat voor mij een bewijs dat je nog maar bijzonder weinig zoekwerk hebt verricht, zowel op het forum als daarbuiten. Ik weet dat het een gewoonte van veel mensen is om vragen op fora te posten zonder zelf veel te zoeken in de hoop om zo een pasklaar antwoord voorgeschoteld te krijgen, maar ik vind dat nogal - euh - lui.

Maar ondertussen weet je dan in ieder geval dat er buiten de Bob nog een aanzienlijk aantal fietskarren zijn die een bevestiging ter hoogte van de as van het achterwiel hebben.

Renaat
Revanho schreef:
superm schreef:Bedankt allemaal voor de reaktie`s, ik heb me zeker wel al verdiept in de diverse karren maar vind het desondanks lastig om een goede keuze te maken.
Met alle respect, maar laten we een kat, een kat noemen. Als je schrijft:
Het voordeel van bob vind ik toch wel de bevesteging aan het achterwiel terwijl je bij andere merken de bevesteging aan het frame van de fiets vastzet
dan is dat voor mij een bewijs dat je nog maar bijzonder weinig zoekwerk hebt verricht, zowel op het forum als daarbuiten. Ik weet dat het een gewoonte van veel mensen is om vragen op fora te posten zonder zelf veel te zoeken in de hoop om zo een pasklaar antwoord voorgeschoteld te krijgen, maar ik vind dat nogal - euh - lui.

Maar ondertussen weet je dan in ieder geval dat er buiten de Bob nog een aanzienlijk aantal fietskarren zijn die een bevestiging ter hoogte van de as van het achterwiel hebben.

Renaat
Renaat, ik begrijp wat je bedoelt maar niet iedereen is handig met de zoekfunctie en de database is inmiddels erg goed gevuld. En niet iedereen weet alle technische termen en als hij schrijft dat de bevestiging op het achterwiel is dan weten we toch allemaal dat hij de snelspanner bedoelt?
En zo lang er mensen zijn die reageren (ook al is het voor de zoveelste keer) is het toch prima?
superm schreef: Daarom hoopte ik op ervaringen van gebruikers.
Is altijd lastig. Ik kan me geen betere kar voorstellen dan de mijne, maar heb dan ook geen vergelijking met een eenwieler kunnen maken, want die heb ik niet.
Wat je voor jezelf moet afwegen is wat JIJ belangrijk vindt:
-stabiel bij stilstand(tweewieler)
-smal sporend(eenwieler)
-draagvermogen
-eigen gewicht
-enz

Ben je bekend met de test van een aantal jaren terug?
https://www.radicaldesign.nl/images/dow ... -oppad.pdf
http://www.vakantiefietser.nl/px/pers/o ... karren.pdf
Ik heb een door Challenge gemaakte voorloper van de Radical Cyclone. We hebben die ooit gekocht omdat we met kiunderen op vakantie gingen, en de kar achter de tandem moest. Voor die tpoepassing was zo'n tweewieler de beste keus: minder torsiekrachten op het toch al hard werkende tandemframe omdat de kar zichzelf overeind houdt, en een duidelijk groter laadvermogen. Dus als je veel meeneemt of een licht niet al te stijf frame hebt (zoals bij een racefiets) dan zou ik altijd voor een tweewieler gaan. Anderzijds zou ik voor echt off road werk altijd kiezne voor een goede eenwieler.
Maar om toch even de buitenkant van je probleemstelling te onderzoeken: weet je wle zeker dat je ene kar nodig hebt. Als je niet tevceel bagage meenemt (rond de 12 kg) past dat prima in twee achtertassen, en heb je eigenlijk geen kar nodig. Dit is een veel lichtere (5 kg?) en veel goedkopere oplossing. Gebruik het geld dat je in een Bob zou steken voor een lichtere uitrusting en je fietst in veel omstandigheden denk ik lekkerder.
Wim
Ik heb zelf 3 jaar rondgereden met een BOB, als fietskoerier, vind het geniaal voor achter de ATB of cyclocrosser. Volgt je precies ook tussen smalle paaltjes door en slingerende weggetjes, laag zwaartepunt, stevige en stabiele bevestiging en super praktisch in te laden wij (cycloon fietskoeriers) hadden er speciaal gemaakte rolzakken voor, 2x zo groot als de zak die je bij BOB kan kopen. gewoon bovenop openen, alles erin gooien (met beleid natuurlijk) oprollen lusje door het BoB frame en dicht klikken. Zelf heb ik te weinig uitrusting/ gewicht bij me op de fiets om het extra gewicht van een BOB te verantwoorden. En met terugreis ook weer een extra gewicht/item om in te checken of mee te slepen (vliegtuig/trein)

Maar voor een langere reis of met meer spullen zou ik niks anders willen dan een BOB.
Net zoals velen, heb ik enkel ervaring met één type kar, in mijn geval de BOB (in combinatie met tandem). Door de fiets juist achteruit te duwen draait de trailer en kan je een stabiele positie creeëren (dit gaat wel ten koste van de lak). Stabiliteit bij hogere snelheden heeft me aangenaam verrast: ook bij +60km/u bleef het ding stabiel als er vrachtwagens (zeer dicht) langskwamen.

Van wat ik heb gelezen, gehoord,opmaak uit de veiligheidsstickers en begrijp van de fysica hebben éénwielers minder problemen met slingeren bij hogere snelheden. Houd er rekening mee dat in lange afdalingen lage snelheden niet altijd haalbaar zijn omdat je je remmen min of meer gekoeld wil houden.

(Onze gehuurde tandem had schijfremmen (203 mm voor en 180 achter) en om te stoppen op een steile afdaling had ik verdomd veel knijpkracht nodig, dus onderschat het extra gewicht zonder luchtweerstand niet!)
Die Challenge tweewieler lag met 55 km en 40 kg bagage nog volledig rustig achter de tandem. Dat was wel op een vlakke weg. Op een hobbelig ongelijke weg zal het verhaal vast anders zijn.
Wim
Het is de bedoeling dat ik samen met mijn vriendin ga, zij met tassen en ik met 2 tassen en een kar. Aangezien we van plan zijn om ook weekenden weg te gaan zal een kar geen slechte investering zijn ons inziens.
Verder ben ik beter getraint en zal dus het grootste gewicht voor mijn rekening nemen, ook zij moet genieten :P
Ik zal een foto plaatsen die mijn probleem met bevesteging mss een beetje zal verklaren.
Afbeelding
Ik ben bang dat de meeste bevestegingen niet gelijk zullen passen.
Het karretje zal alleen op het verhard gebruikt gaan worden, kwa remkracht zal ik niet te kort komen met mijn schijfremmen al ben ik me er zeker van bewust dat in afdalingen het wel eens anders kan zijn.
Op dit moment gaat de voorkeur uit naar de bob maar de burley ziet er ook heel goed uit met als voordeel dat er nog een soort imperial op gemonteerd kan worden.
Dus Erik mss stuur ik nog we een pm :wink:
Zelf heb ik ondertussen met een aantal type aanhangers gereden maar de BOB Yak blijft bij favoriet vanwege het gebruiksgemak, duurzaamheid en de stabiliteit achter de fiets. De Weber mono porter is ook een hele mooie oplossing. Zeker met volebelasting:

Afbeelding

Er zijn zeker een behoorlijk aantal tripjes die we gemaakt hebben met alleen een aanhanger of een aanhanger met een setje tassen mee.

Echter ben ik persoonlijk nog steeds van mening dat de ideale reissetup een is met alleen tassen maar een weekeindje trappen met alleen een bob mee is zeker een snelle en makkelijke oplossing.

Enja, met een snelspanner en een postmount remklauw aansluiting zouden geen belemmering moeten zijn, de bob spanner steekt nl. nogal een stukje uit.

Bas

Misschien eens een proefritje gaan maken.