Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hooikoorts - Forum Wereldfietser

Hooikoorts

Omdat ik aankomend jaar een leuke tocht ga maken kan ik nog wel wat tips gebruiken.
Ik heb veel last van hooikoorts en nu wilde ik eigenlijk weten of er hier mensen zijn die daar ervaring mee hebben.
Ik zit er namelijk aan te denken om mijn tocht maar langs de kust te gaan maken omdat hier veel minder pollen zijn in de zomer. Wel meer wind :(
Ik heb ook pilletjes die aardig helpen, maar als ik 3-4 uur gefietst heb dan heb ik de rest van de dag erg veel last van.

Dus tips zijn erg welkom.
Bij mij werken de moderne antihystamine pillen prima. Anders dan de pillen van jaren geleden geven de moderne varianten nauwelijks of geen bijwerkingen. Je wordt er echt niet meer suf van. Ga er wel voor naar de huisarts, want het spul bij de drogist is veel minder effectief. En laat je niet ompraten door homeopathische kwakzalvers.
Wim
Ik heb van de huisarts, levocetrizine 5mg, ik weet niet of dit een sterke soort is of zo.
Ze helpen ook echt wel, maar niet als ik dus erg veel gefietst heb. Misschien morgen de huisarts eens bellen of hij wat sterkers heeft.
Hoi,

Ik heb ook een "cetrizine" pil gehad, weet echter niet of het dezelfde als de jouwe is. Momenteel heb ik Rupatall, een vrij recent middel dat zeer effectief is en (bij mij) geen nevenwerkingen oplevert.

Ik raad je ook aan om eens even met je dokter samen te zitten en te bekijken welk middel je beter kan helpen.

Op weeronline.nl kan je voor verschillende regio's bekijken wat de pollenverwachtingen is voor de meest voorkomende pollen. Voor kortere trips, of vlak voor je vertrekt, kan dit ook wel eens een hulpmiddel zijn om je route te bepalen.

Veel succes!
Kelly
Voor alle middelen: http://www.fk.cvz.nl/
Dank je voor de opmerking over kwakzalvers. Mee eens.

Opmerking: er zijn geen middelen zonder bijwerking, maar van de een heb je minder last dan van het andere middel. Dit kan liggen aan het product zelf, maar ook kan het per individu verschillen.
Wanneer je een bijwerking hebt, meldt het aan je arts of apotheker. Hij is verplicht om dit door te geven aan het Lareb. (weetje: de meeste bijwerkingen worden gemeld door de farmaceutische industrie aan het Lareb, veelal opgepikt door artsenbezoekers bij hun klanten!) Veel artsen doen dit niet, maar het kost hem/haar weinig tijd. Om tot een optimale behandeling te komen is het belangrijk om een goed overzicht te hebben van de bijwerkingen. Daar kan de gebruiker dan weer zijn/haar voordeel mee doen.
In mijn familie zitten ook 2 personen met hooikoorts. Zij zeggen dat een bril helpt en niet in je ogen wrijven. Vooral dat laatste is een kwestie van zelfbeheersing :)
Bedankt voor de tips, ik zal eens met de huisarts overleggen. En een bril werkt inderdaad ook goed.
Hallo!
De combinatie hooikoorts en fietsvakantie is niet fijn.... Ik heb zelf ook hooikoorts en dit werd in de loop der jaren alleen maar erger en erger.
Op een gegeven moment had ik zelfs 3 verschillende medicijnen mee (oogdruppels, neusspray en pilletjes). En zelfs dat hielp nog niet. Toen kreeg ik 1x per jaar een prednison-prik. Die werkte ongeveer 4 tot 6 weken. Dit was een noodoplossing, om toch op vakantie te kunnen (en kunnen genieten van buitenzijn - hooikoorts uit zich bij mij vooral in oogontstekingen).
Ik ben ruim 2 jaar geleden begonnen met Grazax - een immunokuur. 5 jaar lang slik ik iedere dag een (smelt)tablet en erna ben ik als het goed is niet meer allergisch. Werkt heel goed! Dus zo zie je: het is wel mogelijk, zelfs als je extreme hooikoorts hebt.
Het ligt er ook aan voor welke pollen je allergisch bent. Er zijn verschillende 'hooikoortskalenders' te vinden op internet, met de precieze bloei/pollentijd van verschillende bomen en gewassen.
En wat ook kan helpen - klinkt misschien raar - tarwevrij eten. Ik heb dat een tijdje geprobeerd, en het werd bij mij wel iets minder.

Veel fietsplezier!