Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen onder nul - Forum Wereldfietser

Fietsen onder nul

Jaren achtereen wist ik niet anders als dat het winterweer een terging voor mijn handen en voeten zou zijn. Met name vingers en tenen als epicentra van ontdooiingspijn. Inmiddels heb ik een breed assortiment van vrijwel ongedragen handschoenen. Voor mij niet één paar dat deed wat het pretendeerde. En mijn tenen? De enige remedie daartegen was de fietsschoenen niet te strak en overschoenen aan. Daar konden zij het mee doen.
Maar... nu de winter zich in alle hevigheid laat gelden lijkt het euvel voor een groot gedeelte te zijn opgelost. Ook nu fiets ik elke dag míjn rondje Amsterdam. ‘s Ochtendsvroeg, wanneer de kou op z’n scherpst is, ruim dertig kilometer tegen de oostenwind in en ‘s avonds weer terug. Thuisgekomen denk ik: “ach, ik vond het eigenlijk wel meevallen”.
Meer en meer ben ik ervan overtuigd dat ik mijn winst misschien wel haal uit de gezonde voeding, waarop ik al enige tijd ben overgeschakeld. Gedisciplineerd omzeilen van gemanipuleerd en suikerhoudend voedsel. Kortom, troep gemaakt door voedsel- en bioindustrie.

Is het zo simpel?

Wim
Lijkt me onwaarschijnlijk. Suiker zijn prima koolhydraten waarvan je er met de kou veel nodig hebt. Misschien is er wel meer in je leven veranderd.
Wim
En wat is er dan nog meer veranderd?

Wim
Het lijkt mij zéér onwaarschijnlijk dat het soort brandstof dat je naar binnen werkt enige invloed heeft op de langetermijns temperatuurregulatie van (extremiteiten cq handen/voeten van) het lichaam.
Wat er mogelijk is verandert?

Vet percentage, temperatuur in het huis en andere kleding.

Als temperatuur in huis lager is dan voorheen, zorgt dit ervoor dat temperatuurverschil met buiten kleiner is (als je van 30C naar 10 (met jas) gaat is het opeens koud, ga je van 20C naar 10 (met jas) aan is het niet zo).

Andere kleding die toch beter isoleert, waardoor meer energie naar extremiteiten kan?

Zijn allemaal dingen die wel invloed zullen hebben en over de jaren veranderd kunnen zijn.
Mischien is je "gevoelsbeleving" veranderd, en/of is in de loop der jaren je mentale weerbaarheid verbeterd. :idea:
En, wie weet , is dit wel het gevolg van anders eten of anders in het "leven" staan. :?:
Klinkt wel een beetje zweverig :oops:
@Wim: om met je vraag te beginnen, nee, ik denk het niet. Was het maar zo simpel.
Wat wel mooi is om te ontdekken, dat als je bewuster in het leven staat, in jouw geval door je voeding tegen het licht te houden, je je prettiger bent gaan voelen.
En daarnaast geen koude vingers en tenen meer op de fiets. :)
Gezond voedsel heeft wel degelijk effect op de doorbloeding van je extremiteiten (vitamine E bv, leert snel Googelen mij). Algemeen zal je je wel beter voelen als je gezond eet, heet niet voor niets "gezond" ;) Voeding heeft zeer veel effect op het goed functioneren van het lichaam (we spreken hier over biologische organismen, niet over auto's ofzo die gewoon brandstof nodig hebben...).
Dus ja, het kan zeker aan je veranderde voedingspatroon liggen.
Er ligt geen troep op de weg dus je kunt lekker doortrappen dus betere doorbloeding?
De luchtvochtigheid is de laatste dagen erg laag dus betere gevoelstemperatuur?
Kan er ook allemaal mee te maken hebben.
Wim schreef:Lijkt me onwaarschijnlijk. Suiker zijn prima koolhydraten waarvan je er met de kou veel nodig hebt. Misschien is er wel meer in je leven veranderd.
Wim
Niet dat ik hier een hele discussie over voeding wil starten, maar de vraag is of suikers (zeker snelle suikers) wel zo'n prima koolhydraten zijn. Er zijn toch zaken die er op wijzen dat heel wat gezondheidsproblemen waar veel mensen tegenwoordig met kampen (hartkwalen, diabetes, zwaarlijvigheid, ...) meer te wijten zijn aan een te grote inname van suikers dan aan het gebruik van te veel verzadigde vetten.
Bij twee diëten die vergelijkbaar zijn, alleen het ene met veel suikers en weinig verzadigde vetten en het andere met veel verzadigde vetten (geen transvetten) en weinig suikers zou het me niet verbazen als dat het tweede veel beter is dan het eerste.

Maar om op de vraag te reageren, ik vind het bijzonder vreemd (bijna verontrustend) dat er zoveel mensen vanuit gaan dat het zeker wel niet aan voeding zal liggen. Alsof gezonde voeding geen wereld van verschil kan maken.

Renaat
Revanho schreef:
Niet dat ik ........

Maar om op de vraag te reageren, ik vind het bijzonder vreemd (bijna verontrustend) dat er zoveel mensen vanuit gaan dat het zeker wel niet aan voeding zal liggen. Alsof gezonde voeding geen wereld van verschil kan maken.

Renaat
Wij verdiepen ons ook al een hele poos in gezonde voeding net als Wim en Marjan. Als je dat doet leer je wat voor negatief effect welvaartsvoeding -geraffineerde voeding op je gestel heeft. Ik zal niet meteen roepen dat Wim's ervaring met de kou direct te maken heeft met zijn voeding maar ik zal het ook zeker niet zonder meer wegvegen. Ik onderschrijf daarom het antwoord van Renaat. Wim ik denk dat door jullie gezonde levensstijl, jouw lichaam beter om kan gaan met externe invloeden. En dat je wellicht (ik ben geen dokter) hiervan de positieve gevolgen nu op meerdere fronten plukt.
http://www.earth-matters.nl/5/2435/gezo ... mhoog.html

Suiker is Energie? . . . jawel.
Suiker Gezond? . . . uhhhh, neen. zie link.
Mijn mening? Gezond eten levert een véél beter functionerend lichaam op en een betere doorbloeding . . . net als fysieke training.

groetjes ben
Hallo allemaal

sinds een jaar of 11 fiets ik dagelijks op en af naar mijn werk + wat trainingsrondjes.
Bij mij is het vooral de gevoelsbeleving die veranderde en het feit dat ik me beter weet te kleden. Klinkt misschien wat simpel maar voor ik vertrek kijk ik gewoon op de buitenthermometer hoe koud het is + waar wind vandaan komt en daarop stem ik
mijn kleding af. Minder vet/teer in de aderen zorgt natuurlijk voor een beter bloeddoorstroming in de perifere aders.

Groeten
Luc
Witte schreef:Is het zo simpel?
Natuurlijk, lijkt mij ook heel logisch.
Je bent wat je eet en als een mens zich een tijdlang volpropt met bv junkfood gaat hij er niet op vooruit, eerder op achteruit.
Hoe beter/gezonder je eet, hoe beter/gezonder je je voelt en dus ook presteert.

Voeding is energie en verkeerde voeding geeft minder energie of breekt juist vitaminen af inplaats van te bevoorraden (zoals bv geraffineerde suiker).
En bij het eten van biologische voeding krijg je geen overdosis bestrijdingsmiddelen en chemicalien binnen. Men kan wel beweren dat deze niet schadelijk zijn maar men kan ook niet aantonen dat ze gezond zijn en dat je ze nodig hebt.
Geur, kleur en smaakstoffen zie ik meer als ballast voor het lichaam, onnodige extra ballast waar je lichaam moe van wordt.
Om maar te zwijgen over genetisch gemanipuleerde producten of vlees uit de bio-industrie.

Ik heb zelf gemerkt dat ik beter tegen de kou kan als ik meer sport.
Lange langlauftochten bij -15 geven mij meer energie/warmte dan binnen bij de kachel zitten, hoe raar dit ook klinkt. Heeft vast iets te maken met een betere doorbloeding.
Ik krijg alleen heel snel een rood hoofd en deze blijft rozig gedurende de rest van de dag. Ok, beter rozig rood dan bleekjes wit, maar toch... :(

Maar zodra ik slecht eet voel ik me slapper worden, ga ik minder sporten en dan is de kou ook niet te harden.
En het maakt dan echt niet uit hoeveel laagjes ik aan trek.
Wim schreef:Lijkt me onwaarschijnlijk. Suiker zijn prima koolhydraten waarvan je er met de kou veel nodig hebt. Misschien is er wel meer in je leven veranderd.
Wim
er zijn ook mensen die blijkbaar vooral op vet voedsel (vlees, evt. gecombineerd met een periode van vasten) grote fysieke prestaties kunnen leveren. (bijv. Inuit)
Vet aan je voeten?? Ik gebruik hiervoor Born Protect nr. 2. Een
vette créme die koude en vocht redelijk kan buiten houden.
De créme is volgens mij net iets makkelijker afwasbaar dan
dierlijk vet of frietvet (werd vroeger wel eens gedaanà.

Luc
Volgens mij worden hier een heleboel dingen door elkaar gehaald en gezegd die gewoon totaal niet kloppen dan wel niets te maken hebben met de vraag of dit een verklaring kan zijn voor het niet meer krijgen van koude handen.

Als dieet al tot een verbeterde doorbloeding zou leiden is dit een effect die je op een lange termijn moet verwachten.

In die video (interessante video overigens) wordt de specifieke suiker fructose (die in toennemende mate aanwezig is in het westerse dieeët (maar met name in kant-en-klare producten, frisdranken, etc) aangewezen als een grote boosdoener (omdat het geen hongergevoel geeft en omgezet wordt in veel vetten) voor een toenemende mate van een ander groot probleem namelijk obesitas. Het gaat dus niet om de gehele groep van suikers/koolhydraten of over alle simpele suikers zoals in dit draadje nogal eens wordt beheerd.
Klopt helemaal, jeroen_.
Op veel expedities in 'de zwaardere categorie' zoals poolexpedities e.d. bestaat een groot deel van het dieet uit pemmikan.
Pemmikan is een echt vettig en eiwitrijk goedje maar tevens een spectaculaire energiebron! Je moet het wel lusten, niet iedereen vindt het even lekker... ;-)
Greetz,
Bram