Additionally, paste this code immediately after the opening tag: En het nieuwe logo is .......... ?! - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

En het nieuwe logo is .......... ?!

181 berichten
Michael W schreef:
annemieke101 schreef:Het is toch de bedoeling dat het gaat om 'n wereldwijd herkenbaar logo? Dat is dit logo niet. Het woord "WERELDFIETSER" wordt nergens begrepen, behalve in Nederland en 'n paar andere plaatsen in de wereld.
Dat is zeker het zwakste punt van het logo, het is alleen geschikt voor de Nederlandse 'markt' !!!
Als De vereniging Wereldfietser zich ineens op de wereldwijd markt moet gaan profileren dan gaat dat voor mij wel een stuk te ver.
Leon
slik...
ik schrik een beetje van de enorme hoeveelheid reacties hier op het nieuwe logo.
patrick zei het al: "zoveel mensen, zoveel meningen".
ik hoop dat iedereen die dit leest kan begrijpen dat we nooit iedereen tevreden kunnen stellen, en dat er nou eenmaal iemand een knoop over het logo door moet hakken...

het bestuur heeft een logowedstrijd uitgeschreven om tot een nieuw logo te komen voor onze vereniging, en een jury gevraagd om uit de inzendingen te kiezen. ik ben, samen met jim van den berg en ellen van drunen, gevraagd om jury te zijn. je hebt inmiddels allemaal in het tijdschrift kunnen lezen op welke gronden we gekozen hebben voor het huidige nieuwe logo. het grootste bezwaar van het huidige logo is dat het onbruikbaar is als 'favicon' op internet. bij het nieuwe logo is daar goed naar gekeken. jim kondigde op de nieuwjaarsborrel al aan dat we nog verder zouden kijken naar het logo, en dat hebben we inmiddels gedaan. toevallig zijn de ontwerper van het logo (richard) en ik uitgekomen op een oplossing die op dit forum ook is aangedragen door leon.

de meeste inzendingen voor de logowedstrijd zijn eigenlijk wat minder logo en wat meer een illustratie (de fiets met de wereldbol). als je bijvoorbeeld kijkt naar ons huidige logo (dat hier linksboven op de pagina staat) dan zul je je misschien nog kunnen herinneren dat we dat logo gebruikt hebben om een illustratie voor op de t-shirts mee te maken. die mogelijkheid bestaat ook met het huidig logo!
het nieuwe logo is modern, duidelijk, eenvoudig, sober en goed te gebruiken op verschillende media en ook toe te passen in bijvoorbeeld illustraties.
en iedereen die vindt dat het logo niet het 'gevoel' van de wereldfietser weergeeft, zou ik willen vragen wiens gevoel dat dan is? is dat het gevoel van iedereen of van jouw persoonlijk? is er überhaubt iets dat persoonlijker is dan een 'gevoel'?

goed, ik weet dat ik met mijn woorden onmogelijk alle vragen kan beantwoorden, onmogelijk iedereen tevreden kan stellen. ik hoop dat jullie kunnen leven met de keuze die het bestuur heeft gemaakt. met de keuze die de jury voor het bestuur heeft mogen maken. en zo niet, dan zou ik zeggen: meld je aan als bestuurslid. het is erg leuk werk!

hieronder vind je het definitieve logo, bovenaan de favicon.
het kan in verschillende kleuren worden gebruikt.
bijvoorbeeld rood voor het tijdschrift, blauw voor de website, groen voor activiteiten, ect.
Afbeelding
Toegegeven, ik moest ook even wennen maar ik vind het nu een heel mooi logo en al helemaal met de verschillende kleuren met daaraan het onderwerp gelinkt.

Jury! good job! :D
Maaike,

Bedankt voor je heldere uitleg en ik vind het een mooi, modern logo geworden!
Met de aanpassingen vind ik het nu ook een mooi logo.
Ja hoor, het is best een mooi logo geworden.
kan het niet laten
Afbeelding
maaike pfann schreef:slik...
ik schrik een beetje van de enorme hoeveelheid reacties hier op het nieuwe logo.
patrick zei het al: "zoveel mensen, zoveel meningen".
ik hoop dat iedereen die dit leest kan begrijpen dat we nooit iedereen tevreden kunnen stellen, en dat er nou eenmaal iemand een knoop over het logo door moet hakken...

het bestuur heeft een logowedstrijd uitgeschreven om tot een nieuw logo te komen voor onze vereniging, en een jury gevraagd om uit de inzendingen te kiezen. ik ben, samen met jim van den berg en ellen van drunen, gevraagd om jury te zijn. je hebt inmiddels allemaal in het tijdschrift kunnen lezen op welke gronden we gekozen hebben voor het huidige nieuwe logo. het grootste bezwaar van het huidige logo is dat het onbruikbaar is als 'favicon' op internet. bij het nieuwe logo is daar goed naar gekeken. jim kondigde op de nieuwjaarsborrel al aan dat we nog verder zouden kijken naar het logo, en dat hebben we inmiddels gedaan. toevallig zijn de ontwerper van het logo (richard) en ik uitgekomen op een oplossing die op dit forum ook is aangedragen door leon.

de meeste inzendingen voor de logowedstrijd zijn eigenlijk wat minder logo en wat meer een illustratie (de fiets met de wereldbol). als je bijvoorbeeld kijkt naar ons huidige logo (dat hier linksboven op de pagina staat) dan zul je je misschien nog kunnen herinneren dat we dat logo gebruikt hebben om een illustratie voor op de t-shirts mee te maken. die mogelijkheid bestaat ook met het huidig logo!
het nieuwe logo is modern, duidelijk, eenvoudig, sober en goed te gebruiken op verschillende media en ook toe te passen in bijvoorbeeld illustraties.
en iedereen die vindt dat het logo niet het 'gevoel' van de wereldfietser weergeeft, zou ik willen vragen wiens gevoel dat dan is? is dat het gevoel van iedereen of van jouw persoonlijk? is er überhaubt iets dat persoonlijker is dan een 'gevoel'?

goed, ik weet dat ik met mijn woorden onmogelijk alle vragen kan beantwoorden, onmogelijk iedereen tevreden kan stellen. ik hoop dat jullie kunnen leven met de keuze die het bestuur heeft gemaakt. met de keuze die de jury voor het bestuur heeft mogen maken. en zo niet, dan zou ik zeggen: meld je aan als bestuurslid. het is erg leuk werk!

hieronder vind je het definitieve logo, bovenaan de favicon.
het kan in verschillende kleuren worden gebruikt.
bijvoorbeeld rood voor het tijdschrift, blauw voor de website, groen voor activiteiten, ect.
Afbeelding
Maaike, dank voor de uitgebreide reactie. Ja nu snap ik het eindelijk wat en waarom. Eh sorry als ik mijn mening iets te strikt heb gehouden. Maar ja eigenwijs zijn, is de wereldfietser eigen. Ik heb bewondering voor het bestuur en alle vrijwilligers die zich inzetten voor de vereniging en het tijdschrift. Chapeau.
m-gineering schreef:kan het niet laten
Misschien volgende keer voor de verandering een positieve bijdrage Marten 8)
maaike pfann schreef: het nieuwe logo is modern, duidelijk, eenvoudig, sober
... en stoer, helemaal mee eens :wink:
Wel verstandig dat die ondertitel er weer bij is gezet.
Ondanks dat ik hier pas kort mee lees en nog niet eens echt lid ben van de vereniging, toch een kleine opmerking.

Wat mij opvalt is dat het 'pootje' van de letter F dikker is dan de pootjes van andere letters. Hierdoor is de 'verhouding' wat gek, maar het zou ook zo in het letterype kunnen zitten.
Het trok mijn aandacht, maar misschien ben ik hierin de enige.
Michael W schreef:
m-gineering schreef:kan het niet laten
Misschien volgende keer voor de verandering een positieve bijdrage Marten 8)
gefundeerde kritiek is ook een positieve bijdrage in een discussie, en de punten van kritiek die ik had staan nog steeds overeind.

Maar inderdaad, de wereld is vol van regimes, managers en ander volk die moeite met dat verschil hebben
Suus schreef: Wat mij opvalt is dat het 'pootje' van de letter F dikker is dan de pootjes van andere letters. Hierdoor is de 'verhouding' wat gek, maar het zou ook zo in het letterype kunnen zitten.
Het trok mijn aandacht, maar misschien ben ik hierin de enige.
Veel dikker ja, en de stokjes van de W wat dunner, zal gewoon het lettertype zijn :wink:
Suus schreef:Wat mij opvalt is dat het 'pootje' van de letter F dikker is dan de pootjes van andere letters. Hierdoor is de 'verhouding' wat gek, maar het zou ook zo in het letterype kunnen zitten.
Het trok mijn aandacht, maar misschien ben ik hierin de enige.
Ik zit al ruim 42 jaar in het grafische vak. Ooit begonnen als lood-letterzetter op een grote drukkerij. De F is een van de zogenaamde stokletters, zoals b, d, h, enzovoorts. g, j, p, enz. worden staartletters genoemd. De klinkers a, e, i, o, u zijn x-letters. Inderdaad is de stok van de F te dik. Kan ik die op de computer heel eenvoudig een smal strookje van afsnijden of de gehele F versmallen. Ook zijn de twee breedtegraden op die halve wereldbol volgens mij niet bepaald perspectief.
gebruikte lettertype is futura en daar is de 'stok' van de F normaal gesproken inderdaad dunner; ik vermoed dat het gedaan is om de F in balans te krijgen met de brede W.

Overigens snap ik de keuze voor futura niet, dit is een modern, strak/geometrisch huismerk lettertype wat oa door Ikea en Hema gebruikt wordt en past naar mijn mening totaal niet bij het karakter van jullie vereniging (zou eerder een lettertype met oorsprong in renaissance of een moderne variant ervan kiezen). Desalniettemin vind ik het wel een aardig logo; je moet ook meerekenen dat het door een vrijwilliger gemaakt is. wel vind ik de breedtelijnen die nu op de wereldbol staan onrustig ogen; ze kloppen volgens mij niet/staan niet goed in verhouding.
Ik vind het wel een mooi logo. Die te dikke F zou ik vooral zo laten, dat maakt het karakteristiek. Dit zal in de toekomst bekend worden als ''Wereldfietser-F'' (Futura-WF). En iedereen mag natuurlijk iets anders zien in die halve wereldbol. Als je het logo een kwartslag draait kun je er met een beetje fantasie zelfs een fietshelm in herkennen :D
Matthie9000 schreef:gebruikte lettertype is futura en daar is de 'stok' van de F normaal gesproken inderdaad dunner; ik vermoed dat het gedaan is om de F in balans te krijgen met de brede W.
Klopt, het is inderdaad Futura. Maar de stok zou best aan de rechterkant "weggesneden" kunnen worden, meer wit tussen de horizontale lijnen van de F zodat hij even breed blijft onder de W? Zie hieronder, klaar in slechts twee minuten! :wink:

Afbeelding
Als ik alleen het forum zou bezoeken zou ik toch echt denken dat wereldfietsers stelletje zeurende oude mannen zijn..

Wie van de grootste monden hier woont wel eens een weekend bij? of is aanwezig bij een ledenvergadering waar hij input kan geven.
Martin E. van Doornik schreef: Klopt, het is inderdaad Futura.
Om precies te zijn is het volgens mij de Futura XBLK en daar is de F precies even dik als in dit logo !!
De W daarentegen is veel breder dan in dit logo, dus daar is blijkbaar aan 'gesleuteld'
of de CN versie van gebruikt :wink:

Afbeelding
Marjan schreef:Wie van de grootste monden hier woont wel eens een weekend bij? of is aanwezig bij een ledenvergadering waar hij input kan geven.
Wordt wakker. Dit is 2012, niet 1980!
Elk nieuw topic op dit forum wordt binnen 24 uur door meer dan 100 mensen gelezen. Daar kan geen aanwezigheids-club tegen op. Daarnaast zijn er aardig wat mensen op dit forum zijn die de doelstelling van de club in de praktijk brengen en daardoor bepaald niet in de buurt zijn.
Leon