Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen langs de Frontlijn - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsen langs de Frontlijn

captain_fabulous schreef:Is het stuk vanaf Reims richting Zwitserland een beetje te doen als je niet kan klimmen? Ik klim als een strijkplank, en ben meer dan 100 kilo, dus te veel elevatie is een uitdaging voor mij...
Als je in Nieuwpoort begint, zijn de eerste dagen vlak. Alleen bij de Kemmelberg, Notre Dame de Lorette, Vimy Ridge en Thiepval zijn korte klimmetjes. Voorbij Soissons ligt de Chemin des Dames op een plateau dat 75 meter boven de omgeving uitsteekt. Rond Verdun wordt het heuvelachtiger, maar ook hier hoef je per klim zelden meer dan 100 meter hoogteverschil te overbruggen. In de Vogezen kun je i.p.v. de hoofdroute kiezen voor een lichter alternatief, al heb je ook dan af en toe een klim met 200 à 300 meter hoogteverschil. Dit is niet zwaarder dan bijvoorbeeld de Ardennen. Tegen de tijd dat je de Vogezen bereikt, ben je ook goed ingereden. Als het klimmen dan toch een probleem is, kun je overwegen om een stuk met de trein te gaan (bijvoorbeeld van Raon l'Étape naar Mulhouse) of een andere route te kiezen die de Vogezen vermijdt (in de buurt van Vic sur Seille kruist de Frontlijnroute de Groene Weg. Die kun je zuidwaarts volgen tot Marnay, waar je de EuroVelo 6 naar Bazel kunt nemen).
Michael W schreef:
bert sitters schreef:Ik ga dus geen pintje meer vatten op dat terras bij de Rijselpoort in Ieper! Jammer, want dit terras is niet ver van de camping.
Moet je hem wel even laten weten waarom niet Bert !! :wink:
Ha die Michael,

Ik zal den uitbater contacteren!
gios schreef:
keesswart schreef:
gios schreef:Die foto van de klaproos is trouwens briljant :D Kan ik die niet....kopen?
Ook dat kan. Of zelf maken: zoek een klaproos in een graanveld en wacht op een mooie lucht. Verdere instructies vind je hier
Bedankt Kees. Goede tips, en ik ga oefenen.... :D
Ben op zoek geweest. Deel 1 van de foto al gevonden :D
Afbeelding
Beetje water geven en ff wachten. Bedankt Kruidvat.
Beste Kees,
Is de frontlijn route aan de hand van jouw boek ook andersom te fietsen? Ik zit momenteel namelijk in Oostenrijk en het is een beetje zot om eerst naar Vlaanderen te treinen om vervolgens weer naar Zwitserland te fietsen en nogmaals met de trein terug te reizen.

Ziet er prachtig uit en staat zeker hoog op het lijstje met te rijden routes

mvg Jeroen
Hallo Kees,

We hebben je boekje inmiddels in huis en kijken er naar uit om de route deze zomer te gaan fietsen. We zijn al vaker in de Somme/Ieper/Verdun geweest en hebben al wel eens het plan gehad om langs het front te fietsen (en dan velden van weleer gebruiken in combi met kaarten). Nu jouw route er ligt is er geen excuus meer om het niet te doen. Complimenten voor het mooie boekje!
Kunie schreef:Is de frontlijn route aan de hand van jouw boek ook andersom te fietsen?
Als je GPS hebt is hij eenvoudig andersom te rijden Jeroen, heb je dat niet dan moet het met behulp van alleen de kaartjes en de stadsplattegrondjes ook lukken. De routebeschrijving is echter alleen van Nieuwpoort naar Bazel.

De Gps-track staat hier!
Een goed excuus om een GPS te kopen lijkt mij.

Bedankt!
Ondertussen ben ik een blije bezitter van deze gids.
Mooi geschreven, netjes en praktisch uitgevoerd. Knap!
Een goed excuus om een GPS te kopen lijkt mij.
Ik ken er niks van en heb zo'n ding zelfs nog nooit in mijn handen gehad.
Nu, de kaartjes lijken me duidelijk genoeg.

Als WO1 geïnteresseerde heb ik ongelooflijk veel zin om deze route te doen.
De streek vanaf Nieuwpoort tot de Franse grens ken ik als mijn broekzak, dus daar kan ik lekker doorfietsen.

Moeilijker wordt het bij passage door onbekende streken waar veel te bezoeken is. De dagafstand zal dan best niet te groot mogen zijn....
Verdun ben ik vorig jaar geweest:
http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... 22&t=15633

Tot Verdun kan ik gemakkelijk nog eens terugkomen later, dus qua bezoek beperk ik me dan tot het voor mij interessantste.
Voorbij Verdun zou ik meer gaan bezoeken en kortere dagafstanden nemen.

Van de Vogezen heb ik niet al te beste herinneringen: veertiendaagse vakantie in 2003, waarbij het praktisch elke dag regende!

Terugkeer vanuit Basel:
op het jongste Vakantiesalon te Brussel heb ik informatie ingewonnen ivm de trein:
er rijden twee rechtsreekse treinen per dag naar Brussel.
Vandaar heb ik dan om het uur een trein huiswaarts (Oostende)

mvg
Hallo Luc,
Wordt weer eens tijd om een Oteman-route te fietsen! :wink: Lijkt me een hele mooi route om deze voor de komende lente te doen. Heb er nu al zin in. Dit weekend éffkes het boekje kopen. :lol:
MiaV schreef:Hallo Luc,
Wordt weer eens tijd om een Oteman-route te fietsen! :wink: Lijkt me een hele mooi route om deze voor de komende lente te doen. Heb er nu al zin in. Dit weekend éffkes het boekje kopen. :lol:
Zit je wel in het juiste topic Mia ? :wink:
Misschien bedoel je deze.
Oeps...ja die bedoelde ik.....komt ervan als je al lang niet meer op dit forum geweest bent. (anderhalf jaar geleden) :oops:
Maar deze route mag er ook wel zijn.......Zal het weekend een grote rugzak mee moeten nemen..... :D
Op basis van de Openfietsmap Europa kaart heb ik in samenwerking met Recreatief-Fietsen.nl een GPS kaartje gemaakt van de Frontlijnroute:

Afbeelding

Deze is op SD kaart direct leverbaar via de webshop van http://www.recreatief-fietsen.nl/frontlijnroute (a 20 euro).

Het voordeel is dat die plug & play is, je kan die direct in de GPS stoppen zonder eerst de Europa kaart en losse tracks te hoeven downloaden, mbv Mapsource kaarten selecteren etc.

Verder is de Frontlijnfietsroute in de kaart geïntegreerd, wat vooral voor bezitters met oudere GPS apparaten een voordeel is (GPS heeft nl een beperkte limiet wat betreft losse tracks).

De kaart kan je ook bekijken in Basecamp op de computer, als de GPS of de micro SD kaart (middels een cardreader) aan de computer gekoppeld is.

Enkele screenshots (Garmin Dakota)

Afbeelding

Selectie van de kaarten: hoogtelijnen, openfietsmap en frontlijnfietsroute
Hoogtelijnen en fietsroute zijn transparant en kunnen ook op andere kaarten zichtbaar gemaakt worden (oa City navigator).

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Zie meer screenshots op http://www.recreatief-fietsen.nl/frontl ... -kaart.htm

Meerdere kaarten volgen nog, hou dus mijn site in de gaten: http://www.openfietsmap.nl/sd-cards 8)
Filmpje :wink:



Gemaakt door Ab Dijkhuizen op de Frontlijnroute van Kees Swart
Heerlijk filmpje, heb genoten. Zelf pas een poging gewaagd deze route te fietsen.Helaas gestrand door slecht weer, deprimerend landschappen en geschiedenisverhalen en materiële pech. Omgekeerd en een rondje Nederland gedaan(ook een aanrader voor de beginnende fietser). Je hebt me er van overtuigd dat ik hem zeker nog eens moet uit fietsen.
Tussen 10 en 16 juni ben ik samen met 7 andere jongeren door het noorden van Frankrijk en de Westhoek gefietst. In totaal ongeveer 500 km, met als centrale thema de eerste wereldoorlog. En dit met twee bakfietsen (Douze en Bullitt), een tandem, een ligfiets, een mountainbike met trailer en twee gewone trekkingfietsen.

Voornaamste passages: Ijzervallei, Ieper, Aubers ridge, maar ook plaatsen iets verder van de frontlijn die hun rol speelden in de Grote Oorlog: Montreuil-sur-Mer, Etaples, de Moeren.

De meeste deelnemers zijn toekomstige journalisten, en daarom hadden we een ganse hoop camera’s en opnameapparatuur mee. Dit is één van de filmpjes die van ons avontuur zijn gemaakt en die ik graag met jullie zou delen. Reacties welkom!

https://www.youtube.com/watch?v=OukYEzY1lYg