Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohllof naaf - Forum Wereldfietser

Rohllof naaf

Hallo,

Ik rijd met een Santos trekkingsfiets met een Rohllof naaf en heb het idee dat ik een relatieve grote weerstand ondervind bij het rijden. Wanneer ik de fiets ophang en aan mijn achterwiel draai, valt het wiel snel stil. Dit is een groot verschil met een derailleur of zelfs met een 3 speed naaf (van 10 jaar oud).

Is er nog iemand die dit heeft vastgesteld?

vriendelijke groet
Jan
Hi Jan,

een Rohloff naaf heeft een wat stroevere vrijloop, dit betekent dat als je de het wiel vrij wil laten draaien zonder dat de pedalen meedraaien (dus als je ze tegenhoudt) een klein beetje meer weerstand zit tussen de vrijloop en de rest van de naaf. Als je fietst heeft deze naaf een beter rendement dan andere naafversnellingen en zelfs een beter rendement als een derailleurs overbrenging.

Dus als de fiets minder snel aanvoelt kan dit aan veel verschillende factoren liggen, ik neem aan dat dit een andere fiets is dan wat u gewend was. Dit kan er zeker toe leiden dat je de fiets anders vindt fietsen dan je vorige fiets.

trager aanvoelende fietsen hebben meer last van de banden keuze, te weinig druk in de banden, de zithouding etc. een klein deel kan natuurlijk vanuit de aandrijving komen maar daar zou ik niet beginnen met zoeken.

Bas
B@se schreef:Als je fietst heeft deze naaf een beter rendement dan andere naafversnellingen en zelfs een beter rendement als een derailleurs overbrenging.
Nu ook niet overdrijven he, volgens Rohloff zelf overstijgt de naaf de efficiëntie van een derailleur niet, maar is vergelijkbaar:
Rohloff schreef:the working efficiency of the Rohloff SPEEDHUB 500/14 is brought up to 96% (for gears #1 to #7) and 98% (for gears #8 to #14)
Rohloff schreef:This working efficiency is comparable to a derailleur gear system.
Als ze efficiënter waren, zouden ze dat heus wel vermelden...
Ja inderdaad, ik heb tien jaar gereden met de raecefiets naar het werk (een twaalfduizend km/jaar). Maar door nek- en rugklachten (voornamelijk door mijn werk) ben ik op zoek gegaan naar een alternatief. Ik zal er nog moeten aan wennen dat ik nu voorbij gestoken word op de fiets. :? Het is in dit weer wel veiliger rijden met en trekkingfiets.

Groeten,
Jan
Lasse schreef:
Rohloff schreef:This working efficiency is comparable to a derailleur gear system.
Als ze efficiënter waren, zouden ze dat heus wel vermelden...
Als je er meer over leest begrijp je waarom de formulering zo is en niet anders. Het is simpel om op een quote te meppen.
Leon (geen R-naaf overigens)