Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 26 of 28 inch - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

26 of 28 inch

37 mm is toch niet breed? Niet bij mij.
Wim
Wim schreef:37 mm is toch niet breed? Niet bij mij.
Wim
inderdaad
Allemaal bedankt voor jullie reacties.
Inmiddels is de kogel door de kerk. Ben gisteren bij Bike4travel geweest en heb daar verschillende fietsen uitgeprobeerd. Na een uitvoerig gesprek met Marco de Wit van deze winkel is de keuze gevallen op een Avaghnon stalen frame met 28" wielen.

Omdat ik een uitgesproken voorkeur heb voor een racestuur, en de betreffende frames helaas niet (meer) zijn voorzien van nokken voor buiscommandeurs is de keuze gevallen op Dura Ace crosscommandeurs 9 speed en traveladjusters, in combinatie met een 9 speed Deore LX groep.

Hoe het schakelen met de crosscommandeurs mij uiteindelijk zal bevallen zal de praktijk moeten uitwijzen. Ben benieuwd of hier mensen zijn die daar ervaring mee hebben.

Over ongeveer drie weken kan ik de fiets ophalen, zodra ik hem heb zal ik hier wat fotoos plaatsen.

Groeten, Harry.
Wat bedoel je met "Traveladjusters"?
Wim
Ik kan het mis hebben maar is dat niet een voorziening op de remmen (een soort katrolletje ?) wat zorgt voor een gedoseerde remkracht ?
Ik zet je op het verkeerde spoor Wim. Volgens mij is het een mooi woord voor spacers die om de stuurpen worden bevestigd.
Wat voor remmen krijg je?
W
De fiets wordt standaard afgemonteerd met Deore LX. Over andere remmen is niet gesproken dus ik ben er van uit gegaan dat dit de V brakes zijn uit deze groep. Ik mag toch aannemen dat deze remmen voldoende zijn voor mijn doel (in eerste instantie fietsreizen door Europa op voornamelijk verharde wegen)?
V brakes zijn prima, zelfs tamelijk simpele. Het probleem is alleen dat ze een andere overbrengingsverhouding hebben met de remhandles dan raceremmen. Dus gebruikt men met racegrepen meestal cantilevers. Het alternatief is een tussenstukje dat de overbrengingsverhouding verandert: een Travelagent. Dat is echter een slechte oplossing omdat het niet soepel loopt en tot kabelbreuk kan leiden. Een betere oplossing om v brakes te kunnen gebruiken met racegrepen is te kiezen voor de speciale Tektro racegrepen voor v brakes. Dan heb je eigenlijk wel iets nodig om de kabellengte aan te passen als de remblokjes slijten etc. Als "traveladjusters" hierop slaan is er niets aan de hand, als met traveladjusters bedoeld wordt travelagents dan ben ik minder vrolijk.
Wim
Bedankt voor de tip Wim. De mensen van Bike4travel hebben op mij (als leek op dit gebied) een heel deskundige indruk gemaakt en ik ben er eigenlijk op de automatische piloot vanuit gegaan dat het niet meer dan normaal is dat op een racestuur racegrepen worden geplaatst. Maar misschien ben ik daar wat naief in geweest ? Na wat jij mij zojuist hebt verteld sta ik in dubio of het verstandig is hierover nog even kontakt met hun op te nemen want ik wil voor 100% van de remmen op aan kunnen. Maar misschien dat de rekening al wel voldoende duidelijkheid geeft: daarin is nl aangegeven dat voor montage van een racestuur een meerprijs geldt, waarbij is uitgegaan van :
- traveladjusters
- dura ace cross commandeurs 9 sp
- stuur 44 cm
- voorbouw 90 mm.

Wat raad jij mij aan ?
Harry- schreef:Bedankt voor de tip Wim. De mensen van Bike4travel hebben op mij (als leek op dit gebied) een heel deskundige indruk gemaakt en ik ben er eigenlijk op de automatische piloot vanuit gegaan dat het niet meer dan normaal is dat op een racestuur racegrepen worden geplaatst. Maar misschien ben ik daar wat naief in geweest ? Na wat jij mij zojuist hebt verteld sta ik in dubio of het verstandig is hierover nog even kontakt met hun op te nemen want ik wil voor 100% van de remmen op aan kunnen. Maar misschien dat de rekening al wel voldoende duidelijkheid geeft: daarin is nl aangegeven dat voor montage van een racestuur een meerprijs geldt, waarbij is uitgegaan van :
- traveladjusters
- dura ace cross commandeurs 9 sp
- stuur 44 cm
- voorbouw 90 mm.

Wat raad jij mij aan ?
Waarom cross commandeurs, vanwege 9sp zeker? Ik dacht me te herinneren (maar weet het niet zeker) dat je gewone 10sp STI-shifters kunt combineren met mini-V-brakes. Wat de maximale bandenmaat bij mini-v-brakes weet ik echter niet.
mini v brakes kunnen geen echt brede banden hebben, en remmen evenmin geweldig. Volgens mij is v brakes met Tektro racegrepen voor v brakes vermoedelijk de beste oplossing. Overigens heb ik op mijn cross fiets canti's, en dat remt best redelijk. Ik heb dat met race sti, maar als het betrouwbaar moet zijn zou ik zeker voor cross commandeurs gaan. Hetzelfde geldt als je de trimmogelijkheid nodig hebt: crosscommandeurs zijn links/voor niet geindexeerd, dus het werkt altijd, wat voor gekke combinaties je ook maakt. En juist op een randonneur heb je soms wel "gekke" combinaties nodig.
Wim
Zit er een stelschroef op de tektro(rl 520)-grepen om blokslijtage door v-brakes te compenseren of heb je zoiets nodig om dat te doen?
Gisteren de nieuwe fiets opgehaald. Wil jullie graag laten meedelen in de vreugde door wat fotoos te plaatsen alleen weet niet hoe dat moet... Graag jullie advies :)

Harry.
Matthie9000 schreef:Zit er een stelschroef op de tektro(rl 520)-grepen om blokslijtage door v-brakes te compenseren of heb je zoiets nodig om dat te doen?
Nee, op de RL520 grepen zitten geen stelschroeven. Alleen een quick release om de blokken wijder te zetten als je het wiel wilt uitnemen.
Het is een mooie fiets geworden. Gefeliciteerd. Helaas zitten er dus inderdaad Travelagents op. Dat lijkt mij onnodig nu Tektro van die mooie racegrepen voor v brakes maakt. Dat moeten ze bij bike4travel toch ook weten.
Wim
Veel plezier met je nieuwe fiets.. wat ik nog steeds niet begrijp dat framebouwers n bidonhouder op de onderkant van de onderbuis maken.. Persoonlijk vind ik het echt een kansloze oplossing. Lijkt mij nagenoeg onmogelijk om die bidon eruit te krijgen tijdens het fietsen. Wanneer men n derde en evt 4de bidon wil, is n triathlon houder achter op t zadel n betere oplossing.. Daarbij wordt die bidon ben slecht weer toch ook vrij ranzig..
De meesten gebruiken die derde bidon vooral voor brandstof. Een drinkfles op die plaats wordt inderdaad nogal smerig, en gaat alleen als je een fles met een extra kap erover gebruikt, zoals sommige Sigg modellen. Het probleem speelt overigens ook nog wel bij flessen bovenop de onderbuis. Een goede spatlap helpt. Flessen die aan de onderkant van de onderbuis hangen belasten de bidonhouder overigens veel sterker. Zelf gebruik ik daarom voor mijn brandstoffles op die plaats de veel degelijker Bikebuddy houder (normaal geschikt tot 2 liter flessen, maar hangend volgens de maker goed tot 1 liter).
Wim