Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vraag over luchthaven Auckland - Forum Wereldfietser

vraag over luchthaven Auckland

Hallo allemaal,
Weet iemand van jullie of de fiets effectief gewogen wordt in de luchthaven van Auckland of dat men gewoon vraagt hoeveel de fiets weegt? En weet er iemand of ze bij Qantas flexibel zijn wat het gewicht van de bagage betreft? We zullen namelijk tussen de 5 en de 10 kilo teveel bij hebben als we onze 2 fietsen terug mee naar huis nemen.

Wij hebben een half jaar fietsen in Australie en Nieuw-Zeeland (bijna) achter de rug. Ons oorspronkelijk plan was om bij het huiswaarts keren 1 fiets achter te laten in Auckland om gigantische excess baggage kosten te vermijden.
De fiets is wel oud, maar ondertussen wel een trouwe makker geworden die we uiteindelijk liever toch niet achterlaten aan de andere kant van de bol, mocht er een mogelijkheid bestaan om hem mee te nemen zonder al te veel extra kosten. Iemand een idee?
alvast bedankt voor jullie reactie!
Kristien en Pieter
Ik kan me niet meer herinneren of onze fietsen echt gewogen werden daar.

Maar is het niet een idee om 10/15 kg (meer dan je idee, maar zekerder) met de post terug te sturen?
Kost meer dan proberen het mee te 'smokkelen', ja, maar waarschijnlijk VEEL minder dan overgewicht als je 'gesnapt' wordt.

Met een beetje geluk ben je zelf al thuis om je paketje in ontvangst te nemen, anders haal je het later op het postkantoor op.

groetjes
Jurjan
Toen ik met Malaysian Airlines terugvloog vanaf Auckland werd mijn fiets wel gewogen. Ik geen toen moeten praten als Brugman on geen extra kosten te hoeven betalen, ondanks dat ik binnen het gewicht bleef dat op mijn ticket sinds. Omdat ik via de Fietsvakantiewinkel had geboekt mocht ik namelijk meer meenemen. Let wel, dit is al wel weer een jaar of 5 geleden.
Ik heb in 2006 een fietstour gemaakt door Nieuw-Zeeland en Australie. Dat bestond uit drie periodes (Het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland / Melbourne - Tasmanie en de westkust van Australie). Ik vloog met Qantas en had incl. fiets een bagagelimiet van 25 kilogram. Ik weet niet meer of mijn fiets daadwerkelijk gewogen werd, maar met fiets (15 kg) en kampeeruitrusting (22 kg), zat ik dus wel dik boven de toegestane hoeveelheid. Natuurlijk veel in mijn handbagage gepropt, maar mijn tent (3 kg) die ik als handbagage in mijn rugzakje wilde meenemen, paste er niet bij.
Mijn truc was:
Ik had een steekkarretje gehaald. Fiets op de band en bagage werden gewogen. Rugzak (handbagage) laten zien. Weet niet meer of dat ook gewogen werd. Mijn jas had ik nog op het karretje laten liggen (daaronder lag dus de tent), maar niemand die dat controleerde. Vervolgens door de douane en na de douane iets gekocht met plastic taxfree tas waarin ik de tent daarna stopte.
Geen garantie dat de truc werkt .... :D :D
In 2005 fietste ik in Nieuw Zeeland en vloog terug vanaf Christchurch met Air New Zealand en Malaysia Airlines. Mijn fiets werd gewogen en overbagage van 5 kg mocht ik meenemen. Ze deden navraag bij de piloot en die gaf toestemming. Het is moeilijk te voorspellen of je wel of niet moet bijbetalen voor overbagage.
In Auckland wordt inderdaad nog steeds alles gewogen ( januari dit jaar). Ik had sowieso overbagage omdat ik twee fietsen had + een flightbag met de fietstassen. Voor 1 fiets dus moeten bijbetalen. Wel was mijn fiets, door de verzameling karton om mijn fiets heen, 2 kilo te zwaar. Daar werd gelukkig niet moeilijk over gedaan.

P.S Wij vlogen Air New Zealand/ KLM en moesten de fiets in een doos vervoeren. Dat is een absolute ramp op het vliegveld van Auckland, want je bent afhankelijk van het feit of iemand daar een doos heeft achtergelaten.Ze verkopen, die gratis verkregen dozen, namelijk weer doodleuk door. Hierdoor is de voorraad wisselend. Wij hadden 1 grotere fietsdoos ( na heel veel gezeur omdat we van te voren hadden geïnformeerd en men had belooft dat er dozen zouden zijn in onze maat ) en een tweetal kleine + los karton. Knutselen dus. O ja, ze rekenen ook nog forse prijzen. Meenemen vanaf een fietsenmaker in Auckland is dus slimmer.