Additionally, paste this code immediately after the opening tag: materiële vragen rond lange trektocht (absolute beginner) - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

materiële vragen rond lange trektocht (absolute beginner)

150 berichten
Hoi,

Matthie, bedankt voor de zeer handige lijst! Marten, bedankt voor de aanvullingen! :)
Wim, ik ga inderdaad vliegen en zal dus inderdaad ook gereedschap meenemen voor mijn pedalen! Bedankt!

Lieve groetjes,
Kelly
{quote="Matthie9000"}
> Inbussleutels 1.5, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10
Ik zou alleen die meenemen waarvan je schroefjes op de fiets hebt.
Check zelf: zadelpen, zadelstrop, dragers, spatbordboutjes, stuurverstelling, commandeurs, remmen, derailleurs incl. wieltjes, bidonhouders, crancks, standaard etc.

> Schroevendraaier: kruis ('philips')
Dat heet Phillips, met twee ellen. Niet uit Eindhoven :wink:

> Kettingspons
Koop niet de goedkoopste prul.

> Spaaksleutel
Koop niet de goedkoopste (verchroomde) prul.

> Kruipolie, vet
Heb je onderweg niet nodig. Ze hebben het in elke werkplaats of bij iedereen met een landbouwtrekker.

> Schoonmaakmiddel/ontvetter, speciaal voor fietsen
Heb ik nog nooit gehad. Het is zelfs beter voor een fiets om hem niet helemaal te ontvetten.

> Reserve remblokjes
Als je met redelijk nieuwe Kool Stop blokjes begint kun je gerust op een reis van duizenden km.

> Reserve binnenband
Die wel meenemen!

> Pedaalsleutel
Het lukt ook wel met een stevige conussleutel, maar die moet wel passen en de pedal moeten niet achterlijk vastzitten. Scheelt wel veel gewicht.

Leon
> kettingspons Ik zou een pons nemen, met een kettingspons kan je de ketting misschien schoonmaken, maar volgens mij wordt dat hier niet bedoeld... ;-)
Polling schreef:> kettingspons Ik zou een pons nemen, met een kettingspons kan je de ketting misschien schoonmaken, maar volgens mij wordt dat hier niet bedoeld... ;-)
Ik zou geen deel van een hersenstam (mee)nemen maar een kettingpons! :D

Bedankt voor de aanvullingen Leon, heb het hier en daar gewijzigd.
Hoi iedereen,

De reis naar Japan was geweldig! Zij die het allemaal niet gevolgd hebben kunnen naar mijn lezing komen luisteren op de beurs in Bussum! En anders bekijk je mijn website maar even ;)

Ondertussen ben ik weer op zoek naar een nieuwe fiets. Waarom?
Mijn mooie Vlerick fiets heeft een scheur in het kader (achteraan bij de achterpad) en is dus niet meer te gebruiken. Bovendien zou ik toch een 26 inch fiets willen, met het oog op de toekomst.

Dus, naar wat ben ik op zoek:

- 26 inch fiets, maat 45/46 met een niet al te lange bovenbuis (korte armpjes!)
- liefst een stalen fiets
- 27 versnellingen
- niet te veel toeters en bellen
- voordrager is niet nodig
- Tubus achterdrager heb ik
- budget: Liefst opnieuw rond de €1000, maar kan wel naar €1500 gaan.

Waarvoor te gebruiken:
- de eerste jaren voor tochtjes in Europa, later voor een wereldreis (als het huidige plan doorgaat uiteraard)

Ik heb nog een aantal onderdelen van mijn Vlerick, maar aangezien dat een 28inch is vermoed ik dat een aantal van die onderdelen niet meer zal passen (ik denk dan aan kabels en dergelijke)?

Ik heb al een aantal mogelijke merken gekregen: Snel, Surly, VSF, ... . Een nieuwe Vlerick zou leuk zijn, maar jammer genoeg vond ik de man niet erg vriendelijk en voel ik me er dus niet goed bij om bij hem een nieuwe fiets te laten maken of kopen.

Hebben jullie nog tips, opmerkingen (goed / slecht), ... ? Laat maar komen! :)

Lieve groetjes,
Kelly
Met uitzondering van de wielen zul je veel kunnen hergebruiken. Thorn heeft verschillende bovenbuismaten, dus zal wellicht goed passen bij een korte maat. Thorn verkoopt bovendien losse framesets, zodat je de onderdelen van je vorige fiets kunt monteren. Met een degelijke wielset erbij zou dat binnen budget moeten lukken.
Kikitjah schreef: Ik heb nog een aantal onderdelen van mijn Vlerick, maar aangezien dat een 28inch is vermoed ik dat een aantal van die onderdelen niet meer zal passen (ik denk dan aan kabels en dergelijke)?

Kabels zijn een consumable. Je kunt misschien de achterrem & deraillleur binnenkabel inkorten en voor gebruiken etc, maar je spaart dan 2.50?

Mogelijk niet passende onderdelen (even algemeen lijstje voor als je van frame wisselt) die wel in de papieren lopen zijn

Balhoofdstel
voorvork (binnenbalhoofdbuis de goeie lengte en diameter?)
remtype (V-brake zou moeten passen, racefiets zou moeten passen, tenzij je een stap van 30 jaar maakt)
voorderailleur (klemdiameter, kabel van de goeie kant)
Trapas, 99 % dat het bij 68mm BSC blijft, maar er zijn uitzonderingen
Crankstel, een oud slanke armen racecrankstel past niet op een dikke banden mtb
Zadelpen, lengte en diameter
Stuurvoorbouw, lengte en aansluiting
Ketting, is misschien te kort
Achtertandwielen : bij grotere wielen ook een grotere cassette
Bij verandering van wieldiameter: wielen (of spaken-velgen) banden, spatborden ev bagagedrager (26" is soms iets lager dan 28)
Standaard, framepomp, petfleshouders...

(ps een Thornframe komt met balhoofd en zadelpen, en in de vervolg sleutelcursus kun je zelf je wielen bouwen ;))
Bij Rose koop je een complete wielset voor 86 euro.

http://www.rose.nl/artikel/mtb-wielset- ... aid:339695

Mario
Post ook eens een foto van de scheur: mogelijk is dat nog te herstellen, zelfs ook al wil je een nieuwe fiets, dan kan de oude misschien wel nog wat opbrengen.

Als het om een productiefout gaat, zou ik zelfs denken dat het kan dat Vlerick het wel wil herstellen ook al is ie niet vriendelijk (ik ken hem zelf niet, maar er zijn wel meer mensen die die opmerking maken). Als ie dat niet wil is er in Mechelen een man die zich bezighoudt met de renovatie van oude fietsen en ook zelf frames op bestelling maakt. De naam vind ik niet zo direct, maar het is het bekijken waard.

Zoals al gezegd kan je alles hergebruiken behalve de wielen en het frame. De goedkoopste oplossing is een oudere mtb op de kop tikken, maar die gaan vaak wat te lang zijn. Dus dan zit je bij nieuwere dingen zoals surly, avaghon en vsf. (ik meen mij te herrinneren dat Leon zei dat avaghons relatief kort zijn).

Wielen kan je zoals gezegd bij rose krijgen, maar die moeten na een tijd wel eens bijgespaakt worden. Lasse had goede ervaringen met Meilenweit. Maar ook hier loont het de moeite om oude mtb's te screenen: XT naven uit de jaren 90 zijn erg goed en veel van die dingen hebben nauwelijks km's gedaan.
Hoi iedereen,

Ik zal -binnenkort- een foto uploaden, maar ik vrees ervoor. Ik ben met het frame tot bij de Vlerick-man geweest en hij zei dat er niets aan te doen was. De herstelbare achterpad is gebogen en heeft mee een scheur veroorzaakt in het frame (ofzoiets). het is gebeurd in het vliegtuig, dus garantie / waarborg zit er niet meer op en ook van de luchthaven/... krijg ik niets (en zelfs moesten jullie nu redenen aanhalen, het is te laat ;)).

Die gegevens van die man in Mechelen (Belgisch Mechelen toch hé?) lijken mij zeer de moeite waard! Ik ga er eens naar op zoek, bedankt!

Ik zit een beetje met de twijfel om een quasi kant-en-klare fiets te kopen of enkel een frame en alles zelf opbouwen. Elke vezel in mijn lijf schreeuwt om terug te kunnen gaan fietsen op een goede fiets en mijn leven op dit moment is erg druk. Met andere woorden denk ik niet dat ik de tijd ga vinden om serieus te sleutelen, maar zo leer je natuurlijk wel veel meer en komt het (in mijn geval) waarschijnlijk goedkoper uit! (Als je niets oefent kan zelf de goede cursus van Marten je niet veel vooruit helpen ;))

Marten, superbedankt trouwens voor het lijstje, dat is heerlijk overzichtelijk! Is je 'ps' trouwens een hint om bij jou een frame te kopen en naar de vervolgcursus te komen? ;)

Weer veel stof tot nadenken dus, nu nog de tijd om erover na te denken!
Kelly
EnriceV schreef:Zoals al gezegd kan je alles hergebruiken behalve de wielen en het frame.
Moeten wel de diameters van balhoofdstel, stuurpen indien conventioneel, zadelpen en voorderailleur kloppen of aangepast kunnen worden.
Ik zou de oude fiets mee naar de cursus nemen, dan krijg je meteen een begroting van wat je nodig hebt en misschien een aanbieding om de oude fiets toch te repareren (ben benieuwd naar de foto).
Leon
Jan Weymans in Mechelen, België, Neerweg 1, 2800 Mechelen Tel. +32 (0)15 27 17 99

(ik heb er enkel over gehoord, ben er zelf ook nog niet geweest)
Hoi iedereen,

Hier zijn ze dan: de foto's van mijn frame. Volgens de man van Vlerick is het een scheur die verder gaat dan de verstelbare achterpad. De scheur zou zich dus in het frame zelf bevinden. (de kwaliteit van de foto's is niet denderend, maar hopelijk kunnen jullie zien wat ik bedoel)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Ondertussen neig ik toch naar de aankoop van een nieuwe fiets. Ik heb een aantal keer gezocht op tweedehandswebsites, maar ik vond geen enkele 26inch fiets in mijn maat.

Ik heb voorlopig 3 fietsen op het oog:
- Surly LHT
- VSF TX-400
- Thorn Sherpa

De Thorn Sherpa is met de huidige wisselkoersen te duur (€ 1600) en valt daardoor eigenlijk af, tenzij er hier een economisch wonder aanwezig is die weet dat de koersen snel gaan veranderen. Bovendien moet hij dan nog geleverd worden (naar Marten vermoed ik?) en ook dat kost geld (+ het afhalen bij Marten kost ook vrij veel geld voor mij).

Op de website van Surly kon ik geen prijs vinden van de LHT, maar ik vermoed dat deze rond de €1000 - €1200 ligt (volgens wat ik vond op Google). De VSF kost €1300. Beide fieten zijn te koop in La Maison Du Vélo (Brussel), wat voor mij vrij dichtbij is.

Gevoelsmatig vind ik de Surly LHT de minste van de drie, maar aangezien dit niet gebaseerd is op een objectieve waarneming wil ik hem nog niet meteen afschrijven.
Bij de Thorn Sherpa lijkt het me moeilijk om een testrit te doen voor aankoop, maar heb je wel een 14 dagen testmogelijkheid na aankoop (hoe klein de lettertjes hier zijn weet ik niet).

Dus kom ik terug naar jullie met de vraag wat jullie ervan vinden? Ik ga binnenkort (kan enkele weken zijn) sowieso terug naar La Maison Du Vélo om beide merken te testen. (De exacte fietsen zal -in mijn maat- waarschijnlijk niet mogelijk zijn, vandaar)

Kom dus maar op met jullie heerlijke commentaren en meningen ;)

Lieve groetjes,
Kelly
ai ai ai
klassieke fout om de achterderailleur te laten zitten tijdens vervoer in vliegtuigdoos. Ga er maar vanuit dat er kans bestaat dat je fietsdoos van de transportband valt en dat dan de derailleur je klap moet opvangen. Het was een hele kleine moeite geweest om de derailleur los te draaien en met een tieripje aan je frame te monteren.
Kan iemand dat met hoofdletters noteren dat je altijd je achterderailleur moet demonteren bij vervoer in vliegtuigdoos!
Het had je nu veel gedoe bespaart. En als de achterpad al niet breekt maar wel verbuigt dan kun je niet meer goed schakelen. Voordat je het weet heb je je derailleurkooi tussen de spaken en ligt je wiel aan flarden.

Dus Kelly, ook met het oog op een mogelijke wereldreis, doe jezelf een groot plezier en koop een 26"-brede-banden-trekking-atb met ROHLOFFnaaf:
- groot bereik (atb triple+)
- rechte kettinglijn (duurzaam voor je ketting)
- eenvoudig onderhoud
- nooit misschakelen
- nooit gebroken ketting

Ja, het is wat duurder, maar altijd nog een stuk goedkoper dan na elke vliegreis een nieuwe frame moeten kopen. En een wereldreis is ook reteduur. Dus verkoop gewoon je linkernier, neem een extra hypotheek, verkoop je meubilair, doe iets, maar koop gewoon iets heel erg goeds: Idworx Off Rohler kost 3900 euro, maar dan heb je er ook geen omkijken meer naar. Enige wat je dan elk jaar moet doen is wat olie in de naaf, een nieuwe ketting en een paar remblokjes, daar heb je geen cursus voor nodig :).

De veelgenoemde VSF-TX400 kan natuurlijk ook (hebie glider weggooien), stukkie goedkoper, 2400euro, maar ja, dan had je maar wat meer voor die linkernier moeten vragen en wat is nou 1500euro prijsverschil? Dat is 1 carnaval overslaan plus een enorme ego-boost :)

PS
Ik zou maar eens goed laten checken of er inderdaad een scheur in je frame zit. Op de foto's is dat moeilijk te zien. Lasmannetje erbij roepen, vorkpad bijbuigen, opnieuw met lakstift bijlakken en nieuwe derailleurpad eraan lijkt me een stuk goedkoper.
Hoi,
Ik zie eerlijk gezegd geen scheur maar aleen een gebogen patje. Of is de scheur de cirkelvormige lijn?
Ik zou het eerst maar eens aan Marten vragen of hij het kan fixen, en in welke opties (luxe of niet zo mooit maar toch degelijk). Wie weet ben je voor een paar honderd euro alweer op weg.
Als dat niet kan dan betekent dat dat het nadeel van aluminium toch wel erg groot is, want onderstaande scheur in staal was wel te repareren:
Afbeelding
Wel een beetje flauw van AB om je aan de rohloff te willen zetten terwijl je aangeeft dat het je budget niet is. Ik zou mijn zinnen toch zetten op een goede maat. Ik heb je namelijk op de beurs gezien en het lijkt me vrij duidelijk dat het met jouw geringe lengte moeilijk wordt een fijne maat fiets te kopen. Dus het wordt ofwel zoeken naar een standaardfiets die toevallig klein uitvalt ofwel toch overwegen om extra budget voor een maatframe te zoeken, waarbij je op de prijs kunt bezuinigen door de overige onderdelen niet te duur te maken. Het allerbeste zou zijn om een fiets met 26" wielen te laten maken, wat 28" zijn groot voor jou proporties.
Over de fietsen die je noemt kan ik aleen iets zeggen over de VSF-TX400: die is volgens mij niet geschikt voor je omdat hij alleen leverbaar is in bovenbuislengtes van minimaal 566 mm (bron), wat te groot voor je is, want ik met mijn 186 cm lengte heb een VSF met een bovenbuislengte van 586 mm en ik vind die fiets heus niet te kort. Wellicht zijn er binnen VSF wel andere modellen iets geschikter voor je en kun je die aanpassen aan je wensen. Soms is het goedkoper om een iets andere fiets te kopen en meteen sommige onderdelen eraf te mikken dan voor een dure optie te gaan. Ik heb bij de aanschaf van een nieuwe fiets gewoon een flink aantal onderdelen van de oude meegenomen en zo 400 euro bespaard.
Succes,
Leon
Leon schreef:Hoi,
Ik zie eerlijk gezegd geen scheur maar aleen een gebogen patje. Of is de scheur de cirkelvormige lijn?
Ik zou het eerst maar eens aan Marten vragen of hij het kan fixen, en in welke opties (luxe of niet zo mooit maar toch degelijk). Wie weet ben je voor een paar honderd euro alweer op weg.
Als dat niet kan dan betekent dat dat het nadeel van aluminium toch wel erg groot is, want onderstaande scheur in staal was wel te repareren:
Afbeelding
Wel een beetje flauw van AB om je aan de rohloff te willen zetten terwijl je aangeeft dat het je budget niet is. Ik zou mijn zinnen toch zetten op een goede maat. Ik heb je namelijk op de beurs gezien en het lijkt me vrij duidelijk dat het met jouw geringe lengte moeilijk wordt een fijne maat fiets te kopen. Dus het wordt ofwel zoeken naar een standaardfiets die toevallig klein uitvalt ofwel toch overwegen om extra budget voor een maatframe te zoeken, waarbij je op de prijs kunt bezuinigen door de overige onderdelen niet te duur te maken. Het allerbeste zou zijn om een fiets met 26" wielen te laten maken, wat 28" zijn groot voor jou proporties.
Over de fietsen die je noemt kan ik aleen iets zeggen over de VSF-TX400: die is niet geschikt voor je omdat hij alleen leverbaar is in bovenbuislengtes van minimaal 586 mm (bron), wat te groot voor je is, want ik met mijn 186 cm lengte heb een VSF met een bovenbuislengte van 586 mm en ik vind die fiets heus niet te kort. Wellicht zijn er binnen VSF wel andere modellen iets geschikter voor je en kun je die aanpassen aan je wensen. Soms is het goedkoper om een iets andere fiets te kopen en meteen sommige onderdelen eraf te mikken dan voor een dure optie te gaan. Ik heb bij de aanschaf van een nieuwe fiets gewoon een flink aantal onderdelen van de oude meegenomen en zo 400 euro bespaard.
Succes,
Leon
iets flauw noemen is ook flauw, maar wel een maatframe adviseren :?.... wat is nou de meerprijs (+1000euro?) van rohloff tov derailleur als je dat afzet tegen de kosten van een wereldreis en andere europese reisjes (10.000-20.000euro?). Ben zelf nogal enthousiast over rohloff, mooi systeem met een fabrikant die uitstekende service verleent (mocht je al bij uitzondering pech krijgen). Kun je mooi de wereld rondvliegen zonder je druk te maken over waardeloos verbogen en immer misschakelende derailleursystemen, kooien in spaken, gebroken kettingen, etc. Vooral als je niet weet hoe je een derailleur goed moet onderhouden en afstellen, dan is een rohloff luilekkerland. Als je weet dat fietsreizen je ding is, huppekee, wat extra euros erbij. Eventjes pijn, daarna alleen maar plezier.

Vwb TX400, bovenbuis lengte is 566 bij DA45 net als bij HE47. Eerst maar eens proeffietsen voor je een maatframe neemt, kort stuurpennetje en zadelpen zonder setback doet soms wonderen. Desnoods plak je er zoiets op, zit je nog dichter op je stuur en wordt misschien wel je binnenbeenlengte de beperkende factor.
Ik denk dat Leon bedoelt dat het belangrijker is dat je (in het geval van een nieuwe fiets) een frame krijgt waarbij de houding goed is en dat je daar beter wat meer geld aan kunt uitgeven, ik ben het daar mee eens; hoewel met stuurpennen, etc ook een boel winst is te behalen in de houding (maar dan wordt het alsnog customizen).
AB schreef:Vwb TX400, bovenbuis lengte is 566 bij DA45 net als bij HE47. Eerst maar eens proeffietsen voor je een maatframe neemt, kort stuurpennetje en zadelpen zonder setback doet soms wonderen.
Ok, 566 versus 586, ik heb het gecorrigeerd. Maar mijn conclusie blijft want Kelly is maar 150 cm lang.
Je zadel naar voren zetten omdat de fiets te klein is is daarentegen imho erg onverstandig. Dan weet je bij voorbaat dat je verkeerd gaat zitten.
Leon
Leon schreef:
AB schreef: ..., kort stuurpennetje en zadelpen zonder setback doet soms wonderen.
Maar mijn conclusie blijft want Kelly is maar 150 cm lang.
Je zadel naar voren zetten omdat de fiets te klein is is daarentegen imho erg onverstandig. Dan weet je bij voorbaat dat je verkeerd gaat zitten.
Leon
Waarbij nog komt dat Kelly graag rechtop zit, waardoor je geen steile zithoek wil. (wat net het gevolg zou zijn van het zadel verder naar voor te zetten).

Ik denk dat een tweedehands mtb ook te lang zal zijn. Wat misschien een erg budget vriendelijke oplossing is: oxford heeft begin jaren 90 tot midden 90, stalen vrouwen frames gehad met 26 inch wielen. Framemaat was vaak erg klein wat leidde tot erg lange zadel en stuurpennen. De onderdelen waren ongetwijfeld crap, maar het frame leek me behoorlijk stevig. Samen met je vlerick kan je daar waarschijnlijk iets moois mee maken.

Waarom heb je intuitief iets tegen de LHT? Bestaat wel enkel in mannenmaat en is volgens mij ook vooral afgestemd op een eerder liggende rijhouding. Dus ik denk wel dat je afwijzing terecht is. Surly heeft andere frames die waarschijnlijk beter passen qua dimensies.

De Thorn kost € 1600 als complete fiets, maar eigenlijk heb je op de wielen na bijna alles liggen, dus eens kijken wat het frame kost en een goede wielset. Ik neem aan dat als je bij de montage moeilijkheden hebt er wel een Belgische wereldfietser zal opstaan die ff kan helpen.
En ik maar denken dat het summum van rechtop zitten een eenwieler was. Maar in dit subcultuurtje is dat dus een luie zithoek en een zadelpen met setback en het zadel zo ver mogelijk naar achteren? Ik leer steeds meer nu ik weet dat ik met mijn korte bovenlichaam al jaren "verkeerd" rijd. :) Stiekem denk ik natuurlijk weer dat de flexibiliteit van het menselijk lichaam weer eens heuglijk wordt onderschat :?